Guillou: Hellre bögar än sverigedemokrater
Jan Guillou bemöter i sen senaste kolumn SvD:s ledarskribent Ivar Arpi.
"Det är värre att komma ut ur garderoben som sverigedemokrat än som bög. Det menar i alla fall Ivar Arpi, en ledarskribent i Svenska Dagbladet som jämte Alice Teodorescu i Göteborgs-Posten tillhör de notoriska försvararna av just SD-are.
Arpis indignation över att bögar möts av större tolerans än sverigedemokrater ter sig något gåtfull. För det första är det ju självklart. För det andra vore det förfärligt om det förhöll sig tvärtom.
Däremot är ledarskribent Arpis förklaring till bögars företräde framför sverigedemokrater lika fascinerande som oavsiktligt rolig. Detta missförhållande beror nämligen på ”en offentligt påbjuden värdegrund att tänka rätt”, alltså en sorts lag om vad som är tillåtet att tänka.
Och vilken skurkaktig överhet är det som stiftat sådan lag eller kommit med sådana påbud? Det är självklart den något diffusa fienden ”vänstern” och det ”råder inga tvivel om att det främst är högern som missgynnas av det rådande debattklimatet”, suckar den vanligtvis mer stridslystne Arpi uppgivet.
(…)
Dock manar Arpi till heroisk kamp i sin slutkläm: ”Det är hög tid att ge toleransbegreppet en mer neutral innebörd; att göra motstånd mot den nya vänsterns intolerans”.
Vänstern är alltså intolerant, särskilt då mot sverigedemokrater får man förmoda. För att leda den tesen i bevis åberopar Arpi diverse amerikanska studier som sägs visa att ju mer någon är för ”social rättvisa” desto större risk för intolerans. ”De som menar att regeringen har en skyldighet att hjälpa fattiga och svarta är också mer intoleranta.” Inför detta vetenskapliga skarpsinne finns dock ingen anledning att kapitulera. Sverigedemokrater är självklart mindre positiva till att regeringen skulle hjälpa fattiga och svarta. Men det gör dem knappast mer toleranta."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article22065495.ab
"Arpis indignation över att bögar möts av större tolerans än sverigedemokrater ter sig något gåtfull. För det första är det ju självklart. För det andra vore det förfärligt om det förhöll sig tvärtom."
"Att sverigedemokraterna fått många röster i riksdagsval är inget skäl att tolerera deras ideologi. Nazisterna i Tyskland fick en tredjedel av rösterna och blev därmed största parti.
Och jag kommer alltid att föredra bögar framför sverigedemokrater hur skrämmande den inställningen än kan te sig för Svenska Dagbladets ledarsida."
Lysande Guillou! 👍
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Kul att ni engagerar i Jan Guillous åsikter om homosexuella och Sverigedemokrater. Att ni lyst med er frånvaro i trådarna om Kölnövergreppen är lite anmärkningsvärt dock. Men men, alla har vi våra proriteringar.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
#2 Eller så är det så att man väntar med uttalanden tills hela sanningen kommer fram, istället för att bilda pöbel.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Eller så väntar man tills händelserna "klingat av", sakta glömts bort och bildar pöbel mot det verkliga hotet - den vite mannen född i Sverige.
För övrigt: Vem är Jan Guillou?
#3 Jaså så där som vissa gjorde när det gällde bränderna mot asylboenden. Än så länge har det inte kommit fram om att det varit rasister (även om det mycket väl är såna inblandade också, skulle inte förvåna mig) men däremot så många av dessa bränder börja inne på boendena.
Men innan det kom fram så var det en hel del som lekte pöblar och anklagade SD för att vara skyldiga, på nåt sätt.
#4 Du har helt rätt, i alla såna här trådar, som tar upp problemen med vissa asylanter ska helst tystas ner bara.
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
#2 Inte så lätt att veta veta vad som egentligen hände i Köln, därför avstår jag från att spekulera om det. Jan Guillous text utgår från en ledartext, det är lätt att ta en titt i den.
#5 Visa gärna vart jag gjort det. *väntar*
#4 Händer det väldigt ofta att vita män blir attackerade fysiskt av "oss" enbart pga att de är vita män?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nämnde Ivar Arpi förfasade sig vid ett tillfälle om universitetsstudenters bristande kunskapstörst och att många bara vill veta om frågor "kommer på tentan" (länk ett). Jag mejlade honom då och frågade om hans syn på en flumtext av hans kollega Maria Ludvigsson, där hon skrev om att forska för att bevisa teser (länk två).
Något svar från Arpi kom dock inte. Några veckor senare intervjuades han i SVT. Där förfasade han sig bland annat om att vi i Sverige är så rädda för att ta debatt…
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2013/08/29/kommer-det-pa-tentan/
http://blog.svd.se/ledarbloggen/2012/03/16/det-blir-battre/?mobile=true
#4 Annars kan han som bekant också vara född i Norge och heta Breivik i efternamn, även om det inte är SD-politiskt korrekt att säga.
kamera0710, VidaVittra och Magi-Cat, så det är här ni gömmer er? Tja, det gäller ju att välja sina strider med omsorg om man framgångsrikt ska kunna fly verkligheten och inte riskera att PK-bubblan spricker. 😃
Allvarligt? Vad Guillou tycker om vad Ivar Arpi tycker om hatet mot sverigedemokrater? Är det vad som ska diskuteras? Tillåt mig småle.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#10 Jag gömmer mig inte, jag undviker bara att läsa trådar med för mycket främlingsfientlighet och människoförakt, samt dömer som sagt inte i förväg.
#11 Småle så mycket du vill för min del.
"…undviker bara att läsa trådar med för mycket främlingsfientlighet och människoförakt, samt dömer som sagt inte i förväg."
Mer än vad som sägs i trådar där det finns "för mycket främlingsfientlighet och människoförakt" då givetvis. 😃
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Nu skulle jag i samma anda kunna klaga på att ni inte diskuterat vad tråden handlar om, utan bara vad vi inte (?) kommenterat i helt andra trådar. 😕
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#7 Var skrev jag att just du var inblandad i det jag skrev?
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Haha bara massa bortförklaringar här såklart. Till och med vår ynkliga ursäkt till statsminister har ju fått luft i lungorna nu och beklagat sig över den snarlika situationen i Sthlm i somras. Trots den uppenbara dubbelmoralen när hans med fleras politik bidragit till att alla dessa övergrepp skett. Kanske därför ni inte skriver något? Ni har fått som ni vill med dessa övergrepp och vill inte framstå som hycklare jämte herr Löfven? Nåja, ursäkta OT. Åter till Jan Guillous oerhört viktiga åsikt.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Märkligt av Guillou av jämföra en sexuell läggning med en politisk åsikt? Men å andra sidan så tolererar han väl homosexualitet bättre pga att han är mera bekant med denna.
#17 Bakgrunden var att en moderat ledarskribent verkade upprörd över att det är lättare att "komma ut ur garderoben" som bög än som sverigedemokrat.