Helt OT, nyårslöften?
Har ni några nyårslöften ?
Jag har egentligen inga alls, dock så kan jag känna att jag skulle vilja vara modigare. Våga ta för mig mer och uttrycka mina åsikter irl så att säga.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Jag har aldrig gett några nyårslöften (inte vad jag minns iaf) förutom att jag lovat mig själv att aldrig ge några nyårslöften 😉
#0 Jag tycker att du verkar modig och du vågar väl stå upp för dig. Så tycker jag det känns när jag läser dina inlägg. 🌺
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Jag har inga löfte som gäller nyår, specifikt, utan det är mer löfte som är typ "året runt".
#0 Uttrycka sina åsikter IRL är en svår balansgång, jag tycker att man ska välja sina tillfälle. "Tala är silver men tiga är guld", heter det ju och jag tycker att det ligger en hel del i det. Folk i gemen har ofta en åsikt som de har sedan innan och de ändrar sig sällan bara för att de hamnar i en diskussion. Objektivitet och förmåga att hålla en neutral diskussion är väldigt sällsynt.
#1 Jo jag är ganska modig när det kommer till allt annat än politik. Jag har sett så otroligt många vänskaper krasha på grund av just detta. Så när de kommer till politik så är jag förhållandevis tyst, i alla fann i jämförelse med alla andra diskussioner där jag förmodligen hörs mest xD.
#2 Ja det är sant, jag brukar tänka lite så när jag hör någon annan diskutera. Om den enas åsikter är raka motsatsen vad mina är (rent politiskt) så är det bäst att jag tiger. För som du säger, de har redan bestämda åsikter och jag vill inte vara den som förlorar en vänskap pga olika åsikter. Politik är och frblir ett känsligt ämne för många.
Ska tilläggas att inte ens min familj vet vart jag står politiskt. Och då är de ändå de som står mig absolut närmast.
/ Vanja
#3 Det är sällan eller aldrig som man uppnår något med att "gå i clinch" med någon. Däremot kan det vara lärorikt att lyssna på vad andra säger. Att försöka förstå deras tankebanor & argument. Inte alltid, men ibland.
Jag är också av uppfattningen att man inte måste berätta allt för alla.
Mitt nyårslöfte är att inte skalla folk. Gått sådär :/
#5 Hahaha :D
/ Vanja
#5 Förhoppningsvis omedveten skallning - annars matchstraff och påföljande avstängning + böter 😉