Rättegång för djuren.
Jag blev ombedd av sajtvärden för Politik iFokus att skriva om rättegången med Tomma burar då det är ett viktigt ämne att ta upp för diskussion 
Vi kan ju tyvärr redan anta utgången men utan Tomma burars aktioner så hade detta inte blivit så uppmärksammat i media och har förmodligen sått frön i många huvuden 
Vill ni hålla er uppdaterade så kolla in Facebook-sidan "Rättegång för djuren".
Jag tycker att det är en viktig fråga de här med djurskydd.
I just detta fall så kan man ana utgången eftersom det är idioti att tro att man kan kringgå lagen bara för att man själv tycker att det man gör är berättigat. Ungefär lika logiskt som hedersmord,
Men djurskydd är en av de saker som står mig nära, människor bryr sig för lite. En del är för insnöade på bostadspolitik och andra på någon form av sport eller kanske ett eget företag, för att bry sig om vad de stoppar i munnen.
Det är viktigt att välja svenskt kött, oavsett vad man har för yrke så borde man åtminstone försöka följa den tumregeln.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Respekterar i många fall de som använder civil olydnad som kampmetod när de öppet står för det. Men inte när de exempelvis släpper ut minkar i tusental, vilket får följder för omgivande ekosystem.
#1 Det är inte djurskydd rättegången handlar om, utan djurrätt.
Hoppas att de får skaka galler länge eftersom de riskerar många djurs liv genom sina handlingar (de gick in med trasiga skoskydd, enormt idiotiskt och okunnigt). Det "kärleksfulla" hemmet lär ju inte ha ett produktionsplatsnummer, så vem kommer kunna se till att de följer rådande lagstiftning samt karantännivå?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Jo fast utsläppet av minkar hjälpte ju faktiskt ingen, det var knappt inga minkar som överlevde heller. Så onödighetsfaktorn på den handlingen är otroligt hög. . Minkar i pälsdjurhållning ska sitta i burar som är minst 0.255 kvadratmeter stora, är de någon som förstår hur litet det är?
Speciellt om man jämför med hur stort de ska ha på djurpark. Där ska de ha 100 kvadratmeter om det är ett utomhushägn och 50 om det är ett inomhushägn.
Om man tillämpar dessa lagar på produktionen också så kommer minkfarmarna vara tvungna att stänga ner.
Det man behöver göra är att kämpa politiskt mot minkfarmarna. Man behöver göra det på exakt samma sätt som man gjorde med rävfarmarna. Man lagför att de ska ha större burar, mer utrymme att bete sig naturligt och minkar borde få ha vattenytor att simma i eftersom de har simhud mellan tårna. (Nu sitter de i nätburar - burar med nät som golv, väggar och tak) Då blir de helt plötsligt inte lönsamt för någon att ha en minkfarm.
ÅTTA andra europeiska länder har förbjudit minkfarmar genom politiska beslut. Vi borde kunna göra det här också.
Lagen säger att om en mink uppvisar stereotypiskt beteende så ska man utreda varför och åtgärda orsaken, vilket naturligtvis inte efterföljs eftersom att 85% av alla minkar i Sverige har någon form av stereotypi. Detta är inte så konstigt heller, när mamman får ungar, så måste man utöka burarean med 0.085 (!) kvm per valp. Alltså extremt lite. 20 % av alla valpar dör innan de avvänjs från mamman. För att de helt enkelt biter ihjäl varandra.
DESSUTOM så är pälsindustrin en miljöbov, den är 15 gånger mer energikrävande att tillverka än fuskpäls, (något att tänka på)
/ Vanja
#3 Jag vet vad den handlar om. Men dessa frågor går oftast hand i hand eller har en otroligt tunn linje mellan sig. Och här inne på politik behövs lite sådana här diskussioner oavsett om det handlar om djurskydd eller djurrätt.
/ Vanja
Debatt artikel som bygger på Martins slutplädering under rättegången.
"Kunde du åtminstone känna en liten del av den smärta som djuren i djurfabrikerna upplever dagligen, år efter år? Det tar emot eller hur? Vi vill gärna värja oss mot det, vi vill gärna titta bort. För om vi öppnar våra hjärtan då kan vi börja inse vilket oerhört övergrepp som vi väljer att utsätta djuren för."
Du kan också rösta om efter artikeln du äter kött eller inte.
http://nyheter24.se/debatt/825316-terror-och-krig-dodar-farre-an-din-kniv-och-gaffel
#4 Håller helt med om att minkfarmar borde uppfylla samma krav som minkar i djurparker. Och jag vet att veterinärer ifrågasatt om minkfarmer kan anses uppfylla djurskyddslagens krav i § 4: "Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."
#4 "DESSUTOM så är pälsindustrin en miljöbov, den är 15 gånger mer energikrävande att tillverka än fuskpäls, (något att tänka på)"
Har du någon källa till detta?
http://www.djurensratt.se/sites/default/files/giftigpals.pdf
Jag har för mig att det står i det här dokumentet. Ska försöka leta vidare sedan när jag har mer tid om det inte är i detta som det står. :)
Edit - Hittade källan nu, här har du den. Den är på Engelska, :)
http://www.slate.com/articles/health_and_science/the_green_lantern/2010/01/a_hairy_situation.html
/ Vanja
#5 "Men dessa frågor går oftast hand i hand eller har en otroligt tunn linje mellan sig."
Nej, djurrätt och djurskydd är sina totala motsatser. Djurskydd handlar om hur man ska ge djur så bra och arttypiska liv som möjligt, medan djurrätt handlar om att man inte ska ha djurhållning alls.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 Nej djurrätt behöver inte betyda att man inte ska ha djurhållning alls. I de extremas åsikter som betyder det de, men inte för alla. Och definitivt inte för mig. Jag har en väninna som är aktiv i olika djurrättsorganisationer och hon äger äger själv en hund och en katt.
Men jag ser din poäng i att det ät stor skillnad, men för någon som inte är insatt alls så är det knappt ingen skillnad.
Men vi kan diskutera vad som är djurrätt och vad som är djurskydd i timmar, vi kommer inte komma någon vart. Så där stoppar jag detta käbbel :)
/ Vanja
#8 dom siffror du efterfrågar skulle vara intressanta att se speciellt för att se om dom har med miljöanalys i beräkningarna.
Skillnaden mellan djurskydd och djurrätt är dock enkel och inte så mycket att diskutera om. Man kan inte själv välja vad det betyder. Djurrätt innebär rätt till liv, frihet och att inte vara någons egendom. Samma grundläggande rättigheter som människor har. Allt som innebär hur djur behandlas medan de utnyttjas och dödas är djurskydd.
Hur som helst så verkar det som att rättegången har gått alldeles lysande, med väldigt bra slutpläderingar från alla i gruppen. Dom avkunnas 29/1.
Ramin, en utav de personer som utförde aktionerna la upp sin slutplädering på Tomma burars facebooksida 🙂 https://www.facebook.com/tommaburar/videos/1528715000754457/
# 10 Instämmer i det du skriver. Djurrätt har inget med djurskydd att göra.
If Not You, Who? If Not Now, When?