Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 1123 ggr
[helga21]
5

SD näst störst

"Sverigedemokraterna är för första gången landets näst största parti i Aftonbladet/Inizio.

Trots att man står helt stilla i januarimätningen.

– Förklaringen är framförallt att Moderaterna tappar väljarstöd, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22117739.ab

ElisabethB
5

Intressant. Jag kan förstå att sd växer, även om jag själv röstar på ett annat parti.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

hankans91
5

Mest intressanta med den mätning är att KD är över spärren och MP bara har 4,6%. Sen att SD har högt väljar stöd är ju ganska förståeligt i tanken på att polisen mörkade brott pga etnicitet.

[Carpinus]
5

Tror inte "Wallströmseffekten" fått fullt genomslag på Socialdemokraternas siffror ännu - vore märkligt om det inte blir en tydligare nedgång för partiet på grund av den affären!

Det sägs ju att SD:s siffror inte påverkas av negativ uppmärksamhet, men jag tror sossarna är "skandalkänsligare". Inte minst kvinnorna i kommunal kan nog förväntas reagera negativt. (Kommunal har/hade 500.000 medlemmar.)

[helga21]
2

# 3 Det stämmer nog det du skriver. Det beror också på vilken sorts skandal det är frågan om.

Vanja
0

Står det någonstans hur många som har deltagit i undersökningen? =) 
Jag kan inte hitta det, men det kan vara för att jag är supertrött.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Carpinus]
0

#5 "Undersökningen omfattar 2 520 intervjuer under perioden 12-19 januari 2016 och är genomförd som en webbundersökning", står det under artikeln.

Vanja
0

#6 Åh tack! :) 

Tyvär är det lite för få som har deltagit i undersökningen för att jag ska ta den på allvar.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2

#7 Vi lär inte få ett riktigt bra svar förrän det blir "skarpt läge" dvs val.

Farwuq
2

Ja val eller nyval.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
1

#7 2500 är faktiskt rätt många - jag har för mig att man brukar tala om att det skall vara minst 1200 för att det skall utgöra ett någorlunda representativt underlag. Däremot är det ju en webbaserad undersökning, och Aftonbladet brukar väl mer eller mindre ogiltigförklara sådana när andra gör dem…

[helga21]
4

Det är inte många SD:are som läser Aftonbladet men Schibstedt som äger dem äger även SvD så det kan vara genom dessa som undersökningen har gjort. Personligen så tror jag att SD är större än S.

Farwuq
2

De sanna opinionssiffrorna mörkas kanske?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland