Mer än bara män
Hittade denna text på Sydvsenskan, skriven av Ann Heberlein. Möjligt att den varit på tapeten i någon annan tråd tidigare men…här är den igen i så fall. Tycker att den är balanserad och försöker belysa ett ämne ur mer än en synvinkel.

Finns flera synvinklar.. tex att det är andra generationens invandrare som är överrepresenterade vad gäller de flesta brott sett till deras andel av befolkningen!
Inte första och inte heller tredje!
Bryter man ut det ännumera så finner man att det är de oavsett härkomst som vuxit upp i våra så kallade ghetton/arbetskraftsreservat som står för majoriteten av brottsligheten.. gäller även HA och Bandidos.. för att nämna några!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det är intressant att t.om. de som har kommit längst i att försöka nyansera debatten måste inkludera de vanliga flosklerna;
"Det finns inte ett svar på frågan varför män inte respekterar kvinnors sexuella integritet."
Därför att "kvinnors sexuella integritet" är en social konstruktion, upprätthållet av män med vissa kulturella värderingar.
"...myter om europeiska kvinnors sexuella lättillgänglighet."
Det är ingen myt. Allt är relativt. Kvinnor i Sverige är mer tillgängliga än i Syrien, Somalia eller Afghanistan.
Fast jag antar att det fortfarande är nödvändigt för att kunna skriva det hon sedan skriver, vilket i princip är att vi inte kan blunda för de extrema kulturella skillnaderna.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#2 Allt är relativt, det är sant, men vad jag tror Heberlein försöker säga (europeiska kvinnors sexuella lättillgänglighet) är att det finns en bild av att (exempelvis) svenska kvinnor är "lätta på foten". Har själv, genom mitt jobb, upplevt hur besökare från andra länder tror att de kan ragga upp svenska tjejer på krogen med ett "fingerknäpp". Eller att kvinnorna kastar sig över männen så fort de träder in i lokalen. Riktigt så är det som bekant inte i verkliga livet.
#2 Må vara att det är starkt överdrivet. Men att det skulle finnas en stor skillnad är inte en myt.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
tack vare filmer som gjordes på 50 och 60talet har svenskor sedan dess setts som lättfotade, men samtidigt har det i europa varit tyst om hur det i den katolska världen funnits madonnor och horor, som t ex picassos inställning till kvinnan, att det finns bara tre typer, mamma, madonnan och hororna. att ha en älskarinna eller älskare är mer omfattande på kontinenten, så skenheligheten i den kristna världen är bara uuäägghh.
#4 Vet inte, väldigt svårt att bedöma. Särskilt med tanke på att jag inte träffat all världens kvinnor 😉. Helt ärligt, så är jag förvånad över vad våra (jobbkontakter) utländska besökare tror om svenska kvinnor. Jag har upplevt otaliga taffliga kontaktförsök - trots mina förmaningar och trots att de varit i Sverige flera gånger.