Danskar mot yttrandefrihet
Den danska regeringen har nu godkänt den omdiskuterade "smyckeslagen" som ger myndigheter möjlighet att konfiskera flyktingars pengar och värdesaker.
Satirtecknaren Steve Bell tecknar i The Guardian en bild av statsminister Lars Løkke Rasmussen i vad som påminner om en nazistutstyrsel. Bilden rymmer också legobitar, en danskmärkt gris och en lek med Carlsbergs slogan – ”Venstre – probably the stupidest political party in the world”.
Dansk Folkepartis ledare Pia Kjærsgaard, som var ivrig försvarare av Mohammedkarikatyrerna rasar mot nazi-karikatyren. Nu vill hon att den brittiska tidningen ber om ursäkt och drar tillbaka teckningen.
"Jimmie Åkesson: "Danmark ett föredöme""
Han har tydligen helt missat att resten av världen och människorättsorganisationer inser hur vidrig lagen är och att nazisterna gjorde exakt samma sak med judarnas smycken. För han har väl inte samma vidriga människosyn som dom? Eller?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ja de är nazister hela bunten i Danmark. Begära att folk som har tillgångar ska betala för sig, det gör vi bara med svenskar här.
#2 Skulle du gladeligen sälja din vigselring/din mormors halsband eller liknande om du blev utförsäkrad som exempel? Allt värde värderas inte i pengar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Dansk Folkepartis ledare Pia Kjærsgaard, som var ivrig försvarare av Mohammedkarikatyrerna rasar mot nazi-karikatyren. Nu vill hon att den brittiska tidningen ber om ursäkt och drar tillbaka teckningen.
Det svider när man själv blir utsatt för samma som man själv gjort mot andra.
Värd för Pensionärer
Just vigselringar är undantagna från lagen. Mina mor - och farföräldrar hade det inte så gott ställt att de hade några smycken. Inte mina föräldrar heller. Min vigselring blev jag av med då jag blev rånad. Men jag har betydligt mer i smycken som jag kan sälja ifall jag skulle behöva och ja det skulle jag göra. Jag är nog utförsäkrad allaredan.
#5 Och det gjorde mest ont i plånboken eller i själen när din vigselring blev stulen? Och du tror på allvar att folk inte kommer påstå att de asylsökande hittar på att ringar är vigselringar? Och bara för att du inte har emotionellt laddade värdesaker, så betyder det inte att vi andra inte har det.
Det gjorde inte så ont vare sig i själen eller i plånboken. Jag var mest förbannad. Jag fick en ny på försäkringen.
Inte vet jag vilken relation folk har till sina värdesaker. Ser man på Lyxfällan så är det då inte mycket de får behålla oavsett vilken relation de har till sina saker. Men jag vet att jag är skyldig att sälja lösöre som jag har som är värt något innan jag får socialbidrag. Varför ska det inte gälla alla?

Det är väldigt tyst om att Schweiz, Holland och delar av Tyskland gör samma sak.
Det är värden över 10.000 som kan beslagtas, och man tar hänsyn till affektionsvärde.
Men Pia gjorde fel där, det håller jag helt med om. Hon skulle varit tyst.
Sen irriterar nazijämförelsen mig också.
Jag läste en krönika som påpekade att nazizterna skickade folk i gaskammaren efteråt. Danmark ger skolgång, sjukvård, bostad, kläder, psykologhjälp, socialbidrag osv…
Och man river inte ut plomberna på folk, eller klipper av dem håret.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#4 "Det svider när man själv blir utsatt för samma som man själv gjort mot andra."
Fast nu var det väl inte riktigt samma sak. Att jämföra en nu levande person med en av vår tids värsta massmördare och att försvara rätten att förlöjliga en historisk religiös person är inte riktigt samma sak, eller hur?
Sedan kan jag tycka att man som politiker får tåla sådant. Merkel blev ju avbildad som Hitler i grekiska media under krisen där. Det är inte så ovanligt.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Om jag fattat det rätt så gäller det smycken och värden över 10 000 kr i Danmark. Jag kan inte tänka mig att särskilt många (och enligt artikel i SvD så finns hittills inga exempel på det) kommer med så stora summor.
Men jag tycker inte man kan gå så långt som att kalla det nazistiskt och jämföra det med det som hände då. Kommer man som flykting har man dock inte haft någon chans att etablera sig i landet ännu, söka jobb, utbildning eller liknande som krävs och därför tycker jag inte man ska ta ifrån dem något oavsett värde. Inte fören den dagen de söker bidrag utan att själv möta de krav som man har för bland annat socialbidrag.
#9 Yttrandefrihet ska finnas i båda fallen.
Värd för Pensionärer
"Kommer man som flykting har man dock inte haft någon chans att etablera sig i landet ännu, söka jobb, utbildning eller liknande som krävs och därför tycker jag inte man ska ta ifrån dem något oavsett värde."
Men det är helt självklart att danska folket ska betala för alla som kommer helt oavsett hur mycket pengar dessa har med sig?
Och vem har pratat om etablering i landet? Är det asylsökare vi pratar om så är väl tanken att de genom asyl ska få tillfälligt skydd från något. Skyddet är givetvis gratis, men det är väl inte någon självklarhet att hela smörgåsbordet av dansk välfärd automatiskt ska följa med?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Det blir intressant att se om Lars Vilks kommer att försvara dessa satirtecknare…