Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 2699 ggr
VildaVittra
24

Vi är inte era kvinnor

När jag var liten brukade min mamma säga saker som "Du är min gullunge", varpå jag svarade "Nej, jag är min egen". Häromdagen så går rasister ut och säger att de ska försvara "sina kvinnor". När började de äga de svenska kvinnorna? Jag har inget minne av att jag sålts. 
Att dessa sexister som gärna försöker förtrycka oliktänkande kvinnor på nätet helt plötsligt försöker framställa sig som medeltidens riddare är skrattretande, alla ser ju att det bara är en täckmantel för att få hata invandrare ännu mer. 

När ska dessa inse att vi lever i nutiden och att vi kvinnor lämnat spisens härd bakom oss? Har de missat att kvinnor som studerar på universitetsnivå är i majoritet? 

Och vet ni vad? Jag kan ta hand om mig själv. 

http://www.expressen.se/debatt/vi-ar-inte-era-kvinnor/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kamera0710
3

Nu är du inte SD-politiskt korrekt!

VildaVittra
8

#1 Är jag någonsin Sd-politiskt korrekt? Att nämna mig och SD i samma mening är i det närmaste en förolämpning. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zyperior
36

Egendomligt resonemang. Om en kvinna blir utsatt för våld, ska jag då bara ignorera det då? I bästa fall får jag väl kanske ställa mig och heja på henne. "Kom igen. Du är din egen kvinna. Du klarar detta!" Nej det tänker jag inte. Om jag kan så ingriper jag oavsett hur sexistisk du tycker att jag är. Jag förstår avståndstagande från våldet, men om de är kvinnorna i deras flygblad eller inte är inte helt upp till dem själva. Först får de utstå en gruppvåldtäkt x 6 påväg hem från krogen och se gärnings"barnen" komma undan med minimala straff. Eller stå i ett publikhav och bli omringad och utsatt för övergrepp, sen höra från poliser och media att "allt gick lugnt till". Eller se sin dotter mördad och sen höra från politiker att det minsann är synd om mördaren. Sen kan de komma och säga att de inte är "deras kvinnor".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

VildaVittra
8

#3 Mitt resonemang är inte det som är egendomligt. Du ser verkligen inte sexismen i "Vi män ska rädda våra kvinnor genom att begå våldsbrott i deras namn"?

Zyperior
23

Om de upplever att ett samhälleligt övergrepp äger rum mot kvinnor och de försöker hindra det med våld så nej. Det är likvärdigt med att jag ser en kvinna blir våldtagen och jag sparkar in fejset på den som utför våldtäkten i syfte att förhindra den. Ingen sexism inblandad. Däremot idiotiskt att låta våldet gå ut över massa oskyldiga.

VildaVittra
5

#5 Så du anser att vi kvinnor inte kan föra vår egen talan? För jag kan inte dra mig till minnes att de ställt den frågan. Så jo, det är extremt sexistiskt. Eller tycker du verkligen att jag inte kan föra min egen talan? 

Nej, att begå ett grovt våldsbrott är inte likvärdigt att förhindra brott.

Zyperior
21

Ingen som hindrar kvinnor att föra sin egen talan. Tala på ni. Men det förändrar inte att man borde ingripa när övergrepp sker. Sen att du misstolkar min liknelse får stå för dig. Trots din misstolkning så är grovt våldsbrott ibland lika med att förhindra brott. Finns nog många fall där en våldtäkt förhindras och han som hjälpt till åkt dit för misshandel.

VildaVittra
3

#7 "Ingen som hindrar kvinnor att föra sin egen talan. "

Fast det är just det du och dom gör genom att ta er rätten att tala för oss.  

Ja, man ska ingripa när man ser ett pågående brott, men vad man inte ska göra är att begå ett våldsbrott i "förebyggande". Och nej, jag missförstår inget, det är du som vanligt som duckar för logiken.

Vanja
28

Fast jag ser det faktiskt som en bra sak att det fortfarande finns människor som är beredda att slåss för kvinnor. I dagens samhälle där du inte får slå någon på käften när den bär sig illa åt , så skulle det gynna alla mer om de bara satt hemma och rullade tummarna, men jag förstår att det förmodligen skulle bli ramaskri från feministernas sida då också, "Det är ingen som bryr sig om oss utsatta kvinnor och blablabla". 

Jag är beredd att slåss för oss kvinnor, men då är jag inte ett 40+-årig fegis heller som sitter hemma och inte gör ett skit åt saken. Jag klandrar inte de som inte gör något åt saken, MEN jag tycker inte att de har rätt att klaga på de som faktiskt gör något åt saken.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
16

#9 Håller med. I ena stunden får män höra "Var är männen? Dags att ta ansvar!" medan vi i nästa stund är kollektivt ansvariga för det som hände i Sthlm (också). Ibland förväntas vi kliva fram, ibland förväntas vi titta bort. Exakt vad som gäller när blir nog ingen riktigt klok på.

Jag är ingen vän av våld och tror inte på det (våld) som en lösning. Dock kan jag förstå att en situation likt den i Sthlm uppstår. Är inte det grundläggande problemet att det finns "gatubarn" som driver omkring och ställer till trassel ( i centrala Sthlm)? Eller är den situationen överdriven eller påhittad?

[Bermudas]
9

Många män instämmer till fullo med TS har jag sett på nätet. Dom brukar säga att kvinnorna får stå sitt kast, dom kommer inte lyfta ett finger för att försvara dem mot t.ex. gruppvåldtäkt, dom menar på att varför skulle dom riskera sitt eget liv för kvinnor "som vill ha det så här" ungefär så resonerar dom. Så det finns olika sorter kan man säga.

Silvestris
10

Det är sättet de uttrycker sig på och vad de gör. Det handlar inte ett dugg om att skydda kvinnors rättigheter.

De uttrycker inte att de ska hjälpa "kvinnor i nöd" utan de ska skydda "sina kvinnor". Låt mig då anta att kvinnor med hijab inte ingår i kategorin "våra kvinnor" heller. Det markerar ett ägande och att det är vissa kvinnor som ska skyddas, inte alla. Inte heller hjälpte de människor som utsattes för våld eller kränkningar: de utsatte själva godtyckliga människor som såg ut som invandrare för våld och kränkningar!

Jag är beredd att gå in och hjälpa människor som ser ut att behöva hjälp, oavsett kön, ursprung mm. Det handlar om vanlig hyfs, inget annat.

Att anse att män ska ta ansvar är inte att anse att de ska maskera sig och gå ut och spöa folk de anser inte har här att göra. Att ta ansvar är att agera när något händer. Att säga ifrån när grabbgänget bullrar sexistiska skämt. Att säga ifrån när grabbgänget poängsätter förbipasserade kvinnor. Att säga ifrån när polaren tydligt besvärar en tjej på krogen osv.

[Hayabusa]
7

#11 Det låter cyniskt att skriva, men vem vill (i ett skarpt) läge kliva fram i en sådan situation? Är då även förövarna av utländsk härkomst, då ligger man pyrt till. Media visar upp mobilklipp som visar hur "vit man attackerar ensamkommande pojkar". Nej, hellre då titta bort…😴

VildaVittra
3

#13 Kan man bara säga ifrån med knytnävarna? Jag har gått in i "skarpt läge", men jag kanske inte är en 40+ fegis som sitter och rullar tummarna?

[Hayabusa]
11

"Att ta ansvar är agera när något händer". Jo, men eftersom "vi är inte era kvinnor" så innebär det följaktligen samtidigt "vi är inte era män". Var och en får klara sig själv, med andra ord.

[Hayabusa]
6

#14 Nej, man kan använda annat än knytnävarna. Som jag skrev i #10 så är jag ingen vän av våld och tror inte på våld som en lösning.  Huruvida du är en 40+ fegis som sitter och rullar tummarna eller ej, det vet jag inget om.

Hur skulle jag själv göra? Tja, det beror nog allt på. Jag är inte er (kvinnors) man och vice versa.

Silvestris
3

Nej, det är inte alls följden av det ena. Att var och en är sin egen person betyder inget mer än att var och en är en autonom person som äger rätt till sig själv. Ingen annan "äger" dig. Det är vad som menas. De betyder inte att vi inte hjälper varandra när det behövs. Det betyder inte att vi inte stöttar varandra. Det betyder inte sköt dig själv och skit i andra. Det betyder att vi respekterar varandra som individer som alla har samma rättigheter och skyldigheter.

VildaVittra
3

#16 Fast nu skrev du ju "Vit man attackerar", vad menade du då med attackera? 

#15 Oj, vad ni kämpar med att hitta på missförstånd.

[Bermudas]
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"40+ fegis som sitter och rullar tummarna" Är det ett nytt begrepp? Att är man över fyrtio är man en fegis? Det kanske inte stämmer? Här ser vi hur en pensionär går emellan när en flicka blir trakasserad i tunnelbanan i München. Han råkar lite illa ut.

[Hayabusa]
5

#17 Det är inte min upplevelse. Att agera när någon annan anser att jag ska göra det? Ingen "äger" mig, det är sant.

[Bermudas]
15

Den unge mannen som brutalt och analt våldtog den 72 årige kvinnan som var ute med hunden, har fått sitt "straff" tjugo månader i finkan ingen utvisning. Så medborgargarden behövs inte när vi har ett så fantastiskt rättsväsen som ser till att rättvisa skipas och våldsmän hålls undan i typ…..tjugo månader!

[Hayabusa]
4

#18  Ja, eftersom jag är en vit man född i Sverige som inte gör annat än slår invandrare & kvinnor på käften. Eller nej  - det gör jag inte alls. Fakta är att jag inte slagit någon på käften någonsin, men - sannolikheten att ett ingripande skulle framställas så (med stöd av mobilklipp) är tämligen stor.

Jag var i inte i Sthlm. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att delta i dylika aktioner. Men att agera på befallning är inte heller något som faller mig på läppen.

Silvestris
4

Eftersom du är din alldeles egen person avgör du självklart när och vem du vill hjälpa.

Att göra som denna grupp män gjorde,  erbjuda "sina kvinnor" en hjälp de aldrig har bett om och påstå att det är för kvinnornas skull är dock bara lögnaktigt. Det har ingenting med kvinnor att göra, det har enbart med dem att göra. Deras hat och deras lust att bruka våld. I "sina kvinnors" namn. Det är fegt.

[Hayabusa]
4

#23 Så är det, men min upplevelse är att "män-som-struktur" förväntas/uppmanas att agera när den "goda sidan" anser att det är dags att agera. Inte annars. Personligen känner jag mig inte manad, det kan jag ärligt säga. Mycket beroende på att "män" inte är en homogen struktur/grupp/whatever. 

Som sagt - jag är ingen vän av våld och tror inte på våld som en lösning.

Vanja
17

Fast vi vet väl alla att våld föder våld? 
Om det finns ett gäng grabbar, oavsett etnicitet, som tafsar, våldtar och misshandlar och polisen inte kan göra ett dyft åt saken så är det självklart i mina ögon att allmänheten kommer att rycka in och göra vad de kan. 
Jag tycker om att det finns män i Sverige som fortfarande bryr sig om oss kvinnor. Trots att de då finns de som hatar att de vill göra något åt saken, de drar dem över samma kam som dessa män som härjade under "we are sthlm". 
Jag skulle bli extremt förolämpad om någon sa att jag inte var ett dugg bättre än kvinnorna som ansluter sig till IS, enbart för att jag är kvinna. 

Det är dags för kvinnor att sluta generalisera männen, de förtjänar mer.

Och sen kan vi sluta tro att de bara är svenska maskerade män som brukar våld i tunnelbanorna , det är kvinnor också. Kvinnor som har tröttnat på att bli utsatta för diverse övergrepp, kvinnor som vill att deras döttrar aldrig ska utsättas för övergrepp, förvisso kan man aldrig hindra det.
Men om den där svenska mannen som tafsar på flickor när han är full, stod på stan och gjorde det öppet när alla ser så tro fan att han också skulle åka på stryk.

/ Vanja 

[Bermudas]
4

Kvinnorna i uppropet kan känna sig lugna nu eftersom polisen nu sätter in specialstyrkor mot medborgargarden! http://www.aftonbladet.se/senastenyt…cle22188546.ab

Silvestris
6

Men det är väl ingen som säger emot att vi ska ingripa när vi ser att medmänniskor utsätts för våld eller kränkningar? Vem säger emot? Det var dock inte det de här männen gjorde. De var inte ute och promenerade och råkade på fall där kvinnor blev antastade av män. De gav sig på människor som inte hade gjort någonting (annat än att se ut att ha utländsk härkomst)! 

Och min egen erfarenhet säger mig att de män som brukar samlas på det sättet och vara våldsamma sällan har en särskilt upplyftande kvinnosyn… De har väl en rätt rutten människosyn öht när de anser sig ha rätt att bruka våld på godtycklig förbipasserande.

kallepudas
3

#14 Om en grupp ger sig på en person och man ser det som man och ingriper så är nog risken väldigt stor att man själv utsätts för våld. 

Har sett i många fall där tjejer gått i mellan när killar bråkar och det blir en lugnande effekt men samma läge och en kille går i mellan så dras han in i bråket. 

Det gnälls alltid på människor som inte går i mellan och det sprids filmer där en kille ger sig på en tjej i en hiss och filmens syfte är att visa att folk inte vågar ingripa. Då till själva grejen varför folk inte vågar ingripa beror nog till stor del på att man är rädd för att själv utsättas för våld och om man då försvarar sig själv så åker man dit vilket då leder till att det är bekvämare att "sköt dig själv & skit i andra" och framförallt det är billigare än att kanske behöva ersätta gärningsmannens kläder eller kanske någon tand.

Vanja
0

#14 Det är ingen som har påstått att du är en 40+ fegis? 
Tråkigt att du tar åt dig.

/ Vanja 

[Hayabusa]
3

#28 Precis, det blir en avvägning som är omöjlig att göra i praktiken. Dessutom kan det ofta vara svårt att avgöra vem som som är vem i en dylik situation ( ex två män slåss - vem gav sig på vem?). Dessutom, som jag nämnde tidigare, rör det sig om personer med utländsk härkomst så kan situationen vinklas tämligen godtyckligt (se även #13).

[VSK]
13

Det låter stort när katten skiter.

Ibland så måste man ta till övervåld för att skydda människor. Sen spelar det ingen roll vilket kön de har som behöver skydd.

Jag bokstavligen hatar allt vad våld heter men har ändock gjort följande som exempel.

1. En busschaufför låg i underläge då han försökte avvisa en våldsam person. Inte en enda i bussen vågade göra nåt. Jag tog tag i våldsförövarens hand och bröt loss den från busschaufförens nacke och bröt handen bakåt och tryckte på tills våldsförövaren var ute ur bussen. Jag stod kvar tills busschauffören kunde sätta sig bakom ratten och låsa dörren och köra iväg.

2. En person antastade folk på bussen med fysisk kontakt. Precis varenda en var livrädda inkl busschauffören. Vi pratar alltså om både skolbarn och ålderspensionärer och allt där emellan.

Jag sa åt denne person att sluta med det han höll på med och gå och sätta sig eller kliva av bussen. Han gjorde fysiskt kontakt mot mig, vilket slutade med en luftfärd på 3-4 meter för han. 

3. Ett exempel där övervåld inte behövdes för att foderluckan skötte jobbet. -jag var ute en sen natt och körde bil i de centrala delarna av stan. Jag ser en folksamling på säkerligen 10 personer som misshandlar en kille. Jag rycker i handbromsen och springer fram till gängledaren (jag kände igen han, och han var en känd bråkstake) och sög tag i hans jacka eller om det var tröja och frågade va fan han håller på med.

Sen sa jag åt han att jag känner igen han. Pratade vett med han och gänget drog vidare medans jag pratade med den misshandlade och erbjöd han skjuts till akuten.

Exempel 3 är inget jag skulle göra om idag kan jag väl säga, men det gick bra som sagt. Lite tur måste man få ha. Kan säga att jag var totalt livrädd men det kunde jag så klart inte visa utan det var eye of the tiger som gällde. 

Som sagt så skiter jag i vilka som blir utsatta och vilka kön de har. Kan jag undvika att nån blir misshandlad eller våldtagen utan att jag far illa, så gör jag det jag kan för att stoppa pågående brott.

72mm
14

Vad anledningen är att hon (hittills, i Sverige) "kan ta hand om sig själv.".   Den stavas nämligen kultur och värderingar. Det är det enda som kan hindra vilken man som helst att göra vad som helst med henne när som helst. Den sanningen svider nog för mycket för egot att erkänna, men är inte desto mindre sann. Man kan aldrig komma runt de rent fysiska skillnaderna.   

Valerie Solanas liknade män vid djur.  Hon hade rätt. Vi är djur, med djurs biologiska drifter och fysiska möjligheter och begränsningar. Grejen är att kvinnor också är djur. På precis samma sätt, fast med andra fysiska möjligheter och begränsningar. Skillnaderna är avgörande. 

I Sverige finns en viss kultur och värderingar på plats som desarmerar de underliggande biologiska skillnadernas potentiella farlighet. Svenska män har lärt sig att det är moraliskt fel att slå kvinnor. Det är fel att slå vem som helst, men speciellt kvinnor. Inte nog med det, det är även moraliskt att skydda kvinnor från andra, mindre moraliska män.

Ironiskt nog så tar TS varje tillfälle hon kan att förringa dessa värderingar och förespråkar alltid kulturrelativism till förmån för andra, mindre utvecklade kulturer, som inte har samma syn på vad som är moraliskt eller inte. Det är utmärkande för feminister.

#28 "Har sett i många fall där tjejer gått i mellan när killar bråkar och det blir en lugnande effekt men samma läge och en kille går i mellan så dras han in i bråket."     

Varför fungerar det på det viset? Varför kan en kvinna lugna ett bråk mer effektivt än en man? Det är bl.a just på grund av denna inbyggda motvilja att bruka våld mot kvinnor. 

I västerländsk kultur är detta en ganska påtagligt. Vi sysslar inte med månggifte och föder inte en väldans massa barn, så varje kvinna spelar roll. Vad skriker man när båten sjunker? Kvinnor och barn först! Vad tycker vi om den man som tränger sig och på en kvinnas bekostnad tar plats i livbåten?  Det är givetvis inte så tydligt i verkligheten, men de underliggande värderingarna finns där.  

Så är man helt blind för dessa kulturella och sociala strukturer och så fullständigt övertygad om att "kön är en social konstruktion", alla kulturer är lika och skillnader i beteende har inte med underliggande värderingar att göra så finns givetvis risken att man gör så missriktade uttalanden som skribenterna i Expressen. 

Då tolkar man "våra kvinnor" i betydelsen av någon typ av kollektivt ägande och inte som ett uttryck för kulturell gemenskap. Då blir man så oförmögen att förstå vad som faktiskt händer.    

#12 "Låt mig då anta att kvinnor med hijab inte ingår i kategorin "våra kvinnor" heller. Det markerar ett ägande och att det är vissa kvinnor som ska skyddas, inte alla."

Kvinnor som valt att ta på sig islamistisk uniform får nog anses inte vilja ingå i den kulturella grupp som avses i "våra kvinnor". De ser sig själva som moraliskt överlägsna och bättre än icke-muslimer, så jag har personligen full förståelse för att man exkluderar dessa.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
5

Här har vi en som har förstått vad det handlar om.

Staffan
23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 VildaVittra

> Häromdagen så går rasister ut och säger att > de ska försvara "sina kvinnor". När började > de äga de svenska kvinnorna? Jag har inget > minne av att jag sålts. 

Jag läser lappen som delades ut men kan inte se att de skrivit ”våra kvinnor”. Inte heller att de äger de svenska kvinnorna. Kanske du kan hjälpa mig hitta formuleringarna? Eller har du kanske hittat på det själv? :)

Bara för att det inte ska råda något tvivel om det vill jag vara tydlig med att jag inte tycker det är rätt att ge sig på slumpmässigt utvalda personer, däribland oskyldiga. 

Rätt ska ju vara rätt.

// Staffan

[Alvsyssel1967]
17

TS : När blev det vi och dom ??? När blev det så att du sa att du är inte din mammas gullunge för du är din egen ??? När blev det sexistiskt att män försvarar kvinnor ??? Nä, det här luktar feminism och verklighetsfrånvänd psykosocial och kulturell skillnad.

Vet du ens om att när det blir krig blir du som kvinna exkluderad och vi män skall dö för din skull och eventuellt dina barn om du skaffat några ? Vet du att samhället lärt oss att skydda varandra, men du vill vara ensam ? Fine, sälla dig då till dessa grupperingar som till 88% står för våldet, sexism, trakasserierna, misshandeln, hoten, skriken om svennehora mm mm, gör det då. Vi andra män med hår på bringan styrs utav Nordisk kultur och uppfostran, vi har tröttnat på att kvinnor lider, och oftast på bekostnad utav mångkulturen enligt statistiken och både vanliga män och kvinnors uppfattningar.

Jag tror du är långt ifrån verkligheten. Den dagen du dras in utav 8 - 10 st kulturberikare med överaskningssex i många timmar är du nog inte så jävla tuff och skulle du då inte skrika på hjälp och vara tacksam över Svenska män som kom till din räddning är min tolkning att du skulle tycka om detta, den behandling du utsätts för.

Vad är det som egentligen inte gör dig glad över att vi Svenska män är stolta över att kunna försvara vårt land, våra kvinnor, våra barn ? Det görs i de flesta länder men i Sverige är det fult och sexistiskt.  Det är så man talar i partiet F! …..

Har du ens en källa på att det var '' rasister '' som var ute efter att försvara kvinnor och som tröttnat på dessa grovt kriminella VUXNA men så kallade Marockanska gatubarn. Är det helt plötsligt rasistiskt för att dom är grova kriminella från Nordafrika ?  Din människosyn verkar vara vidrigare ju längre inlägg du skriver, att du på något vis sålts tolkar jag det som om du känner att du bär en för stor offerkofta på dig, den klär dig dåligt och illa.

Faktum är att jag inte ens finner någon poäng i din TS, inte mer än att när polis och andra rättsvårdande myndigheter ständigt misslyckas och vi har världens högsta våldtäktsstatistik och ingen eller få gör nåt åt det så kallas det totalt kaos i systemet och då bildas tyvärr medborgargarden. Det vore bättre om det bildades trygghetsgrupper där Svenska män är 10 st mot 2 st invandrare som önskar ställa till ett helvete, eller 100 Svenska män mot 50 st invandrare som slår sönder en tågstation. Svensken har tröttnat, på Facebook kan vi läsa hur 1000 tals kvinnor är tacksamma för att det nu bildas trygghetsgrupper där Svenska män försvarar vår kultur mot kriminella invandrare och deras fruktansvärda beteenden.

Gillar du inte det så får du väl klä dig utmanande och ta T-banan till Rinkeby och slåss, för det kan du ju uppenbarligen trots att du sålts …… Dina åsikter är mycket och extremt märkliga, verklighetsfrånvända och stötande ….. Tala om ditt namn och ge en dagsfärsk bild så kan ju dessa män som skall försvara dig göra ett undantag i ditt fall och låta dig vara ifred, så slipper du sexistiska och sålda känslor !!!

Silvestris
5

Och där kom den. Kvinnor kan ta hand om sig själva för att män tillåter det… Vi ska minsann veta vår plats.

Ja, människor är djur men varken män eller kvinnor är slavar under våra biologiska drifter.  Vi har förmågan att reflektera över våra beteenden och välja hur vi ska behandla våra medmänniskor. Det gör oss också ansvariga för våra handlingar.

"Våra kvinnor" kan tolkas som en markering av mat eller ägande. Att vi är några som andra måste skydda. Att vi inte är jämställda med män. Kan det markera kulturell tillhörighet? Ja. Det gör inte saken bättre eftersom dessa män markerade att de vill skydda just sina kvinnor dvs. kvinnor de inte anser vara värdiga deras beskydd struntar de i att skydda (de kanske tom. behandlar dem illa). Många av oss kvinnor har tolkat uttrycket som ett sätt att markera makt/ägande, antagligen pga. våra egna erfarenheter. Ända från barnsben får vi lära oss att vi finns till för att behaga mannen (även jag som gick på små helyllesvenska skolor i norra skogarna). 

Och vad är det som säger att kvinnan i hijab har valt att bära den? Det är ju ofta väldigt populärt att anmärka på att muslimska män förtrycker "sina" kvinnor så varför tror du att hijaben/burkan/niqaben bärs av fri vilja?

Även om hijaben är självvald betyder det inte att kvinnan vill kuvas av mannen. Det finns lika många tolkningar av islam som det finns praktiserande muslimer. De flesta troende människor, oavsett tro, har en egen relation till sin religion och sin egen tolkning. Alla är inte fundamentalister. Varför skulle inte en kvinna i hijab vara värd skydd från en våldtäkt men en kvinna utan? Varför är hon mindre värd som människa än någon annan?

Varför ska vi välja ut vilka vi hjälper i en nödsituation och inte? Varför kan vi inte hjälpa alla utifrån egen förmåga (alla kanske inte kan gå emellan och bryta men alla kan göra något)?

[Lummer]
11

Jag blir glad när våra män ställer upp för oss kvinnor. Idag behövs det mer än någonsin och ändå är det inte officiellt krig i Sverige. Att dom råkade skriva sina eller våra kvinnor betyder inte att dom äger oss vittra. Det betyder att dom ser oss som en del av samma. Många kvinnor har tyvärr svårt att se och förstå att män och kvinnor har lika värde. Till och med Svenska kvinnor har ibland svårt att greppa detta. Ett typ exempel på det är de som anammar FI. Vi är naturligtvis olika och har genetiskt olika förutsättningar att klara av olika saker. Vissa kvinnor är långa och fysiskt starka vissa män är korta och klena. Jag är kort och klen och har ingen fysisk möjlighet att värja mig vid en grupp attack och skulle det gud förbjude ske vore jag oerhört tacksam om våra män skyddar mig.

[VSK]
16

När det gäller "vi är inte era kvinnor" så har jag gått in och avbrutit kraftig misshandel av tjej, och helt ärligt så hade hon nog blivit väldigt illa slagen, om inte ihjälslagen om inte inte jag tog över rollen som sandsäck.

Så jag förstår faktiskt inte "vi är inte era kvinnor".  Skulle jag tänka att hon får skylla sig själv och bara gå därifrån eller vad?

Spelar etnicitet nån roll så var hon finska och idioten svensk.

hankans91
14

0#  Ser faktiskt inget fel i att svenska män står upp för sina kvinnor av den anledningen att de vill att kvinnor ska kunna ha rörlighet ute i samhället utan att bli utsatta för sexuallbrott. Men när nazister och rasister säger sådan här uttalande med att "försvara" undrar jag mer vad det ordet innebär för dom?:/

0# Det hade väl ändå varit värre om svenskamän inte hade protesterat utan istället bara accepterat att en del utländska män har en dålig kvinnosyn som gör att kvinnor blir utsatta för sexuallbrott eller vad tycker du?

72mm
12

#35 "Vad är det som egentligen inte gör dig glad över att vi Svenska män är stolta över att kunna försvara vårt land, våra kvinnor, våra barn ? Det görs i de flesta länder men i Sverige är det fult och sexistiskt.  Det är så man talar i partiet F! ….."

Det är just det. Det är ett litet fåtal extremister som har haft fullständigt oinskränkt makt över svensk media. Feminiseringen av Sverige har nästan gjort oss helt inkapabla att försvara oss mot exakt den typ av värderingar som TS & Co vänder sig emot. Patriarkalt förtryck. Systematiskt sexuellt våld. Man kan inte annat än att uppskatta ironin i det hela.    

#36 "Och där kom den. Kvinnor kan ta hand om sig själva för att män tillåter det… Vi ska minsann veta vår plats."

Var skrev jag det? Jag beskrev bara lite verklighet för dig. Försök att inte tolka in saker som inte står. Det hjälper dig inte på något vis. 

"Och vad är det som säger att kvinnan i hijab har valt att bära den? 

Därför att jag skrev om just de kvinnorna. "Kvinnor som valt att ta på sig.." skrev jag. Läsförståelse? 

"Det är ju ofta väldigt populärt att anmärka på att muslimska män förtrycker "sina" kvinnor så varför tror du att hijaben/burkan/niqaben bärs av fri vilja?"

Just det. Och då är det även mycket populärt att från radikalfeminsitiskt håll påstå att kvinnor minsann väljer själva vad de vill ha på sig. Var det inte det som hijabuppropet handlade om t.ex? Vänstermuppar i hijab fjantandes runt i media för att belysa ett påstått men i själva verket obefintligt problem med att folk inte får ha sina slöjor ifred. Fy fan.

Silvestris
5

#40 Din text om mäns "naturliga dominans" kan inte tolkas som annat än att vi kvinnor lever våra liv "fria" blott för att män tillåter det. Och såvida du inte känner kvinnan i hijab som attackeras kan du inte veta om hijaben var hennes val eller inte. Och även om hon har valt den har hon inte valt den för att godtycklig man ska ha tillåtelse att förgripa sig på henne. Äh, allt jag vill få fram är att diskriminering är en ful egenskap. Goda människor hjälper varandra villkorslöst i en nödsituation.

Spöket
10

Om jag blir överfallen så får gärna nån man hjälpa mig! 

De är skillnad på att spika upp en tavla, fixa punktering på cykeln, borra i väggen och annat och att få hjälp om man blir utsatt för våld!

Multi vad?

72mm
8

#41 "Din text om mäns "naturliga dominans" kan inte tolkas som annat ön att vi kvinnor lever våra liv "fria" blott för att män tillåter det."

Du fortsätter att skriva om och läsa in saker. Det enda jag poängterade var att det finns avsevärda biologiska skillnader mellan könen. Män kan inte bära och föda barn t.ex. så de kommer aldrig att riktigt kunna förstå vad det innebär.  En annan sådan skillnad är fysisk styrka. Man är en idiot om man inte tror att dessa grundläggande skillnader genom århundraden har påverkat samhälle, kultur och värderingar i mycket stor grad.  

Om nu svenska män vill "försvara sina kvinnor" (även om det är en omskrivning av vad som faktiskt stod i texten) så beror det mycket på värderingar och moral som har med dessa skillnader att göra. 

Vill man byta ut den här moralen mot något annat gör man nog säkrast i att tänka efter en extra gång.

Silvestris
3

Jag byter gärna ut den moralen till en som istället vägleder människor att hjälpa utsatta människor oavhängigt kön, ursprung osv.

[Lummer]
6

En stilla undran bara. Varför är det så fint att vara olika så länge man inte jämför svenskman med svenskkvinna?

Silvestris
5

Säger vem? Alla är olika. Det är  varken fint eller fult. Det är ju bara så det är.  Alla är unika individer.

kallepudas
2

#44 Vore gott om vi kunde byta ut ondskan som förekommer så hade ju alla problem varit lösta.

Fillifjonkan60
11

#35 Så bra skrivet! 👍 

Och du VildaVittra, den dan du råkar illa ut, om det sker, så ropa inte på hjälp då. För den vill du ju inte ha, iaf inte om den kommer från en etnisk svensk man.

Så fullkomligt idiotiskt tråd.

I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

VildaVittra
3

#19 "40+ fegis som sitter och rullar tummarna"  Är det ett nytt begrepp? Att är man över fyrtio är man en fegis? "

Det får du fråga sajtvärden, eftersom det var hon som förde in det som argument i denna diskussion. 

#48 Hellre råkar jag illa ut än att låta ett gäng rasister starta krig eller få för sig att de äger mig. Men så är jag inte egoistisk eller en bimbo heller. Hur menar du att grova lagbrott ska skydda mig får det? 

#34 Följer du debatterna runt om på nätet, så kommer du hitta flera exempel på när dessa rasister säger sådant. Och säger man emot så säger dom att de inte ska hjälpa feminister, för vi kvinnor kan tydligen bara hålla med dom eller bli klappade på huvudet som mindre förstående feminister. 

#35 "Nä, det här luktar feminism och verklighetsfrånvänd psykosocial och kulturell skillnad."

Jag undrade när den skulle komma. 😃Nope, jag är ekvivalist, slå gärna upp det ordet. 

Vet du ens om att när det blir krig blir du som kvinna exkluderad och vi män skall dö för din skull och eventuellt dina barn om du skaffat några ? 

Det var ganska så länge sedan som bara män var med i armén. Visst du inte det? 

"Vet du att samhället lärt oss att skydda varandra, men du vill vara ensam ?"

Ja, vi ska skydda varandra, även från hatfyllda rasistiska våldsbrott utförda i någon annans namn. 

"vi har världens högsta våldtäktsstatistik"

Läs på lite om statistiska metoder, som att i Sverige så räknas varje våldtäkt, medan i andra länder räknas de ihop dom till en gång om samma våldtäktsman våldför sig flera gånger på samma person. Det finns fler aspekter än så att tänka på när man jämför olika länders statistik, men det blir en hel tråd för sig. 

"Fine, sälla dig då till dessa grupperingar som till 88% står för våldet, sexism, trakasserierna, misshandeln, hoten, skriken om svennehora mm mm, gör det då."

Källa? Och ingen högerextremistisk sida tack, där läser man bara sagor. 

Och hur jag vet att det är rasister? Tja, jag följer nyheterna och ser vad som hände i Sthlm de dagarna? Men du kanske trodde det var vänstern som sprang och slog ner folk? 

#39 De protesterade inte, de begick grova hatbrott.

Tjeja
13

På lappen som delades ut ser jag ingen stans att det står om "våra kvinnor", de enda jag sett använda den formuleringen är media. Som media ofta gör där de vill förmedla hur synd det är om gärningsmän med icke svenskt etniskt ursprung.

Däremot ser jag på lappen att de skrivit " Svenska män och kvinnor förtjänar trygghet"… Men du kanske inte håller med om det Vilda vittra? 

Eller.. förstås.. du anser väl också att det "egentligen inte finns några svenskar"?

Så du som då antagligen inte känner dig "svensk" bryr dig väl inte om de som omvärlden ser som svenska känner sig otrygga alls?

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

VildaVittra
3

#50 Svaren på dina frågor finns redan i tråden. Och angående dina antaganden om mig (varför alltid dessa otrevliga påhopp från din sida?) så får du gå tillbaka till ritningsbordet och börja om.

Tjeja
5

#51 inga påhopp bara frågor utifrån funderingar om hur du tänker och resonerar.

Och nej jag hittar inga svar i tråden på mina frågor så du får gärna svara igen!

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

kallepudas
2

Jag har en fråga som vem som helst gärna får besvara för jag har för mig att den där gruppen som gick ut och "skulle skydda folk" var maskerade var dom det? 

Om jag då har läst rätt och att gruppen personer verkligen var maskerade så är ju deras uppsåt oavsett texten dom skrivit på pappret en handling som ungefär kan jämföras med maskerade huliganer och dom brukar ju bara vilja skapa bråk. 

Var det inte så att på 90-talet så startades nån grupp non fighting generation och dom hade väl jackor med den texten men dom var ju inte maskerade och deras mål var väl att avstyra bråk som uppstod. 

Finns ju ungefär samma sak i olika orter i sverige och det kallas nattvandrare och dom är ut  & kollar läget men dom är inte heller maskerade. 

Visst gå ut & skydda på gator man varför maskera sig när man bara ska skydda om någon råkar illa ut?

Vanja
9

#51 Men allvarligt. Skulle du hellre vilja slåss ensam om du blir överfallen eller vill du ha all hjälp du kan få? Även om hjälpen skulle komma ifrån någon som vill skydda Sveriges kvinnor?

/ Vanja 

VildaVittra
5

#52 Inte påhopp? Hur är felaktiga antaganden om mig tagna ur luften inte påhopp? Det tog dig 4 minuter att läsa igenom tråden och svara? Du läser väldigt snabbt måste jag säga, kanske därför du inte hittade det? Vad vet jag. 

#53 Ja, de var maskerade. 

"Visst gå ut & skydda på gator man varför maskera sig när man bara ska skydda om någon råkar illa ut?"

För att det inte alls handlade om att skydda någon, utan de var ute efter att begå hatbrott utan att kunna bli igenkända.

VildaVittra
5

#54 Kan du visa vart det var som dessa män gick in för att hjälpa någon som aktivt utsattes för ett brott? *väntar*

kallepudas
2

#55 Tack jag hade för mig att det var på det viset men var inte säker.

Maskerar man sig så är det inget annat än som du skriver att begå hatbrott som i detta fall. 

Hade deras syfte varit att skydda så hade dom kunnat gå runt på stan precis som vanligt enligt mig.

Spöket
6

Bra video fast dåligt ljud

Multi vad?

Fillifjonkan60
10

VildaVittra jag ger mig fasen på att du enbart startade den här tråden för att få spy galla över vita svenska män i allmänhet och SD-anhängare i synnerhet.

Editerat - Vanja

Men om du nu hatar vita svenska män (jag får den uppfattningen, men jag har ingen källa på det) så varför inte flytta till nåt land i mellanöstern? Dom männen verkar ju vara så mycket bättre och rena gullpojkarna… Allt enligt vad jag kan utläsa av dina inlägg. Inte så att du skriver det rakt ut, så jag kan inte peka på nåt där du skrivit så och nej, någon källa på det, har jag inte heller.

Vanja
7

#56 Nej, men det var ju därför de var där. Det var exakt de som de krigade för. De vill inte att någon kvinna ska utsättas för våld. 

Har du någon källa på ditt påstående i #0? 
 "sexister som gärna försöker förtrycka oliktänkande kvinnor på nätet "
Eller
"Häromdagen så går rasister ut och säger att de ska försvara "sina kvinnor""

Är det på något sätt några faktan i de påståendena eller är det personliga åsikter?

/ Vanja 

72mm
7

#48 "Så fullkomligt idiotiskt tråd."

Haha, och här har jag ansträngt mig med långa utläggningar när en mening på fyra ord sammanfattar det perfekt. Jag måste öva. 😃

VildaVittra
4

#59 Som vanligt vet du absolut ingenting om mig, vad sägs om att läsa de mängder med inlägg jag gjort i feministiska trådar? 

Blir inte lite nyfiken på vad som redigerades bort, det är inte så att du inte lärt dig av dina tidigare misstag på iFokus? 

#60 "Nej, men det var ju därför de var där."

Och sedan när de inte hittade något pågående brott blev de så besvikna att de bestämde sig för att begå brott själva mot någon oskyldig? Logiskt. Men varför hade de med sig maskeringen då? 

"Det var exakt de som de krigade för. De vill inte att någon kvinna ska utsättas för våld. "
Kriga? Du menar slåss för att öka segregationen och föda motsättningar i samhället genom att öppet visa på sin främlingsfientlighet? Visste heller inte att Sverige slutat med att leva i fred, kan du länka till en källa där regeringen utlyst krig? 

"Har du någon källa på ditt påstående i 

? 

"sexister som gärna försöker förtrycka oliktänkande kvinnor på nätet "

Eller

"Häromdagen så går rasister ut och säger att de ska försvara "sina kvinnor"""

Ska jag verkligen bryta mot sajtens regler? 

"Är det på något sätt några faktan i de påståendena eller är det personliga åsikter? "

Det är fakta och personliga erfarenheter.

Vanja
6

#62 Så du har alltså ingen källa på dina påståenden?

/ Vanja 

VildaVittra
5

#63 Okej, du vill alltså inte se källorna. Uppfattat!  Och intressant att du inte ville svara på mina frågor. 

Jag vill att du tar en stund och funderar på ett teoretiskt scenario. 
Du vet ju att jag är antirasist. Och om vi då utgår ifrån att du tycker att det är okej att "kriga" mot oskyldiga invandrare, skulle du då också tycka att det är okej att jag i antirasismens namn åker till Skåne och spöar upp diverse skåningar som jag stöter på i antirasismens namn? För vi vet ju att SD är ett stort parti där, så då kan man väl ta vilken skåning som helst i hopp om att hindra denne från att begå ett eventuellt framtida hatbrott?

Fillifjonkan60
1

#61 😃

Ja men jag skrev ju bara vad jag tyckte…

Vanja
6

#64 Antingen så har du en trovärdig källa så att du har grund för dina påståenden. Eller så har du inte det, och du verkar inte ha det. 

Jag tycker att det är intressant också att du använder dig av termen "VI är inte era kvinnor", vadå vi? Du och vilka då? Inte jag iallafall. 

För det första så vet du inte att dessa personer var rasister, eller om de gav sig på oskyldiga. Var du där? 
Jag säger inte att jag inte tror att det finns bättre lösningar på problemet som vi har idag med handfallna poliser och överaktiva medborgargard. Men däremot så kan jag förstå att de gör som de gör. 
För det andra, om det fanns en grupp på 50 män i skåne som våldtar och trakasserar invandrare så nej, då skulle jag inte bry mig ett dyft om vad du gjorde med dessa män.

/ Vanja 

Fillifjonkan60
7

#62 Jag sa inte att jag vet något om dig, utan hur jag uppfattar dig.

Jag vet faktiskt inte vad som redigerades, tyckte inte jag var direkt otrevlig, mer än att jag uttryckte vad jag tycker om dig.

72mm
2

#67 "…uttryckte vad jag tycker om dig."

Sådant tror jag att jag också får bortredigerat 😃

Fillifjonkan60
2

#68 Oppps 🤫

Vanja
0

#68 #69

Jag kanske kan förklara det för er som inte har förstått det :) 
Om man har en personlig åsikt om någon som är negativ så får man antingen ta det i PM eller så får man det bortredigerat om man skriver det här. Men visst jag kan sluta redigera och rätt och slätt börja stänga av folk istället, är det en bättre lösning? =)

/ Vanja 

Fillifjonkan60
0

#70 Nej nej, du har helt rätt.Trodde bara att jag hade valt orden så dom kunde stå kvar. Sorry 😇

Vanja
2

#71 Ingen fara :) Jag vet egentligen, att ni vet varför jag gör så :)

/ Vanja 

Fillifjonkan60
1

#72 Självklart 🌺 Har tyvärr lite kort stubin ibland 😊

VildaVittra
6

#66 Om du ville ha källorna, så fick väl du som Sajtvärd ge mig tillstånd om att länka till sådana platser? Jag påpekade detta, men du ville inte svara på det.

Men varsågod, jag har hittat en källa som inte är på någon förbjuden sida: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/12654227_10153815766475450_7190494371337754540_n.jpg?oh=fd2131c255372e8ac8aca1af58233f99&oe=572B41A9

Och ja, man kan som kvinna använda termen vi för det är att "Vi är inte era kvinnor" eftersom man argumenterar emot deras generalisering. De får gärna skriva "Nu ska vi skydda Vanja" eller "Nu ska vi skydda de kvinnor som tycker som oss" även om skydda inte var det dom faktiskt gjorde. 

Jo, jag vet att de gav sig på oskyldiga, för här är det roliga med svensk lag, alla är oskyldiga tills dess att det är bevisat att de är skyldiga. Och de kan ju som sagt inte skylla på att de kom på de personerna i färd med att de begick brott. Och hur skulle dessa personer som stormade in ens hinna fråga ut någon om vilka som var "skyldiga"?

Ebolaa
7

#0 Ja, jag håller med en hel del!

Okej att dessa 200 män hade kunna tänka sig att patrullera våra gator, genom att vara ett par extra ögon och hjälper till polisen genom en form av övervakning, eller att de försöker hjälpa folk som de ser att blir utsatta - att de helt enkelt skulle avbryta kriminella handlingar. DÅ hade jag sett det som mer befogat, men att de driver runt och att deras framfart till och med kräver polisinsatser, det är så jäkla bedrövligt! Precis som Leif G.W. Persson sa, så legitimerade dessa män sitt beteende genom att de fått höra att polisen känner sig underbemannade och att det finns kvinnor som blir utsatta av invandrarmän/pojkar. Då passar de på.

MEN blir jag som kvinna mer säker av att såna här män springer runt och beter sig hotfullt? NEJ. Så jäkla dålig ursäkt från dessa våldsbenägna karlar..

BLÄ.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Vanja
6

#74 Är det en källa som är opålitlig så får du inte länka till den nej, och eftersom den är opålitlig så gills den inte. På samma sätt som man inte får länka till friatider. Trodde att det var underförstått att anledningen till att man inte får länka till dessa är för att de är fulla med skit. 

Fast jag tror att de på ett eller annat sätt faktiskt hjälpte kvinnor. Just för att de (Även om deras taktik var fel) skrämde "barnen". De flög fram i full fart och visade att de inte är ensamma om att använda våld längre. Vilket så har varit fallet förut. 

Du , jag tände eld på skolan när jag var liten, förvisso av misstag men jag gjorde det. Jag var 12. Jag blånekade allt och du menar alltså då att jag var oskyldig? För jag vet mycket väl om att jag inte alls var det. Men  de kunde ju inte döma mig så det måste betyda att det var någon annan som tände eld på skolan då? 

Jag vet mycket väl att man kan vara skyldig fastän lagen säger annat. Annars kan vi säga att det inte alls var någon medborgargarden som spöade ensamkommande flyktingbarn, för de var väl ingen som är dömd för det? Då är ju alla män i hela Sverige oskyldiga till att ha deltagit. Eller?

/ Vanja 

[Lummer]
10

Lärt mig något nytt idag. Friatider innehåller skit och dit får man inte länka. Ab och expressen går bra… Jaha ja. …

Vanja
0

#77 Kan du länka till en artikel i aftonbladet eller expressen som är ren osanning i PM? 
Och om du har problem med reglerna som jag har satt så kan du gärna ta det i PM istället för att komma med någon spydig kommentar i en tråd där du inte ens deltar i diskussionen.

/ Vanja 

VildaVittra
5

#76 Inte pålitlig? En bilddump från hans eget konto där han skriver själv? Vad vill du ha? Det skrivet i blod? Det var nog den sämsta bortförklaring jag någonsin läst från din sida. 

"Annars kan vi säga att det inte alls var någon medborgargarden som spöade ensamkommande flyktingbarn, för de var väl ingen som är dömd för det? Då är ju alla män i hela Sverige oskyldiga till att ha deltagit. Eller? "

Brottet har förekommit, men ingen anses skyldig förrän de är bevisat skyldiga. Ser du skillnaden? 

"Fast jag tror att de på ett eller annat sätt faktiskt hjälpte kvinnor. Just för att de (Även om deras taktik var fel) skrämde "barnen". De flög fram i full fart och visade att de inte är ensamma om att använda våld längre. Vilket så har varit fallet förut. "

Kan du fundera i banorna på hur det skulle hjälpa dig om dessa barn faktiskt inte har något som helst ont i sinnet. Du skrev "För det första så vet du inte att dessa personer var rasister, eller om de gav sig på oskyldiga. Var du där? " Hur vet DU att det var dessa som trakasserade tjejerna?  Var du där vid båda tillfällena? 

Eller det kanske bara är svenskar som ska behandlas rättvist och inte dömas för vilket brott som helst pga sin hudfärg?

Ebolaa
9

#78 Vi fick inte ens använda aftonbladet eller expressen som källa i våra arbeten under gymnasietiden, så de är inte alls tillförlitliga källor.

Vanja
4

Jag hittar inte alls : "sexister som gärna försöker förtrycka oliktänkande kvinnor på nätet " , det verkar fortfarande vara en personlig åsikt och inte någon fakta. 

Men ja, denna man verkar vara en rasist, så då har vi kommit fram till att en man av en grupp på 100 var rasist. Måste alla ha varit det då eller är det kanske lite överdrivet att säga så? Alla var väl oskyldiga till motsatsen bevisats? 

Klart att jag ser skillnaden, men då är som sagt alla svenska män oskyldiga. PUNKT, för ingen har bevisat motsatsen. Även om brottet förekom så var dessa män maskerade, alltså kan ingen bevisa vem någon var = alla är oskyldiga. 

Det är ett stort om.

Om dessa barn inte skulle ha något ont i sinnet. Jag har inte sagt att jag tycker att det här är rätt lösning. Men jag tycker att den är mer rätt än att inte göra ett skit. Men däremot tycker jag att de gör det på fel sätt. 

Vad menar du med "Eller det kanske bara är svenskar som ska behandlas rättvist och inte dömas för vilket brott som helst pga sin hudfärg? " - Har jag någonsin påstått något liknande?

/ Vanja 

VildaVittra
4

#81 "Vad menar du med "Eller det kanske bara är svenskar som ska behandlas rättvist och inte dömas för vilket brott som helst pga sin hudfärg? " - Har jag någonsin påstått något liknande? "

Ja, det har du, men du ser det kanske inte själv. Du skrev att jag inte fick spöa upp skåningar i jakt på potentiella rasister, men tycker även i det senaste inlägget att det var okej att spöa upp invandrare för något en okänd invandrare gjort. Hur har det inte med etnicitet att göra?

Sexismen? Vad sägs om "Vi män ska skydda våra kvinnor". Är "ägande" av andra människor okej?  Eller alla hotmejl om våldtäkter antirasistiska kvinnor fått med avsikten att få dom att "hålla käften"? 

"Men ja, denna man verkar vara en rasist, så då har vi kommit fram till att en man av en grupp på 100 var rasist. "

Var det bara en man som slog invandrare på Sergels torg?

Vanja
7

#82 Nej det har jag inte, jag har inte skrivit att det inte är okej att du spöar rasister?  
Jag ser det inte alls som sexism, eftersom jag inte tar åt mig, vill de skydda mig eller oss så får de göra det, även om jag ( Säger det igen ) tycker att det gjordes på fel sätt. Och jag tror inte en sekund på att de menar att de på något sätt skulle äga oss. Där läser du inte saker som inte står. 

Nej det var inte bara en man på sergels torg, men det är bara en man som du kan bevisa var rasist. Och eftersom alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats (Enligt dig) så var alla de andra inte alls rasister.

/ Vanja 

Ebolaa
4

Det är inte så intressant huruvida hur många som  var rasister i den där bunten på 200 män, det som är intressant är att de alla var våldsbenägna och gjorde kriminella handlingar, som de legitimerade med att polisens kapacitet är snäv, samt att kvinnor är lätta offer för kriminella handlingar.

ÄR det någon som känner sig mer säker på grund av detta? Nej, knappast. Att inte folk frivilligt istället försöker underlätta polisens handlingar genom att övervaka, det hade varit chysst. Istället är det människor som är våldsbejakande som bara passar på att åka ut och spöa upp människor - det är inte okej att ta "lagen i sina egna händer", det hjälper inte vårt samhälle någonstans. Det bidrar bara till mer oro och ett sämre klimat.

[VSK]
6

Håller med dig till 100%.

Och hade polisen fått de resurser de så väl behöver, så hade detta antagligen inte hänt.

VildaVittra
3

#83 "Nej det har jag inte, jag har inte skrivit att det inte är okej att du spöar rasister?"

Men du skriver att det är okej att spöa eventuellt oskyldiga invandrare, medan jag bara får spöa rasister där jag vet att det är rasister. Ser du inte att du gör skillnad på folk? 

"Och jag tror inte en sekund på att de menar att de på något sätt skulle äga oss. Där läser du inte saker som inte står. "

Nej, tvärtom, du ser inte det som faktiskt står.

"Nej det var inte bara en man på sergels torg, men det är bara en man som du kanbevisa var rasist. Och eftersom alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats (Enligt dig) så var alla de andra inte alls rasister. "

Nu läser du inte det jag skriver. Att hatbrott utfördes av rasister (plural) på sergels torg är glasklart eftersom de flög på invandrare som stod och rökte (alltså, de misshandlade inte, de våldtog inte osv), men man ska inte springa och slå ner alla svenska män i händelsen av att de kanske är en av dom eftersom var person är oskyldig tills de är dömda.

kallepudas
4

Om det där stämmer som filmen i inlägg #58 visar på så kan människor komma från andra länder och begå så mycket brott utan att straffas för det och då bör det väl vara fritt fram för alla att göra så. Synd våra egna våldsbrottslingar inte kan komma undan med samma sak. 

personer utan identitet kan vi ju tydligen inte kasta ut heller vi har stora problem kan man ju säga.

Silvestris
3

#87 Det är ju inte direkt så att infödingar blir plockade av polisen och fällda för alla sina brott heller. Tyvärr kommer många brottslingar undan.

Ebolaa
4

#87 Haha, så bara för "att dom får" så ska vi också "få"? Vad är det för samhälle du vill ha riktigt?

Vanja
4

#86 Vart har jag skrivit att det är okej att spöa oskyldiga invandrade? Och vart har jag skrivit att det inte är okej att spöa rasister, du får gärna visa mig vart jag har skrivit det? 

Jag tror däremot att jag har skrivit tusen gånger nu att jag förstår varför de gjorde som de gjorde även om jag inte tycker att det är rätt väg att gå. 

" Att hatbrott utfördes av rasister (plural) på sergels torg är glasklart eftersom de flög på invandrare som stod och rökte (alltså, de misshandlade inte, de våldtog inte osv), men man ska inte springa och slå ner alla svenska män i händelsen av att de kanske är en av dom eftersom var person är oskyldig tills de är dömda. "

Jaha, så du menar att man är bara oskyldig tills motsatsen bevisats om man inte är etniskt svensk (vad det nu än är)? 
För det är ju det du skriver?  Medborgargardet är rasister, punkt. Och flyktingbarnen som tafsar på flickor, som inte kan varken häktas eller utvisas för att deras land inte vill ta emot dem, är oskyldiga för att motsatsen inte kan bevisas. 

Skrämmande logik.

/ Vanja 

72mm
11

Jag börjar fundera på vad som egentligen hänt. Undrar om jag inte har blivit trollad ordentligt här. Ju mer jag läser och hör om detta desto mer luktar det som en upprepning av "hijabuppropet". 

Har vi något annat än Aftonbladets enda vittnes högst skakiga redogörelse att gå på? 

Finns det något som länkar de flygbladsutdelande männen till något som helst våldsdåd den kvällen? 

Finns det polisrapporter om några ovanliga våldsdåd överhuvudtaget?   

Finns det några som faktiska anledningar att misstänka att detta skulle vara kopplat till nazister eller högerextremism. Polisen skriver "svartklädda personer som var maskerade med rånarhuvor  och bar armbindlar i okänd färg".  Personligen så tycker jag det låter mer som vilken radikal-vänster "motdemonstrant" som helst. 

Och vad tusan betyder "armbindlar i okänd färg"!?   

Jag tycker allt känns ordentligt fishy faktiskt. 

Och vart är Huygens när man behöver en bra teori om false-flagg och konspirationer? 😉 

Lite länkar där man är inne på samma linje och som har grävt och sammanställt lite; 

https://www.flashback.org/t2680150

http://newobserveronline.com/stockholm-attack-invented-by-controlled-media/

/OT 

"Är det en källa som är opålitlig så får du inte länka till den nej, och eftersom den är opålitlig så gills den inte. På samma sätt som man inte får länka till friatider. Trodde att det var underförstått att anledningen till att man inte får länka till dessa är för att de är fulla med skit."

Förr eller senare måste PiF omvärdera den här inställningen till nätet. Det bygger på en helt absurd idé om att källkritik är det samma som självcensur baserat på vilken kanal som påstår något. Det är något som troligen gått i arv från den skeva politiska debatt som vuxit fram i Sverige sedan åtminstone 10 år tillbaka. Det är helt enkelt inte seriöst.

kallepudas
3

#89 Nej men springer det omkring en massa brottslingar som vi inte kan dömma så är det nu nästan som att dom inte existerar så en lösning på det problemet. 

Borde ju kunna gå att spärra in folk i finkan oavsett om det bara går att styrka att den gjort sig skyldig till brottet och kungen känner ju alla igen och han kan väl inte straffas på det viset men alla andra så vad är problemet.

Om en person går fram och ger en person som "inte finns" så borde det vara som att slå i luften. Dom där har ju dumpat sina pass & id-handlingar med ett enda syfte det kanske rent av är is-anhängare & dom har inga rättigheter enligt mig för dom upphörde i samband med deras intåg i den rörelsen.

Vanja
3

#91 Lägg ner, jag kommer inte att ändra på regeln för att du säger det, vad du än har för upprörda, snyftande åsikter om just att du inte får länka till friatider så kommer inte jag att ändra på regeln, om inte du kan bevisa att jag har fel om att den källan är full med skit. Vilket du göra får göra i PM.

/ Vanja 

[Bermudas]
3

#91 "Och vart är Huygens när man behöver en bra teori om false-flagg och konspirationer? " Hahaha kanske dags för en tråd? Var det i själva verket en false flag? Jag ska läsa dina länkar idag. Man kan inte vara säker på något i dessa tider. Jag tycker även det som hände på Odenplan känns märkligt. En ganska dramatisk händelse som bara "försvann". Ett trick gammalt som gatan är att uppvigla folk mot varandra. Man kontrollerar båda sidor för önskat resultat.

72mm
5

#93 "Lägg ner, jag kommer inte att ändra på regeln för att du säger det…"

Vilket jag alltså inte gjorde. Jag skrev att jag trodde (implicit givetvis) att PiF för eller senare skulle bli tvungen att ändra inställning. Det var inget krav eller förfrågan till dig. Jag vet vad du tycker och respekterar det. 

#94 Tja, flashback är ju flashback och den andra siten var misstänkt förtjust även i andra konspirations-teorier verkade det som, så den artikeln kanske man ska kolla källorna på lite extra. Betyder ju inte att de inte kan ha en poäng i just det här fallet…

Ebolaa
1

#92 Nå, det är inte så "bara" at spärra in folk. Du får häkta folk i 72 timmar om de är misstänkta för ett brott, sen måste de släppas i väntan på domstolsförhandlingar, såvida de inte är misstänka för ett grövre brott. Problemet är ju att många av de unga killarna, utan, id-handlingar påstår att de är under 18 och behandlas därför som ett barn och därför blir varken häktningen lika lång som vanligt, och straffet blir inte lika hårt. 

Antar att det kommer ändringar snart eftersom det är många kriminella unga som utnyttjar vårt system just nu.

Men bara för att dom beter sig illa och utnyttjar vårt system så ska vi väl inte misshandla dem? Eller tycker du verkligen att det legitimerar sådana handlingar "bara för att de inte finns" i statistiken eller bokföringssystemet? 

Jag är aldrig för våldsbejakande, däremot kan man bli hårdare gällande utvisningar eller att kräva id-handlingar och sånt vid invandring.

Kalli
2

#34: Formuleringen kommer nog ursprungligen från lite olika inlägg på bland annat Facebook. Här är ett sån där personen lyckats använda formuleringen "våra kvinnor" hela 5 gånger i sitt upprop.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/12654227_10153815766475450_7190494371337754540_n.jpg?oh=fd2131c255372e8ac8aca1af58233f99&oe=572B41A9

VildaVittra
3

#90 "Fast jag ser det faktiskt som en bra sak att det fortfarande finns människor som är beredda att slåss för kvinnor. " var ditt svar på TS. 

"Jaha, så du menar att man är bara oskyldig tills motsatsen bevisats om man inte är etniskt svensk (vad det nu än är)? 

För det är ju det du skriver?  Medborgargardet är rasister, punkt."

Nej, nej och att vara rasist är inte ett brott. 

"Och flyktingbarnen som tafsar på flickor, som inte kan varken häktas eller utvisas för att deras land inte vill ta emot dem, är oskyldiga för att motsatsen inte kan bevisas. "

Ja, precis som rasisterna är tills de dömts.

Vanja
5

#98 Du har nog missuppfattat mig. Jag tycker att det är bra att det fortfarande finns män som vill slåss för kvinnor, trots hur vissa kvinnor beter sig. MEN jag tycker att det gjordes på fel sätt. 
Förstår du hur jag menar nu? 

Nej att vara rasist är inte ett brott, men då kan man inte säga att de brott som de begick var ett hatbrott eftersom de inte går att bevisa att mer än en av dem är rasister.

/ Vanja 

Kalli
3

Och vad som händer om man som kvinna inte visar sin uppskattning över att män samlas för att gå runt och slå ner oskyldiga människor.

Det är förövrigt ingen som protesterar mot civilkurage, Silvestris skrev det mycket väl i sitt inlägg #12 men det som hände var inte civilkurage, det var misshandel.

Vanja
0

#100 Jag redigerade bort din länk eftersom den är extremt vinklad. 
Jag ska diskutera med mina Medarbetare så får vi se vad källan hamnar, om den hamnar bakom regelbrott eller tillåtet.

/ Vanja 

Ebolaa
4

#97 Alltså ursäkta, men vilken jubelidiot som skrivit den texten. Usch vad arg jag blir! Liksom "kom med ni som hatar muslimer". Va i h******! Mm, ja vasd säker man känner sig att ni "försvarar oss" - jotjena. En sån himla dålig ursäkt för att få slå någon över truten. Fy!

Skulle nog ha varit chysst att redigera bort den personens namn i paint i alla fall :)

[Bermudas]
7

Jag gillar inte misshandel av oskyldiga. Jag tycker deras aktion var obehaglig och riskerar att saker eskalerar. Jag har kallat dem huliganer i egen tråd om saken. (Även om jag inte tycker deras lapp var helt oskälig, men handlingen var dålig) Ni som inte vill bli beskyddade av fel sorts män kan väl ha en armbindel som lyder typ: "Om jag råkar illa ut och ser ut att vara en kvinna i nöd så betackar jag mig från hjälp ifall ni röstat på SD, är rasister och har en allmänt vidrig medeltida syn på kvinnor!" Alltså armbindeln behöver inte innehålla alla dessa ord utan en smart symbol tex med ett streck över en vit svensk man med ovanligt låg panna. Alla kommer fatta! Han är ju en " sån där"!

VildaVittra
4

#99 "Du har nog missuppfattat mig. Jag tycker att det är bra att det fortfarande finns män som vill slåss för kvinnor, trots hur vissa kvinnor beter sig. MEN jag tycker att det gjordes på fel sätt. "

Vänta nu, hur viss kvinnor beter sig? Vad menar du? Och vad sägs om att inte slåss alls? Bråk föder bråk, så skulle dessa män bry sig alls om ett fredligt samhälle, så skulle de inte ta till knytnävarna. Vi är i min mening bara veckor ifrån Sveriges version på kristallnatten. 

"Nej att vara rasist är inte ett brott, men då kan man inte säga att de brott som de begick var ett hatbrott eftersom de inte går att bevisa att mer än en av dem är rasister."

De bevisade att de var rasister genom att begå rasistiska hatbrott.

[Hayabusa]
5

Själv tänker jag inta hållningen: 

Nej, du är inte min kvinna. 

Nej, jag är inte din man. 

Nej, du är inte min bror.

thenewbreed
11

Har bara skummat igenom tråden. Men tänkte lämna en kommentar i alla fall.

En av mina bekanta var på väg hem från jobbet när han plötsligt blev påhoppad och misshandlad den här fredagen. Endast för att han hade utländskt utseende. Knogjärnet rev upp hans kind. En tjej bredvid honom kunde inte försvara sig lika bra och låg tillslut på marken med tre vuxna män över henne. Hon hade också utländskt utseende och antagligen också på väg hem från jobbet. 

Att det finns folk som rättfärdigar det här beteendet tycker jag är sjukt. Det här handlar inte om att försvara det svenska samhället. Det handlar inte om att försvara människorna som lever här. Det handlar inte om att ge sig på de utländska våldsbrottslingar som aldrig får rätt straff. 

Det här var bara rent och skärt hat mot helt oskyldiga människor bara för att de råkar ha något gemensamt med en viss typ av brottslingar; dvs utseendet. Något som väldigt många hakar upp sig på. 

Sen kan man ju inte klaga på att invandrarna är våldsamma och sen samla ca 200 män och gå ut och slå folk som har utländskt utseende som inte ens har gjort någonting. Känns lite sådär…dubbelmoral fast värre?

Medarbetare på bildredigering! :)

Vanja
0

#105  Ja det är dubbelmoral.

/ Vanja 

72mm
9

#106 "Sen kan man ju inte klaga på att invandrarna är våldsamma och sen samla ca 200 män och gå ut och slå folk som har utländskt utseende som inte ens har gjort någonting. Känns lite sådär…dubbelmoral fast värre?"

Nu är det väl fortfarande extremt osäkert om detta verkligen har hänt. 

Att godhetsapostlarna på Aftonbladet fått för sig att skriva att 200 galna nynazister har löpt amok på stationen och klubbat neger till höger och vänster med nationella insatsstyrkan i hälarna  betyder ju inte riktigt att det är sant… 😃

Zadeira
1

Jag hade tyckt det var lite roande om det kom ett "vi är inte era män" som kontring.

thenewbreed
5

Eftersom jag känner en som var mitt i lbland allting så är det inte extremt osäkert. Finns ju t.o.m videoklipp från den kvällen. 

Sen så har både hen (min bekant) och jag reagerat på medias sätt att skriva om det här. T.ex att de bara var ute efter de marockanska gatubarnen och bla bla. 

Men ja, till skillnad från andra så har jag ju en förstahandskälla på vad som hände då eftersom hen själv blev utsatt och såg allting. Så nej, min kommentar är inte baserat på vad jag har läst i aftonblaskan.

Medarbetare på bildredigering! :)

72mm
2

Påstådd intervju med representant för "Medborgargardet", på en site jag inte har en aning om vad det är. Ta det med lämplig mängd salt.  

https://www.motgift.nu/2016/02/03/exklusiv-intervju-med-medborgargardet/

Vanja
7

#110 Jag har också förstahandsvittnen till det och de berättar olika historier båda två. Så vad som hände kan nog uppfattas helt olika.

/ Vanja 

hyvetytte
5

Jag har inte läst hela tråden men är det verkligen så svårt att förstå VildaVittras resonemang? Det visar bara hur djupt sexismen sitter i oss, jag är inte någons kvinna, jag är inte svenska mäns kvinna bara för att jag är svensk. Jag är min egen jävla kvinna och vi människor ska stå upp för varandra, män, kvinnor, svenskar eller utlandsfödda, vad fan är skillnaden? Svenska kvinnor är inte mer era kvinnor än utlandsfödda kvinnor, ingen av dessa grupper är "era kvinnor".

Alla människor har rätt till ett värdigt liv, kommer det människor från krig och förtryck så måste vi göra det vi kan för att hjälpa dem då de borde ha lika mycket rättigheter som oss  privilegierade svenskar, vi kan inte veta på förhand vilka som är idioter, för det finns de gott om i alla  länder tyvärr.

kallepudas
6

#113 Ska människor ha samma rättigheter så borde reglerna vara att man ska kunna styrka vem man är i form av id-kort eller pass. 

Se filmen i inlägg #58.

Tänk vad praktiskt om alla bovar kunde dumpa sina id och sedan undgå straff.

[Hayabusa]
1

#133 Ett ämne är sällan hugget i sten eller svart/vitt. Det kan vara intressant att läsa alla kommentarer för att se att det även finns andra resonemang kring frågan. Dessutom verkar det råda delade uppfattningar om vad som verkligen hände i Sthlm. Personligen har jag inte lyckats få någon klar bild.

[Bermudas]
6

#111 Har läst nu. Det är nog en autentisk intervju. Sen får man väl välja att tro på killens ord eller ej. Citerar: "Vi betalar bland de högsta skatterna i världen och trots det kan staten inte garantera oss trygga gator att röra oss på. Någonstans måste man dra gränsen och efter den senaste utvecklingen i Stockholm och Göteborg kunde vi helt enkelt inte stå vid sidan och se på längre när Sverige faller samman." "Det har som du säger blivit en ordentlig storm i media där vi påstås ha attackerat både kvinnor och barn, något som givetvis inte stämmer, men faktum är dock att vi inte heller kom åt mer än ett par av de kriminella marockanerna på grund av polisens arbete. Det ska sägas att en enorm polisinsats väntade på oss, och bara ett par minuter efter att vi satte igång blev vi konfronterade av polisen som redan då hade en helikopter i luften. Polisen som bara några dagar tidigare aviserat att man går på knäna under trycket från de kriminella “gatubarnen” hade nu manskap för att möta oss med ca ett 30-tal bilar, ett tiotal hundpatruller och ett dussin civilpoliser."

VildaVittra
2

#114 Fast du måste styrka vem du är om du ska få stanna i längden, det görs genom kontakter med landets olika departement. När man flyr, så har man inte alltid möjlighet att ta sig hem innan för att få med det man behöver, dessutom är det inte alla länder där man måste ha id-kort.

[Hayabusa]
10

Med rättigheter följer också skyldigheter.

kallepudas
8

#177 Det är ju satt i system att kunna utföra brott och skulle dom åka fast så kan ändå inte polisen ens få fram en identitet än mindre fastställa ålder vad sa han i filmen i inlägg #58…kod 291=fortsätt begå brott.

Så när fotbollsfirmorna ger sig ut & bråkar då gäller inte samma kod…..vad hände med lika för alla?

VildaVittra
2

#119 Och en random snubbe på tuben är en hur pålitlig källa? Jag fortsätter att grunda mina åsikter på min egen kontakt med migrationsverket istället.

kallepudas
15

Hälsa din kontakt då att dom kan städa upp skiten dom ställer till med.

72mm
13

#121 "Hälsa din kontakt då att dom kan städa upp skiten dom ställer till med."

Det kan du hälsa från mig med.

VildaVittra
3

#121 Hur menar du att de ska kunna städa bort rasister? För där är roten till alla problem.

kallepudas
11

#123 Jasså så det var dom där rasisterna som härjade på nyår i tyskland också. 

Har för mig att det var asylsökande män/killar som stod för den showen men vi skyller på dom som tar avstånd från den handlingen istället vilket underlättar. 

Tur du har rasister att beskylla allt för som händer det kanske är samma rasister som är nere i syrien & jagar iväg civilbelkningen också…dessa mäktiga rasister alltså är ju ett världsproblem.

72mm
14

#123 "Hur menar du att de ska kunna städa bort rasister? För där är roten till alla problem."

Sluta importera dem kanske?

nypisnina
9

Jag känner samhörighet med svenska män, och finska med för den delen - och tycker att det är fint att de känner samhörighet till mig och vill skydda mig. De får mer än gärna försvara mig, jag skulle försvarat dem med de medel som jag kan försvara. Gå emellan i ett bråk tex. Jag är min egen absolut, jag klarar oftast mig själv men jag känner mig ändå hedrad att någon vill skydda mig för att de känner samhörighet till mig.
Behöver det handla om rasism eller feminism verkligen? Vi dras ofta till personer som liknar oss själva eller påminner om någon annan som i familjen för vi vill känna samhörighet till vår partner, är inte det liksom biologiskt hos människan? Man känner mer samhörighet till sina barn och sina släktingar när de är lika en själv? Iaf tycker jag det är fantastiskt roligt när man ser likheter på släktträffarna.
Jag såg någon dokumentär om just detta ämnet och vi svenskar är ju lika varandra, vi firar jul, äter ägg på påsk, dricker för mycket på midsommarafton och väntar inne i lägenheten tills grannen går så vi slipper säga hej. Det är ju svensk samhörighet, vi har likadan kultur som vi känner oss trygga med.
Vad som hände i Stockholm har jag inte riktigt förstått, det är helt klart galet om det är så illa att de gick ut och misshandlade oskyldiga människor, samtidigt som jag förstår att allt som händer i vårt land väcker hat hos många människor.
Efter vad jag har hört - på ryktesvägar om många invandrare (inte bara nu alltså utan under hela mitt liv, där jag bor finns det enormt många muslimer) så skulle inte jag vilja bråka med dem, jag har hört galna saker. I min stad så pratar man ofta om att börjar man bråka med en så kommer snart hela deras släkt och backar upp. Detta har jag dock sett med ena ögon och det har blivit ett dåligt skämt bland många som bor i området där detta hände ofta förut, vet inte hur det är där nu men det skämtas fortfarande om det, en "sån" vill man inte reta upp för snart har man mostrar och fastrar och hela tjocka släkten efter sig, typ så. Därför vill man ju inte utsätta sig för ett sånt beteende där man inte tar sin fight själv känns både främmande och skrämmande för oss vanliga svenssons, det kanske är bra att någon går ut och ändrar synen av vanliga svenssons. Vi kan ju inte tolerera vad som helst. Men om det någon slår en oskyldig så är det ju inte ok. Men är det konstaterat att det var så?
Samtidigt måste man sätta ner foten och det är bra att de gjorde det, även om tillvägagångssättet inte verkar ha varit bra. Det kanske blir ett rykte om svenskar också, vi tar inte vilken skit som helst. Man kan ju hoppas. Det sägs att våld föder våld, men i skolan slog jag den som var dum mot mig och sen var den inte det längre, det är inte roligt att mobba någon som slår tillbaka..

VildaVittra
1

#125 Vart importerar man "vikingar" ifrån för land?

72mm
8

#125 Du, det skulle jag också vilja veta. Spontant känns det väl som att bl.a Polen och Australien har överskott på ryggrad som de skulle kunna exportera?

kallepudas
3

Var väl tur att vi gav ryssen & dansken och tysken på truten för några hundra år sedan annars hade inte något sverige existerat.

Silvestris
3

Jag känner ingen samhörighet med svenskar i allmänhet. Samhörighet känner jag med mina när och kära. Jag känner samhörighet med min väninna från Japan, min svägerska från Bulgarien, mina barndomsvänner från Colombia osv. Varför skulle jag känna samhörighet med människor bara för att vi är födda i samma land? För att vi firar jul? För att vi har samma hårfärg? Det går knappast att påstå att nationalism skulle vara något biologiskt betingat. Människan har inte utvecklats i stora städer eller tillhört nationer. Människan har utvecklats i familjegrupper, i små grupper. Det är väl rimligen så att man känner samhörighet med just de närmaste. 

Varför ska jag känna mig hedrad för att random män bestämmer sig för att just jag är värd att skydda? Ska jag känna mig utvald och speciell för att de vill skydda mig men inte mina väninnor med utländskt påbrå? Jag känner avsmak för den typen av särbehandling, det är rasism.

kallepudas
9

#130 Svenska försvaret skulle dö för att skydda dig & mig och alla andra inom sveriges gränser känner du samma avsmak för det?

nypisnina
5

#130 Det kanske är för att jag är andra generationens invandrare som jag gör att jag har lätt att känna samhörighet till andra, utöver de i min familj, för att jag är uppväxt med att känna samhörighet till andra som jag. Får jag prata med en landsman så känner jag samhörighet med honom eller henne, och de till mig. Jag kanske har lättare att göra det till fler än bara mina nära och kära av den anledningen? Vad vet jag? Jag vet fler som tror och tycker som jag som är etniska svenskar, de känner en samhörighet, så det är troligen inte bara vi som är invandrare på något sätt.
Jag vet med säkerhet att jag har mer gemensamt med Sven än vad jag har med Achmed. Sven tror nödvändigtvis inte att jag är intresserad av honom bara för att jag har ögonkontakt med honom, vi har alltså lättare att förstå varandra.
Det är ju bara att kolla på en skolklass, vilka sitter tillsammans? Man dras till varandra, tror som sagt att det är biologiskt hos människan att dra sig till någon man känner igen. Det är nog bara svenskar som är rasister när de säger att de dras till andra svenskar, för om man tittar på en skolklass så sitter folk från samma land gärna ihop, landsmän pratar gärna sitt språk med varandra och umgås gärna med varandra.
Jag känner även samhörighet till andra reumatiker, andra djurvänner osv.
Men jag känner såklart starkt för mina närmaste också, allra starkast för dem.
Människan har ju alltid varit en osäker skraj skit som har varit rädd för allt som är nytt. Plus att vi gillar det som påminner om sig själv, sånt vi har gemensamt. De flesta av oss.

Silvestris
4

Svenska försvaret skyddar inte bara svenskar utan bedriver även verksamhet utomlands för att hjälpa utsatta människor. Precis som det ska vara. Man ska hjälpa de som behöver hjälp, oavsett ursprung.

Zyperior
15

#123 Rasister roten till alla problem? Kul att du också insett vilka rasister Romson och Löfven (tidigare Fidde) är med sin splittringspolitik. Det är den politiken som idag gör skillnad på de som kommer och de som bott här i generationer. Det är den politiken som ser till att mörka våldtäkter för att förövaren är från ett annat land. Det är den politiken som gör det ok att tycka synd om mördare för att de är från ett annat land. Det är den politiken som ser till att folk får gå före i alla möjliga myndighetsköer och får dedikerade samhällsprojekt för miljarder riktade mot sig för att de är från ett annat land. Listan kan göras väldigt lång här men kontentan av det hela är att.. Det är ur den politiken rasisterna föds. Så ja, det kan nog stämma att rasister är roten till alla problem. Men inte rasisterna på gatan utan rasisterna i regeringen.

Silvestris
3

Vad tråkiga upplevelser du har ifrån klassrummen. Jag har barn i både skola och förskola och de sitter verkligen inte grupperade efter ursprung (eller kön). Pedagogerna här brukar ta den första terminen till att bygga upp en laganda i klassen/barngruppen och det lönar sig kan jag säga. Detta är viktigt för att undvika onödiga konflikter och mobbing. 

Jag känner större samhörighet med min gamla klasskompis Ali som ställda sig på tjejernas sida när de populära grabbarna drog rövarhistorier om sina sexuella erövringar än med de sedan generationer infödda svenska grabbarna som gjorde just detta. Ali som avslöjade deras lögner och sa åt dem att knipa näbb när de öppet stod och gjorde en kölista på vem som skulle få ta över vems flickvän när de var färdiga med henne. Vanliga hederliga svenska grabbar, riktiga goa killar…

Och nej, människan har inte alltid varit en rädd skit. Människan har genom sin utveckling alltid idkat utbyte med främmande människor. Det är väldigt tråkigt att det bara är krigen i människans historia som framhävs. Handel har alltid bedrivits och gjort att vi har träffat nya människor och fått nya influenser. Som exempel.

Jag känner inte samhörighet med astmatiker bara för att jag har astma eller med andra som har IBS bara för att jag har det. De behöver inte vara ett dugg lika mig i några väsentliga  aspekter bara för att vi har samma sjukdomar.

VildaVittra
3

#134 Det är inte läggdags ännu, du kan vänta med sagorna en stund till.

Zyperior
11

#136 Oj förlåt så hemskt mycket. Ibland glömmer man av att det är småbarn man argumenterar med. Glöm inte göra dina läxor bara. Det va stenciler om "Verklighetsuppfattning" du skulle göra denna veckan va?

nypisnina
3

#135 Dagens barn har invandrare runt sig hela tiden, när jag gick på lekis så hade vi på sin höjd 2 adopterade barn från Indien och Thailand och mig själv då. När jag gick på gymnasiet så hade det blivit fler och de satt alltid ihop. Könen blandades dock men de muslimska tjejerna satt tillsammans och umgicks inte med många andra. De kände samhörighet med varandra.
På min arbetsplats är det likadant, gubbarna från Irak umgås gärna och äter lunch ihop, går till varandra för att prata, använder sitt språk och sådär.  
Jag är dock inte så gammal och har upplevt samma grupperingar i hela mitt liv. Det är inte tråkigt, jag tycker inte heller att det är konstigt. Man dras till det man känner igen och om det är för att man känner gemenskap eller om man har något gemensamt intresse eller vad som, så dras man till varandra för att man känner trygghet tillsammans. Det som däremot är bra är att om man når barnen i tidig ålder så kanske de lär sig hur saker och ting går till i Sverige så det inte blir såna kulturkrockar. Så det är ju kanon! Lär pojkarna att flickorna i Sverige går lättklädda på sommaren så det inte blir en chock. Jag själv har alltid umgåtts med de som jag har något gemensamt med, jag har haft många invandrarvänner och har fortfarande, men det jag pratade om i mitt första inlägg är att man känner igen sin kultur och det ger en känsla av trygghet och samhörighet. Jag tycker inte att det är konstigt eller rasistiskt för alla gör ju det i någon form. Att svenska män känner att de vill skydda mig som kvinna är inte rasistiskt, det är fint tycker jag.
Det vore ju helt fruktansvärt om de inte gjorde nåt, om de inte reagerade. Det finns givetvis bra sätt och dåliga sätt, som sagt, jag är inte helt klar med vad som hände i Stockholm, men att svenska män reagerar och vill skydda är bara bra enligt mig.
Att känna samhörighet är trygghet för alla. Varför vill man skydda det som är sitt? Eller det man känner samhörighet med? Inte för att man är rasist utan för att ingen ska vara dum mot min kompis. Typ så. Var är det rasistiskt någonstans?
Måste det handla om rasism alltid?

Ditt exempel med Ali, han hade samma åsikt som er, då känner man samhörighet, ni hade inte tyckt om Ali om han hade ställt sig med de andra och deltagit i diskussionerna. Om man har något gemensamt så har man lättare för att knyta band. Samhörighet har ingen hudfärg om det är det som du försöker få fram, det är inte det som är grejen. Utan grejen är att man känner samhörighet till någon eller något. När man ser att något fel händer så reagerar man.

Ja, det är sant att människan också är nyfiken, men vi är också fega mot det som är nytt. Kolla på en arbetsplats där man får en ny chef, hälften av de inskränkta gamla arbetarna blir förskräckta av alla förändringar, titta på åldringarna som får modern mat istället för den gamla hederliga husmanskosten. Titta på hur folk ser på tatueringar osv. Du går in på handel och sånt, jag syftar på att man dras till det man känner igen och även är rädd för det som är nytt.
Vi är ofta rädda för det som vi inte vet något om. Det var bara det jag syftade på och i åtanke att man därför ofta känner samhörighet till något som påminner om en själv.

Nähä, gör du inte det. Jag vet inte vad jag ska säga mer än att jag nog får säga om en sak; jag kanske har lättare för att känna samhörighet med människor som är lika mig och har därför förståelse för att man vill skydda det som är "sitt".

[Alvsyssel1967]
12

Kan du länka till en artikel i aftonbladet eller expressen som är ren osanning i PM? 

Och om du har problem med reglerna som jag har satt så kan du gärna ta det i PM istället för att komma med någon spydig kommentar i en tråd där du inte ens deltar i diskussionen. Jaså, det gör Lummer inte, då är du blind för alla kan läsa dennes kommenterar och deltagande i diskussionen. Problem med regler, var har du hittat dessa problem från Lummer ? Du tycks ha svåra problem själv för du handlar godtyckligt och i ena stunden går du över gränser för att i nästa stund påpeka för andra hur DU anser att de skall debattera ….? Det saknas självinstinkt bland annat.

Vanja : Är det ok med att du är spydig och går på personangrepp mot Lummer ? Är det ok att du anser att alla ska PM:a dig om man vill nåt ? Är inte detta ett forum där debatten och länkarna som läggs in skall debatteras ? Varför har DU monopol på vilka olika slags media man använder ? DU tycker till ex Fria Tider är full med skit, ja jag håller med dig, den är full med skit … sanningens skit, den beskriver vad andra mörkar och det känner vi de flesta MYCKET väl till att Aftonbladet, Expressen m.fl ständigt ljuger och mörkar, det blir ju också anmälda för det och fällda i olika nämnder för det, och så ber du andra att visa dig dessa länkar i PM … ORKAR DU INTE SJÄLV TA REDA PÅ SANNINGEN ELLER ??? Så du anser att alternativmedia som filmar, fotar, dokumenterar sanningen är obekväma för dig ? Det obekväma här är att vi tydligen inte får efterge sanningen. Tragiskt …..

När det gäller antirasisten och feministen Vilda Vittra så är det som så att de flesta håller inte med henne, vare sig i denna tråd, politiskt eller heller på Facebook där hon ägnar sitt liv åt att hitta rasister som hon kan ondgöra sig emot. Ja rasister gillar inte jag heller visserligen, men utan att gå till personangrepp så tycker jag denne individ lever i en verklighetsfrånvänd tillvaro där poänglösheten är lika slående som de i övrigt usla åsikterna, och andemeningen i övrigt behöver ju inte ens benämnas då TS är ovanligt korkad, även för en antirasist och feminist. Antirasist är dessutom ett kodord för antivit ….. Otrevligt.

#53 Kallepudas : Ingen, inte en enda i denna tråd som snart tappat fästet nämner VARFÖR folk maskerar sig …. INGEN har förstått hur invandrare filmar, tar kort, dokumenterar, letar upp på internets forum dessa personer … Jag känner privat många fall där en man som lagt sig i och kommenterat blivit förföljd av invandrargängen, de står i större samlingar i portar, de bryter sig in och går upp till dörren in till boendet, de mordhotar gärna via brev, till och med öppet på Facebook, det hotar, slår, trakasserar barnen på skolan, förföljer mammorna till jobbet, fotar, filmar …. Detta är vänner till mig som råkat illa ut, den röda tråden i det hela är att dessa invandrare tycker man skändat dem genom att kränka deras gud Allah och pedofilprofeten Muhammed ….. Därför maskerar man sig för att dessa inte skall förfölja och begå värre brott än de gjorde innan. Tänk inte bara 1 gång extra …. Tänk 100 gånger extra och titta på de vittnesmål som finns.

** På förekommen anledning skärmdumpar jag mina inlägg då det i andra trådar klagats på att texter redigerats så att det passar sajtvärdar, moderatorer eller andra som kan moderera bort, klippa ur texter mm mm. Detta så att ni inte kan påstå nåt jag sagt eller skrivit, eller tvärtom.

Till sist men inte minst : Vanja, jag är besviken på dig och ditt uppförande. Jag själv är moderator på 2 utav Facebooks största forum med över 20.000 medlemmar samtidigt och har vart det i flera år. Jag hade hoppats iFokus hade en väl fungerande organisatorisk förankring, nu känner jag mig mera tveksam efter att ha studerat många inlägg på bara en mycket kort tid. Det är inte bra …….

Denna kommentar har tagits bort.
Silvestris
4

Jo jag vet. Jag har barn i förskola och skola. Jag bor i en stor stad i Sverige och större delen av tiden här har jag bott i ett invandrartätt område så jag vet att barn idag är omgivna av barn med invandrarbakgrund. Och jag berättade för dig om min erfarenhet av mina barns klasser. Hur de inte alls aggregerar sig efter bakgrund. 

Det rasistiska i att bara skydda "våra kvinnor" är att de väljer ut vissa kvinnor som är värda att beskydda. Inte alla utan bara några. Det markerar att de inte anser att alla människor inte är lika värda. Några är bättre än andra. I det här fallet har de bestämt sig för att det som avgör om du är skyddsvärd är om du är svensk eller inte. Ska jag vara cynisk tänker jag att de inte alls frågar kvinnorna de vill skydda om medborgarskap utan generaliserar utifrån hur kvinnorna ser ut. 

Det låter som att du har växt upp med väldigt inskränkta människor runt omkring dig. Mina erfarenheter är helt andra och jag har flyttat runt en del. Jag har bott i väldigt homogena områden och i väldigt heterogena områden. I socioekonomiskt utsatta områden och i "fina" områden. Den intolerans du beskriver har jag sällan stött på faktiskt.

[Alvsyssel1967]
4

#141 Jag tror att det du skriver, din åsikt alltså inte är ett dyft representativ för Sverige. Dina åsikter känns enormt verklighetsfrämmande, så långt bort att det inte är sant. Du kan väl berätta vilka områden du bott i så skal vi visa dig med statistik hur det ser ut i dessa områden med kriminalitet, arbetslöshet, segregation, om man ens talar Svenska mm mm. Har du bott på Östermalm kan du utelämna just det området.

Silvestris
4

Att man står sina närmaste närmast betyder inte att man anser att människor har olika värde. Likavärdesprincipen handlar om att alla människor har samma intrinsikala värde. Om att alla har samma rättigheter och skyldigheter. Att jag sedan älskar mina barn högre än några andra betyder ju inte att jag anser att andra har ett mindre värde som människor.

Jag känner mig inte ett dugg vilse i Sverige. Jag älskar min familj och mina vänner och vi ställer upp för varandra. Jag gillar att leva i ett samhälle som baseras på att vi alla hjälper varandra. Det som möjligen gör mig bedrövad (men knappast vilsen) är att se att solidariteten i samhället minskar. Viljan att hjälpa utsatta människor minskar. Människor verkar bli allt mer egotrippade.

Och jag förstår att det är just svenskar (svenska kvinnor) dessa män vill skydda vilket exkluderar en del av mina väninnor. Kvinnor som bor i Sverige (pga. studier eller arbete) men som inte är svenska medborgare. De ska tydligen inte skyddas. De är inte värda lika mycket som jag pga. att de inte är svenskar. Det är rasism eller främlingsfientlighet, kalla det vad du vill. Det är sannerligen ingen vacker egenskap att särbehandla människor beroende på det viset.

Hur du anser att det svenska försvaret ska fungera är tämligen irrelevant. Idag har svenska försvarsmakten närvaro utomlands för att hjälpa utsatta människor. Det är så det funkar idag och det tycker jag är bra. Jag skulle känna avsmak för en försvarsmakt som inte verkar globalt. Som bara står och ser på när den istället kan hjälpa.

Silvestris
4

Nej tyvärr verkar ju tolerans, humanism och tron på ett solidariskt samhälle vara på nedgång. Men man får ju fortsätta kämpa för det samhälle man vill leva i.

[Lummer]
4

Tjoho😃 Jag blev just försvarad av en man utan att ens gå utanför dörren😀 Tack Alvsyssel 🌻❤

nypisnina
2

#141 Det ser så olika ut från hur vi har det mot hur invandrarkvinnor har det, jag har svårt att lägga mig i om det så bara diskuteras mellan två muslimer. Man vet att man kan säga fel saker. Bara en sån grej. Ska vi lägga oss i den kulturen tex?
Hur vet man om man verkligen hjälper den utländska kvinnan? Hur vet vi att det inte blir värre för henne om en svensk skulle försöka sig på att hjälpa henne? Vill hon bli hjälpt?
Sen är det väl så att man hjälper sina nära och kära först, sen hjälper man de som man känner samhörighet till.
Många som har reagerat på att de har gjort om en fin byggnad i närheten av där jag bor till en flyktingförläggning, det svider kan jag säga, samtidigt så finns det ett äldreboende i närheten, skulle man inte kunna ge de äldre ett nytt fint boende och ta in flyktingarna i äldreboendet istället? Man vill ju hjälpa sina egna först.
Om det brann och du kunde rädda två barn, det finns 4 barn, två är dina, vilka skulle du rädda? Självklart så skulle du rädda dina barn före de andra två.
Människan funkar så. I detta fallet så vet inte heller hur man kan hjälpa en invandrarkvinna.
Vi kan dessutom inte ändra en hel kultur. Den kulturen vill nog inte heller bli hjälpt alla gånger.  
Kanske är det så svenska män tänker? Vad vet jag. Jag vet bara att jag blir glad att någon reagerar och vill beskydda. Och för mig är det en självklarhet att de vill se till "sitt" kvinnofolk först när det är de som råkar illa ut.
Hade det inte varit för Sverige så hade inte min familj och min släkt haft det så bra som de har det idag. De är tacksamma och vi ger tillbaka och har alltid gett tillbaka, vi har samma kultur och jag vet att hela min familj och min släkt skulle skydda kvinnorna i detta landet lika mycket som de skulle i hemlandet. Det gör inte dem till rasister. Det gör mig glad och som sagt, jag känner mig hedrad över att någon vill beskydda mig, man skyddar det som står en närmast, något man känner till.
Jag kan fortfarande inte se att det skulle vara rasistiskt. Det här är inte samma Sverige som jag växte upp i så det är klart att folk reagerar. Någon måste sätta ner foten.

"Det låter som att du har växt upp med väldigt inskränkta människor runt omkring dig. Mina erfarenheter är helt andra och jag har flyttat runt en del. Jag har bott i väldigt homogena områden och i väldigt heterogena områden. I socioekonomiskt utsatta områden och i "fina" områden. Den intolerans du beskriver har jag sällan stött på faktiskt."

Vad menar du med det? Uppväxt med inskränkta människor runt omkring mig?  Och var fick du uppväxt ifrån? Mina exempel har väl inget med min uppväxt att göra?
Och vilken intolerans beskriver jag? Förklara gärna.

[Alvsyssel1967]
10

# 144

Ja det är det vi gör, kämpar för ett samhälle vi vill och kan leva i. Anser du att islamiseringen, kraven på särlagstiftning och särrättigheter ingår i ditt solidariska humana perspektiv ? För gör det så har du valt fel land att leva i. Detta är Sverige, vårt försvar är nästintill obefintligt, det vet jag eftersom jag går på regelbundna utbildningar i försvarsutskottet.

Du svarar inte på mina frågor ? Jag svarar på dina. Att inte försvara asylsökande etcetera när brott begås mot dem är lika dåligt som när folk står och tittar på när det är tvärtom OCH filmar med sina mobilkameror, skrattar och lägger ut på olika sajter. Vi är inga rasister, men när vi skall försvara folk i Sverige så skall du tänka dig att den enorma överrepresentation ( cirka 68% ) av grov brottslighet inte sker från etniska svenskar, varför det blir som så att vissa folkgrupper nu får tillbaka vad dom gör. Jag förespråkar trygghetsgrupper som hjälper polis, ambulans och brandkår, väktare och annan personal som arbetar med människor som brukar våld.

Det här är ingen debatt om rasism, även om jag förstår att det är ett härligt ord att använda från invandrare och antirasister mot oss Svenskar vad det än må gälla. Men det är slut med det nu …. Du kan ju se i framtiden hur Svenska folket kokar av ilska, och det på grund av solklara anledningar och politiskt oansvarig horribel usel skamlig och felaktig politik.

72mm
6

#143 "Att man står sina närmaste närmast betyder inte att man anser att människor har olika värde. Likavärdesprincipen handlar om att alla människor har samma intrinsikala värde. Om att alla har samma rättigheter och skyldigheter."

Använd inte ordet "värde" då. För det är nog inte det du menar. Verkligheten är nämligen det omvända. Alla människor är olika mycket värda. Dessutom är det värdet subjektivt och beroende på kontext. Dvs alla människor har olika värde för alla andra människor. Alla människor har dessutom olika värde för samhället. Inte heller är detta värde statiskt, utan beroende på varje individs handlingar.  

Ni som tror på saker som "alla människors lika värde" eller som tror att "likavärdesprincipen" faktiskt är en princip med substans har bara läst något ni tycker låter bra men inte ifrågasatt vad som faktiskt sägs. Ni är får.    

"Hur du anser att det svenska försvaret ska fungera är tämligen irrelevant."

Precis lika irrelevant eller relevant som det är att höra dig tycka om hur det ska vara då.

"Det som möjligen gör mig bedrövad (men knappast vilsen) är att se att solidariteten i samhället minskar. Viljan att hjälpa utsatta människor minskar. Människor verkar bli allt mer egotrippade."

Det kan du ju tacka kulturmarxisterna och multikulturalisterna för. Det är de som har skapat den opinion och politik som slitit sönder den solidariteten. Samma  solidaritet och förtroende som, grundat i en nationell gemenskap, en gång byggde det mesta av vad du idag åtnjuter som svensk välfärd och välstånd. Det är inte lite ironiskt att du tar avstånd från en sådan gemenskap men gnäller över resultatet när man slår sönder den.

Silvestris
3

#146 Det brinner i ett hus. Det finns 4 barn där inne, du kan bara rädda ett. Alla barn är dina. Vilket räddar du? Vilka man räddar är självklart situationsberoende. Hur du agerar beror även på hur mycket träning du har haft på att hantera liknande situationer. #148 Slå upp termen intrinsikalt värde. Värde är precis vad jag menar.

72mm
4

#149 Jag vet mycket väl vad intrinsikalt innebär. Det ändrar inte på något. Det enda sättet som människor skulle kunna ha samma inneboende värde är om detta värde är noll. I sådana fall är vi överens .

nypisnina
1

#149 Varför svarar du inte på mina frågor? 
Tycker inte det är helt schysst att komma med påståenden om mig och sen inte förklara sig…

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.