Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 594 ggr
[Carpinus]
9

"Asylsystemet måste förändras i grunden"

_"Efter höstens akuta flyktingsituation, som fick till följd att regeringen införde ID-kontroller för att kraftigt begränsa antalet asylsökande, måste vi nu göra om hela asylsystemet och skapa en ny politik för att klara framtidens flyktingströmmar. Det anser Axel Hadenius, professor i statsvetenskap vid Uppsala universitet.
– Jag menar att vi behöver sätta ett kvantitativt tak, både utifrån vad vi klarar av rent administrativt och med hänsyn till kostnaderna. Vi kan inte bara köra allt på löpande räkning som vi gör nu. Vi måste också väga in det långsiktiga perspektivet, nämligen vår integrationsförmåga. Fungerar inte EU:s yttre gränser måste vi dessutom fortsätta med ID-kontroller på något sätt, för det kan inte fortsätta vara så att sociala och polisiära myndigheter inte har någon kontroll, säger han."---

"Här etablerades rollen som moralisk stormakt, vi har kommit att se det som en moralisk förpliktelse att ta emot flyktingar i stor skala. Problemet är att det inte fungerar praktiskt att obegränsat följa den linjen. Det såg vi under hösten."---

"Det blir begränsningar, det är den bistra verkligheten. Men i dag är det ju också begränsat, nämligen till dem som har pengar och kraft och vågar riskera livet. För flyktingarna själva skulle det system jag pratar om vara mer humant och rättvist. De skulle få ansöka om asyl i det land de befinner sig och sedan ta sig säkert till landet där de får asyl. I dag får de ju betala stora summor till flyktingsmugglare och flykten är livsfarlig. Det får till följd att det mest är män som kommer, vilket gjort att vi i Sverige nu får en könsbalans som liknar Kinas medan kvinnor och barn blir kvar i krig och flyktingläger. Det är ett oerhört grymt system."---

"– Jag har ju varit med ett tag, men har aldrig upplevt ett sådant kaos som det var från sommaren fram till november-december. En sådan beslutsoförmåga och ett sådant drastiskt svängande från ena positionen till den andra. Jag skulle säga att vi under flera år hade en mental låsning i invandringsfrågan med ett enormt pekande av finger mot åsikter som tagit upp frågan om vår faktiska kapacitet. I sista änden är det ändå kapaciteten som avgör om insatserna blir lyckade."---_

UNT

[helga21]
4

Har Löfven sett detta?

Geru
0

#0 Jag håller med, det måste det.

#1 Nej, detta verkar vara en insändare.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Carpinus]
1

#1 Det är utdrag ur en artikel i UNT. Förhoppningsvis når den berörda.

[helga21]
2

# 2  Mitt inlägg var ironiskt menat. Är det någon som sett till Löfven på sistone?

[Carpinus]
3

#4 Vem? 🤔

[helga21]
2

# 5 Han som ska styra det här landet 🤔

[Carpinus]
3

#6 Ska och ska- skulle, skulle jag vilja säga!😃 Ja, men visst är det långt mellan gångerna Löfven visar sig…

[helga21]
1

# 6 Är han på vilohem tro 😂

[Carpinus]
1

Han skall visst till Indien nästa vecka, såg jag…

Geru
0

#4 Han syns ju som vanligt, inte alls.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[helga21]
0

# 9 eller hans dubbelgångare?