Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 643 ggr
Sommarek
0

Rädda människor farliga

Ungefär som det man oftast ser prov på här och på andra forum.

http://hallandsposten.se/asikter/ledare/1.4730981-radda-manniskor-kan-vara-farliga

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Carpinus]
7

Lite spännande att Sofia Nerbrand som det refereras till som den som fällt uttalandet att rädda människor är de farliga så sent som igår skrev en insiktsfull alarmistisk debattartikel i SvD  om den islamistiska radikaliseringen. Hon skriver där bl.a.

"Själva fenomenet att människor radikaliseras och blir beredda att mörda för att uppnå sina mål skrämmer. Varför har extrema idéer och våldsverkan nästlat sig in i våra liv?"---

Så värst lugn verkar hon faktiskt inte vara själv…

[Hayabusa]
6

#1 Hon kanske rent av är farlig?

KimE
3

Flyktingkrisen är i sig inte en katastrof, men sverige har inte dimentionerat skola, sjukvård och pensionssystem efter den ökade befolkningsmängden utan efter den befolkning vi hade på 90talet. Kostnaden för flyktingarna kommer först om två år att drabba sverige under tiden ökar statskulden för att inte problemet ska bli uppenbart redan nu. De pengar som togs ur pensionssystemet på 90 talet har inte betalatstillbaka. Civilförsvaret är nedlagt vilket påverkat både skogsbränder och migrationsverket. Här håller de på att lägga ner sjukhuset trots att vi har en ökande befolkning. Vi har 8% av totala befolkningsmängden i kommunen som nyanlända flyktingar i förläggningar. En högstadieskola går från 20 elever till 160 elever på två år. Nej ingen katastrof men ett helt annolunda Sverige.

[Hayabusa]
3

#3 Har vi något försvar värt namnet i Sverige längre?

Ämnet "Flyktingar" har stötts & blötts i oändlighet, men som du skriver - det är först om x antal år som vi ser facit på den frågan. Att det är en fråga med många frågetecken är nog många överens om.

KimE
0

Vi har inte mycket till försvar just nu men mycket positivt är på gång efter en 20 års strategisk timeout.

[Hayabusa]
0

#5 De tecknen har dessvärre inte jag sett.  Här i söder så är det vanligast förekommande "jaktflyget" i luftrummet en Spitfire 😉

72mm
2

De två åren som det pratas om är intressanta. Jag tror inte många har fattat att kommunerna övertar hela kostnaden för migranter först efter två år, och de säger att det inte har pengar och resurser nu…

#4 Nej, jag tror i princip försvaret bara finns till namnet nu. Vi är nog dessutom bättre på "insatser" utomlands än vad vi är på att faktiskt försvara landet. Från en av den mest effektiva och välutbyggda försvarsmaken i världen till "i stort sett menlös" på bara några decennier. Det är verkligen intressant.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
0

#7 Så är det. När såg man en JAS 39 Gripen i luften senast?

72mm
0

Kan faktiskt inte minnas. Flyger de över Göteborg så blir folk oroliga och det skrivs om det i tidningarna.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
0

#9 Ja, galet. Själv är jag uppväxt med  J35:or som "ständigt" var i luften, så lite märkligt (känns det för mig) att folk blir upprörda/oroliga så snart de sett en rote 39:or.

KimE
0

Antalet flygtimmar med jas39 har ökat under 2015, antalet och kvaliten på förbandens övningar ökar. Nu börjar övningen cold responce i norge där sverige mekb19 leder nato förband,är med. I fjol övade jas plan i Portugal men det är ju utom synavstånd från sydsverige. Vi har aktiva förband med beredskap som inte fanns då sverige hade som störst mängd förband.

Sommarek
0

#1 Alarmistisk? Jag som trodde hon tog upp annat som var precis lika farligt som radikalisering och dessutom pekade på hur den ska kunna hanteras och förebyggas. Vi har nog inte läst samma artikel.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Hayabusa]
0

#11 Må hända. Hur många flygtimmar har en genomsnittlig 39-pilot per år?

KimE
0

13, vet inte.

[Hayabusa]
0

#14 Enligt uppgift från fd pilot: c:a 40 timmar.

[Carpinus]
1

#12 Om hon nu varnar för radikalisering och samtidigt uppmärksammar sådant som hon bedömer som "lika farligt" (dina ord) -  hur lugn tycker du att hon verkar då?

Visst anger hon möjliga vägar att "hantera och förebygga". Frågan är varför man skall göra det, om det inte finns något att frukta.

[Hayabusa]
3

"6 av 10 svenskar anser att landets utveckling går åt fel håll…".

Kanske är en av dessa 6 mannen som säger: 

"Han uttrycker viss irritation över att Sverige i fjor tog emot så många flyktingar. Inte ens folk som kom för tio år sedan, som han själv, har ju lyckats få jobb, menar han."

http://www.hd.se/nyheter/skane/2016/02/21/tretton-timmars-jobb-om-dagen-racker-inte/

KimE
0

Det måste vara från de år då försvaret fick ställa in övninagar för att klara budget. Fortfarande ligger nuvarande försvars budget under nivån på slutet av 80talet i kronor och kommer att göra det i minst 4år till.

[Hayabusa]
0

#18 Nej, inte enligt den uppgift jag fick.

KimE
0

Jag googlar fram att jas 39 planen flög ca 100-160timmar år 2012 med en botten notering 2009 med ca 2/3 av flygtiden.

[Hayabusa]
0

#20 Uppgiften jag fick gällde alltså flygtimmar per 39-förare & år. Från fd pilot med god kännedom om alla vapensystem & SAAB.

Är det 100-160 h/år per individ eller totalt alla individer?

Hur som helst så är 39:an en sällsynt fågel (på min himmel) jämfört med tidigare vapensystem.

KimE
0

Plan inte individ. Ja viggen hade vi mycket mer av men då i varianter för olika uppgifter. Andra flygvapen har dock mer problem än det svenska, tyskland kunde skicka 6 tornado till syrien av 70-100 karosser, inga eurofighter klarar preccissions bombning då ingen har betalat för anpassning av systemen för sådana uppgifter. Sverige har då fler problem inom andra vapenslag.

[Hayabusa]
0

#22 I flygsammanhang brukar man prata om individ = specifikt flygplan ex 39207 = första version C, 39301 = första individ levererad till Ungern, osv.