Ekots Lördagsintervju
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/685027?programid=3071
Ekots lördagsintervju (SR P1): Carin Jämtin, Partisekreterare S.
Intressant intervju med många bra frågor, enligt min mening. Väl värt att lyssna på.
"Utfrågaren Jörgen Huitfeldt tog upp att regeringens politik påminner om den som Sverigedemokraterna länge velat föra, en politik som Socialdemokraterna kallat för "neofascistisk" och "omänsklig".
Jörgen Huitfeldt, SR: För ni en neofascistisk migrationspolitik?
– De här förslagen är ingenting vi lägger fram med lätthet, och som vi gör utan att vi måste, säger hon.
Jämtin framhöll att det rör sig om en tillfällig åtstramning under tre år."---
Skall man ta det som om Jämtin anser att det är okej att vara "neofascister" och "omänskliga" om man begränsar sig till tre år?
Är det ok om jag är mördare under tre år? Inget jag gör med lätthet men…bara en tillfällig dipp.
Hon inser förstås att det varken är rasistisk, neofascistiskt eller något annat -istiskt att föra en vettig migrationspolitik byggd på sunt förnuft.
#3 Det var bra att intervjuaren påminde om vad som sagts tidigare från Socialdemokratiskt håll, och det ställde Jämtin i valet att ta avstånd från tidigare uttalanden eller bekräfta att man för samma politik - "fast bara tillfälligt, tre år". Hon valde det senare, och det var nog en fälla som slog igen där.
Jörge Huitfeldt ställer bra frågor i intervjun. Intressant när han säger något i stil med; "Mig veterligen har inte SD kommit med något förslag om att stänga Öresundsbron - som ni gjorde".
Fakta som "Över hälften av alla socialbidrag som betalas ut går till utrikes födda". Likaså att man nu är införstådd med att de som kommer är lågutbildade, precis som Tino Sanandaji hävdat. Det lät annat för inte så länge sedan.
I slutet, då intervjun analyseras, kommer det även fram lite fakta om de flyktingar som kom till Sverige under kriget på Balkan.