Tillåtet förgifta åkermark
Tydligen är det tillåtet att förgifta åkermark. Nu handlar det inte om växt- eller insektgifter. Nej, det rör sej om kadmium och andra tungmetaller.
Borås Energi Idioti AB sprider ut kadmiumförgiftad aska som har 60 gånger högre halt kadmium än tillåtet. VDn snirklar sej till journalisten, ungefär.
Det är jättebra att du orkar gräva i den här frågan, men vi anser inte att vi gjort något fel och vi kanske struntar i vad du tycker så länge svensk lag ej lägger hinder i vägen.
.
Så…
Vi har nog förklaringen till att LRF, Kungsörnen/Lantmännens och svensk pasta innehåller mer kadmium än italiensk pasta.
Dessutom innehåller LRFs slamgödsel läkemedel och kemikalier.
Det är j*vligt konstigt att det inte finns förbud mot att förstöra svensk åkermark genom att sprida ut kadmiumgift. Hur i h*lvete är det möjligt att detta är tillåtet och hur är det möjligt att MP inte ens lagt två strån i kors för att stoppa förgiftningen av svensk åkermark?
Det har visat sej att även låga halter kadmium är skadligt.
Helt sjukt!
Problemet är att trots att det rör sej om en otillåten halt kadmium, finns det knappast något straff. Även om det är ett lagbrott räknas det inte riktigt som olagligt. Då energibolaget är kommunalt är det otroligt ovanligt att det någonsin döms straff för någon ansvarig.
Myndigheter i Sverige kan i princip bryta mot lagen som dom vill. Det finns inga straff för dom flesta brotten.
Visst är det sjukt att förstöra åkermark. Nu för tiden är det ju tillåtet att bygga villaområden och köpcentrum på den också. 😕
Man minns olika generationer för olika saker, som de som levde under häxprocesserna osv. Oss kommer de minnas för vår totala nonchalans för naturen och de framtida generationernas behov av föda dom också.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
:-0
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
T.S Det gäller för KRAV-odling vilket inte förkommer på den marken. Läs de länkar du själv lägger in.
Kan vara intressant att veta att upp mot 10 % av alla svenskar får i sej för mycket kadmium/dag.
Statistiken i artikeln är från 2009 och mängden kadmium har ökat i svenska jordar sedan dess pga av industriell giftslamspridning på åkrarna.
# 6 Och en hel del får i sig för mycket tobak och alkohol och för mycket mat. 😃
#7 Du verkar ha för vana att göra meningslösa OT-kommentarer.
.
Tydligen tar den goda matpotatisen Bintje upp mest kadmium av alla potatissorter och kan idag nå över gränsvärdet i svenska jordar.
# 8 Bintje finns knappt att köpa här längre har inte funnits på åratal. Det står inte när artikeln är publicerad.
Men nog är det flera som blir sjuka av dessa saker än av kadmium i maten och dessutom så var det ju frågan om att den inte dög till ekologisk odling inte vanlig odling det skrev du själv inget om.
#5 Menar du att det är okej att förgifta mark som inte ska användas till ekologisk odling? Kadmium kanske inte lagras i njurarna på folk som äter "vanligt" odlad mat?
Det känns som du behöver läsa på lite om hur farligt kadmium faktiskt är.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

#0 "Hur i h*lvete är det möjligt att detta är tillåtet och hur är det möjligt att MP inte ens lagt två strån i kors för att stoppa förgiftningen av svensk åkermark?"
De kanske inte känt till hur det ligger till? Jag tvivlar på att MP (eller något annat parti) tycker att det är bra.
Sedan kan man ifrågasätta det du påstår, vilket underlag har du att uttala dig om vad MP gjort och inte gjort? En snabb sökning så hittar jag ganska många motioner och uttalanden från miljöpartister om miljöproblem med kadmium. Exempel:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Kadmium-i-rotslam_GN02MJ723/?text=true
(ledsen för .doc): http://data.riksdagen.se/fil/93F76D91-38B5-490D-80AD-96B8C9382AE5
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
Dom kraftfullaste miljöåtgärder jag hittat S-MP-regeringen vidta, är höjd skatt på grus från 13 till 15 kr och att MP släpar fötterna efter sej i frågan om PFAS-förorenat dricksvatten.
Långtidsutreder, kommittéer, dialog, uppdrag, betänkanden, nationell strategi, remittera, arbetsgrupper, deltar, initierar, trycker på, utlåtanden, besöker, styrmedel, medverkan, exempel, planerar, utvecklar, avslutar, kommenterar, instansordnar, leder, prövar osv…
Man kan tro att hela regeringens miljöarbete görs av EU.
.
#11 Har MP gjort något i regeringsställning för att stoppa kadmiumspridningen på åkrarna?

#12 "Har MP gjort något i regeringsställning för att stoppa kadmiumspridningen på åkrarna?"
Det här borde väl räknas?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5991136
Men jag är ingen expert på MP, det var du som basunerade ut att de "inte ens lagt två strån i kors", och jag undrar vad du har för underlag för att påstå det. Verkar som det enda underlaget du har är ett "men bevisa att jag har fel då"…
Jag vet att jag förklarat det här för dig förut, och jag inser att det antagligen är lönlöst att förklara det igen, men: Om du påstår någonting så är det ditt jobb att visa att det du säger stämmer, inte mitt jobb att visa att det inte stämmer.
Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism
#13 Nej, det räknas inte. Ännu fler lösa MP-funderingar kring ytterliggare utredning.
Blev det ens något?
.
Regeringens miljöarbete verkar vara att sitta och vänta på EU-beslut.
# 10 Helt laglig nivå för konventionell odling. Nej jag behöver inte alls läsa på om kadmium och ingen annan tungmetall heller för den delen 😂
#15 Vad sägs om att läsa frågorna korrekt i alla fall? Jag återupprepar:
"Menar du att det är okej att förgifta mark som inte ska användas till ekologisk odling? Kadmium kanske inte lagras i njurarna på folk som äter "vanligt" odlad mat? "
Så vad har kadmium för effekter på människan?
# 18 Självskyddar jag mig mot kadmium genom att äta selen. Då bildas en selenid som är lika olöslig som guld.
#17 Fortfarande inte svar på frågorna. Ska jag behöva återupprepa dom igen?
# 18 "Menar du att det är okej att förgifta mark som inte ska användas till ekologisk odling?"
En fråga som jag besvarat i inlägg # 15!
#19 Nej, det gör du inte, för jag vet att det är lagligt till en viss gräns, jag frågar vad du tycker. Sedan var det två frågor till.
# 20 Ser inte mer än en fråga i inlägg # 10! Vilket jag besvarat!
#21 Det hjälper inte att du skrivet det flera gånger, för du har svarat på något helt annat. Och det finns två frågor i inlägg 10 (titta efter frågetecknen), sedan en till i #16.
Ska jag ta det som att du undviker att svara på frågorna pga att du inte kan det?
# 22 Ärligt talat så förstår jag inte vad du vill. Det var helt OK att sprida det där. Om du tror att du vet bättre än jag så var så god. Men du har ingen aning om vilka kunskaper jag har om tungmetaller. Du kan fortsätta och tugga på detta om du vill.
#23 Vad jag vill? Jag vill veta om du tycker att det är okej att förgifta åkermark och om du vet om personer som äter ickeekologisk mat har högre tolerans mot kadmium samt få veta vad du kan om kadmiumförgiftning (eftersom du skrev att du visste det). Menar du att du ljög när du skrev det?
# 24 En gång för alla. Ja det helt OK att följa gällande lagstiftning i Sverige det är vad jag tycker.
#25 Tillslut ett svar av tre, vad sägs om att svara på dessa två också?
"Kadmium kanske inte lagras i njurarna på folk som äter "vanligt" odlad mat? "
Så vad har kadmium för effekter på människan? "
# 26 Här har jag faktiskt svarat just detta fast med andra ord
"# 10 Helt laglig nivå för konventionell odling. "
Nu slutar jag att diskutera med dig för det spelar uppenbarligen ingen roll vad jag skriver då det är jag som gör det. Du har något personligt emot mig och många andra också för den delen och som någons sa det är kampen som är ditt mål.
#27 Vilket fortfarande inte svarar på frågorna. Men då vet jag, du har som vanligt inte har grund för dina påståenden.
Nej, jag har inget personligt mot dig, däremot har jag svårt för felaktiga påståenden. Intressant att du diskuterar mig med andra, borde du inte skaffa dig en givande hobby istället?
Har jag påstått att jag diskuterar dig med andra? Nu får du allt läsa vad jag skriver!
"Du har något personligt emot mig och många andra också för den delen"
Det framgår ganska tydligt vilka du inte tycker om när du skriver har du inte insett detta?
#29 Du skriver att du inte diskuterar mig, bara för att diskutera mig i samma inlägg.🤪 Hur ska du ha det?
Sedan behöver du putsa dina mediala förmågor, de är ur fas, eftersom du aldrig får rätt angående mina känslor. 😂
Vad sägs om att du lägger din energi på att svara på frågorna som ställs istället? De var on topic, eftersom de rör ämnet samt dina påståenden i denna tråd, istället för att du fortsätter diskutera vad som verkar vara ditt största intresse, dvs mig? Eller ska vi döpa om tråden till VVs fanklubbsmöte?