Värva pensionärsröster
Jag var på ett möte nu på morgonen. Hemtjänst och Väntjänst i min kommun bjöd gemensamt in en äldre pensionerad känd politiker plus kommunens ansvarige i äldre och handikappsfrågor.
Dessa politiker ville komma för att det går så bra för kommunen i dessa frågor, påstod dom. De flesta på plats tyckte nog emellertid att de enbart kom för att värva röster.
Nåväl denna pensionerade politiker och hans anhängare poängterade vikten av att äldre måste kunna säga ifrån. De blev tagna på orden! Argare pensionärer har då jag inte sett. Fotograf var på plats och förevigade mötet. Det blev nog inte många fler röster efter det mötet!
Kanske kommer många äldrefrågor att lösas automatiskt när 40-talisterna blir lite äldre? De är många och de kommer säkert inte att gå med på att bli behandlade hur som helst. Äta smaklös sjukhusmat t.ex.
#0 Förhoppningsvis inte. Måste kännas surt att ha jobbat och slitit hela sitt liv för att sedan behandlas som ett paket på något hem.
Det finns säkert bra äldrevård också, men jag tror att det krävs mer entreprenörer och ökat ansvar för att det ska fungera som bäst. Förhoppningsvis ställer "de blivande pensionärerna" krav på just detta.
/Ida
#0 Lisbeth, jag tror du har helt rätt. 40-talisterna kommer att få fin-fin äldrevård.