Löfven, Romson och "zigenarna"
Nu har såväl statsminstern som vice statsministern sluntit med tungan och använt uttrycket "zigenare" offentligt, så man anar vilken benämning som ligger dem naturligast att använda när inga mikrofoner är i närheten. Attityden från etablissemanget känns som spel för galleriet och rent hyckleri…
http://www.expressen.se/nyheter/val2014/har-sager-lofven-zigenare-i-radio/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/romson-kallade-romer-for-zigenare-tva-ganger/
Smygrasister?
#1 Tja, inte helt "renläriga" kan man väl åtminstone påstå…
Vet inte om man skall kalla det smygrasism. Ser man till Svenska Akademiens Ordlista (inte ordbok) 2006 så skriver de ang. Zigenare "Person tillhörande ett från nuvarande Pakistan härstammande folk som spritt sig till de flesta europeiska länder". Ser man till förklaringen av Rom så skriver de "zigenarnas namn på sig själva". Knappast så att SAOL skrivs av rasister.
Nationalencyklopedin definierar dock Zigenare som "tidigare namn på folkgruppen Romer". De definierar Romer som "folkgrupp som utgör en etnisk minoritet i de länder där den lever" vidare skriver de "Romerna har i Sverige kallats zigenare… Det är namn som majoritetsbefolkningen givit dem alltefter teorier om deras ursprung. Själva föredrar de flesta av dem att kalla sig romer".
Utifrån detta tycker jag inte att rasism är ett första antagande man skall göra av en person som använder begreppet.
#3 Sant. Men hade jag, i Åsa Romsons närvaro, sagt "zigenare" så hade hon med säkerhet kallat mig rasist.
#4 och om du är helt ärlig skulle du bry dig om vad hon säger 😉 med tanke på vilken otur hon verkar ha när hon tänker.
#1 skulle nog snarare säga att det visar mer på vilket ord dom är uppvuxna med svårt o lära om ord så det sitter till 100%
#5 Jag och Åsa Romson står sannolikt rätt långt ifrån varandra, rent generellt. Bryr jag mig om vad hon säger? Egentligen inte, sett till innehåll, men hon har avsevärt mer makt än mig och det är något att fundera över.
#6 Nej, det var endast en reflektion.
"En tung politiker, Arne Frisk, talade om "negerbyar" och "kvinnogöra". Det gjorde landshövdingen häpen, rapporterar SVT.
Nu vacklar förtroendet för socialnämndens ordförande.
– Men fastna inte på det där. Jag försökte hitta rätt ord, säger Arne Frisk (S) till SVT."
Om andra säger "zigenare" eller "neger" är det rasism, är det en socialdemokrat som säger det försöker han/hon bara hitta rätt ord.
#8 Ja, så är det givetvis. Jag som är från Skåne blir ju per automatik lite mer rasist.
#9 Då är det samma med mig. Uppväxt i Ängelholm och sedan en mansålder boende i Lund.
En stolt skåning med andra ord.
Jag blir hellre kallad "rasist" än "PK".
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jaa ni, det är skillnad på folk och fä, vet ni väl 😉
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
#10 Just det, har vi haft en dialog om det tidigare? Om Ängelholm?
#12 Ja, jag vill minnas att vi bägge har bott och gått i skolan där.
🤔
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#13 Rönne? Dvs gymnasiet. Jag gick Te 1976-79 där. 4:e och sista året på Tycho Brahe i Hbg.
Undrar varthän det här sidospåret kommer att föra oss? 🤔
#15 Sorry…
#16 Alltid kul med hemvändarminnen… 😉
#17 Tack 👍