Politik iFokus

Politik

Etikett: miljö-klimat
Läst 658 ggr
CarlS
0

Med regnskog i tanken?

CITAT, Greenpeace
"I höst blir Sverige testmarknad för en ny diesel som innehåller palmolja. Det är bensinbolaget OKQ8 som lanserar ett nytt alternativ till fossil diesel, en så kallad biodiesel vid namn Eco20. Bensinbolaget hävdar att deras nya drivmedel är bättre för klimatet än vanlig diesel. Men produktionen av palmolja skadar både klimatet och regnskogarnas redan hotade ekosystem." SLUT CITAT

Inget bra alternativ alltså. Eller?

Läs mer här på GreenpeaceLänken öppnas i nytt fönster

//CarlS

blombuketten
0

Allt som skadar den redan ömtåliga naturen är dåliga alternativ.

CarlS
0

Tack för att du tog dig tid att läsa blombuketten!

Håller med dig!

//CarlS

precis
0

Eco20 betyder väl bara att det är 20procent växtolja och resten vanlig dinousarie-diesel? För så är det i USA i deras olika "Green Diesel".

Att ta cyklen eller apostlahästarna är fortfarande det bästa alternativet, och nästan helt utsläppsfritt.

kermit
0

#3 Förutsatt att man inte bidrar med egna naturliga gasutsläpp…  Flört

precis
0

#4 jag skrev "nästan". syftade inte då på det utsläppet, utan på tillverkningen av skor och cykeln. ;) (min är tillverkad ca 1987-89)(och jag köper inte mycket skor, max 1par vart tredje år)

kermit
0

#5 Jag cyklar också mycket. I Köpenhamn är cykelbans-nätverket väldigt påkostat och stan svämmar över av cyklister.  Respekten från bilister för cyklister är också större än jag upplevde i Sverige. Jag bodde i Malmö förr och där är cykelbanorna hyfsat bra och täckande, men den största skillnaden mellan svenska och danska cykelbanor, är nog att Danmark inte har dubbelriktade banor som Sverige, utan följer övrig trafik. Man måste över gatan om man ska andra hållet s.a.s. och jag tror det minskar risken för olyckor.