Partiledardebatt - Ohly
Oppositionen frågade ut alliansregeringen igår. Jag lyssnade en stund på P1 när jag satt i bilen.
Det mest slående var hur oerhört oseriös Ohly är. Kallar låginkomsttagare för rika som man ska klämma åt. Föraktar ungdomar som vill skaffa sig en yrkesutbildning. Vill spara pengar på alla områden som kan ge Sverige en bättre ekonomi, och på svenskt rättsväsende.
Samtidigt har han oändliga pengar att vräka ut i olika välfärdsreformer.
Enda slutsatsen är ju att han är helt trygg i förvissningen att aldrig någonsin hamna i en position där han skulle tvingas stå till svars för detta. Han vet att han aldrig kommer att kunna genomföra något - alltså kan han lova vad som helst.
Det är skrämmande att var tjugonde svensk röstar på honom. Finns det så många aningslösa människor?

Det där tycker jag är en skrämmande kommentar från dig Anders. Tänker på sista stycket i #0. Så som du upplever Ohly upplever andra t ex Reinfeldt eller Sahlin eller någon av de andra. Själv har jag oerhört svårt för Maud Olofsson. Tycker hon pratar en massa nonsens och upplever henne otroligt nonchalant. Det innebär ju inte att jag skulle skriva här att jag anser att ALLA som röstar på henne är aningslösa. Själv skulle jag däremot aldrig lägga en röst på henne.
Ska man hårddra det du säger så kan man lika gärna säga att alla som inte röstar på Alliansen, som du själv, är otroligt korkade. För vad som än skrivs här om just Alliansen, den minsta gnutta kritik, så försvarar du dem alltid. Det är helt ok för du tror på deras politik. Men andra som inte känner med deras politik har andra tankar och åsikter, och det innebär inte att de är mindre kloka än du.
#1 Fast jag skulle inte lägga den kommentaren när det gäller t.ex. s eller mp. Jag lyssnade på Peter Eriksson och Mona Sahlin. De säger - i mitt tycke - omväxlande kloka och mindre kloka saker.
Jag kan förstå den som röstar på mp eller s. Jag kan förstå den som röstar på något av alliansens partier. Utan att dela alla åsikter. Jag tror till och med att jag kan förstå den som säger sig vara övertygad kommunist.
Det jag talar om i #0 är den - som jag upplevde det - totala brist på seriositet Ohly visade. En politik som alla måste begripa saknar verklighetsförankring.
Det är det jag menar när jag påstår att det är aningslöst att stödja en sådan politiker. För mig hade det varit skillnad om Ohly lagt realistiska förslag - grundat på sin kommunistiska värdering.
Vad mer exakt sa Ohly om dessa låginkomstagare som han kallade rika? Var det sjuka, bidragsbehövande?
Sara
Nej, men han har tydligen lagt förslag om kraftiga skatteökningar (runt 12.000/år) för låginkomsttagare i arbete.
I sin retorik talar han bara om skattehöjningar för de rikaste, men lägger man ihop två och två blir det ju fyra.

Gillar inte någon politiker som använder begrepp som låginkomstagare, höginkomsttagare eller liknande flummiga begrepp. Bättre att hålla sig till siffror och hårda fakta.
Man kan ju vrida och vända med politik som en fotboll om man vill. Ena sidan ärpositiv den andre negativ. De snackar ju mest för galleriet dessa politiker. NÄ lite healing på dem skulle ej skada. Den där fjanten Reinfelt med sitt flissiga flin hela tiden. Han borde verkligen se till så sitt hår växer lite först och främst innan han snackar massa löja.
Man kan ju vrida och vända med politik som en fotboll om man vill. Ena sidan ärpositiv den andre negativ. De snackar ju mest för galleriet dessa politiker. NÄ lite healing på dem skulle ej skada. Den där fjanten Reinfelt med sitt flissiga flin hela tiden. Han borde verkligen se till så sitt hår växer lite först och främst innan han snackar massa löja.
#6 och/eller #7 Har du några politiska åsikter?
Bästa anders, politiska åsikter har jag . Men tror ej vi direkt skulle vara bästa vänner om jag börja diskutera min politik med dig. Så denna lämnar jag oberörd lika bra…
Bättre vi kan mötas på mitten i stället över en ölkorv och en pilsner ngn dag. Än att diskutera politik tror både du och jag skulle spara energi och onödiga timma och diskutera.
MVH Medicinmannen
#9 Varför är du på Politik om du inte vill diskutera ämnet.
Om det enda du har synpunkter på är statsministerns utseende tror jag det finns lämpligare sajter…
#9 Jaa, men det är ju det sajten är till för: att slösa tid och energi på att diskutera politik och samhälle. :)

#9. Vilket lustigt resonemang du har……att inte vilja diskutera politik på politiksidan…….hm. Det är väl ändå det som är det intressanta, att vi har olika åsikter och inte röstar på samma parti. att vi har något att diskutera om. Det skulle vi ju inte ha om vi alla tyckte exakt likadant och inga meningsskiljaktigheter hade.
#7 vad har Reinfeldts frisyr med politik att göra?
lika dumt som de som hånade Göran persson för att han är fet
**skickar en tanke med ljus**
Till de som är mottagliga för dt…..

Det är snarare skrämmande att var tredje (minst väl?!)
Röstar på Fredrik Reinfeldt's skitparti i mitt tycke.
#15 ja, jag gillar inte heller Reinfedts politik. men att folk hånar någon för ens utseende som inlägg # 7 är lavigt tycker jag.
Jag tycker Reinfeldt gör ett strålande jobb. Det växer över allt i Sverige. Hur skulle det bli om alla kunne dra kreditkort till personligen nöje betalad av staten.
Reinfeldt är ärlig

renfledt är en sto r egoist.
#17 att det växer i Sverige är inte bara Reinfeldts förtjänst.
det växte redan innan valet ;)
# 19 Javisst gjorde det det;) Det är bara kaktusar o Aloe Vera som inte behöver så mycket näring;) De flesta andra växter behöver näring och tid på sig. Kan man då likna Reinfeldt vid en kaktus? ja det kan man nog! I en bördig jordmån som vänstersidan står för kommer resultaten som ett brev på posten, så småningom. Det kommer efter många års arbete. I det andra fallet står kaktusen bara där och väntar på vatten, liksom Reinfeldt som väntat in godare tider och på att få ta över i en högkonjunktur. Sedan kommer taggarna likt kaktusens, i det här fallet mot sjuka och arbetslösa.
REINFELDT ÄR EN 1A KLASSENS ÖVERSITTARE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#18 Hur vet du att han är egoist? Och vilken politiker är mindre egoistisk i dina ögon?
# 6, 9, 21 samt den här tråden.
Så du ser ner på någon för att han har lite flint. Resten är nedrakat. Kanske mode iFokus är något för dig. Sedan att han skulle vara 1:a klassens översittare får mig att inse hur lite fakta du har innan du skriker om saker och ting.
Den som verkar vara en 1:a klassens översittare är faktiskt du. Utseendefixerad, överlägsen i din attityd, anser att du har rätt i allt och så vidare. Och detta skulle jag skriva oavsett du attackerar Reinfeldt eller Mona Sahlin.
Så, vilken politiker passar dig, politiskt i första hand då detta är en politiks sajt. Vilken politiker ser bra ut i dina ögon? Vem är mindre översittare, snyggare och vad du mer anser anser viktigt. För är du här kan vi åtminstonde debattera vettigt. Vilket innebär att man pratar, förklarar sin position, försöker övertala eller få förståelse för sin sida. Tror du att du klarar det? På ett vettigt och lugnt sätt, inte med översittar attityden du har. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#21 hur gammal är du?

Enligt hans bild ser han ut att vara i medelåldern. Så yngre dårskap kan han inte skylla på. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#24 men kanske ett barn i sinnet ;)