Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 978 ggr
Staffan
1

Tonen i debatten

Det märks att tonen i valdebatten nu börjar hårdna.

Häromdagen hade Pär Nuder en debattartikel i SvD:s Brännpunkt med rubriken "Reinfeldt avvecklar välfärden". I stora drag påstod Nuder att Moderaterna ville sänka skatten med 250 miljarder och därmed skulle avveckla välfärden.

I direkt anslutning till denna hade Mikael Odenberg (m) skrivit en replik till Nuders debattinlägg. Här är ett kort utdrag:

----- "I sitt förstamajtal meddelade statsministern att arbetslösheten inte längre är något problem. Det är löst, sa statsministern och tillade att borgarna "satsar fel" som pratar om arbetslöshet och utanförskap. Det var ovanligt cyniska yttranden. Tydligare går det inte att illustrera Göran Perssons förvandling till godsägare och talesman för makteliten. Han befinner sig i en helt annan verklighet än den nära en och en halv miljon svenskar som inte har ett riktigt arbete att gå till eller som jobbar mindre än de skulle vilja." -----

Ifall, mot förmodan, högerblocket skulle vinna valet i höst tror jag att det beror på den fördel dom kommer kunna dra av att Persson gått och blivit godsägare…

Mvh // Staffan

Ida
0

Eller för att folk till slut inser att någon måste jobba för att man skall kunna portionera ut alla dessa bidrag.

johan
0

Dom har ju dessutom i en debattartikel anklagat borgarna för att ha felaktiga och skrämsliga sätt att räkna på vilka som är arbetslösa. Det lustiga är dock att borgarna räknar på samma sätt som EU, vilket inte S gör.

Mvh // Johan

charlie
0

Jag tycker att Pär Nuder ska förklara för hela svenska folket exakt vad Välfärden är för något. Jag hör det nämnas om denna Välfärd som jag betalar 80 % av mina intjänade pengar till. Socialdemokraterna nämner denna titt som tätt men jag det skulle vara intressant ifall den någon gång kunde definieras det känns mest som en såndär buske som blåser omkring i Westernfilmerna, man vet inte exakt i fall sådana finns i verkligheten.

#2 Ja, Sverige är det enda land som inte har någon officiell Arbetslöshetstatistik i EU eftersom man inte vill räkna in människor under utbildning som arbetslösa. Detta är något man gör i ALLA andra länder.

---

Ida
0

"Att vända kappan efter vinden" är sedan länge ett mer än gärna tilltaget motto. När det gäller arbetslösheten beror nog räknesättet mest på hur det står till med siffrorna och vilket sätt som ger det mest fördelaktiga utfallet. Det är alltid lättare att i opposition hävda att det andra sättet att räkna på är det riktiga.

charlie
0

Det var en person som nyligen sa "Varför kan inte ett byråkratiskt land som sverige ta fram en konsitent sätt att beräkna arbetslöshet?"

---

Ida
0

#5 Charlie, jag håller med. Det skulle helt klart underlätta. :)

Staffan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg ni förresten Moderaternas annons på första maj? Rubriken var ganska fyndig; "Efter 115 år av demonstrationer är det dags att någon lyssnar"…

I annonsens löptext stod bland annat:
_
Sverige måste bli ett land där inte bara direktörer och vissa politiker ska ha rätt att drömma om en sommarstuga eller till och med ett gods.
(se bifogad bild…)_

Som sagt; OM socialdemokraterna skulle förlora så tror jag att det beror på Göran och Anitras nya gods. Min gissning är att högerblocket kommer ta upp det mer och mer ju närmare valet vi kommer. Det väcker ont blod.

Mvh // Staffan

Ida
0

#7 Förhoppningsvis vinner inte oppositionen på grund av/tack vare det, utan på sin vilja att få fler människor i arbete, framförallt ungdomar.

Det är något alla är överens om, frågan är bara hur man gör det på bästa sätt.

/Ida

Inlägget är låst för nya kommentarer