Fel forum kanske...
…men jag måste ändå fråga.
Någon som vet vad lagen säger om att publicera bilder på barn på internet? Om jag sätter in en bild på min hemsida på min sambos son, bryter jag då mot lagen om jag inte får godkännande från barnets mamma, även om jag har pappans godkännande??
Oj oj, ingen aning. Vem har vårdnaden om barnet?
/Ida

På fotosajten www.foto.ifokus.se finns en tråd/artikel om just sådant, jag vill minnas att även detta om bilder på barn behandlades.
Föräldrarna har gemensam vårdnad. Barnen bor på heltid hos oss och även om hon aldrig protesterat mot att jag lägger ut bilder och skriver om dem, så vill man ju göra rätt för sig. Vill ju inte åka dit för något, om det blir tjaffs, för att man missat något i lagen. 
Pia, är det artikeln om "vad man får fotografera"?? Om jag då tolkar det rätt, så får jag använda foton på min hemsida, så länge det inte är i reklamsyfte, utan att fråga personen (eller dess föräldrar) ifråga om lov??

ja det är den artikeln. Men jag är faktiskt aningens skeptisk till en del saker som sägs i den artikeln *yrkesskada*, men eftersom just det området med upphovsrätt och tillstånd osv inte är mitt gebit så vågar jag inte svara på frågan med säkerhet…
Rent spontant och med sunt förnuft - vilket inte alltid är likhetstecken med lagligt…:) - skulle jag dock säga att det bör räcka med en målsmans godkännande. Men som sagt, svära med säkerhet på det vågar jag inte…