Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 827 ggr
Sandra76
0

Vikarier

Ska precis bli arbetslös efter att ha varit mammaledig. Jag jobbade innan mammaledigheten som personlig assistent i nästan precis 3 år, men hade inte fast tjänst. Nu ska jag börja som vikarie på samma arbetsplats igen.

Jag gick brevid och fick lite uppdatering häromdagen och det var då jag såg en lista. En lista där det stod när de som jobbar ringt till vikarier då det varit lite panik. Det stod datum, om vikarierna svarat eller ej, och när de svarat vad de sagt ..jag skriver ett ex..

25/10 XXX(namnet på vikarien) svarar ej

XXX   kan inte

XXX  (jobbar?)

XXX (inskolning?)

Vad denna lista har för syfte förstår jag inte. Den kommer inte från arbetsförmedlingen, utan från arbetsplatsen. Jag + fler tycker att den liknar häxjakt. För det första varför ska namnen på vikarierna skrivas upp om de jobbar, eller som jag -inskolning och har inte börjat jobba än?

Denna arbetsplats har alltid haft svårt att hitta vikarier, men de som ställer upp får jobba häcken av sig. Dessa vikarier som jobbar är inte såna som undviker jobb utan de vill gärna få ett fast jobb. Men kommunen kan inte erbjuda det och självklart söker man arbete även på andra platser, vilket ses med misstro.

Får det existera en sådan lista?

Många känner sig kränkta. Vi ska ha mobil med oss överallt så vi finns tillgängliga, och sitter vi ex på sjukan(där man inte får ha mobil på) så ska vi ha mobilsvar…inget privatliv alltså.

Det fanns en sån här lista för flera år sedan som kom från arbetsförmedlingen, men den försvann lika snabbt, då vi som jobbade inte ansåg att det var vår uppgift att skriva upp och göra arbetsförmedlingens jobb. Vi jobbar ofta ensamma och har inga raster,så det räcker med det arbetet vi jobbar med.

Jag vet inte om det är nån som fattat något, blev visst rörigt…men alltså får det finnas en sån lista?

Oskar
0

Låter sjukt med en sådan lista.

Och tycker systemet med att ni ska ha någon form av jour låter sjukt. I så fall borde ni ha en grundersättning, dvs en vissa summa varje dag som ni står i stand-by.

Alternativt så borde ni vända på det, dvs ni anmäler i förväg vilka dagar ni kan jobba och ni får sedan reda på vilka av dessa dagar som kan komma på tal. Dvs vilka av dessa dagar som ni står som första tjing på att få vikariatet.

mvh
Oskar

blombuketten
0

Det som #1 skriver om i tredje stycket i sitt inlägg, att man skriver upp sig vilka dagar man kan jobba och vilka man inte kan är bra. Så har vi på vårat jobb. Då kan man lätt se var man kan ringa när det krisar. Ingen kan begära att man går med mobiltelefonen på hela tiden och är "stand by". Det är bara dumheter. Listan du skriver om är också fel, den borde tas bort.

Sandra76
0

Vi försöker göra så i viss mån , alltså skriva eller ringa och tala om vilka dagar vi jobbar iförväg. Men tyvärr så är det så att det krisar ofta på flera ställen samtidigt.

Just där jag jobbar är det ganska psykiskt påfrestande. Och de som har fast jobb kan ringa och ta "en sjukdag" om de  känner att de inte orkar med rent psykiskt…men vikarier ska helst gå från att jobba ett dagspass hos en annan brukare till att gå halva kvällen just där…

Jag är visst väldans negativ, men jag blev lite chockad över denna lista som arbetskamrater och chef har ordnat fram ..känns som häxjakt.

blombuketten
0

#3. Nej, jag tycker inte alls att du är negativ. Det är jobbigt att vara vikarie inom vården. Har själv jobbat som sådan. Är man fast anställd så har man sitt schema och kan välja lite själv hur man ska lägga det. Som vikarie får man ofta svåra pass och rätt ofta åker man på kvällar och helger. Har du ditt schema så kan du planera därefter. Som vikarie kan man inte planera med säkerhet för rätt som det är ringer det och det är bara att åka och jobba, dessutom med kort varsel.

Jag skulle också blivit fundersam om jag sett en sådan lista.

jen
0

vad jag har hört så får man som vikarie bara tacka nej till ett viss antal jobb, sen dras stämplingen in.

vet nån om detta stämmer?

tänk om man blir frågade tex när man ska till doktorn med barnen en gång, man kanke har ett föräldramöte nästa gång eller man kanske planerar att åka bort en helg med familjen.

tyvärr så tror många att om man är timvikarie så ka man kunna hoppa in alla 24 timmar hela veckan