Politik iFokus

Politik

Etikettoff-topic
Läst 1201 ggr
[Hayabusa]
3

Glorifierad livsstil..?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man kan, och får lov, ha olika syn  & uppfattning om denna video. Själv har jag svårt med glorifieringen av en livsstil som "Gangsta". Är det inte just sådant som cementerar en stereotyp bild av "orten"? Att det dessutom ses som något positivt?

[Carpinus]1
3

Vi fick väl ett exempel på vilken värld det är frågan om i morse, när Leo Carmona från kåkfarargänget Kartellen erkände den roll i Arlandarånet som "alla" trott honom om. (Att han råkar göra det en månad efter att preskriptionstiden gått ut är ju bara en tillfällighet…). Nu sitter ju Carmona där han hör hemma ändå, eftersom han avtjänar livstid för anstiftan till mord. 

Men vi kan ju dras oss till minnes hur det var 2014, när arrangörer avbokade Kartellen för deras vålds- och hatfyllda texter. Kulturskribenter och flera artister ställde då upp på Kartellens sida, andra band ställde in spelningarna och arrangörer fick återboka kartellen.

Sedan dess har Sebbe Staxx börjat ett nytt liv och nu säger Carmona i Aftonbladet inför utgivningen av en bok om hans liv i höst:

"– Med musiken och skrivandet till hjälp vill jag bidra till att krossa illusionen av det lyckliga kriminella livet där alla är bröder och tar hand om varandra och där det inte finns girighet och maktbegär. I dag har jag lyckats vända mitt liv och gör något produktivt och konstruktivt. Jag hoppas att jag kan vara en förebild för folk med liknande bakgrund som mig, säger han."

Kvar finns bara de som 2014 tyckte att Kartellen var skithäftiga.  Undrar om de anser det nu också, med facit i hand?