"Farfar har fyra fruar"
"Du skojar! Era länder håller ju på att bli värre än här! Vi kämpar mot månggifte allt vad vi kan och ni skriver böcker för att normalisera det! Om denna bok skulle tryckas i våra hemländer så skulle den möta en kritikstorm!". Det var min syster i Mellanöstern som jag talade med. Jag hade just berättat för henne om boken "Farfar har fyra fruar" som släpptes till bokmässan." https://nyheter24.se/debatt/894752-soheila-fors-barnbocker-manggifte
”Boken har redan beställts av bibliotek, och kan därmed förutsättas vara faktagranskad i enlighet med Biblioteksförundets riktlinjer. Farfar har fyra fruar finns även att beställa som målarbok. I framtiden kan skattebetalare vara med och finansiera barnböcker som utforskar fler moderna ämnen än polygami”, skriver Sanandaji på Facebook.
Författaren Oscar Trimbel har tagit sitt förnuft till fånga och försöker vad det verkar att dra tillbaka försäljningen av boken.
#2 Det låter bra!
#2 Känns rimligt, men hur i hela fridens namn kom den ens så långt? Och att bibliotek kommer sig för att beställa boken?

Gör man en sökning på Libris så finns boken på fyra bibliotek i Sverige. KB i Stockholm samt 2 universitetsbibliotek och Trollhättans stadsbibliotek. KB och Universitetsbiblioteket i Lund tar emot pliktexemplar. Har man gett ut en bok, så ska man lämna ett antal pliktexemplar som arkiveras och är tillgängliga för lån eller forskning. Boken finns också på Växjö universitetsbibliotek och jag tror inte de tar emot pliktexemplar. Av folkbiblioteken så verkar det vara Trollhättan som köpt in boken hittills och jag vet inte hur spridd boken kommer att bli. Bara för att en person ger ut en bok på egen hand så betyder det inte att biblioteken kommer att köpa in den.
#4 Ärligt talat förvånar inte just det där sista. Sydsvenskan skrev för några år sedan om hur man arbetar på stats-, förlåt stadsbiblioteket i Malmö angående urval av normbildande barnböcker.
"– Det handlar inte om att gallra ut eller gömma. Vi plockar ut ”goda” och ”dåliga” exempel på de områden som tas upp i diskrimineringslagstiftningen, förklarar Åsa Sandström, chef för barn- och ungdomsavdelningen på biblioteket."---
"Vilka böcker som lyfts ut baseras i huvudsak på exempel från medarbetarna. – Det var en förälder nyligen som uppmärksammade mig på en bok som handlade om den första kärleken. Den var väldigt heteronormativ, där första kärleken per definition är av motsatt kön."---
https://www.sydsvenskan.se/2014-10-02/fler-barnbocker-pa-malmo-stadbibliotek-ar-olampliga
Antar att man arbetar på samma sätt fortfarande beträffande normbildandet på biblioteken, och att "Farfar har fyra fruar" kan sorteras in i kategorin "goda exempel".
#5 Tensta bibliotek hör till de bibliotek som har den.
Var är alla FI och alla andra kvinnofridkämpar? Inte mycket väsen i media heller.. Ingen av dem som tycker att det är fel bok för småbarn? Tänka sig att det är Astrid Lindgrens böcker som bräns pga åsikter men en annan kan skriva barnböcker om månggifte utan några som helst påföljder..
Trodde Trimbell skulle försvara sig med att boken informerar barn om familjeförhållanden i ett afrikanskt land. Om allt framställs positivt i boken kan den varar normbildande för barn vars föräldrar har rötter i det landet. Den är då sunt normbrytande i förhållande till det monogama äktenskapets primat i Sverige enligt en gängse normkritisk diskurs. Men vänta, då måste det väl till något som bryter den afrikanska familjenormens primat där borta, man får en evigt normbrytande kretsgång utan ände. Men det är kanske meningen med livet. Panta rei.
Flickan i boken heter Aila. Möjligen har hennes föräldrar flytt från någon situation i Somalia. Nu besöker man rimligen samma trakt eftersom det är farfar man hälsar på. Han och hans familj har tydligen klarat sig bra under den förmodat kritiska tiden då andra såg sig behöva fly. Boken bör förklara dessa sammanhang och hur det kunde komma sig att delar av en familj kunde hantera samma situation på så olika vis och i bägge valda varianterna med tillfredsställande resultat.