Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1116 ggr
[sanna70]
0

Förbud mot alkohol?

" denna kortanalys undersöks hur vanligt det är att de inblandade vid misshandel, hot, personrån och sexualbrott uppges vara påverkade av alkohol (utsatta personer) eller alkohol och droger (gärningspersoner). "

Kanske på tiden att ta upp diskussionen om förbud mot alkohol med tanke på att det är både våldsfrämjande och beroendeframkallande.

http://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2015-02-24-alkohol--och-drogpaverkan-vid-misshandel-hot-personran-och-sexualbrott.html

[JenniN]
3

Alltså, jag ställer mig såklart ytterst tveksam till detta. Inte för att jag brukar vara full eller för att jag brukar dricka massa sprit, för det är ytterst sällan. 
Men jag älskar öl, sådär till den grillade maten på sommaren är det oslagbart. 

Däremot borde starksprit förbjudas, det finns ingen som helst vits med att bli så full som bara mänskligt möjligt på så kort tid som möjligt.

VildaVittra
1

#1 Fast starksprit används inte bara till att bli full, man använder den till att konservera frukt och bär som exempel. 

Förbud leder bara till brottslighet, dt har ju testats att förbjuda den. Jag tror det är bättre att stävja problemet redan i skolan och utbilda barnen i hur man ska förhålla sig till alkohol.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cireea
4

Varför ska man straffa alla för rötägg? 🤔

Om nu sprit skulle förbjudas skulle det blir ännu vanligare med Hembränt. Vad skulle du helst se att folk drack? Hembränt som man köpt från någon random person som känner en kompis till en kompis eller en flaska från systemet?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[sanna70]
0

Nu var det brottsligheten i direkt samband med alkohol som jag syftade på.  Utbildning hjälper föga, det har vi haft i decenium och faktum är att den grova brottsligheten bara ökar, rattfylla, misshandel, självmord, våldtäkter. .

VildaVittra
2

#4 Kallar du en snabb notis i undervisningen för utbildning? Dessutom har jag aldrig hört om att det ingår i dagens läroplan att diskutera om att fulla tjejer i kort kjol inte alltid vill ha sex. 

Utbildning hjälper alltid till att få samhället att förändras.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
0

Istället för att börja förbjuda saker (finns det en ände på förbjudandet när det väl börjat?) så skulle jag vilja se en ökad polisstyrka.

[sanna70]
0

Våra ungdomar får information och sedan har barnen sina föräldrar som också ska ta sitt ansvar och prata om detta. Problemet finns i alla åldrar det begås grova brott så som våldtäkter, rattfylla (med katastrofala följder ibland), misshandel mm mm  Jag reagerade lite på diverse förbud pga den ena och det andra men alkohol verkar vara ett tabu ämne trots att det orsakar skador för kommuner och dessutom fysiska skador. Sedan finns det beroende med i bilden som  i sin tur leder till sjukdom som även den kostar i form av behandlingar.  Vissa alkoholister har förlorat både hem och familj, jo behandlingar finns men det är svårt att få plats (besparingar) och det är svårt att ta sig ur det beroendet, precis som med droger.  Alkohol påverkar sinnet, det bedövar sinnet och det är beroendeframkallande  men vi det ska inte förbjudas för att vissa klarar av det?

[Carpinus]
4

Alkoholen är förvisso roten till mycken ont i form av våld och sjukdomar. Samtidigt så tycker jag att den vid rimlig konsumtion är försvarbar, och jag tror att den faktiskt är delaktig i den sekularisering vi har upplevt i bl.a. vårt land. Går man tillbaka till Schartauanismen, Laestadianismen, Korpelasekten, Jorsalafararna och Bishop Hill-emigranterna så ser man drag av samma sekterism och fundamentalism  som vi idag upplever hos totalitära regimer och grupperingar där alkohol är förbjuden. Kanske skulle talibanerna ha sett försonligare på sin omvärld om de kunnat gå ut och ta sig en bläcka på fredagskvällen istället för att samlas till fredagsbön och fördöma oss syndare i väst?

[Carpinus]1
2

En ung krönikör i Kvällsposten får ett litet utbrott över svenska suparvanor, och lite överraskande så här års uppehåller hon sig speciellt kring midsommarfestandet. Hon skriver:

"I Sverige finns det tydliga riktlinjer och normer att följa. Till exempel äter vi tacos på fredagar och hatar måndagar. Och på lördagar och högtider, då ska vi supa."---

"För att supa fredag och lördag är Sveriges religion, och du blir en syndare som inte följer budorden ”vinkväll och utgång”.---

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/nellie-erberth/i-sverige-maste-man-skammas-om-man-inte-vill-supa-varje-helg/

Okej, då är man väl en syndare då- fast jag lovar att ta en nubbe på julafton. Man vill ju så gärna följa normerna…

kamera0710
0

Själv är jag i det närmaste helnykterist. Det har respekterats av bekantskapskretsen, förutom av vissa personer i lumpen. 

Det jävligaste i allt detta är när man ser supande föräldrar med småbarn.

[Carpinus]1
0

Ja, det är trist med berusade småbarnsföräldrar, och nu när det närmar sig jul är det säkert än värre. Bara att söka på jul och alkohol på iFokus så finns det massor av trådar om den kombinationen, och det är bara att respektera att det finns avigsidor och massor av dåliga erfarenheter.

Fast något alkoholförbud tror jag inte är möjligt, och kanske inte ens önskvärt. (#8).

Farwuq
3

Förbjuda alkohol har redan testats, med förödande resultat.

Förbud skapar luckor som de kriminella fyller; avkriminalisering däremot minskar maffians inflytande över drogdistributionen och gör det lättare att söka vård om bruket övergår i missbruk.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Fornöga
2

2025 #0 ff Även om flertalet av de dåvarande debattörerna sedan dess har lämnat forumet kan det ju vara intressant att se på frågan ur ett tioårigt perspektiv, och då är det väl två saker man nog kan konstatera, nämligen att samtidigt som våldet har eskalerat bland de yngre, åtminstone det grova våldet, så har ungdomen generellt blivit nyktrare. Hur skall man tolka det- hade ett alkoholförbud kunnat förhindra våldsspiralen?

"Unga har blivit allt mer nyktra, enligt Ungdomsbarometerns rapporter.1 Och allra helst vill man ta del av kultur hemma, enligt en rapport från myndigheten för kulturanalys.2

Kulturnyheterna har testat att roa sig på det viset. I tätorten Bromölla, bjöds vi in till en kväll med gänget som kallar sig för ”hemmasoftare”, berättar SVT Kultur. 3

1 https://www.ungdomsbarometern.se/wp-content/uploads/2020/09/Unga_Dricker_Mindre_Alkohol.pdf

2 https://kulturanalys.se/publikation/ungas-kulturvanor/

3 https://www.svt.se/kultur/sa-roar-sig-generation-z-valjer-bort-festen-for-att-softa-hemma

(Att det ofta finns ett samband mellan alkoholförtäring och våld bland de som inte hör till "generation Z" är väl dessvärre ett oförändrat faktum.)

Generation Z

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

De vanligaste kulturaktiviteterna bland unga är att lyssna på musik och se på film. Unga tar även del av kulturutbudet och populärast är att gå på bio och besöka bibliotek. Ungas kulturvanor präglas till stor del av stabilitet över tid med undantag av under pandemin. I rapporten Ungas kulturvanor beskriver Kulturanalys för första gången utvecklingen […]
  • Redigerat 2025-06-26 15:30 av Fornöga
Pyttelite
2

#13: De våldsbejakande ungdomarna går på andra doger än alkohol.

De använder de droger de försvarar så nej dagens gängvåld har inget med alkohol eller konsumtion av alkohol att göra.

Däremot handlar det om att skydda handlare med andra droger.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2025-06-26 16:15 av Pyttelite