Malmö är bankrutt
Närmare 30 procent av Malmös budget utgörs av bidrag som resten av landet skjuter till för att hålla kommunen under armarna ekonomiskt. Malmö är för sedan länge bankrutt, men går runt så länge resten av Sverige har råd att täcka underskottet.
http://redovisningar.malmo.se/budget_2015/?page_id=1738
"Debatteras kommunernas växande skuldberg på 500 miljarder och årsräntor på 10-12 miljarder till långivarna? Nej, inte alls. I brist på perspektiv och proportioner ältas i stället ”vinsterna i välfärden”, som är mycket mindre än kommunernas lånekostnader, konstaterar Mats Edman denna vecka."
http://www.dagenssamhalle.se/kronika/ingen-debatterar-kommunernas-500-miljarder-i-lan-8586
Fantastiskt, låter som Malmö håller på att bli Sveriges Kalifornien, som ekonomiskt också är bankrutt och samtidigt är världen (?) rikaste område tillsammans med Tokyo.

Cirka 60-70% av kommunernas/landstingens budgeter täcks av statsbidrag!
Dags att lägga om hela skattesystemet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja, vem ska dem ta pengar ifrån härnäst? Det pratas redan om att regeringen vill börja "tafsa" på pensioner. .
Det börjar bli alltmera uppenbart att regeringen tar till desperata (och orättvisa) åtgärder i jakt på pengar. .
Usch, rör inte pensionerna.
Pensionssparande formen, varför ändra på något som fungerar. . ?
Du och dina ökade skatter. Du har inte funderat på att det är dags att skära på utgifter?
#6 Håller fullständigt med! Dem förvisso redan besparingar och det är skrämmande att se hur dem prioriterar. Allt det som håller samhället på fötter raserar dem. Besparingar på sjukvård, polis,brandmän,infrastruktur,skolor,barnomsorg,äldreomsorg mm Dessutom har dem mage att säga att vi har det så bra, jag tror inte att det finns så många av dem ovanstående som skulle hålla med där. .
Besparingar behöver göras men då måste dem börja använda sina huvud och inte bara "göra som dem alltid har gjort"

Det där har du fått om bakfoten, jag är för sänkta skatter på arbete, slopade avdrag/bidrag och subventioner, progressiv skatt och allmänna kommunikationer till faktisk kostnad!
Senaste påfundet här hos mig är att kommunen skall ta över våra vägar.. vi har en vägförening och det kostar 1200 kr om året att sköta dessa per fastighet.. men nu skall det komma på skattsedeln.. rena idiotin!
Sänk skatten på arbete och låt folk betala vad saker och ting kostar.. då skall du få se på besparingar.. för folk betalar inte mer än nödvändigt!
Men så länge någon annan betalar så lär kraven bara öka!
#8 "Sänk skatten på arbete och låt folk betala vad saker och ting kostar.. då skall du få se på besparingar"
Det blir ju en bestraffning i sig. . Dem som har det bra ställt kommer knappast att rynka på pannan däremot så kommer alla andra att få det betydligt svårare. Att ge med den ena handen och ta med den andra är bara ett fulspel som gör det ännu svårare för dem som som redan har begränsade ekonomiska möjligheter. Deltidsarbetare, sjukskrivna, pensionärer, arbetslösa mm mm mm

Det är där den progressiva skatten kommer in.. ju mindre man tjänar ju mindre betalar man i skatt!
Lägg på det ett grundavdrag som är tillräckligt högt så att alla får minst såpass med pengar att de klarar sig utan subventioner/avdrag/bidrag.. säg 100 tusen i månaden!
I dag gynnas mest de med högre inkomster, de med låga har inte råd att använda sig av alla avdragsmöjligheter!
Det är dags att sluta straffskatta arbete!
Var det inte arbetslinjen som gällde?
Och kom inte med sådana argument, man kan justera både pensioner och arbetslöshetsersättningar.. om bara viljan finns!
Såå, för att det finns ett fåtal med låg inkomst så måste vi vräka miljarder på de med hög?
Du tjänar uppenbarligen alldeles för bra för dina utgifter.
En vacker dag så kanske oturen drabbar dig hårt gällandes skador/sjukdomar. Du verkar inte begripa vad sjukvård och mediciner kostar. Med ditt sätt att resonera, så innebär det att alla gamla och sjuka som inte är av rik sort ska självdö i plågor.
Jag tycker faktiskt du inte inte riktigt klok nånstans. Jag har aldrig varit med om en mer verklighetsfrånvarande person än dig.
När det gäller politik, så har vi inget mer att säga varandra. Vänligen respektera det. Annan sajt än politik är helt okej.

Vet inte hur du lyckas vrida till allt så att allt står upponer!
Hur får folk det sämre om de får mer pengar att röra sig med?
Mer pengar att betala sina utgifter med?
Vem i hela friden talar om att slopa sjukvårdsförsäkringen?
Jag har maxtak på mina medeciner!
Det är sådant som skattemedel skall gå till!
Inte till att subventionera lyxrenoveringar på Strandvägen!

Med tanke på att det verkar finnas personer som har svårt med läsförståelsen.. eller om det handlar om mitt sätt att uttrycka mig.. så kommer här ett inlägg av Birger Schlaug!
"Slopa inte bara ränteavdragen, slopa alla avdrag - och inför höjt grundavdrag för alla
Plötsligt har frågan om ränteavdragens vara eller inte vara blivit aktuell. Vilket denna blogg tacksamt noterar efter år av tjat i denna fråga. Ränteavdraget kostade staten mer än 32 miljarder förra året - och kostnaden har ökat lavinartat. Räntebidraget - det är ju faktiskt ett bidrag även om avdrag låter finare eftersom välbeställda inte vill erkänna att man är bidragsberoende - bör avvecklas.
Men inte bara det. De flesta avdrag bör avvecklas. Och ersättas av ett höjt grundavdrag, lika för alla."
**http://schlaug.blogspot.se/2015/04/slopa-inte-bara-ranteavdragen-slopa.html
**
Mycket knepigt har denna mannen sagt.. men här håller jag med helt och fullt!

#10. "Lägg på det ett grundavdrag som är tillräckligt högt så att alla får minst såpass med pengar att de klarar sig utan subventioner/avdrag/bidrag.. säg 100 tusen i månaden!"
100.000 i månaden? Vem tjänar så mycket, förutom ett litet fåtal.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hoppas du förstod att det skulle vara 10,000 i månaden?
Lika som Birger.. frågan är om han snott mitt förslag?
"Den del av inkomsten av arbete som ligger under 120 000 kronor per år bör inte alls beskattas."
😃
Alla snor idéer av varandra.
Malmös ekonomiska problem är en ORM med två huvud.
Första är Adels manen som ville sitta högst på politik berget i kommunen och mm med höga lön. Samt antal arbetare hos kommunerna i Hela länen.
Ormens andra huvudet är antal socialbidrag, andra bidrags mottager som samlades i hela länen för flera olika anledningar. Man inte ska glömma att de inte är bara invandrare utan många själva Svenskar som får olika bidrag.
Om om två Orm huvudena skulle bantas med 50% då skulle Malmö vara plus minus Noll utan skuld inom några år.
Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.
Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Eh.. jag var först!
Nåja.. även om det inte var från Birger så har jag säkert snappat upp tankegångarna från någon?
Hur som helst.. vad är det för fel om man i dag i Sverige.. i ett av världens rikaste länder kunde leva av sin inkomst.. oavsett om den nu är lön eller pension?
Dvs, lägg om hela skattesystemet.. det vi har i dag gynnar mest fifflare!
PS, förra året fick jag 60 tusen i gratifikationer av skattemyndigheten på grund av att jag var tvungen att renovera min stuga!😃
Vågar inte ens fundera på hur de med stora villor och/eller lägenhet på på Strandvägen/Avenyn fick förra året!🤪
GUD! Jag undrar varför man får gratifikationer? För vad?
Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.
Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Man får gratifikationer om man anlitar hantverkare som betalar skatt och använder ROT-avdrag!
Då får man halva arbetskostnaden betald av skatteverket!
Man behöver dessutom äga den fastighet som arbetet är utfört på!

Fel, fel av mig.. gratifikationen bestod utav jobbskatteavdrag, reseavdrag och cirka 30 tusen av ROT-avdrag!
Nu reparerar/renoverar jag inte min stuga varje år, utan sådant sker oftast på 5-10 årsperioder!
Hur som helst.. förra året skänkte mig skattebetalarna i min kommun cirka 60 tusen.. man tackar och bugar för sådana gåvor!
Perfekt Zepp. Du kan du skänka de pengarna till fattiga pensionärer som inte har råd med en bulle till kaffet 👍

De gick ju åt till renoveringen!
😮
#0 Skrivet i december 2015 men det som hänt är väl att utvecklingen blivit mer Malmöitisk i övriga landet än tvärtom:
"– De tre kommuner som har högst andel invandrare – Södertälje, Botkyrka och Malmö – är ekonomiska katastrofzoner. Snittinkomsterna och skattebaserna fortsätter att falla år efter år.
Om det inte vore för de kommunala utjämningsbidragen skulle Malmö redan vara bankrutt, säger han (Tino Sandanaji).
– Vad händer när resten av Sverige har nått dit där Malmö befinner sig nu? Det här är inte frågor där det finns olika åsikter. Vi har officiell statistik."---
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/masspsykosen-aer-snart-slut-sedan-far-vi-oeppen-debatt-21151