Politik iFokus

Politik

Etikett: utrikespolitik
Läst 984 ggr
[Carpinus]1
2

Finska presidentvalet 2018

På söndag är det dags för presidentval i vårt östra grannland, och man begår väl ingen orättvisa om man konstaterar att intresset från svenska medier är betydligt svalare än när Trump, Macron och Merkel valdes.

Det finns åtta kandidater att välja emellan. Den som väljs skall nå absolut majoritet, d.v.s. mer än 50% av rösterna. Får ingen det blir det omval om några veckor mellan de två kandidater som fått flest röster i första omgången. 

Den sittande presidenten Sauli Niinistö är storfavorit, och det är ingen skräll om han avgör direkt i första omgången på söndag. Hetaste valdiskussionsämnet är försvaret och ett eventuellt finskt NATO-medlemskap.

Mer om det finska presidentvalet här.

[Carpinus]1
0

Sittande presidentens ledning tycks betryggande:

"Visserligen återstår ännu ett par dagar men enligt Yles opinionsundersökning som publicerades på torsdag har Niinistö ett stöd på 63 procent; en opinionsundersökning i dagstidningen Helsingin Sanomat ger honom ett stöd på 58 procent. De Grönas Pekka Haavisto kommer enligt mätningen tvåa med 14 procent.

Det var också mellan Haavisto och Niinistö som det stod i den andra omgången i valet för sex år sedan. Nu är den största frågan om det blir en eller två omgångar."---

SR

Tjeja
1

Alltså… att ha ett val i flera steg sådär, så att de med minst röster faller bort första omgången och man sedan får rösta igen på de alternativen med flest röster gillar jag.

Spontant tror jag att det skulle ge bättre förutsättningar för ett stabilare och vettigare styre.

Som vi har det i Sverige nu, när minoritetspartier som MP kan få så stor makt i regeringsposition är helt galet egentligen tycker jag!

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]1
0

Sauli Niinistö fick över 62% i första omgången och är därmed vald för ytterligare sex år.

Källa.

[Carpinus]1
0

#2 Men hur anser du att man skall kunna omsätta det i partipolitik?  Om det blir en knapp majoritet i en utslagsröstning mellan de två största partierna så kan ju det förlorande partiet söka stöd hos andra partier i riksdagen, precis som idag. 🤔

Tjeja
0

#4 jo för att det då i slutänden bara skulle få sitta typ 2-3  partier i riksdagen totalt sett.  Nån sådan typ av lösning tänker jag.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.