Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1094 ggr
Staffan
0

Lars Danielsson ljuger

Ärligt talat:

Hur kan lögnhalsen Lars Danielsson få sitta kvar som Göran Perssons närmaste man? Efter hans agerande och upprepade lögner så har han ju inget som helst förtroende kvar hos de flesta av oss.

Måste Göran behålla honom bara för att han är lojal eller vad är det frågan om? Patetiskt…

Mvh // Staffan

Kaj
0

Han är väl lätt för Göran att manipulera och styra. Göran väljer ju bara sådana ersoner till sina ämbetsmän för att själv få så stor makt och inflytande själv. Något annat tolererar han inte. Det finns i stort sett inga starka personer i Görans regering eller omgivning och det är ett medvetet val av Göran

AndersE
0

Han har ju uppenbarligen ljugit för att skydda sin chef. Då är det väl klart han får sitta kvar - förmodligen löneökning på gång…

Staffan
0

Det är faktiskt ganska fascinerande att se hur långt Aftonbladet lyckas driva denna fråga. De kör ett par artiklar om dagen och verkar ha gett sig f-n på att gå till botten med vad som egentligen hände den där dagen…

Förra veckan ringde Göran Perssons presstalesman till Aftonbladet chefredaktör och frågade hur länge de tänkte fortsätta förfölja Danielsson. Här är dagens två artiklar:

Danielsson kan sänka sossarna
Uppmärksamheten kring Danielsson är det sista
sossarna önskar sig.

Nu får han en egen presstalesman
Medietrycket knäcker Perssons informationsstab.

Mvh // Staffan

Ida
0

Anmärkningsvärt att det är just Aftonbladet som för denna häxjakt på Danielsson. Är inte det från början en socialdemokratisk tidning?

Staffan
0

Jag tror att den har varit det. Möjligtvis ändrades det i samband med att Norska Schibsted köpte upp tidningen…?

Oskar
0

Lars Danielsson kanske har en hållhake på Persson? Vem vet. :)

Oskar

Bertil
0

Jag tror att det kan visa sig att du har helt rätt. GP har inte dragit sig för att avskeda klavertrampare förut. Även personer som vida överstiger LD:s kvaliteter har fått gå för mindre saker än detta.

Det här tror jag handlar om något problem som som är långt djupare rotat.

mvh
Bertil

Terrierlina
0

Men vad baseras påståendet om att Lars Danielsson ljuger på? Det som skrivits i Aftonbladet eller? Säger inte att det inte är så, men jag tycker inte att vi ska tro på allt vi läser i tidningarna heller! Det har ju visat sig många gånger att tidningarna har fel, det blir ju dock inte förstasidor av detta….

Staffan
0

#8 (Terrierlina)

> Men vad baseras påståendet om att > Lars Danielsson ljuger på?

Det baseras på att han först påstått att han talat med Hans Dahlgren på UD vid tre (3) tillfällen under annandagen. Därefter, när Hans Dahlgren dementerar påståendet, ändrar han sig. Efter detta har han ändrat sin historia ytterligare en gång.

Och varför kan vi inte få se samtalslistor och passeringslistor för att se om han verkligen var på jobbet?

Mvh // Staffan

Terrierlina
0

Kanske så att det är Dahlgren som har en hållhake på Danielsson istället…. Vem vet?

Terrierlina
0
Oskar
0

#10 Ja kanske. Nästan så det är lite BigBrother-feeling på regeringskansliet. Intriger och åter intriger. Kanske Persson har en hållhake på Dahlgren…och så är cirkeln sluten. Och alla blir bjudna på middag på Perssons gods. :)

Oskar

Ida
0

#12 Glad

Nu kräver dock till och med medlemmar av det egna partiet att sanningen kommer fram, så vi får väl se vad som uppdagas.

Förstår inte varför det är så svårt att lägga fram bevis om man inte har någonting att dölja.

/Ida

Staffan
0

Terrierlina

Det stör inte dig att du inte kan få ett ärligt svar på ifall den ansvariga politikern ens gick till jobbet dagen då tsunamin drabbade så många svenskar?

Är det för mycket begärt?

// staffan

Terrierlina
0

Staffan - klart att det stör mig. Det var inte det jag ville få fram. Det jag ville ha sagt var att man kanske inte alltid skall lita blint på vad som står i tidningarna och vad som sägs i tv. Det har ju bevisats otaliga gånger att det är lite galet vinklat. Därmed inte sagt att jag varken försvarar eller håller med Lars Danielsson, Göran Persson eller någon annan av våra mer eller mindre misslyckade politiker. Men var och en har säkert anledning och försvar för sitt agerande. Vi är väldigt snabba på att döma, dock inte alltid lika snabba på att utvärdera källor och fakta…. Menar inte dig personligen utan debatten i sin helhet.

Staffan
0

> Vi är väldigt snabba på att döma

Yeah right. Det har gått ett och halvt år sedan katastrofen inträffade. När menar du att vi ska kräva ett svar av Danielsson? När han har slutat som politiker och pensionerat sig?

I all välmening,

Staffan

Oskar
0

Enda godtagbara anledningen till att man vill mörka är ju om det rör "nationens säkerhet". Kanske pågår det någon form av hemlig utredning? Kanske upptäckte man vid tsunami-katastrofen att Sverige var otroligt sårbart och att detta med Danielssons telefonsamtal bara är toppen på isberget. Eller nått. :)

Oskar

Terrierlina
0

Om du läser mitt inlägg så pratade jag om media. Och jag tycker att människor generellt är snabba på att döma varandra, vilket jag tycker är både obildat och mindre trevligt.

Sen kanske vi ska se Danielsson i åtminstone liiiite perspektiv. Trots allt påverkar han inte alldeles för mycket här i världen. Vi kanske ska fundera över varför den Thailändska regeringen inte gick ut med någon varning, de visste ju ändå om jordbävningen ½ timme före vågen. "Vi måste ju rädda turismen…." Öh?? Sett från det perspektivet blir diskussionen om Danielssons agerande i det närmaste patetisk…. Tycker jag…

Terrierlina
0

Och som jag sa tidigare så försvarar jag inte D. Tycker att han är lika korkad som de flesta andra politiker. Men å andra sidan så ska man väl ha MVG i idioti för att få bli politiker.

Oskar
0

#18 Håller med dig att man inte ska ta allt som hörs i media som sanning. En annan sak är att man ofta bara hör om persons misstag. Vem vet, kanske Danielsson har gjort en mängd bra saker i samband med tsunamikatastrofen? Nu får man ju uppfattningen att han är en genomrutten person som slappar när det sker katastrofer och som åker regeringsplan för att impa.

Oskar

Terrierlina
0

#20 Precis vad jag menar, man får sällan hela bilden av något….

Staffan
0

Terrierlina

Media levererar det vi är beredda att betala för och du har helt rätt i att vi i många fall är på tok för snabba på att döma människor. Ibland även oskyldiga som i fallet då Anna Lindh mördades.

Den här tråden handlar dock om att gå till botten med vad det var som gick snett vid tsunamikatastrofen. Jag var inte själv i Thailand när det inträffade man jag lovar dig att det finns många människor som gärna vill ha ett svar på varför hjälpen tog så lång tid - inte minst efterlevande till de förolyckade. Om vi ska lyckas hantera nästa katastrof bättre så måste vi ju för guds skull kunna gå till botten med vad som gick snett den här gången…

Var Lars Danielsson på jobbet på annandagen? Ringde han till Hans Dahlgren på UD? Det är två enkla frågor som jag anser att vi ska kräva svar på.

En sak till bara. Du tycker att människor generellt är för snabba att döma varandra och att det både är obildat och mindre trevligt.  Sen säger du i nästa andetag att man ska ha MVG i idioti för att få bli politiker? Jag får inte riktigt ihop det…

Mvh // Staffan

Ida
0

Jag anar en allmän misstro mot politiker. Vadan detta??

Jag tycker att det är ytterst allvarligt att en högt uppsatt politiker inte kan redogöra för vad denne har gjort vid en specifik tillpunkt om detta är relevant. I det här fallet är det relevant, i och med att både vår statsminister och vår utrikesminister hade (en välbehövlig) ledig dag.

Är det för mycket begärt att deras ställföreträdare är på plats eller om inte åtminstone tar konsekvenserna för sitt agerande?!

Det här handlar inte bara om media och hur de "vinklar" saker och ting. Jag tar också media (i synnerhet Aftonbladet) med en nypa salt, men detta har diskuterats i KU-förhör!

Någonstans måste man börja ta ansvar för sitt handlande.

/Ida

Terrierlina
0

Jag tycker att det verkar krävas MVG i idioti för att bli politiker. Detta eftersom jag tycker att många politiker har hittat på en massa konstiga saker under det senaste året. (typ tsunamin, systembolaget och dylikt) Och ja, jag är snabb att döma i detta fall (eller kanske inte, det va ju du som sa att vi har haft 1½ år på oss… :-)) Jag misstror politiker på många punkter! Kan inte för mitt liv förstå hur så mycket skitsnack kan komma ur så få munnar. Men å andra sidan engagerar jag mig inte politiskt heller så jag kanske inte har någon rätt att ha en åsikt i frågan.

Men som sagt, jag pratade om media, inte om hanteringen av tsunamin.

Gällande katastrofhanteringen tror jag att det är bättre att inrikta sig på att fundera över hur vi ska lösa kommande katastrofer istället för att gräva i telefonsamtals varande eller icke varande. Klart att en politiker som ljuger inte platsar i regeringen (hoppsan nu tycker jag visst att vi ska avskaffa regeringen oxå…??) Men jag kan samtidigt tycka att det blir fokus på fel saker. Visst har vi rätt att veta om LD ringde eller inte, men är det inte viktigare att sätta upp riktlinjer för hur det skall ageras nästa gång? Hur det än är så kan de människor som förlorade sina nära aldrig få tillbaka dem. Och jag tror trots allt att det är en ganska så klen lindring att få ett erkännande från LD att han ljuger. Men det är ju bara vad jag tror.

Och du, du får kalla mig Lina - även om du troligen tycker att jag är en terrier nu.

Ida
0

#24 Glad

Jag anser bara att risken för att samma sak händer igen minskar om någon måste ta ansvar för sina handlingar. Låter vi såna här misstag passera obemärkt förbi blir det legitimt för politiker i framtiden att göra misstag men inte ta konsekvenserna.

Hade detta varit näringslivet hade han avgått illa kvickt. När det dessutom gäller förtroendevalda är det extra känsligt och det är precis sånt här som gör att folk (som du bland andra) tappar förtroendet för våra politiker och tycker att allt är skitsnack.

Jag håller med.

/Ida

Staffan
0

Terrierlina

Jag håller med skogskatten i #25
Åtminstone stycke 1 och 2… :)

// staffan

Staffan
0

Detta är inte klokt. Jag ska nog också ge mig in på den politiska banan istället för att försöka åstadkomma något vettigt på egen hand… 

Lars Danielsson har en unik fallskärm. Han är garanterad två miljoner kronor om han tvingas sluta som statssekreterare. Dessutom erbjuds han att gå tillbaka till sitt gamla jobb som ambassadör på utrikesdepartementet. (Expressen)

Mvh // Staffan

Oskar
0

Det som kom fram iom tsunamin är ju att vi fick reda på hur dålig koll vi verkar ha på vad som händer i omvärlden. Jag har alltid tagit för givet att det någonstans i Sverige dygnet runt sitter kompetenta personer och bevakar allt som händer i och utanför Sverige. Typ ett "war room" eller "situation room" där ett gäng experter inom olika områden tillsammans med politiskt tillsatta bevakar media, sattellitbilder, underättlser m.m.

Men det verkar som om det inte finns….

Oskar

Ida
0

#28 Nä, uppenbarligen inte och det är ju helt sjukt!!

Jag kräver inte att det ska sitta en utryckningsgrupp i ständig beredskap á la Brandkåren, men herregud, någon måste ju ha ansvaret och kunna fatta beslut i såna här situationer.

Till och med reseföretaget (Fritidsresor) som jag arbetade för har alltid folk man kan kontakta hemma på huvdkontoret om det händer något. 24 h om dygnet - 365 dagar om året!!

Det var därför de visste om katastrofen redan kl 4 på morgonen typ och ställde redan då in alla sina flighter till Thailand och Sri Lanka. Hur svårt kan det vara?

/Ida

Oskar
0

#29 Ja en praktikant som har som uppgift att titta på CNN skulle vara en bättre lösning än den vi har nu känns det som. :)

Oskar

Ida
0

#30 Exakt. Lite brainstorming på regeringskansliet skulle kanske inte skada…. ;)

Oskar
0

#30 Eller så var det just det de gjorde….brainstormade. Och resultatet blev en teaterbiljett till Laila. :)

Oskar

Ida
0

#33 Ha ha. Då är det nog dags för maktskifte ändå. Glad

Bertil
0

Rapport TV24 kl 12:

"Det diskuteras på politiska bloggar på nätet att Danielsson ljuger"

:-))))

mvh
Bertil

Oskar
0

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,827689,00.html

Eller så är det därför? Han badade bubbelbad med sekreteraren? :)

Oskar

Bertil
0

Det togs också upp, men sekreteraren dementerade….det skulle nog jag också göra :-))))

Folkpartiet verkar olyckligtvis ha bidragit till ryktesspridning ang. att detta handlar om interna uppgörelser.

mvh
Bertil

Staffan
0

Snart finns väl detta hos vadslagningsfirmorna också, i dagsläget måste man nog säga att det känns som att han har oddsen emot sig…

http://www.sparkadanielsson.nu/
(MUF:s nya kampanjsajt där vem som helst kan få posta sin teori om vad Danielsson gjorde på annandagen…)

På sätt och vis tycker jag att detta är en olyckligt utveckling att en sådan här sak går så långt. Å andra sidan tycker jag att han har sig själv att skylla som inte går ut och berättar vad som hände den där dagen…

Mvh // Staffan

Bertil
0

Medlemmar i olika partier ska hålla sig goda för att sprida rykten. Låt bli detta och låt SSU stå ensam med skammen om illvillig ryktesspridning och trakasserier!!

Jobbas det för lite med etik och moral inom dagens partier, är det en alltför skyddad värd, finns det inga mentorer????

mvh
Bertil

lergryta
0

Den som talar sanning behöver inte anstränga sig för att komma ihåg vad som sagts….

AndersE
0
AndersE
0

"En sak är i alla fall säker. Lars Danielsson var ute och cyklade den där annandagen."

Viggo Kavling i tidskriften Resumé

Bertil
0

Onekligen en klok kommentar "grytan"!!
- När ska sanning börja betala sig??? Har ingen råd???

mvh
Bertil

Inlägget är låst för nya kommentarer