Tysksvenska röran
Anna von Bayern skriver en krönika ur tyskt perspektiv på ledarplats i GP, och vore det inte så allvarligt så hade man skrattat åt hur lika läget är i de båda länderna.
Radarparet Merkel och Löfven verkar sitta i samma båt, liksom deras folk.
AvB inleder sin krönika så här:
"I Tyskland har vi levt i föreställningen om att vi bor i ett välorganiserat, säkert land med ocensurerad media. Vår förbundskansler Angela Merkel har sagt att vi kan ta emot ett oreglerat antal flyktingar - majoriteten har trott henne.
Nyårsnattens massövergrepp i Köln, då över tusen, främst invandrade män rånade och sextrakasserade kvinnor, har förändrat Tyskland."---
"Till en början kommunicerades händelserna inte alls. På nyårsdagen meddelade polisen att firandet hade gått lugnt till. Fem dagar senare framhöll borgmästaren att det inte fanns bevis för att flyktingar hade varit involverade. Vänsterfeminister förklarade att sextrakasserier inte var något nytt problem - som om någon hävdat det. De vägrade acceptera det som utmärker nyheten om incidenterna i Köln."---
"Och plötsligt kommer de nu fram; alla kritiska rapporter om kaos och överansträngning. Över 300 000 asylansökningar från i fjol har fortfarande inte behandlats."---
En majoritet av den tyska befolkningen har tappat tron på Merkels linje. 56 procent anser att hon gör ett dåligt jobb. 51 procent tvivlar på att Tyskland kan klara av den rådande krisen. Var tredje säger att övergreppen i Köln har förändrat synen på invandringen. Merkels parti CDU är i fritt fall i alla omröstningar, liksom hennes egen popularitet."---
Anna von Bayern i GP: "Efter Köln är det mesta förändrat."
När jag pratar med mina vänner i Tyskland, så slås jag av hur lika situation är i våra länder. Samma tankegångar, samma resonemang osv.
Löfven ser jag bara som en ofrivillig marionett, utan egen politisk vision eller kraft. Han är ett offerlamm.
Merkel däremot är jag riktig rädd för. Jag förstår inte vad hon försöker åstadkomma. Jag vet inte om hon har någon otäck vision för Europa och EU eller om hon helt enkelt har gjort populism till ett effektivt personligt politiskt verktyg. Hon har en historia av att "känna av" opinion och sedan göra ställningstaganden efter det.
Samtidigt så är det svårförklarat hur hon ena året kan deklarera att "multikulturalismen har misslyckats" för att nästa formligen ösa in miljoner unga muslimska män i det tyska samhället.
Jag förstår helt enkelt inte, och det är väl kanske därför jag blir rädd. Det brukar ju vara så sägs det…
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kommentarer överflödiga.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Idag träffas Merkel och Löfven i Berlin. SVT:s Europakorrespondent Christoffer Wendick minns hur lätt allt verkade - då…
"Då, i september för 2,5 år sen, var det de två som gav an tonen för ett gränslöst och välkomnande Europa. Tyskland och Sverige. Merkel och Löfven, stod sida vid sida och berättade för oss journalister hur man inte hursomhelst bara kan stänga gränserna."---
"Tyskland och Sverige har misslyckats övertyga Ungern, Polen, Tjeckien med flera varför alla måste dela. Och klockan tickar. I juni ska EU-länderna ha klart ett gemensamt förslag till nya asylregler. Ett förslag som väntas innehålla krav på att alla deltar i mottagandet. Det lutar åt att man kommer köra över länder som vägrar. Igen."---
"Att hitta ett gemensamt svar på frågan om ett rättvist mottagande skulle vara värt mycket för både Sverige och Tyskland. Mycket vatten i floden Spree, utanför Kansleramt, har runnit under broarna sen sist. Möjligheterna att hitta vänner i den fortfarande djupt splittrande migrationsfrågan har bara blivit svårare."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kronika-svarare-att-hitta-vanner-i-migrationsfragan
As time goes by…