Livet på landet
…eller som Peps sjöng: "Lived på Lanned". Ja, hur är det med livet på landsbygden? Säkert bra för en del, men inte lika bra för andra. Att det har skett en förändring, och fortfarande sker, mellan "stad och landsbygd" är inget okänt fenomen.
"Det är inte förändringar i jordbruket, utan snarare färre jobb inom tillverkningsindustrin som gör att landsbygden avfolkas, enligt en ny avhandling."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6792693
Vi bor på landsbygden och väntar ivrigt på att få fiber, men det verkar ligga lååångt fram i tiden tyvärr. Vi är småföretagare och har stort behov av fungerande internetuppkoppling pga det. Sen har jag också en anställning och även om jag i och för sig bara har 3 mil till jobbet enkel väg så skulle jag rent praktiskt kunna jobba hemifrån oftare om vi hade bättre internetuppkoppling. Och vi har tonårsbarn… Möjligheterna att arbeta på distans ökar hela tiden i samhället i takt med att vi blir med digitaliserade. Men det kräver att hela samhället får ta del av den digitala utvecklingen. För det kan väl inte bara vara vi som både vill bo på landsbygd och driva företag parallellt med IT-relaterat arbete?
#1 Säkert inte. Saken är den att det sedan millenieskiftet försvunnit mer 160.000 industriarbete i Sverige vilket, främst, satt sina spår på landsbygden t ex små bruksorter.
Ja, och som en del i att locka (andra yrkesgrupper?) folk till landsbygden igen tror jag att det här är en viktig pusselbit.
#3 Absolut. Dock får man nog inse att volymen av arbetstillfälle är svår att ersätta.
PS Jobbar själv på distans och bor på en mindre ort.
Tyvärr lönar det sig inte att flytta ut på landet heller. För oss som bor i stan men skulle vilja flytta ut går det liksom inte. För det blir för långt till jobben, eftersom de är inne i stan och inte finns kvar ute på landsbygden längre.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Marianne Andersson, ordförande för LRF Skåne, skriver i Sydsvenskan
"Som företagare inom jordbruket är det absurt att bedömas som om man sysslar med något kriminellt."
Idag klassas jordbruket som ”miljöfarlig verksamhet” i miljöbalken, vilket är orimligt och måste ändras till ”miljöfrämjande verksamhet”. Det är inte enbart en fråga om ord, utan klassningen innebär att man som jordbrukare miljökontrolleras och måste ha speciella tillstånd för sin verksamhet.
ordbruket har klassats som "miljöfarlig verksamhet” i miljöbalken sedan 1998.Att råvaruproduktion för livsmedel anses miljöfarligt på samma sätt som till exempel verksamheten vid ett kärnkraftverk, är mer än märkligt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker