Politik iFokus

Politik

Etikettinvandring-och-integration
Läst 2254 ggr
[Bermudas]
10

Skolan och invandring

Här kan vi läsa hur det kan vara i skolorna idag. En lärare postade ett inlägg på Flashback. Berättar om situationen idag om hur han eller hon måste försöka undervisa på fyra fem språk teckna med händerna etc .. sliter hårt för att få till det…men hur bra går det? Och hur bra blir undervisningen? Jag fattar inte hur det här ska gå? Hur vanligt är det här som läraren beskriver? Och hur kommer utvecklingen fortsätta? Citat ur texten: "Jag är lärare på högstadiet och kan berätta om situationen. Är verksam på en skola som som har förberedelseklasser (nyanlända börjar där och "slussas" sedan till ordinarie undervisning) och mycket hög andel nyanlända elever." "De barn som kommer som nyanlända till Sverige hamnar först på en kartläggningsenhet. Här dokumenterar man barnets skolgång och vilka tidigare kunskaper som finns. Den här processen går allt fortare idag, eftersom även dessa enheter blir överbelastade. Kartläggningen blir således högst bristfällig och sedan skickas barnet vidare till förberedelseklass/grupp som finns på vanliga skolor." "Problemet är att belastningen numera är så hög att oavsett om barnet är redo eller inte så måste de i många fall komma ut till mig och andra lärare som jobbar i ordinarie klass. Att en elev som kommer i, låt oss säga 14-15 års åldern, med en skolbakgrund som består av kanske ett år, kunskapsmässigt ska kunna befinna sig på samma nivå som resten av eleverna i min klass är naturligtvis omöjligt. Men det tar man inte hänsyn till, hur skulle man kunna det? Det kommer för många elever.. Detta ansvaret hamnar på mig. Jag är nu inte bara lärare för en klass där jag kan anpassa undervisningen på lite olika nivå som är naturligt i en vanlig klass med barn som har olika styrkor och förutsättningar. Nu är jag istället lärare som måste planera undervisning på 6-7 olika nivåer och på olika språk (till och med teckenspråk, för det är inte alls säkert att de kan engelska). Jag måste fortbilda mig för att kunna förstå saker som dubbel inlärning, språkutvecklande arbetssätt och så vidare. Till det är jag stödperson åt osäkra och traumatiserade barn. Jag måste ha se till att boka tolkar för möten med föräldrar." "Som ni förstår är situationen i svensk skola väldigt ansträngd. Att PISA resultaten sjunker är en självklar konsekvens av detta. Det är inte de nyanlända elevernas fel, det är ett systemfel. Skolan är under alldeles för högt tryck, resurserna räcker inte till, det finns ingen tydlig strategi för hur vi ska arbeta utan allt detta handlar på eldsjälar som är villiga att jobba extra hårt, fortbilda sig, leka "spindeln i nätet" och så vidare. Dessutom är skolan alldeles för långsam när det kommer till att förändra sig." Skrolla ner till #152 så finner ni hela inlägget https://www.flashback.org/t2638905p13

72mm
3

Hittade ett kul klipp från 2007. 

Skön kille. Jag gillar speciellt hur han utan problem växlar mellan skånska och rosengårds-svenska. 😃 

https://www.youtube.com/watch?v=CSeR0jeDa74

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
4

#1 Hahaha han säger sanningen….den som så många svenskar hymlar om. Underbar kille! Alice Teodorescu i en diskussion på svt debatt försvarar rätten att välja skola, något som en fånig kille från V vill omöjliggöra. (Suck!) Men Alice menade att det handlade om rätten att kunna fixa en bra utbildning. Vissa som bor i områden där det mest är invandrare väljer att söka sig till skolor längre bort för att få en bättre skola…de tycker resvägen är värd det. Hon menade att om man förbjuder det så omöjliggör man för fattiga människor att göra en klassresa, man är dömd till den ort man bor i, om man inte kan flytta. Men V vill sabba för dessa strävsamma ungdomar att kunna få det bättre.

72mm
2

Alice gjorde ett mycket bra sommarprat, där beskriver hon varför hon tycker som hon gör i denna fråga.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag lyssnade aldrig på den men ska nog sätta mig ner och göra det en dag. Här Alice i debatten på svt

[[eskils_]]
1

"I Sverige hamnade runt 60 procent av elever födda utomlands i gruppen för lågpresterande elever jämfört med runt 20 procent av elever födda i Sverige.

Det är fler än i andra EU och OECD länder – som till exempel Tyskland, Italien, Ungern och Storbritannien – där runt 40 procent av elever födda utomlands hamnar i gruppen lågpresterande."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/invandrade-elever-presterar-samre

60 procent lågpresterande, det är väldigt många. Hur ser deras framtid ut, i ett samhälle där det knappast finns några enkla jobb kvar?

[Göstage]
1

#5 Erik van der Heeg har skrivit en intressant krönika på Ledarsidorna om det faktum att just Sverige misslyckats i så stor utsträckning med elever födda utomlands, och orsakerna till det.

https://ledarsidorna.se/2018/03/pisarapporten-stora-skillnader-pa-inrikes-och-utrikes-fodda-trots-dukat-bord/

[[eskils_]]
3

#6 Mycket intressant, och sannolikt välgrundade förklaringar. Några citat:

"För det första består den huvudsakliga invandringen till Sverige inte av arbetskraftsinvandring, utan av människor som antingen är flyktingar, eller säger sig vara det.  I länder som tar emot arbetskraft (exempelvis universitetsutbildade kineser eller ingenjörer från Sydafrika av anglosaxisk eller nederländsk härkomst) tycks det inte finnas några problem alls. Det är en stor mängd flyktinginvandrare och ekonomiska migranter som utger sig för att vara flyktingar som tycks skapa problem. "

"För det andra, så handlar det om hur gamla utlänningarna är när de träder in i skolsystemen. Sverige har mycket dåliga resultat bland elever som har kommit hit vid relativt sen ålder innan de påbörjat sina högstadiestudier. Detta fenomen kan förmodligen tillskrivas det vid jämförelse abnormt stora antal så kallade ensamkommande flyktingbarn som sökt sig just till vårt land."

"För det tredje tycks det svenska skolsystemet särskilt illa skickat att kunna ta emot och utveckla elever utanför den svenska och västerländska kulturella kontexten. … Svaga elever med dåliga språkkunskaper, utåtagerande livsstil och ett allmänt förakt för värdnationens kultur och samhällssystem kommer att misslyckas i mycket högre grad i ett utbildningsväsende som inte förmår upprätthålla lärarkårens auktoritet"

Och en oroande framtidsbild:

"Sverige har i detta sammanhang en jämförelsevis stor andel elever som antingen är födda utomlands eller själva är barn till utlänningar. 2015 utgjorde denna kategori 30 procent av alla niondeklassare i vårt land – en andel som med all säkerhet kommer att öka under de närmaste åren. Det är nog inget allt för djärvt antagande att svenska barn kommer att utgöra en minoritet i de svenska skolorna inom det närmaste decenniet."

(min understrykning)

Vill vi verkligen ha det så? Hur går det för svenska skolan när över hälften av eleverna har "dåliga språkkunskaper, utåtagerande livsstil och ett allmänt förakt för värdnationens kultur och samhällssystem"?  Hur går det för Sverige då?

[Göstage]
3

#7 Går det riktigt illa för dem så får de väl bli politiker?😉

Skämt åsido, visst ser det dystert ut. Ändå har vi haft Fridolin. (Nu blev jag visst sarkastisk, igen…)

[[eskils_]]
2

#8 Kul idé, men lediga korkade-politikerplatser finns nog inte så det räcker till alla de här lågpresterande pojkarna (för flickorna tillåts väl inte gå så långt från hemmet). 😉

Så de flesta av alla dessa tusentals invandrarpojkar som misslyckas i skolan får väl fortsätta på den käcka väg som många av dem redan slagit in på: göra "karriär" i ett kriminellt gäng, kasta sten på polis/bussar/privatbilister, sälja narkotika, antasta okända kvinnor…

Sitt "förakt för värdnationens kultur och samhällssystem" har många av pojkarna säkerligen ärvt från sina föräldrar, vilket nog är orsaken till att de misslyckas i skolan. Och samhället är tydligen handlingsförlamat, med korkade politiker i spetsen.

[Göstage]
0

#9 Ja, nog finns det skäl att misströsta inför framtiden…😕

sponny
3

Det är när man läser såna rapporter som man tänker "tack gode gud att jag blev truckförare istället för lärare." Efter krisen -08 stod jag i begrepp att utbilda mig till lärare. Och samtidigt som jag skulle posta ansökan fick jag ett jobberbjudande. Tillsvidareanställning som förrådsoperatör och truckförare. Och var dag jag hör om utvecklingen i skolan i nyheterna är jag tacksam att jag valde, typ, rätt…