Politik iFokus

Politik

Etikettinvandring-och-integration
Läst 2254 ggr
[Bermudas]
10

Skolan och invandring

Här kan vi läsa hur det kan vara i skolorna idag. En lärare postade ett inlägg på Flashback. Berättar om situationen idag om hur han eller hon måste försöka undervisa på fyra fem språk teckna med händerna etc .. sliter hårt för att få till det…men hur bra går det? Och hur bra blir undervisningen? Jag fattar inte hur det här ska gå? Hur vanligt är det här som läraren beskriver? Och hur kommer utvecklingen fortsätta? Citat ur texten: "Jag är lärare på högstadiet och kan berätta om situationen. Är verksam på en skola som som har förberedelseklasser (nyanlända börjar där och "slussas" sedan till ordinarie undervisning) och mycket hög andel nyanlända elever." "De barn som kommer som nyanlända till Sverige hamnar först på en kartläggningsenhet. Här dokumenterar man barnets skolgång och vilka tidigare kunskaper som finns. Den här processen går allt fortare idag, eftersom även dessa enheter blir överbelastade. Kartläggningen blir således högst bristfällig och sedan skickas barnet vidare till förberedelseklass/grupp som finns på vanliga skolor." "Problemet är att belastningen numera är så hög att oavsett om barnet är redo eller inte så måste de i många fall komma ut till mig och andra lärare som jobbar i ordinarie klass. Att en elev som kommer i, låt oss säga 14-15 års åldern, med en skolbakgrund som består av kanske ett år, kunskapsmässigt ska kunna befinna sig på samma nivå som resten av eleverna i min klass är naturligtvis omöjligt. Men det tar man inte hänsyn till, hur skulle man kunna det? Det kommer för många elever.. Detta ansvaret hamnar på mig. Jag är nu inte bara lärare för en klass där jag kan anpassa undervisningen på lite olika nivå som är naturligt i en vanlig klass med barn som har olika styrkor och förutsättningar. Nu är jag istället lärare som måste planera undervisning på 6-7 olika nivåer och på olika språk (till och med teckenspråk, för det är int