"Dags att dumpa miljöpartiet"
_"Flyktingkrisen har synliggjort sprickorna i den världsbild som präglar delar av den svenska offentligheten.
De folkomflyttningar som pågår just nu är av historiska proportioner. Migrationsverket har flaggat för att hela 180 000 personer kan komma att söka asyl innan nyår. Det är mer än en fördubbling jämfört med förra året – fyra gånger så många som 2012. Inte många av dessa kommer återvända. Man kan räkna med att 80 procent stannar efter överklaganden eller efter att ha gått under jorden. Sedan tillkommer anhöriginvandring."---
"Att dagens situation är ohållbar torde vara uppenbart. Delar av journalistkåren har dock ägnat de senaste månaderna åt känslodrivna kampanjer i stället för upplysning och granskning. Det är illa, oavsett hur välmenande motiven varit."---_
_ "Men framförallt har Miljöpartiet, enligt källor i regeringskansliet, hittills bromsat alla åtgärder som skulle kunna minska migrationen till Sverige – exempelvis tillfälliga uppehållstillstånd, hårdare id-krav och gränskontroller."---
"Lyckas inte regeringen få bukt med migrationskrisen kommer det inte minst att drabba traditionella LO-grupper: låginkomsttagare, offentliganställda och de mest sårbara som är beroende av en fungerande offentlig service. Små signaler tyder på att LO så sakteliga börjar inse allvaret. Det är på tiden."---
"I det läge Sverige befinner sig i skulle en koalition mellan S och M vara mer naturlig än att fortsätta låta de gröna idealisterna ha vetorätt över landets framtid."_
Håkan Boström i GP
Intressant att se hur högerskribenterna värnar arbetarklassen…
Han kanske ser människor som människor och inte som en klasstillhörighet? Han kanske inte skriver under på vänsterns klasskamps-koncept? Han kanske ser ett problem som drabbar människor helt oavsett deras sociala eller ekonomiska status? Din insinuation att "högerskribenter" inte skulle bry sig om arbetarklassen kanske är helt åt helvete felaktig? Kanske.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej, han skriver uppenbarligen inte under på att det finns en konflikt mellan arbete och kapital. Han är nog snarare inne på alliansens linje att den stora konflikten står mellan bidrag och arbete.
Kanske vet han inte ens att lönerna som procentandel av vinsterna minskat år efter år. Detta visste för övrigt inte heller alliansens utredare, nationalekonomen Nils Gottfries. Kolla 47 minuter in i dokumentären lönesänkarna när han konfronteras med fakta.
Menar du att det finns en konflikt mellan arbete och kapital, och vad skulle den isf utgöras av?
#4 Företagen vill självfallet ha så höga vinster som möjligt. Högre löner ger lägre vinst.
Sedan -00 har det försvunnit mer än 160.000 industriarbete i Sverige. Kortfattat beroende på att dålig lönsamhet har gjort att produktionen upphört.
"Jaha - bolagen vill tjäna svinigt mycket pengar, annars lägger de ner!"
Så kan det vara, men långt ifrån alltid. Kollar man svensk stålindustri så får de inte ihop ett nollresultat och då går det inte att driva i all oändlighet. SAAB (automotive) är ju ett annat exempel.
#6 Det du tar upp ändrar inte faktum att vinsterna i näringslivet ökar och att löneandelen i procent av vinsten minskat, även om en del tror och tycker att det inte är så. Som en professor i ekonomisk historia i dokumentären lönesänkarna säger: Det är väl ett exempel på att man antar att världen ser ut på ett visst sätt istället för att man undersöker den.
#7 Det är skillnad på vilken del av näringslivet du tittar på.
Vår tillverkningsindustri har det inte alltid så lätt att få ihop räkenskaperna i en globaliserad värld medan finansmarknaden (banker, långivare etc) täljer guld med morakniv.
#7 Det är upp till var och en att bedöma. Har industrin i Sverige en påverkan på svensk välfärd?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6069945
#9 Vad näringslivet har för vinstnivåer efter bokslut handlar om fakta och inte bedömningar.
#10 Ja, det har du rätt i.
Bedömning ligger i huruvida det inverkar på svensk välfärd (var det så svårt att förstå?). Är det bra eller dåligt om ett företag går med vinst?
Har IF Metalls ordförande fel, tycker du?
Eller om vi vänder på det - kan du se något positivt i att t ex Scania kom att göra ett nollresultat eller rent av en förlust? För om det nu är "fult" att generera en vinst, så borde det ju vara "fint" att göra en förlust. Eller?
Ännu en av de välkända ämnesannekteringarna, blir man förvånad? Vem kunde tro att det skulle bli en näringspolitisk debatt med den ledaren som utgångspunkt?
Next stop Greider, världens rika och den trettiofjärde visningen av "Papphammar läxar upp SD i riksdagen", kan man väl förmoda…
#12 Du har rätt - jag ber om ursäkt. Dock var det inte jag som "kastade första stenen" (trots att jag är stenrik). Ingen ursäkt, men en förklaring.
Om vi ska återgå till tråden, så tror jag personligen att S tycker att såväl MP som V är något av en "sten i skon" (shit - där var den där stenen igen).
Jag är besviken att det finns så lite ideologi i våra partier idag. Det saknas eller i vart fall talas det inte mycket om långsiktiga visioner och hur de vill att Sverige ska se ut längre fram i tiden. Partierna är utslätade.
Med undantag för MP och faktiskt i viss mån SD.
Värd för Pensionärer
#13 Nejdå, jag vet! Det här uppstår regelmässigt i alla trådar som en viss debattör gör sin entré i…😮Åter till ämnet!
Man vet ju inte riktigt vad man skall tro om S i förhållande till MP och V. Skall man vara rättvis mot Löfven så var han faktiskt tydlig mot Alliansen före valet att han var intresserad av samarbete över blockgränserna. I det läget var dock Alliansen kanske lite övermodiga, och så blev det som det blev…
Även om vissa (de flesta…) partiledarna inte är mycket att hänga i granen hade nog en mittenregering varit att föredra. Att det nu pratas om samarbete över blockgränserna är inte mycket till tröst i den här situationen- hur skall Löfven kunna skaka av sig MP och V i det här läget med hedern i behåll? Kanske vore ett nyval att föredra, för att skaka om lite i sandlådan nu…
Åtminstone jag skulle inte bli förvånad om FP är beredda att ta sitt ansvar för att bryta dödläget över blockgränserna.
Jag bara konstaterade att en del högerskribenter är rörande omtänksamma om LO-medlemmarna ibland. Då fick jag följdfrågor och svarade.
#15 Håller med.
Svår sits, jag tror att det optimala hade varit en regering med M & S i fullt samarbete. De står trots allt varandra rätt nära. Båda begriper att en välmående industri betyder jobb, välfärd etc. Det som skiljer är detaljer, egentligen.
Så ser åtminstone jag det.
Så du tycker att inte liberala debattörer har rätt att belysa det perspektivet och analysera vad rådande politik kan leda till för konsekvenser för olika grupper i samhället?
#18 Dom har naturligtvis sin yttrandefrihet, liksom du, jag och alla andra. Att kritisera eller raljera är inte att försöka tysta någon.
Jag ser regelbundet såväl hockey som fotboll live. Jag tycker att det är rolig avkoppling. En sak som gäller sedan länge är att de bästa tränarna och sportcheferna sitter på läktarna. De verkliga experterna.
#19 Med andra ord var det ett statement och inget försök att debattera? Okej…
#12 Jag ber om ursäkt om jag fick tråden att kantra.
Jag fick nästan en känsla av att S använde V som draghjälp inför valet men när det skulle till att bildas regering så blev man lämnade ute i kylan. MP har bitvis känts som mer vänster än V utan att för den skull behöva dras med Vs historia.
MP känns extremt ideologiskt drivna, jag förstår ofta inte logiken bakom deras ställningstaganden. Samtidigt känns deras politik lite… flaxig. EU motståndare, typ, rötter i anti-globalist rörelsen fast har inget emot att driva en extrem invandringspolitik tillsammans med moderater vars konkreta resultat blir öppna gränser och skadskjuten välfärd. Säger sig vilja värna miljön men avvecklar samtidigt den säkraste och samtidigt CO2-neutrala energikällan vi har.
Kanske är det bara populism och inte ideologisk inkonsekvens, men jag tror att många inte riktigt vet var man har dem. Ett sådant parti i regeringsställning måste ju vara svårhanterligt för S.
Jag undrar också lite hur S organisation överhuvudtaget är utrustat för att driva politik som ett icke-dominerande parti. De har inte på något sätt blivit ett litet parti, men det är ändå en bit upp till glansdagarnas nivåer.
#17 "Svår sits, jag tror att det optimala hade varit en regering med M & S i fullt samarbete. De står trots allt varandra rätt nära. Båda begriper att en välmående industri betyder jobb, välfärd etc. Det som skiljer är detaljer, egentligen."
Är det inte ordentligt oroande att de faktist står varandra så nära, men ändå spelar någon typ av vänster-höger teater var fjärde år?
Tror du väljarna skulle vara lika förlåtande? Jag menar, alliansen har ju redan enorma problem att ens hävda sin position som opposition nu, med Åkesson häcklande deras "falska hyckleri" under partiledardebatterna. Skulle inte en SM-koalition ses som en fullständig kapitulation? Riskerar inte båda partier att slutgiltigt stöta bort väljare till partier som känns ärligare (läs V & SD)?
#23 Jodå, du har rätt i mycket av det du skriver. Det är säkert inte lätt att genomföra i verkligheten, kanske t om omöjligt. Men som det är nu så känns det som att vi hamnat i ett låst dödläge. Ett slags "Moment 22".
#22 Ja, S och MP är nog ett olyckligt äktenskap, men Socialdemokraterna fick väl inte napp hos någon annan. Jo V förstås, men det vet vi ju från sossarnas historia att det partiet bara duger till att vänstra med för S…
Om Socialdemokraterna kunnat se i spåkulan så hade det lyckligaste för dem rent taktiskt troligen varit att ha låtit SD få igenom sitt extraval i mars. Istället var man övertaktiska med sin DÖ, där Löfven trodde han snurrat bort borgarna men istället band ris åt sin egen rygg.
Hade sossarna låtit borgarna med sina orutinerade ledare få ta över efter extravalet och brottas med de problem vi har idag och Löfven suttit av sina fyra år för att sedan ersättas av någon mer kompetent ledare (fråga mig bara inte vem…) så hade läget för partiet varit ljusare idag. Samtidigt hade man neutraliserat SD som de som orsakat oredan genom extravalet. En jordskredsseger 2018 för S hade då inte legat långt borta - istället lär det bli fortsatt turbulens inom oöverskådlig tid framöver.
Jag tror att tålamodet med Löfven har sina begränsningar inom partiet, trots alla vackra ord om att nu måste man hålla samman. Det är bara att lyssna av stämningarna ute i de socialdemokratiskt styrda kommunerna för att inse hur illa läget är. Det som räddar Löfven är förmodligen att sossarna inte har råd att sparka ut ytterligare en partiledare under uppmärksammade former.
Jag tror oviljan att ta ett extraval grundas mycket i att man då riskerar att få ett SD som de facto är jämnstora med S och M. Det skulle bli mycket svårare att motivera varför en så stor del av befolkningen inte ska få ha något inflytande mer än med direkta riksdagsmandat.
#26 Ja, extravalet jag nämnde var det i våras. Idag är läget annorlunda, "tack vare" det som hänt därefter…
apropå kommentaren att partierna är utslätade i #14, känns det som att vara politiker idag är att sätta på sig en partibeteckning och sedan bara skälla på alla andra, samt att kontoret är fullt av idéer, men de kommer inte ner till verkstaden där de skall sättas i form och börja gälla.
S och MP har en väldigt "stor" regering konstaterade f.d statsministern Persson. Kan detta möjligtvis bero på att i varje departement där det sitter en MP så sitter också ett S. Dvs Löfven vågar inte släppa den fria för då vet han inte vad som händer.
Att Löfven som inte satt i Riksdagen öht valdes till partiledare är för mig en gåta. Det fanns andra bättre lämpade som också suttit i regering såsom Tomas Östros och Per Nuder. Förmodligen lämna de de det sjunkande skeppet. Jag tror att de blev tillfrågade men tackade nej.
Finns det någon här som känner till begreppet "mervärde"? Det är vad som uppstår då man producera något för 1 kr och säljer det för 2 kr. 1 krona blir då detta mervärde. Detta mervärde ska vi dela på för att allting som inte generar något mervärde dvs den offentliga sektorn. Om svensk industri dör ut så kommer den offentliga sektorn att minska även om man försöker att höja skatterna in absurdum.
#29 "Att Löfven som inte satt i Riksdagen öht valdes till partiledare är för mig en gåta. Det fanns andra bättre lämpade som också suttit i regering såsom Tomas Östros och Per Nuder. Förmodligen lämna de de det sjunkande skeppet. Jag tror att de blev tillfrågade men tackade nej."
Det där är verkligen intressant. Hur kommer det sig att S verkar ha så svårt att skaka fram riktigt duktiga partiledare och front-politiker? Är det som du säger att de smarta inte vill ha jobbet? Eller håller det på att gå utför med sossarna? Brain-drain?
# 31 Med tanke på att det fanns ett antal S-märkta politiker i Riksdagen men ingen frontfigur utöver de 2 jag nämnde. Undrar om Wallström blev tillfrågan innan Mona Sahlin valdes? Få Löfven gå så är hon nog en som kan ta över. Men partiet är inte vad det en gång var.
#31 Som jag ser det så har sossarna avskaffat sig själva. De regerade, och gjorde det bra, när Sverige hade fått ett försprång mot resten av Europa efter andra världskriget. Men när sanningen och tomheten kom ikapp dem återstod inte så mycket - "var blev ni av, ljuva drömmar", som Hasse och Tage sammanfattade det. Den siste socialdemokratiske partiledaren som jag har respekt för var Ingvar Carlsson.
# 33 Det var Ohlin som sa att Socialdemokraterna kommer att avskaffa sig själva. Men det finns fortfarande saker att slåss för. Folk som inte får vardagen att gå ihop vare sig med ekonomi eller tider. Barn som växer upp i områden som både politiker och Gud har glömt. Arbetslöshet bland ungdomar som slutat i gymnasiet för tidigt utan betyg. En höjning av barnbidraget som de lovade skulle ha gjort underverk där. Men S är inte intresserade av dessa väljare.
Håller med dig när det gäller partiledare att Ingvar Carlsson va den sista av dem gamla stammen.
#12 Jag vet, ska man upprepa något för 34:e eller 1034:e gången ska man hålla sig till "minska invandringen", så att man håller sig inom det SD-politiskt korrekta.
Vad gäller trådens huvudämne undrar jag om vissa vet vilket ben de ska stå på. Det har bland vissa klagats på den socialdemokratiska enpartistaten år efter år. Och jag kan också ibland undra om sossarna tror att det är en mänsklig rättighet att regera ensamma även om de saknar egen riksdagsmajoritet. Men när de nu bildat en koalitionsregering är tydligen inte det heller bra.
# 35 Vari ligger det SD-korrekta med "minska invandringen". Vad SD säger är att vi måste stoppa asylinvandringen som är något tveksam och se vilka som har skäl att få stanna här och att samtidigt hjälpa till mer i närområdena. SD är inte invandrarfientligt om du trodde det.
S har endast haft egen majoritet efter valet 1968 i andra kammaren. I övrigt har de klarat sig bra med att använda sig av hoppande majoriteter och att komma överens med övriga partier om enskilda saker.
Under andra världskriget så fanns en samlingsregering bestående av S samt de 3 borgerlig partierna.
Efter valet 1973 hade vi en lotteririksdag då det blivit 175-175 då ingen tänkt på vid grundlagsändringen att man kunde dela 350 med 2 och att detta blev 175 😂
Kommer Miljöpartiet att sitta i Riksdagen 2019 - kommer partiet ens att överleva i nuvarande form fram till dess? Det har talats om bråk inom SD, inte minst i samband med utrensningarna, men frågan är om inte spänningarna inom MP är större? Vi minns hur det var med gamla VPK, där stabila gubbar som Hermansson och Werner röt i när det blev för stökigt. Men hur skall MP:s språkrör kunna avstyra vilsegången och leda sitt folk ut ur öknen?
Ur dagens Aftonbladet:
"I den svenska lagrådsremissen heter det att kravet på id-kontroller av det slag som föreslås kan leda till "att möjligheten för personer att ta sig till Sverige för att söka asyl begränsas."
– Det är riktigt allvarligt och kommer att leda till att en urholkning av asylrätten i Sverige och i hela EU, säger Miljöpartiets riksdagsledamot Carl Schlyter till TT om förslagen.
Han menar att de innebär ungefär samma sak som Moderaternas förslag om att avvisa folk vid gränsen.
Det anser inte Magda Rasmusson, MP:s migrationspolitiska talesperson: Man får ju åka till Sverige och söka asyl om man har id.
TT: För Miljöpartiet är det okej att det ska krävas id för att söka asyl?
– Det är inte en åtgärd vi är glada över att föreslå, det är de tuffaste besluten vi har tagit vårt partis historia, säger Rasmusson och medger att det kommer att försvåra för människor att söka asyl i Sverige."---
Vad är minsta gemensamma nämnaren här? MP är på väg att bli enfrågeparti med bara flyktingpolitik och integration på agendan! Just nu pågår miljökonferensen i Paris, men om det verkar MP ha så mycket att berätta. Åtminstone inte så att det tränger ut till allmänheten.
Frågan är vad S-väljare tycker om samarbetet med MP. De jag känner tycker då inte om det.
#40 Det är ju en sak att inte tycka om ett samarbete, frågan är om det är så illa så de börjar tappa väljare. Isf vart?
Själv är jag t.ex. inte speciellt glad i KD, men om ett SD-samarbete skulle ge Sverige en bättre regering så varför inte?
# 41 Som gammal sosse har jag svårt för att se vad MP tillför?
Dumpa "MP"? Ja Tack.
👍
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Benjamin Dousa, förbundsordförande för Moderata ungdomsförbundet. "hånar" (för att låna ett populärt kvällsmedieuttryck) Miljöpartiet på Aftonbladet debatt:
"Miljöpartiets oförmåga att genomföra sin politik diskvalificerar dem som parti, de kan lika gärna omvandlas till en tankesmedja."---
"Miljöpartiet misslyckas på alla plan. Att ha undermålig politik och företrädare som inte håller måttet är en sak, men att de dessutom inte ens klarar av att stå för vad de tycker diskvalificerar dem som parti. Det är hög tid att lägga ner Miljöpartiet."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/jPp82L/lagg-ner-miljopartiet--ni-haller-inte-mattet
En företrädare för alliansens Livets Ord-filial tycker däremot att MP får igenom för mycket. (Om man nu ska lägga vikt vid denna sekt, som ju ligger mer risigt till än MP.)
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/lofven-maste-distansera-sig-fran-mps-daliga-inflytande-19000
#44 "Slå inte på den som redan ligger ner…", brukar det heta. Partiet är sannolikt körda, gissar att de går ett bistert val till mötes.