Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 990 ggr
tillalex
0

Hyresgästföreningen

Helsida i tidningen idag.

För att hyrestaket skall slitas bort kan det räcka med en svag medvind för Reinfeldt, Leijonborg, Hägglund och Olofsson…

Syftet med kampanjen sägs vara att värna om hyrestaket och få de borgerliga att backa i frågan. I mina ögon ser det mer ut som skrämselpropaganda och ett tydligt politiskt ställningstagande.

johan
0

Klart dom måste få säga sitt. Jag tycker bara att det är olyckligt att LO, Hyresgästföreningen med mera kan säga vad man vill om Alliansen, men när Svenskt närningsliv eller Ericsson säger att det vore nyttigt med ett maktskifte så ska de tystas och straffas.

Tänker t ex på försäkringsbolaget som tappade flera myndigheter som kunder för att de uttryckt sig negativt om (S).

Mvh // Johan

Ida
0

Man kan börja med att fråga sig vem som vinner på en hyresreglering. Alla typer av pristak ger upphov till ett efterfrågeöverskött som utbudet inte kan tillfredsställa. Sätter man en ett maxpris vill få aktörer agera på marknaden och det är framförallt det som skapar den bostadsbrist vi ser idag.

Kaj
0

ja men det är viktigt att man hittar en metod som gör att en hyresvärd inte helt plötsligt kan höja hyrorna med flera tusen. Då kanske många tvingas till att lämna sin bostad. Hur får de då en ny och var?
Jag är principiellt för att marknaden skall styra prisutvecklingen i alla lägen men just bostäder är knepigt eftersom det inte är något man kan avstå ifrån. Och dessutom, när man fått en bostad så skall man inte behöva hamna i händerna på andra. Det är inte som att köpa en bil som man betalar en gång och därefter vet att bilen är din. Bostaden är ju något du betalar varje månad och har man då ingen garanti på hur hyrorna kommer att utvecklas till nästa år blir det väldigt knepigt.

AndersE
0

#3 Klokt - jag håller med!

Skulle man kunna tänka sig en sorts avtal som gör att det blir långa fördöjningar? Så att du t.ex fick reda på två år i förväg om det ska bli hyreshöjningar utöver det som är normalt (inflationsorsakat)?

Skulle det tillgodose kombinationen av marknadspris och trygghet?

Maximilien
0

#4. Om två år åker jag ut på gatan - trygghet, AndersE?

Kaj
0

#4, allt är värt att penetrera. Men modellen måste kanske bli en annan då orsaker kan ha med det aktuella klimatet i ekonomin att göra. Det kan bli svårt att för en fastighetsägare att kommitta sig till en två års period då det är ganska lång tid. Jag har inget bra svar på en lösning själv men något borde fram.

AndersE
0

#5 Nej, du åker inte ut på gatan.

Jag tänker mig t.ex att hyresvärden ser att värdet på hans fastighet ökar, han kan ta ut väsentligt högre hyror. Varför skulle han inte ha rätt att göra det?

Samtidigt ska denna rätt vägas mot behovet av trygghet för den boende. Men knappast trygghet in absurdum.

Har du t.ex två års förvarning har du tid att fundera över alternativen. Acceptera höjningen och bo kvar i din attraktiva lägenhet. Eller prioritera låg hyra och flytta.

Maximilien
0

#7. Gatan alltså. Die Strasse.

Flytta, sa AndersE.

AndersE
0

Varför är gatan alternativet. Det finns gott om lediga bostäder.

Varför skulle en hyresgäst ha total makt över någon annans hus?

Maximilien
0

Kaj sa rätt bra saker här. Filosofiskt kan tilläggas att äganderätten till hus är ett lägre värde än rätten att bo.

AndersE
0

#10 Vad tycker du om fastighetsskatten?

Maximilien
0

Ingenting. Har inte intresserat mig alls för den frågan.

AndersE
0

#12 Frågan kom från detta:

Om man äger sin fastighet kan denna "drabbas" av värdestegring. Du får då ökade kostnader och tvingas (ut på gatan enligt Max…?) kanske lämna bostaden.

Varför ska den som hyr bostad ha större rätt till "sin" bostad än den som äger sin bostad?

#10 Diskussionen handlar inte om rätten att bo. Det handlar om man har evig rätt till den bostad man för tillfället bor i.

johan
0

#13: Precis! Varför ska Agda, 79, tvingas flytta från sin barndomshem i Vaxholm för att de ligger för nära vattnet? Fastighetsskatten gör att hon inte har råd att bo kvar.

Varför ska då Berra, 37 och Britt-Marie, 41 ha evig rätt att bo kvar i sin hyresrätt på Mosebacke på Södermalm för att deras hyra regleras?

Jag tycker nog samma regler ska gälla alla. Borättspriserna styrs av marknadspriser och du får prioritera boyta eller läget. Varför skulle inte samma regler gälla för hyresrätter?

Mvh // Johan

Erik
0

#14 - Underbart argument. =)

Oskar
0

Någon som vet hur det fungerar i andra länder? Finns det fastighetsskatt på samma sätt som här i andra europeiska länder? Är det vanliga att man inte har marknadsanpassade hyror?

Kanske finns det länder som Sverige kan lära sig av? Eller avskräckas av…?

mvh
Oskar

Inlägget är låst för nya kommentarer