Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 873 ggr
Lisbeth
0

Generationsskifte

Handels föreslår speciella insatser för ett generationsskifte på arbetsmarknaden.

18 maj 2006 lanserade Handelsanställda ett förslag om generationsväxling. Aställda mellan 60 och 64 år får möjlighet till delpension om deras arbetsgivare samtidigt anställer en ungdom på heltid. Handels anser att systemet skulle kunna ge 55 000 jobb till en kostnad på mellan en och tre miljarder kronor.

Göran Persson är intresserad. Det är inte omöjligt att ett löfte om att underlätta generationsväxling kommer att finnas i det socialdemokratiska valmanifestet.

Vad tycker ni, är det ett bra förslag?

mvh Lisbeth

Erik
0

Tycker nog varken till eller från, egentligen. Det kan säkert ge vissa kortsiktiga positiva effekter, men det enda man åstadkommer är ju att pensionera människor. Knappast ett hållbart sätt att skapa en god ekonomi för riket… Generationsskiften ska inte behöva tvingas fram med politiska medel, de kommer automatiskt när en generation blir för gammal för att arbeta.

Lisbeth
0

Jag tycker för egen del att det är lite märkligt att man talar om att höja pensionsåldern istället för att sänka den. Det är så många ungdomar som har det svårt att ta sig ut på arbetsmarknaden idag. Många kan inte flytta hemifrån och börja sitt vuxenliv utan tvingas att bo hemma eller att ta dyra lån för att klara sig.

Jag tror att många (inte alla givetvis) skulle tycka att det vore skönt med en nedtrappning innan pensionen. Så att det inte blir något negativt att gå in i pension, utan en välbehövlig vila och även tid för annat de sista åren i livet. Tycker för egen del att det är lite sorgligt att man inte vill lämna över till den unga generationen och faktiskt även lite egoistiskt. Att det är sorgligt om man anser att en människas värde enbart ligger i att man yrkesarbetar tills det är dags för graven.

Jag är själv medlem i kommunal och läser medlemstidningen. Där uttrycker många att de känner sig utarbetade och att de själva inte tror att de kommer att orka till nuvarande pensionsålder. Så varför inte lämna plats till de unga?

mvh Lisbeth

AndersE
0

Det finns två utgångspunkter:

1. Minska arbetslösheten. Då gäller det ju att få de som arbetar att göra annat - bli pensionärer, friårare, studerande eller annat - och låta de arbetslösa ta deras jobb. Voilá!
  2. Få fler människor att arbeta. Då gäller det att skapa nya jobb - jobb som inte finns idag.

Det är mellan dessa två "metoder" höstens val står. Tycker jag.

Erik
0

Håller med #3.

Jag tror inte att vi gör den unga generationen en tjänst genom att höja pensionsåldern. Visserligen kan vi väl väntas få arbete lättare, men i gengäld måste vi börja försörja de nyblivna pensionärer som inte har uteslutande privata pensioner.

Observera att jag inte menar att dessa individer inte bidragit till sina pensioner eller byggt upp välfärden så som den är (känner att jag löper den risken här…), utan att alternativet att låta dessa människor fortsätta bidra aktivt till vårt välstånd rimligtvis måste ge ett på sikt bättre resultat. I alla fall räknat i termer av ekonomiskt välstånd. 

Det enda resultatet jag kan se är rimligtvis att vi minskar mängden tillgänglig arbetskraft. Hur detta kan vara bra för ett lands ekonomi är för mig lite av ett mysterium.

AndersE
0

Jag tycker argumenten för en höjd pensionsålder är helt rimliga. Vi lever längre och är friskare längre. Jag känner många 70-75-åringar som är fullt arbetsföra. Vi måste fo fler människor att arbeta, och arbeta längre, om vi skall ha råd med goda pensioner och annan välfärd.

Däremot tycker jag att man måste försöka hitta fler individuella lösningar. Det finns säkert många som är utslitna vid 65. Det finns säkert många som kan tänka sig att jobba längre, men som i så fall vill gå ner i arbetstid.

Jag tror lösningen ligger nånstans där vi är på väg redan. Behåll nuvarande pensionsålder men skapa såväl möjligheter som morötter för den som vill jobba längre.

Lisbeth
0

# 5

Instämmer vi måste hitta mer individuella lösningar. En del kan och vill arbeta länge och då ska de kunna göra det givetvis. Men en del kan det inte och då borde det vara lika självklart att de får gå ner i arbetstid. Som jag ser det kan man då anställa en ung människa på heltid istället så är väl det väldigt bra. Jag är ju givetvis inte insatt i hur det verkligen skulle fungera. Det är ingen. Detta är ett förslag ifrån Handelsanställda som man tycker bör utredas. Så det här ÄR väl ett FÖRSÖK åtminstonde till en lösning??

mvh Lisbeth

AndersE
0

#5 Nej, det beror på hur man ser det. Söker man lösningar som får ner siffrorna för arbetslöshet så är det naturligtvis ett försök..

Om man däremot inser att orsaken till att unga saknar jobb inte står att finna i det faktum att 60-64-åringar har ett jobb - ja, då är det inte ens ett försök.

Jag tror att vi måste komma ur det här sättet att lösa problemen.

Problemet är egentligen inte att det saknas sysselsättning. Jag känner nästan ingen som inte skulle behöva hjälp hemma, med städning, barnvakt, gräsklippning, husrenovering etc. Jag vet också många som t.ex. skulle vilja gå och få regelbunden massage. Och jag känner många som har idéer för eget företagande, eller för att anställa folk i sitt enmansföretag. Affärsidén finns där - men kostnaderna är för höga.

Problemet är att för de flesta blir det en omöjlig ekvation att tjäna så mycket pengar att det efter skatt ska räcka till att köpa tjänster till en människa som också har en massa avgifter och skatter att betala.

Kan vi komma på lösningar inom detta område kommer tjänstesektorna att "explodera" och många, många ungdomar kommer att kunna få ett jobb.

Lisbeth
0

# 7

Vi pratar om olika saker!

Jag talar om 60-64 åringar som behöver trappa ned innan pensioneringen. Innan de ev. får hjärtinfarkt och dör. Jag menar de som har haft fysiskt slitsamma yrken. De kanske har varit tvungna att använda kroppen lika mycket som "knoppen".

mvh Lisbeth

Therese_84
0

#7 Tycker det är lite roligt att läsa att så många behöver hjälp med hushållstjänster som t.ex. städning, barnvakt, gräsklippning, husrenovering m.m. Vad beror det på? Kan det vara så att vi arbetar så mycket att vi inte hinner med allt. Skulle personligen inte vilja att någon annan städade efter mig. Då skulle jag hellre vilja ha kortare arbetsdag och sköta mitt hem själv. Jag tror på förkortad arbetstid. På det sättet kan fler människor få arbete. Det leder troligtvis inte till mer pengar i plånboken men jag tycker heller inte att det är viktigast. För mig är det viktigare att få en "rik" fritid än ett rikt liv.

AndersE
0

#9 Har du inte små barn? Då har du rätt att gå ner till 75%. Eller har du försökt hitta ett deltidsjobb?

Varför är det så roligt att läsa att folk behöver hjälp? Varför ska banktjänstemannen med tummen mitt i handen ta tjänstledigt för att måla om fönstren, eftersom det blir för dyrt att hyra in en målare? Jag tror han gör större nytta på banken…

Och den här myten om att arbetslösheten beror på att arbeten inte räcker till för alla kan vi väl ta död på? Min frisör skulle gärna jobba lite mindre och anställa en eller två till i salongen. Det finns många som vill klippa sig. Men de system (s) byggt upp gör att riskerna är för stora och lönsamheten är för låg - så han fortsätter som enmansföretagare…

Myten om 6-timmarsdagen tror inte ens (s) på längre. Vi behöver fler arbetade timmar i Sverige - inte färre!

#7 Pratar vi om olika saker? Förslaget i #0 handlar om generationsväxling - inte om att pensionärer kan behöva trappa ner. För om någon behöver trappa ner (och inte få hjärtinfarkt och dö…) så skall väl inte det vara kopplat till ungdomars anställning?

Förslaget handlar om att trolla bort arbetslöshetssiffror hos ungdomar genom att göra äldre arbetslösa men kalla det pension.

Som jag sagt - jag ser gärna individuella pensionslösningar. Och jag ser ännu hellre att det skapas jobb för ungdomar. Men det kräver andra förslag.

Inlägget är låst för nya kommentarer