Politik iFokus

Politik

Etikett: skola-utbildning
Läst 950 ggr
papa-bear
0

åsikter om skolkö, någon?

jag har inte sett programmet, men vad jag förstår hänger de flesta upp sig på att svt i sitt satirprogram har gjort det sökbart till alla friskolor i sverige, vilket dragit igång en storm. men är det inte bra att det går att söka till friskolorna då, eller vill inte friskolorna ha in vilka elever som helst? så allt det här med valfrihet och alla fina slagord som använts för att det fria valet skall finnas, är det i stället uteslutande?

när det räknades in hur många det var som hade gjort valet via skolkö, så var det vid det tilllfället drygt 800 som sökt, och ett antal som sökt till alla skolor, så vad är problemet med skolkö, att det var skapat i ett satirprogram på svt, eller att valfrihet inte skall gälla för alla?

[Göstage]
1

Personligen är jag varken för eller emot friskolor, bortsett från religiösa sådana oavsett vem som driver dem - där är jag emot. Däremot intressar mig SVT:s agerande, och jag skickar vidare utdrag ur en ledare signerad Petter Birgersson i Ystad Allhanda, som kanske inte så många är dagliga läsare av. Birgersson skriver:

"Redan i SVT:s egen rapportering kring programmet står det klart att själva avsikten var att driva kampanj mot friskolesystemet. Programmets producent Michael Lindgren förklarar att ”Friskolesystemet och dess kösystem bidrar till segregation och gynnar de barn som har starkast föräldrar med högst utbildningsnivå.”

I Svenska Dagbladet blir producenten än tydligare: ”Medelklassen, som jag själv tillhör, har skapat sina egna små Lundsberg men samtidigt, eftersom det är en fundamental del av det svenska samhällskontraktet att alla barn ska få likvärdig skolgång, så skäms man lite, typ ‘säg inget till grannarna’.”---

"Men nu är det SVT, oberoende public service, Lindgren företräder, inte sina egna politiska övertygelser. Hans ord är i detta sammanhang SVT:s."---

"Men nu har ju en redaktion på SVT bestämt att det är friskolesystemet det är fel på. Det är något som sänker hela SVT:s trovärdighet under valåret 2018, och det i en för väljarna mycket viktig fråga. Så får det inte gå till i ett public service-företag som finansieras av tvångsavgifter just med motiveringen att man är oberoende."

http://www.ystadsallehanda.se/ledare/svt-sanker-sitt-oberoende-i-propagandakampanj-mot-friskolor/

Carmarino
0

Programmet finns att se på SVT Play t.o.m. 13 maj.

I senaste programmet kommenterades "proteststormen" från friskolorna som uppstod.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2

"Debatten är hetsig därför att humorprogrammet Svenska Nyheter har rätt: Vi vill gärna kunna välja bort det vi tycker är obekvämt. Föräldrar väljer inte skola utifrån kvalitet och bra undervisning. Det viktigaste när föräldrar väljer skola är istället att den ligger nära, samt att den inte ligger i ett fattigt och invandrartätt område.

Vi må ha principer och önskningar om hur samhället borde vara, men de är lätta att bortse från när det gäller att göra det som vi tror är bäst för våra barn. Både svenska och invandrade elever vill vara i skolor med svenska elever. Det är kanske inget man uttalar eller något man är stolt över - men det är så man gör, om man kan."

Emma Leijnse (HD, Sydsvenskan)

[Hayabusa]
1

Multikulturella skolor är som vindmöllor. Många tycker att de är fina & bra, men…måste den stå så nära min tomt?