Politik iFokus

Politik

Etikett: utrikespolitik
Läst 821 ggr
m2studio
1

Nu kan börja på allvar!

Nu kan den sämsta jag vet hända i världen. Krig, mellan flera länder i Mellan Östen och bieffekten är så stort som alla människorna i världen kommer att drabbas. 

Jag hoppas på att Svenska politiker kunna stoppa detta.

Expressen Länk:

https://www.expressen.se/nyheter/fiendelanderna-iran-och-israel-i-direkt-konfrontation/

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Hayabusa]
4

Det kan de inte.

m2studio
1

Man få ha hoppet om det, el?

[Hayabusa]
3

#2 Hoppet är det sista som överger människan

m2studio
0

Du har 100% fel tycker jag. Du låter mycket hopplös tycker jag. Nej det är inte så, även dem dumma politiker vet att ett stort krig kan vara slut på deras liv och existens också, fast kanske dem leva i sina skyddsrum bara lite längre än alla andra.

[Hayabusa]
6

#4 Tro vad du vill, men hoppas inte för mkt på Sveriges politiker. För sjutton, vi kan ju inte ens förhindra en etnisk konflikt på ett torg i Ronneby.

landsbygdsbo
1

Vill verkligen Israel/Iran ha en större konflikt med varandra?

Tjänar man på det?

Israel vinner knappast territoriellt på en konflikt, inte heller har man kapacitet att verkligen slå Iran.

Iran skulle förmodligen få betala dyrt för ett storskaligt angrepp + att USA skulle backa upp Israel, så Iran har i praktiken inga möjligheter att vinna den konflikten heller.

Ryssland skulle kunna bli involverad, med det landets ekonomiska kapacitet är så hårt pressat att man inte har möjlighet att på allvar backa upp en av kontrahenterna.

Sidoeffekter är väl bla oljetillförseln till den industrialiserade världen och om ngn av de nukleära staterna flippar ur och börjar använda kärnvapen.

Knappast USA eller Ryssland.

Men det är naturligt att stabila stater så som Iran, Turkiet, Israel eller Saudi går in i det vakuum som Syrien innebär idag.

Intressant är väl att Ryssland å sin sida inte är intresserade av en växande muslimsk rörelse, som i förlängningen kan utlösa nationella rörelser inne i Ryssland mot Moskva.  

Så spelplanen är upplagd för en komplicerad omgång….

[Göstage]
0

Upptrappning i regionen:

"Iranska styrkor har avfyrat raketer mot israeliska mål i de ockuperade Golanhöjderna vid syriska gränsen. Attacken avvärjdes med luftvärnsrobotar och ingen skadades, uppger Israels försvarsmakt på Twitter. Israel svarade i natt med en missilattack mot flera iranska militära mål inne i Syrien, rapporterar AP."---

https://www.expressen.se/nyheter/israel-iran-har-avfyrat-raketer-mot-golan/

[VSK]
0

Du ska nog inte underskatta Israels luftförsvar. Marknivå så är klart Iran för starka. Dock så slår luftförsvar ut det mesta. Eller är det kärnvapen du syftar på?

landsbygdsbo
0

Iran kommer nog att delegera sina angrepp via Libanon o Syrien och Hizbollah. Sedan kan ju Israel få tillgång till luftrum att slå ifrån av Saudi..enligt principen , mina ovänners ovänner är mina vänner…

Problemet är ju att det hela kan eskalera, Iran har utan tvekan tillgång till smutsiga bomber och Israel är ett litet land. Israel å sin sida har till gång till både kärnvapen och högteknologi för att korrekt kunna leverera dessa vapen

Scenariot jag ser framför mig, är att Iran svarar på den senaste attacken  genom att
Hizbollah inleder ett kraftigt raketangrepp från södra Libanon. Och Israel returnerar direkt mot
Hizbollah-fästen, mot transporter till
Hizbollah eller direkt mot Iranska trupper.

[VSK]
0

Iran har ju redan skickat en massa missiler på israeliska militärbaser under natten. Detta utan nån inblandning av Hizbollah.

Ingen vet hur pass starka Israel är i luften men det är nog inte många länder, om ens något som slår ut Israel i luftbataljer. Deras piloter är inte SAS-piloter. De har världens hårdaste utbildning. Sånt ska man inte underskatta, lika så "smutsiga bomber".

Glöm inte att det var USA som hindrade Israel förut att göra en sandstrand av Iran, när de blev anfallna. Detta genom ett antal miljarder dollar i muta samt utplaceringar av patriotrobotar (eller var det Irak, minnet sviker mig).