Fridolins tonårsfasoner
Marteus är inte imponerad av Fridolins beteende efter att man tagit beslutet för en restriktivare asylpolitik. Som en tjurig tonåring. Det passar sig inte i en så allvarlig situation som vi faktiskt är i. "Det är lätt att förstå att han hatar det. Men som minister måste han stå upp för regeringens politik och förklara den, inte få den att framstå som närmast obegriplig. Gustav Fridolin tycks dock vara mest intresserad av hur han, Gustav Fridolin, mår och framstår. Han verkar ovillig, eller oförmögen, att lägga egot åt sidan och uppträda stadigt i en tid då många människor brottas med samvetsstress och därtill rimligen oroas av regeringens tal om "ohållbart läge" och "systemkollaps". Utbildningsministern spelar helt enkelt i en egen liga vad gäller bristande statsmannaskap. Han uppträder snarast som en tonåring; hans språk är det trotsiga barnets. Delar av förslaget är "skit", sa han samma dag som presskonferensen. Den här veckan har han inlett med ett buttert "Det skiter jag egentligen i", på frågan vad han tycker om MP:s dåliga opinionssiffror. Det är ett oacceptabelt beteende av ett statsråd. Och det är inget gott betyg åt Stefan Löfven att det kan fortgå. Som om det var någon jädra korpförening han drev. Det är Sveriges regering, landets styrande organ, det handlar om." http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/fridolins-olidliga-tonarsfasoner/
Usch ja, ibland så tycker jag synd om Löfven men han har själv bestämt sig för att regera med MP.
#1 Ja han valde det själv. Många dåliga beslut man tagit…. Marteus fortsätter: "I värsta fall är Fridolin ett barn av sin tid. I så fall kan Sverige, i en framtid nära dig, komma att drabbas av en riktig bolibomparegering, med ministrar som störtar ut efter varje knivigt regeringsbeslut för att gråta en skvätt och förklara för medierna att allt är åt helvete. Om de inte redan har twittrat ut det från regeringssammanträdet." Bolibomparegering…..det kan vi nog konstatera att vi haft länge nu, tycker jag. Med eller utan tårar och tjuriga svordomar.
# 2 Det var ett nytt ord Bolibomparegering . Men en som sköter sig hyfsat är faktiskt Ygerman. Blir han nästa s-ledare?
Ha! Bolibomparegering! Den var bra.
Alltså, jag tycker genuint illa om Fridolin. Karln är ju uppenbart mycket intelligent och välbildad men uppenbarligen hjälper inte det.
Han känns välslipad men falsk. Jag lyssnade på honom i Agenda och det var inte många ord som inte var direkta lögner. Jag kan omöjligen tro på att han argumenterar utifrån en ärlig övertygelse, han är på tok för smart för det.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Härlig råsop av Marteus! 😃
"en riktig bolibomparegering, med ministrar som störtar ut efter varje knivigt regeringsbeslut för att gråta en skvätt och förklara för medierna att allt är åt helvete."
Tonårsfasoner är inte acceptabelt beteende av ett statsråd, som sagt.
haha ja Löfven får skylla sig själv när han vill samarbeta med Sveriges största stolleparti 👍
Några år senare. Expressens ledarsida talar ut om Gustav Fridolin:
"Men även om regerandet har kostat på, är det inte hela förklaringen till opinionsraset ned till knappt fyra procent. Mycket av Miljöpartiets kris kan spåras direkt till Gustav Fridolin.
Det var han som med en kolbit i näven valde att profilera partiet i de två miljöfrågor som de knappast kunde vinna: att stoppa Vattenfalls försäljning av tyska kolgruvor och att stänga Bromma flygplats. Hans strategi har lett till att MP har fått ägna mandatperioden åt en svekdebatt, i stället för att kunna fira de segrar som man faktiskt vunnit på miljöområdet: klimatlagen, flygskatten, stegvis ökning av biobränsle i dieseln. Och vem låg bakom rekryteringen av regeringens minst lyckade statsråd: den ständigt ovetande middagsgästen Mehmet Kaplan och knytblusaktivisten Alice Bah Kuhnke? Jo, Gustav Fridolin.
Och det var samme Fridolin som brände hela partiets politiska kapital i regeringsförhandlingarna på att uppfylla sin egen önskan om att få bli skolminister. En statsrådspost han sedan misskött: den mest minnesvärda reform som presenterats var läsa-skriva-räkna-garantin, som fick kallas tillbaka och skrivas om eftersom förslaget skulle ha ökat lärarnas administration. Krisen skapades av Fridolin. Men det var Åsa Romson som fick avgå." ---
https://www.expressen.se/ledare/-mps-storsta-problem-stavas-gustav-fridolin/