Politik iFokus

Politik

Etikettideologi
Läst 660 ggr
johan
0

Snälla Dr Phil...

Tänk ändå om Dr. Phil kunde ha valvaka. Han ser alltid på saker och ting med öppna ögon och sunt förnuft. Något jag gillar med mannen är att han alltid ställer frågan "Hur tycker du att det fungerar?". Ingen tycker någonsin att deras missbruk, osunda uppfostran av barnen eller maxintag av fet mat och minimalt med motion fungerar för vad de vill uppnå.

Dr. Phil svarar alltid klokt att om du nu vet att det inte fungerar, varför fortsätter du?

För mig är det precis så med (S). Halv befolkningen fortsätter gång på gång röstar på detta maktgalna visionslösa mycket snack och lite verkstadsparti, men frågar sig aldrig om det tycker att det fungerar. DET FUNGERAR INTE. Det har inte fungerat sedan 80-talet.

Ändå lyckas de gång på gång vinna valet med skräckpropagandan om högerspöket. Vilket högerspöke? Vad har borgarna gjort för att försämra Folkhemmet? Hur skulle dom kunnat försämra det när det är (S) som haft makten i princip hela tiden?

Göran står och viftar med hypnospendeln: Det finns ingen arbetslöshet. Sjukvården är bra som den är. Vi har världens bästa skola. Ta lite bidrag så går det över.

Snälla Dr. Phil. Väck dessa sovande människor och ställ din retoriska paradfråga:

TYCKER DU ATT DET FUNGERAR?

Jaså inte? Kanske dags att byta vanor…

Mvh // Johan

Grodan
0

*tar ett lyckopiller å ser glad ut*

helt offtopic, men ville visa att jag läst…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lisbeth
0

Nej det fungerar inte!! Tror för egen del inte att det skulle fungera bättre med en borgerlig regering. Jag tror inte att alla svaren ryms inom ett parti. Det där med att de samarbetar, det går jag inte på längre! Tror på ett samarbete mellan blockgränserna. Alla har något gott att komma med. Jag tycker att vi ska fokusera på det och på hållbara lösningar och då inte bara lösningar för den personliga plånboken.

mvh Lisbeth

Hej GrodanSkrattande

Maximilien
0

Litet tråkigt är det allt att höra någon kalla sina politiska motståndare för sovande människor som behöver väckas. Någon här tycks ha skådat Ljuset. Någon här tycks själv vara så utomordentligt vaken att alla andra vid jämförelsen "sover".

johan
0

#3: Jag tror inte motståndarna sover, men jag tror att (S) vinner mycket röster på de som faktiskt sover och inte orkar ta ställning. Därmed inte sagt att alla (V), (S) och (MP)-anhängarna sover.

Men hur många gånger kan man komma med tomma löften precis innan val om mer jobb, bättre sjukvård, fler bostäder, bättre skola, flera poliser etc etc utan att folket aldrig tröttnar på att Partiet aldrig levererat vad de lovar?

Men jag tror faktiskt att det skulle vara bra med ett mycket grundläggande prov i samhällskunskap innan man får sin rösträtt. Bara en liten reality-check.

Mvh // Johan

Pia
0

Lisbeth, låter alldeles utmärkt ja:) Visst är det ruggigt ledsamt att ingen tycks vilja ta tag i politiken på det sättet…

Lisbeth
0

Jag såg Helle Klein politisk chefredaktör för Aftonbladet på Svt i morse och jag blev otroligt glad för att hon verkar vilja ta tag i politiken på ett nytt sätt. Jag vet att många inte håller med mig, kanske de flesta. Men för min del så är jag precis som henne övertygad om att politik och andlighet går utmärkt ihop!!  Många blandar ihop religion med personlig och andlig utveckling. Det är för mig två vitt skilda saker. Eftersom alla olika religioner enligt mig bygger på att vi är åtskilda d.v.s. att en del människor är mer värda en andra. Vilket enligt mig inte är fallet. Jag är trött på alla politiker som lovar och säger saker. Men som själva inte lever som de lär.

mvh Lisbeth

Pernilla
0

#6 Helle är bra. Jag har faktiskt haft förmånen att träffa henne personligen. Rätt nyanserad.

#0 "Väck dessa sovande människor"? Hörrudu, jag vet allt vem det är som är sömntuta, tolka det som du vill… Flört

AndersE
0

#0 Johan. Du har inte tänkt tanken att många faktiskt tycker att det fungerar?

Om man reser runt i världen och jämför på olika sätt så hittar man sådant som är bättre och sådant som är sämre. Jag tycker inte det är orimligt att tänka att många tycker att vi lever i ett bra land och att detta till stor del är (s) förtjänst.

Den som försöker vinna ett val på att säga "DET FUNGERAR INTE. Det har inte fungerat sedan 80-talet." tror jag inte övertygar fler än de redan frälsta…

Jag har aldrig röstat på (s) men man måste ha lite öppnare ögon om man vill analysera varför folk röstar som de gör…

Erik
0

#8 - Det som är spännande i sammanhanget är att (s) alltid har sin formtopp på valdagen. Det borde väl, om något, tyda på att en relativt stor grupp sväljer valpropagandan?

AndersE
0

#9 Det förvånar mig inte. (s) har regerat nästan oavbrutet i snart 100 år. De allra flesta tycker att vi lever i ett gott land.

Jag har full förståelse för att man hellre röstar på något man "vet" kommer att bli ganska bra, än att rösta på något man "hoppas" blir bra.

Det krävs att alliansen visar upp stor trovärdighet, och har en rad lockande förslag för att man ska vinna i höst.

Erik
0

Ja… Jag tänker iaf inte hålla andan till nästa makskifte.

Inlägget är låst för nya kommentarer