Tänkvärt om badtider
En tänkvärd text om badtider enbart för kvinnor. Tycker att skribenten har en del poänger.
Läs här:
http://www.hd.se/min-mening/2015/08/19/badtider-bara-for-kvinnor-loser-inte-problemen/
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Den var bra.
Instämmer.
©®2015
Har männen samma förmån tro.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#4 Hur menar du?
Att isolera sig skall nog inte tolkas som någonting positivt och det gör inte artikelförfattaren heller. Det handlar ju istället om att man skall lära sig umgås och ha respekt för varandra. Det är möjligen lika svårt för den som blir uttittad att lära sig att nonchalera det på ett rätt sätt som det är för den ouppfostrade som bligar att som vuxen lära sig lite hyfs.
Sedan är det tråkigt att det finns flera olika tendenser i samhället också. En är att unga kvinnor på mitt förra jobb kommenterade unga män på ungefär samma sätt som unga grabbar gjorde poå verkstaden där jag jobbade i slutet av 60-talet. Man kan se det även på att unga kvinnor köper "kalendrar" på samma sätt som killarna gjorde på 60-talet.
Sedan är det så att man kan bli uttittade på grund av andra saker också, vet att en del damer med bortopererade bröst inte känner sig hemma bland andra kvinnor. Eller att unga pojkar som lider av fetma inte känner sig hemma på badhus t ex när de på idrottslektioner skall lära sig simma!
Nej, men jag tycker att alla oavsett om de är män eller kvinnor skall våga säga ifrån, och i olika nivåer. Var och en måste stå upp lite för sig själv - det stärker självkänslan.
Segregation är aldrig en lösning,
#5 Som egen badtid.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#7 Det vet jag inte. Jag tycker inte att det är poängen heller. Ska vi ha separata badtider baserat på vilka jag kan tänka mig att umgås med? Personligen känns det tokigt.
Dock - jag har full förståelse för de kvinnor som upplever ett problem i badhus, på stränder etc. Absolut. Jag undviker själv vissa badhus pga att miljön är stökig, stimmig och oerhört tröttsam. Men, precis som skribenten skriver, så är lösningen på problematiken inte segregation. Det är min åsikt.
# 8 Helt rätt stökiga badhus är otroligt jobbigt.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Själv tycker jag att högljudda barn i kala kakelklädda badhus är förfärliga - tycker jättemycket om barn annars, och poängen är att det är lika illa om de är pojkar eller flickor.
De barnen liksom stirrarna är bara vanliga ouppfostrade människor - men jag hutar åt dem eller säger till badvakten - det är väl inget farligare med det än att säja till och tillrättavisa?
Har svårt att tro att någon på allvar tror att separata badtider ska höja kvinnan från sin förtryckta position i samhället. Poängen med separata badtider är ju snarare att ge kvinnor möjlighet att kunna bada utan att bli nerglodda, catcallade och tafsade på osv av män i ett samhälle där hon är förtryckt.
#11 Majbot: Angånde "Poängen": Och, på vilket vis förbättrar det för framtiden? Jag ställer upp för kvinnor som blir tafsade på, och ibland ganska rejält, när jag ibland åker tunnelbana i Stockholm, skall vi ha separata t-linjer för män och kvinnor eller olika tåg eller vagnar, men kvinnorna vill inte anmäla - har inte tid. Hmmm, undrar varför kvinnorna i arabvärlden måste gömma sig sedan 1400-år. Är det på grund av att de tog strid eller på grund av att de inte gjorde det? Men vi skall inte glömma att det även var osedligt för en kvinna att visa sig utan huckle för 100 år sedan i Sverige (Håret var en sexuellt symbol och skulle bara visas i hemmet och för familjen.) Ändå ser det inte ut så idag, annat än bland de från utlandet och en liten del som gift sig med muslimer. Vi har förändrats…
Att vi ändå kommit så långt som vi gjort sedan 70-talet (ja och kvinnosakskvinnorna även dessförinnan) beror inte på att de teg och stannade hemma utan på att de steg ut i samhället! Att hålla sig lite utanför är väl ok, men då för att organisera sig och få tänka i lugn och ro och söka det rätta sättet att få till en förändring.
Så de kvinnor som förespråkar lugn och ro på badet i ensamhet utan män är de som aldrig tillför något till jämlikhetssträvandena - de är de som drar sig undan att ta en riktig fajt!
Att ett par timmars badtid för kvinnor kan väcka så mycket ont blod! 🤪Återgång till medeltid och jag vet inte allt…
Finns det behov av tid avsatt för kvinnor, låt dem då ha den tiden utan att dra ut konsekvenserna in absurdum! Det finns tjejfotboll, tjejbasket, tjejläger för dataspel och tjejfilmklubb, girlpower och kvinnokraft och ingen protesterar. Men när det kommer till badande ska det tydligen vara nödvändigt att alla gör det tillsammans för att inte äventyra jämlikheten? Helknäppt.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#13 Magi-cat: Nej det väcker inte ont blod, det är bara så korkat, och då skall du veta att jag hade en mor och far som arbetade tillsammans på lika villkor och som jämlika, och att jag på 60-70-talet och fortfarande har många vänner som är feminister, de var Rödstrumpor i Malmö med influenser från Danmark och Grupp8. Så de var de som sket fullständigt i pseudo-grejer och tog sig an viktiga strategiska saker, saker som betydde något - det är de tjejerna och vi killar som stödde dem som du har att tacka för att du är där du är jämlihetsmässigt, om du nu är kvinna?
Var finns andan hos dig att skapa frimodiga kvinnor som vågar säga ifrån? Är du en oengagerad oorganiserad stugsittare som bara sitter hemma och bara försöker förbättra världen från datorns tangentbord, eller är du en som i din vardag deltar och ser till att skaer och ting aktivt förändras och förbättrar kvinnors situation?
Ovanligt korkat att jämföra det med tjejidrott…
Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen
#12 Måste det vara ett steg mot framtiden? Kan det inte ses som positivt att kvinnor får ett rum att verka i utan att bli catcallade/tafsade på osv?
#14 Men oj måste alla redogöra vad vi gör för att saker och ting ska bli till en förbättring.?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#14 Det var ett omåttligt drygt översittarsvar måste jag säga! Angående badtid!
Du vet inte ett dugg om min "anda", mina erfarenheter och arbete för förbättringar och jag tänker inte rabbla upp dem för dig. (Du ligger ändå i lä, grabben.)
Det enda du behöver veta är det du läst här, att jag försvarar mänskliga rättigheter, försvarar tiggare och mindre lyckligt lottade människor, ser invandrare som medmänniskor - inte som ett problem och lite annat i den stilen. Samt att jag tycker kvinnor kan och får, om de vill av olika anledningar som ingen har med att göra egentligen, få möjlighet att bada några timmar utan män!
Och ja, jag är kvinna och stolt över det!
Tillägg: Jag tycker helt enkelt inte det är en stor fråga och inte på något sätt betydelsefullt för kvinnokampen. Se det för vad det är: några timmars badtid!
#14 Majbot: Angående "Måste det vara ett steg mot framtiden?"; Ja om inte det är det är det väl i bästa fall ett bevarande av status quo i men troligen ett steg bakåt!
#18 Magi-cat: Och fungerar dina metoder för dig tycker du? "Översittaresvar" och "angående badtid": Jag läser det som att du ena sekunden försvarar badtiderna som metod och att de är viktiga för dig, men underförstått att jag ödslar tid på översittarsvar på något som den andra sekunden bara är "badtid". Nej jag lägger ner tid på att skriva för att det är viktigt, och hänvisa till bevisat gångbara metoder och för som jag brukar kalla det "pseudo-framgångar". Vad är det för framgång att lyckas övertala en badmästare eller kommunaltjänsteman om att få badtider, om det nu då bara är badtider, och inte betyder så mycket mer för dig?
#17 white lady: Nej jag tycker inte att man skall behöva göra det,
#20 Det är snarare de överdrivna reaktionerna jag tänker på och det förstår du säkert om du tänker efter det allra minsta. Man erbjuder något, och det är ingen återgång till någon medeltid.
#20 Säger som Magi-Cat i #21, det är en möjlighet, ett erbjudande. Det är fritt fram för övriga att bada på majoriteten av veckans övriga timmar då badhuset är öppet. Det skulle mycket väl vara ett steg mot framtiden, med det beror ju klart på hur man ser det. Vill man se det som ett steg mot män/mansförnedrande och uteslutande av män att ge kvinnor ett gäng timmar att få bada själva, eller om man vill se det som en möjlig ögonöppnare för människor som inte vill se förtrycket mot kvinnor, gör i slutändan stor skillnad klart.
Män(niskor) kommer knappast komma till insikt över en natt och därmed ser jag denna möjlighet för kvinnor som något positivt, att medans insikten växer sig starkare med var generation(förhoppningsvis) så kan kvinnor få bada vid några tillfällen fritt från de som förtrycker dem.
#22 Väl talat!👍
#22 Hade kunnat tänka mig att hålla med dig. Om det inte va för det faktum att dessa förslag om skilda badtider kommer i en tid då den muslimska minoriteten försöker hävda sig i den svenska kulturen. Dvs, den "fantastiska" mångkulturen. Detta grundar sig inte i att man ska "skydda" kvinnor från män. Detta grundar sig i vanföreställningar från medeltiden, att män och kvinnor ska hållas åtskilda för att en trollkarl från en annan dimension har sagt det till en farbror som va gift med en 9-åring för ett par hundra år sedan. Mannen har främsta tillgången till samhället, kvinnan är hans ägodel som ska göra som hon blir tillsagd (inte uttalat, men underförstått). Därav har kvinnorna särskilda badtider, där bara kvinnor få gå. Det är inte männen som har det. Tror du dessa kvinnor får bada annars? Männen i denna kultur får resten av tiden och det är ju inte så att vi har 50/50 uppdelat på badtiderna.
Har du samma inställning till det faktum att man har skilda bönesalar i moskéer?
Att i de fall där kvinnor inte kan få egna utrymmen*, ska männen sitta längst fram och kvinnorna längst bak?
Att man har skärmar mellan kvinnor och män på SFI-utbildningarna?
Att kvinnor är dem som ska täcka över sig så mycket som det bara går när man är ute bland folk, inte männen? Inte ens lika mycket kan man med.
*(Det är kvinnorna som får ett eget utrymme, för åter igen, så har männen främsta tillgång till det huvudsakliga utrymmet. Kvinnorna förpassas till en "sämre" lokal om möjligt).
Typiskt dagens feminism skulle jag säga, att anamma förtrycket av kvinnor inom islam och vända det till någon sorts kamp för kvinnors rättigheter i den mån det går. Går det inte, håller man bara käft istället och vågar inte yttra sig.
Så nej, det är inte mansförnedrande att införa sådana badtider. Det är en bekfräftelse och ett stöd till ett förtryck som pågått i flera hundra år.
Förödande för jämställdheten i hela världen att de som påstår sig vara främsta frontfigurer för den, ställer sig bakom ett så tydligt kvinnoförtryck.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Jag är inte muslim och har därför inte full insikt i den religionen(jag är inte religiös på något vis egentligen). Kvinnor och barn som förtrycks i religionens namn är självklart ett problem men nu grundar sig dessa nya öppettider på att ge samtliga kvinnor möjlighet att kunna bada fritt, religiösa som icke-religiösa. Jag säger inte att religions förtryck inte är ett problem, men det är inte riktigt fokuset/poängen(eller vad en vill säga) här.
Hur är det kvinnoförtryck när det är valfritt om kvinnan vill gå dit eller inte? Kvinnan kan också välja att gå dit på "vanliga" badtider ju…?
Religion lika så ska vara valfritt, ingen ska tvingas in i det, tvingas en in i religion och därmed förtrycks ja då är där ett problem. Väljer han/hon/hen att frivilligt utöva religionen, tja vad är då problemet egentligen? Menar då generellt, existerar klart problem ändå.
#25 Det spelar ingen roll var ditt fokus med detta är. Som jag skrev i början på inlägget hade jag mycket väl kunnat tänka mig att hålla med dig. Anledningen till att dessa badtider införs är inga andra än kvinnoförtryck inom islam. Det har inte varit något snack om skilda badtider tidigare, hade feminister förespråkat det långt tidigare, så hade det varit befogat att stödja detta. Men man kommer nu, när muslimer kräver det och låtsas som att det är en bra ide. Man är så trångsynt kring detta och vägrar ta till sig den större bilden av att detta konfirmerar det förtryck som finns mot kvinnor inom islam.
Man behöver vara lika lite muslim, som man behöver vara kristen, för att förstå vad som försigår inom religionerna och vad dogmer innebär.
Hänger man på tuben en sväng så hittar man mängder av videor som t.ex. den här;
https://www.youtube.com/watch?v=pQzuFrMRA3M
Religion är bara undantagsvis frivilligt, man föds i princip alltid in i den och indoktrineras till att tro det ens föräldrar trott på. Islam hotar sina medlemmar till att stanna kvar.
#26 Av nyfikenhet, vilka är dessa muslimer som har krävt skilda badtider?
#20 Majbot och #21 Magi-cat: Att det är ett erbjudande säger väl inget om kvalitén i erbjudandet?! Sedan är det så att när jag driver frågeställningen mot sin spets så är det för att det hela riskerar att slå tillbaka! Får man fler med sig av den sortens argumentation för separata badtider eller inte? Det var det som historiskt sett har varit en vattendelare inom kvinnorörelsen och inom både långt tillbaka och även t ex på 70-80-talen. Och vilka är det som har gått framåt, och vilka är det som står för stagnationen i utvecklingen, det är självkritiska frågor som man bör ställa sig. Ibland tror jag att man måste rädda nutidens "feminister" från dem själva!
#28 Vad ser du som en bättre korttidslösning för att ge kvinnor ett rum att verka i utan sina förtryckare?
#27 Det är såklart svårbevisat. Med tanke på att de som beviljar dessa förslag är oftast politiskt påverkade kommunala verksamheter som har all anledning att tiga om det skulle vara fallet, att muslimer är kravställarna.
Det finns dock tydliga samhällstecken på att det skulle vara just det. För skulle man neka det, så är man nog ute och cyklar på islamofobiskt hal is. Accepterar man det går man i linje med islamofiliska partier som Fi, Socialdemokraterna och MP. Ironiskt nog bekräftar man bara SDs och många andras övertygelse om islamiseringen av väst också.
Här kan du läsa. Pennan från en frigjord muslimsk kvinna bekräftar allt jag skrivit här. (Btw, jag hittade denna text efter att jag, efter egen uppfattning av islam, tagit ställning, så att det krävs någon sorts fördjupning i vad islam innebär är inte sant).
#32 Jag är försiktig med att uttala mig om saker som inte är bevisliga, men klart, är det faktiskt så att badtider har kommit till och ska verka för att bana för kvinnoförtryck inom islam så är det ju självklart fel.
#33 Jag är normalt det också. Vill inte behöva äta upp mina ord i efterhand. Men i detta fall känner jag mig tämligen trygg i det. För även om det inte går att lägga fram konkreta bevis för det, talar hela samhällsdebatten och mångkulturens repeterade försök att förstöra det samhälle som byggts upp i sverige, för att så är fallet.
#28: Svar: att ta itu med de verkliga problemen och inte ägna tid åt sidospår. Inget är väl enklare än att säga ifrån! Det tar sekunder!
#35 Minoriteten av män verkar fatta en tillsägelse, talar utifrån egna och andras erfarenheter. Känns ju löjligt att behöva läxa upp alla dessa män.
Det är väl visserligen ett litet sidospår det som Zyperior hänvisar till i #32, men medjamsningen i grannkommunen, Strömsund, där SFI rektorn gick med på att kvinnorna skulle sitta längre bak i salen inte på främsta raden som de uzbekiska männen. Det gällde både uzbekiska kvinnor och en chilensk kvinna gift med en svensk. Den svenske mannen som tog strid för sin hustru blev en förlorare. Det går att söka på på både ÖstersundsPosten och Länstidningen Östersund.
Är det någon som inte tror att detta bidrar till främlingsfientlighet? Men mest av allt till förakt av den kommunen och dess tjänstemän och inte så lite förakt för de kommunpolitiker som inte vågade sticka ut huvudet. Fy skäms!
Är inte Sverige fanatiskt och inte längre fantastiskt som en slogan var för 30-40 år sedan?
#37 Så många bra valarbetare SD har på så många olika ställen. Nu börjar jag tro på förutsägelsen att SD snart blir största partiet och det utan att själva behöva plakat och annonsering. Tråkigt att så mycket ska rivas ner i vårt land först.
Detta var det första jag hittade när jag sökte:
http://pophoger.blogspot.se/2010/09/sharia-pa-sfi-i-stromsund.html
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/man-och-kvinnor-skildes-at-med-skarm
Jag tycker du står för sunda tankar. Jag håller med dig i mångt och mycket.
©®2015
Är det hela världen om kvinnor har tillgång till en särskild badtid? En tid där de kan bada/simma utan män. Nej, det är det givetvis inte. Men någon lösning på problemet med män som inte kan uppföra sig är det inte. Det problemet kvarstår. Risken som jag ser det, är att kvinnor som "protesterar" mot mäns uppförande helt enkelt blir hänvisade till "kvinnotiderna". Det är enligt min mening helt fel och är just det som skribenten vill få fram i sin text, anser jag.
#40 Det är en ganska liten risk, anser jag. (att kvinnor blir hänvisade till kvinnotider) Risken att kvinnorna uteblir från badet är betydligt större. Och det löser definitivt inga problem.
#41 Jag tror absolut att de kvinnor som klagar på mäns uppförande i badhus blir hänvisade till "kvinnotider". Det är det enkla svaret/lösningen som säkert skulle användas, det är jag övertygad om ; "Om du tycker att de är så jobbiga, så finns det ju alltid kvinnotiderna för dig".
Som sagt - att kvinnor får en eller flera tider där de kan bada/simma utan män är inte hela världen. Det går säkert att lösa enkelt. Men det är ingen lösning på det grundläggande problemet.
Själv är jag uppväxt i en del av landet som har en lång badkultur (strand & hav). Att det finns problem med (främst) män som inte uppför sig vettigt är helt klart ett faktum. Ska man få rätsida på dessa individer så är en separation av män & kvinnor ingen lösning.
Visst finns det en risk att kvinnor uteblir från badhusen. Men den risken finns hos mig också, även om det inte är av samma orsak. Jag tycker att badhus i regel är stökiga & stimmiga och uteblir helst.
Jag tycker det är diskriminering att införa speciella badtider för det kvinnliga könet. Snarare som så och det har nämnts ovan och det är att alla drägg som inte kan sköta sig skall ledsagas ut från diverse badplats. Det är det enda rätta.
©®2015
#42 Mot det kan invändas att det är vad du tror.
Det kan naturligtvis diskuteras vad som är lämpligt, vilka lösningar som finns, vilka behov som finns och hur man kan möta dem. Det är en bättre grundad diskussion än de övertoner som förekommit tidigare med islamofobiska förtecken - som om ett par timmars badtid enbart för kvinnor skulle kasta oss huvudstupa och hjälplöst tillbaka till medeltiden.
Personligen tycker jag att det är en rimlig lösning med några timmars egentid för kvinnor som föredrar det.
Vilka tider ska då kvinnor få i badhusen? Och ska då männen få egna badtider där inga kvinnor är välkomna? Hur löser man detta vid privata badhus som vill gå med vinst? Hur gör man med simföreningar som måste träna eller med skolor? Detta vore intressant att veta hur man hittar en lösning för.
#44 Om kvinnor föredrar att inte bli illa behandlade av män, så föredrar de att inte bli illa behandlade och om då deras enda möjlighet då är att undvika män, så är det en lösning även om det finns bättre lösningar. En lösning vore att inte släppa in den sortens män i vårt land. Den lösningen (även om inte problemet löses helt bara minskar) finns det många som är emot. Jag föredrar Hayabusas (och flera andras) lösning av problemet.
#46 En lösning vore att inte släppa in den sortens män i vårt land.
Tror du "den sortens män" har med hudfärg och etnicitet att göra? Det har det inte! Den sortens män finns och har alltid funnits i detta land.
Att ge kvinnor kvinnotid är inget som tas ifrån, det är något som ger något till kvinnor! Inget undvikandebeteende utan något som tillför. Fler lär sig simma vilket ger styrka och glädje samt självförtroende, kvinnor möts och får egentid. Jag förstår inte hur det kan vara så provocerande. 🤔
Jag skäms inte för att bada publikt. Jag skäms inte för min kropp. Jag badar gärna topless. Det är ganska vanligt utomlands att både tjejer och kvinnor solar och badar topless.
Vi kvinnor är skapta att få bröst. Man skall vara stolt över sin kropp oavsett hur den ser ut. Vi alla är unika. Varför får vi kvinnor inte bada topless när riktigt tjocka gubbar får de? De har ju större bröst än många av oss smala tjejer/kvinnor. Det luktar diskriminering lång väg.
©®2015
#44 Så är det med alla personliga åsikter - de bygger på tro & tyckande. Inte vetenskap huggen i granit.
Som jag skrev, så är jag uppväxt när strand & hav. Det är, en bra sommar, en plats där alla umgås och njuter av naturen. Alla åldrar, kön, härkomst etc. Till allra största del fungerar det bra, men visst finns det "störande moment". Män & pojkar som inte kan uppföra sig, men även många andra grupper. Föräldrar som inte säger till sina barn när de går över gränsen t ex. Tyvärr är väldigt många passiva, tråkigt nog. Dock ska det sägas att på det stora hela är det problemfritt här i mina trakter.
Men, de där "fluktarna" eller "runkgubbarna" som smyger i klitterna, vad gör man åt dem? Tja, en sak är säker - att dela upp stranden skulle inte hjälpa utan snarare tvärtom förvärra saken. Problemindividerna går inte stillsamt upp i rök för det. Nej, det är däremot viktigt att "vi andra" sätter ner foten och agerar.
Islamofob är jag inte inte. Däremot gillar jag inte män som vill kontrollera kvinnor - och det alldeles oavsett deras religion eller härkomst. Ett av gymmen i min hemmakommun fick en förfrågan från en grupp män, de ville få tillgång till tider då deras kvinnor kunde träna där. Tider då inga andra hade tillgång till denna tid. De enda män som skulle få vistas i lokalen under denna tid var deras familjemedlemmar. Inga "andra kvinnor" heller. Nu kan man ju tycka att det är en strålande idé att dessa kvinnor får tillgång till träning. Jag håller med - det ÄR en bra sak. Men…det fanns en baksida också. Ägaren till gymmet ville gärna träffa kvinnorna som skulle träna där, för att lyssna på deras tankar och önskemål. Men, nej - där blev det stopp. Det var männen som han (ägaren) skulle diskutera med. Någonstans där, drog ägaren öronen åt sig. Ägaren vill ha ett gym som är öppet för alla - oavsett kön, ålder eller härkomst. Att dela upp tider/tillgång beroende på tillhörighet fungerar inte på ett gym.
Hur det gick? Det gick inte att lösa rent praktiskt. Kraven var för gymmet orimliga.
Tilläggas kan att 2/3 av medlemmarna på gymmet är kvinnor. De individer som inte kan uppföra sig blir först varnade och blir det ingen bättring - då åker de ut.
#49 En reflektion på det du skriver i slutet av fjärde stycket. Det talas mycket om öppenhet och tolerans från de med "rätt" åsikter. Men det är bara svensk kultur som ska vara det mot andra. Man ställer aldrig krav på andra kulturer. Att de ska vara öppna och toleranta. Hur ska man få mångkulturen att fungera då hade man tänkt? När bockandet och bugandet är ensidigt, inte ömsesidigt.
#47 Du slutar läsa där det passar dig. Meningen efter ser ut så här: Den lösningen (även om inte problemet löses helt bara minskar) finns det många som är emot
Din fråga till mig: "Tror du "den sortens män" har med hudfärg och etnicitet att göra? Det har det inte! Den sortens män finns och har alltid funnits i detta land." hade du inte ställt om du inte hade slutat läsa vad jag skrev där det passade dig.
För att svara lättfattligt : NEJ - Men mycket tyder på att de oftare har ett sådant sätt och jag tycker det räcker mer än väl men dem som redan finns.
Läs resten så kanske du förstår.
Majbot i #13. Du skrev om kvinnoidrotter, där man man har separata lag. Men du talar inget om idrotter där man kör mixed? Och det går också bra!
Men alla analogier haltar alltid en aning?!
Men det som jag betraktar som goda exempel i könspeparerade idrotter är inte att de är uppdelade efter kön, utan att det är fritt fram att att ingå i en förening som innehåler båda könen (även om det inte alltid har visat sig fungera ekonomiiskt . Jag tänker då exemplevis på MFF damlag som blev Rosengård, ett mycket tragisk steg de behövde ta, och som jag har svårt att förlåta MFF för!). Men i de idroterna/föreningarna finns det manliga tränare i damlag och viseversa, friidrottslandslaget kapten är en kvinna. Dessutom så samarbetar sponsorer hellre med föreningar som är könsneutrala än de som är segregerade. I föreningarna så är det kvinnliga och manliga konsulenter och sportchefer. Kassören jobbar både för damlaget och herrlaget, o s v.
Men det bästa med idrotten är ändå att det är både kvinnor och män, män och kvinnor som hejar på lagen. Det är öppet för varje individ som delta och heja på! Helt tvärt emot det som sker med "egna badhustider". Tycker bara att om det är så att det är problem i badhuset så skall man agera, och jag tror att andra män och andra kvinnor hjälper den som blir utsatt - eller har passiviteten nått för långt i Sverige?
Ett annat exempel: för drygt 20 år sedan ville volleybollförbundet (många gubbar tror jag att det var!) locka mer publik till damallsvenskan, och föreslog att dräkterna skulle ändras så att 'de visade upp lite mer' -åtminstone var det det som uniformsregelmentet rent praktiskt utmynnade i! Vad tror du att tjejerna då gör, de blir förbannade och upproriska och säger ifrån - jag tror inte att det var en enda feminist i det lag som jag då kände till bäst till. Ja jag gick på de flesta av deras matcher tillsammans med mina barn, inte för att 'titta' på tjejerna, utan för att spelet som damlaget genomförde var mer intressant - det gick visserligen lite långsammare, men det blev mer spel och fler situationer och räddningar och kontringar. Herrlagets spel var kort och slutade oftast bara med smashar efter 3-4 sekunder…
Så damernas badtider? Tänk "en sådan serger till, och jag är förlorad." - Pyrrhus.
#51 edit. Ber om ursäkt om jag misstog mig på dina intentioner.
#50 Att, som i fallet med gymmet, ha separata öppettider/tillgång för enskilda grupper ökar bara tänket "vi och dom". På sikt är det ohållbart. Det är inte ett sätt att integrera kvinnor med utländsk härkomst - hur ska de kunna känna sig delaktiga om de inte får träna med vem de vill? Inte träffa kvinnor som är födda i Sverige eller har annan etnicitet. Dessutom under övervakning.
Med all respekt, men det är enligt min mening inte rätt väg att gå.
OBS! Jag skriver enbart om "gym-grejen" från #49.
"Efter beslutet att endast kvinnor ska släppas in i badhuset på lördagsmorgnar har Klippans kommun nu JO-anmälts. Det är inte kommunens sak att avgöra vilka kön som finns och vem som tillhör vilket skriver anmälaren."
http://www.hd.se/lokalt/klippan/2015/08/20/klippan-jo-anmals-for-nya-badtiderna/
#55 det verkar vara lite konstigt det som skrivs i den anmälan, tror inte att det finns så mycket fog för de påståendena. Knepiga motiveringar som verkar antyda att det är någon som försvarar hbtq-personers rättigheter och alla sorter de delar in sig i.
Däremot så blev jag förvånad att de tilldelades en av veckans bästa badtider, lördagmornar. Det kan öka avundsjukan - vilka var det som hade de badtiderna tidigare? Även om det då var "öppet hus" så är det många med vanor som får flytta på sig, och det skapar också konflikter.
#56 Vi får se hur det hela slutar. .
#52 Det var inte jag som skrev #13…
#58 Majbot - ber om ursäkt för felreferensen! Referensen i mitt #52 skall vara till #13 Magi-cat.
"Detta har verkligen blivit missuppfattat". Ja, så går det när folk är snabba med att tolka/misstolka saker & ting.
http://www.hd.se/lokalt/klippan/2015/08/28/obefogad-demonstrationsoro/
Ja jösses vilka badbollar som kom i rullning.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#61 Kan man säga. Men är det inte typisk för vår tid? Ett tryck på fel tangent i mediaflödet eller skev bild (!) på Insta - och full storm utbryter.
Ja det gäller att inte bara skumma i raderna.
Här är en annan artikel angående detta, som jag tycker är bra skriven:
http://www.hd.se/opinion/aktuella-fragor/2015/08/24/beslutet-om-konssegregering-i-kommunal-verksamhet-borde-rivas-upp-av-kommunens-/
Jag förstår till viss del de kvinnor som blir antastade osv att de inte vill ha badtider ihop med män, så till viss del förstår jag att man har separata tider. Det är en del av lösningen, men långt ifrån hela. Det hade också varit önskvärt att man, som någon klokt påtalade i tråden, påkallar bad/ordningsvakter när något sådant händer. För då kan man få en effekt mot de personerna. Antingen att de bara tillrättavisas, avvisas eller rent av polisanmäls och i en bra värld döms.
Nu väntar jag på fler tider då jag blir utestängd från bad och det har jag inget emot, jag tycker det är bra om vi har fler grupper som får separata tider. Alla med fysiska handikapp (jo, män/folk tittar inte bara på bröst och kvinnor utan även de som ser annorlunda ut), alla med förståndshandikapp (ni skulle veta som barn tittar) och alla transpersoner (våndan över att välja omklädningsrum).
Jag raljerar lite och det kanske inte är rätt i en så här allvarlig fråga, och de som tar illa upp ber jag om ursäkt till redan på förhand.
Och ja, helt rätt; Jag nämnde bara några grupper - det finns säkert ännu fler som undviker bad för att de inte tycker om att bli tafsade på eller uttittade.
mvh Martin
På Ribersborgs kallbadhus i Malmö har man en "queerdag" i månaden.
Den första måndagen i varje månad kan numera vilka män som helst röra sig fritt inne på den avdelning som annars är ”damernas”. Det sker under parollen ”Queer Kallis” som markeras genom hissade prideflaggor och en vacker matta i regnbågens alla färger vid entrén, samt en broschyr av vilken det framgår att det råder ”nolltolerans mot ovälkomna blickar”.
Politiker och hbtq-aktivister har säkerligen tänkt till och vill tillgodose transpersoners rättigheter och möjligheter.
Som väntat så visar det sig att det alls icke är transpersoner som befolkar damernas omklädningsrum denna dag, utan helt vanliga fluktare. Nolltoleransen mot ovälkomna blickar verkar dessutom inte gälla mer än på pappret.
Männen blir förbannade när de blir tillsagda att sluta stirra. De tittar även snett på de få transpersoner som kommer in i omklädningsrummet, och när kvinnorna säger ifrån:
Genast kommer två badvakter fram, en i röd tröja, en i svart. De tycker att vi kvinnor ser till att det blir ”dålig stämning”. Vi ska ”dämpa oss”. Två av männen går in i bastun, den tredje sitter envist kvar. En annan man ropar glatt ”Det gäller att passa på …!”
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker