Nu har det hänt nära oss!
Jaha, nu har det hänt i Finland också. Så nära oss! Norden!
8 personer döda i en skolmassaker. 1 av dem var rektorn.
Jag blir rädd på riktigt. När blir det massaker i Sverige? Imorgon?
Har märkt en ökning av våldet bara i denna staden på bara ett år.
Vad är det som gått så fel? Vad kan göras?
Jag tror att det som gått så fel, är att vi inte lyssnar i första hand till barnen och ungdomarna. Vi ser de inte som fullvärdiga medborgare. Om vi verkligen lyssnade, så skulle inte frågan behöva ställas tror jag. Barnen och ungdomarna skulle åtminstonde ha lättare att visa oss var felen ligger. De skulle kanske visa oss varför de mår så dåligt i tid. Då menar jag, att vi alla borde se längre än till våra egna barn. Jag har inte levt upp till det själv. Men jag tror att det är vad som behövs. Allt fler barn mår ju dåligt psykiskt idag och äter antidepressiva mediciner. Det måste bero på många olika faktorer som vi behöver fånga upp i tid.
Samhället skulle vara konstruerat på så sätt att man frågar barnen och inte politikerna och de vuxna i första hand, hur de mår. Barn har mer blivit som en statuspryl likt en plattTv, bil, hus m.m. Mallen för hur ett bra liv ska se ut innefattar att man har barn för många tror jag. Inte att man verkligen VILL ha barn. De blir lite som en statuspryl. Sedan så tror jag att barn som växer upp i utanförskap med misshandel, mobbing m.m. skapar sin egen värld för att överleva.
Jag gjorde det själv, på grund av misshandel. Så mitt resonemang utgår delvis från mig själv givetvis. Jag tror att en del barn vänder allt mot sig själva och att andra blir utåtagerande och vill straffa andra och hela samhället. Ja det var lite tankar från mig Hera. Inget jag väljer att fortsätta att debattera om.

Barn lever också i en oerhörd stress idag med aktiviteter upp över öronen. Först är det stressen i skolan, för vad man än säger så är skolmiljön under all kritik. Inte en lugn stund på hela dagen. Efter skoltid slänger man i sig lite mat och så iväg på aktiviteter med (kanske) föräldrar i släptåg. På helgerna är det olika tävlingar. Tittar man ut idag så ser man inte ett barn ute och leker och umgås med varandra. Umgås de är det på dessa aktiviteter och/eller datorn och TV-spel, vilket i sig är stressande. Familjen umgås sällan eller aldrig, förutom på aktiviteter. Istället för att traska hem till varandra så sitter de och sms ´ar.
Sen är det alla kraven som haglar över dem. De ska vara bäst, störst och vackrast. Kraven märks mer idag då medierna tar sån central plats. Unga tjejer och grabbar får inte en chans att vara nöjda med sig själva. De ska klara skolan med bra betyg i en miljö där det aldrig är tyst och studieron är ett minne blott. Själv får jag huvudvärk efter en liten stund inne i en skola. Ljudnivån är fruktansvärd. Lärarna, som också måste befinna sig i denna miljö, orkar inte med de heller.
Är man inte en stark individ med självkänsla är det svårt att orka leva upp till alla krav. Har man sen inte en familj som backar upp så är det ännu svårare. Idag tror många föräldrar att man är en god förälder om man bokar upp varje ledig stund i en aktivitet. De föräldrar som väljer lugn och ro i hemmet tillsammans med barnen är inte lika bra. Det verkar inte finnas något mitt emellan där heller.
Barn fylls hela tiden med information. Mycket sådan information är inte bra information. Föräldrar har ofta inte så stor kontroll över vad de tittar på eller vilken typ av spel de håller på med. För även om vi deltar i alla aktiviteter är vi inte närvarande föräldrar, för många av oss sitter ju aldrig ner och pratar med våra barn. Det har vi inte tid till då våran tid är fullbokad.
Håller med zzTCM i det hon skriver ovan.
Jag kom att tänka på något som jag hört. "Man studerar det sjuka, inte det friska."
Det läggs stora resurser på att undersöka vad som gick fel - som nu i Finland. Och sedan vidtas åtgärder för att detta inte ska ske igen.
Men ingen verkar fundera på varför de allra flesta barn - trots allt det jobbiga ni skriver om - växer upp till harmoniska, laglydiga och väl fungerande vuxna. Vilka faktorer verkar positivt? Hur kan vi stärka dem?
Sedan finns det ju goda exempel. Alla skolor har inte hög ljudnivå. Alla skolor har inte problem med mobbing.
(s) pratar nu om ett förslag där kommunerna ska tvingas lägga mer pengar på de sämsta skolorna. Dvs, de skolor som fungerar bra ska lämna pengar till de som fungerar sämre. Jag förstår tanken - att stödja problemskolor, men jag tror inte man uppnår något positivt. Det kommer att skapa incitatament för att beskriva sin skola som problemskola - för att få mer pengar.

#3. Det ena utesluter ju inte det andra. Tycker det är ganska självklart att man även studerar det faktum att de allra flesta klarar sig, trots allt, och gör en jämförelse s a s.
#4 Nej, inget behöver utesluta något.
Men själva tänkesättet har varit uppe även på andra områden. Vi intresserar oss lite för vilka faktorer som leder till det positiva, jämfört med vårt intresse för det som leder till det negativa.
Klart man ska fokusera på det possitiva. Men det är vsårt att inte spekulera i vad som gått fel då ngt som detta händer.
#1,2 Det ligger mycket i vad ni säger men samtidigt så kan det slå slint i huvudet på folk utan att det finns några direkta orsaker. Idag måste man alltid finna en anledning i det förflutna till varför en människa gör en sån här grej men ibland kan svaret vara så enkelt att det blev kortslutning i hjärnan. På samma sätt som att någon kan utveckla sockersjuka så kan man få en kemisk obalans i hjärnan som inte beror på yttre påverkan. Det kan då vara väldigt svårt att upptäcka i tid att det hat blivit något fel.
Eddie

Håller med er, men någonstans kan jag känna en viss förtvivlan över att diskussionen så fort kommer in på vad skolan kan göra. För mig är det snarare tvärt om - om jag skulle analysera problemet med den svenska skolan just nu så är det att ungdomar idag har så mycket icke skolrelaterade problem att större delen av vår tid går åt till att hjälpa dem med dessa istället för att jonbba med det vi egentligen är proffs på - utbildning…
Var är alla föräldrar????

#8 Tyvärr så bryr sig nog inte de flesta föräldrar idag. Uppfostran sker av samhället från det att barnen är strax över ett år.
Sedan kan vi stolt slå oss på bröstet om att vi har världens bästa föräldraförsäkring. Hur det sedan står till med barnen, det bryr vi oss inte om.
---
Den här killen var tydligen mobbad på högstadiet. Gör det mobbarna medskyldiga? Det tycker jag.
Mobbare kan lätt slå ihjäl en ung mans drömmar, hans självrespekt och självkänsla. För att skydda sig har han antagligen byggt upp en mur av hat mot mobbarna (samhället, som inte gjort något för att hjälpa honom)
När hatet tar överhand släpper alla hämningar och ondskan får fritt spelrum.
Det är så sorgligt att unga männiksor nu mött en alltförtidig död och ett alldeles för kort jordeliv på grund av mobbgamarna…:(

#10 Jag håller med dig. Och varför mobbar mobbarna? Ofta mår de dåligt själva. Och så har vi en ond ond cirkel som bara friska lyhörda vuxna kan stoppa.
Fast jag tror inte att alla mobbare mår dåligt. Jag tror att de helt enkelt njuter av att plåga, förnedra och förödmjuka andra elever. De finner ett nöje i det och känner makt och tillfredsställelse i att göra andra människor olyckliga.
Sedan finns det säkert de som hänger med i "mobberiet" för att de är rädda för att annars bli utanför eller själva bli mobbade.
Själv tror jag att många mobbare är mer eller mindre psykopater..
Ja, en del av mobbarna är det faktiskt fel på. De gör det för att de är psykiskt sjuka, inte för att de mår dåligt alltid.
Men större delen tror jag är sånna som mår dåligt eller som inte vågar ngt annat.
Jo, en del är kanske psykiskt sjuka. Men de flesta är helt enkelt onda. Det tror jag Hera…
Ondskan och mörkrets makter finns alltid omkring oss och går omkring som rytande lejon…
Mörkrets makter? :)
Om man som jag tror på Ljusa krafter så måste man ju tro på de Mörka också hera..:)
Och detta hämtar jag inte från Star Wars!
Hehe ok :)

Sedan så kan man undra vad Finland är för land, där 15-åriga barn får skaffa vapen.
Ett land som präglas av supande och våld, det är som Europas bakgata.
---
#18 "Får" köpa vapen? Var har du fått det ifrån?
Tyvärr hindrar inte ngt att man inskaffar vapen. Här får man inte ha det som 15 åring, ändå finns det 15åringar som har det.
Och hur allvarligt det problemet är i Finland vet jag inte. det är trots allt bara en person som använt sig av det vad jag vet.

#13 Är man psykiskt sjuk mår man väl sällan bra? Eller…?… :)
#14 Tycker det låter fruktansvärt att en del människor per definition är onda. Då går det inte att göra något positivt av dem alltså? De är förlorade? Tycker bara det låter som ytterligare en ursäkt att låta bli att hjälpa upp situationen - de är onda, så då kan vi inget göra…
//Pernilla
Det beror väl på hur du är sjuk.
Somliga psykiska sjukdommar mår du inte dåligt av.

Även om man inte skulle må dåligt av en psykisk sjukdom så är man ju sjuk.
Nä CarlS. Ingen människa föds ond och de som mår bra av att göra andra illa är inte friska själva. Det finns en vetenskaplig studie (gjord i Amerika) där man kunde se en kraftig förändring i framloben hos en del seriemördare. Hos en del var det som en missbildning. Dessa kan då inte känna en endaste känsla och förstår inte alls att de människor de plågar känner smärta, ångest, rädsla osv. De har nämligen aldrig någonsin upplevt sådana känslor. När de själva ska dö genom dödsstraff, så är de inte ens rädda, de kan helt enkelt inte känna rädsla. Det bekommer dem ingenting, oavsett hur de ska dö.
Dessa förändringar kan också komma senare i livet. T ex vid åldersdemens……om demensen drabbar framloben. Den snällaste man eller kvinna kan bli otroligt elaka. Den snällaste mannen kan bli hustrumisshandlare på gamla dar och tvärtom.
Charlie, det är inte tillåtet för någon (här i Sverige) att inneha vapen om man inte har licens och kan förvara sina vapen säkert. Ändå har en hel del vapen. Så varför det skulle vara konstigt att en grabb i Finland har ett förstår jag inte.
Idag anmälde en rektor ett eller två barn som hade suttit och pratat om vilka vapen de skulle använda för att mörda honom. Hörde det på radionyheterna.
Hur gammal måste man vara i sverige för att få vapenlicens?

#24 Skillnaden är att det är _lagligt_ att bära vapen i Finland som 15-årig. Det är en stor skillnad mot Sverige där man ska vara 18 år eller enbart får ha vapen i direkt anslutning till en speciell skyttetävling.
---
#26. Får man i finland gå runt och bära dessa vapen bara för att man har en vapenlicens? Tror inte det.

Läser man om vapenlagen i Finland så måste finländaren har tillstånd för att få ett sådant. Det är inte tillåtet att ha vapen för att skydda sig själv.
Fast om man ska se det hela krasst så var killen inte 15 år utan 18, alltså myndig och dessutom hade han precis fått sin vapenlincens. Så var är skillnaden mot Sverige där man då ska vara 18 år?

#28 Skillnaden är att polisen i Sverige gör en psykprofil och faktist träffar den som söker licens i Finlands så räcker det med att visa upp ett medlemskap i en skytteklubb.
---

#29. Vadå för psykprofil? Jag har jaktlicens och har aldrig någonsin varit med om något sådant. Allt som allt hade jag en älgstudsare, en hagelbössa och ett salongsgevär. Ingen polis har träffat mig. Jag fick licensen efter att ha gjort jägarexamen och det var inga poliser inblandade där.
Nej det där med polis stämmer inte. Har flera vänner med jaktlicens och de har då inte träffat polisen för det.
#29 Jag tror du har fel. Träffade ett gäng svenska jägare för ett par veckor sedan som tyckte att vi hade ett väldigt hårt system att få vapenlicens där jag bor. Hos oss kommer polisen och pratar först med någon som känner en som man har utnämt, sedan med maken/makan om det är okey för dom att man har vapen och om dom anser en psykiskt stabil. Sedan kommer dom och pratar med en själv då man samtidigt får redogöra hur man tänker förvara vapnen osv.
Dom svenska jägarna berättade att om du bara fixade jägarexamen så spelar det ingen roll vad för person du är och ingen kollar hur du förvarar vapen.
Eddie

Länken säger väl ungefär detsamma som jag redan skrivit om. Jag har som sagt tagit jägarexamen och innehaft vapen utan att någon psykprofil gjorts. Någon polis har aldrig pratat med mig.
"Tycker det låter fruktansvärt att en del människor per definition är onda. Då går det inte att göra något positivt av dem alltså? De är förlorade? Tycker bara det låter som ytterligare en ursäkt att låta bli att hjälpa upp situationen - de är onda, så då kan vi inget göra…"
Menar inte att man föds ond men onda demoner kan inta en människa och göra henne ond. De onda krafterna finns runtomkring oss. Se bara på all ondska runt om i världen….
#35 Vad är onda demoner? Var kommer de ifrån? Har Gud skapat dem?
(Jag tror inte på dem…)
Brukar inte du gå i Svenska Kyrkan? Har du sovit när prästen predikat..:)
#37 Jag har aldrig hört prästen prata om demoner. Och nej, jag har inte sovit…
;-)
Hmmm, är du säker på att du inte slumrat till lite ändå Anders? :)
Har Prästen aldrig predikat om till exempel när Jesus befallde en hel drös med demoner som tagit sin boning i en ung man att fara in i svinen?
#39 Nej, inte när jag varit i kyrkan.
Nu är jag i och för sig inte särskilt frekvent besökare…

Det blir så då man inte bryr sig om varandra.