Politik iFokus

Politik

Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 2007 ggr
AndersE
0

Trafiksäkerhet?

Nu bekräftar polisen själva det som trafikanterna pratat om länge. Det handlar mer om att plocka in böter än om att höja trafiksäkerheten.

"- Om det blir för stort fokus på mängd i stället för kvalitet kan det få absurda följder. Jag var med vid ett tillfälle när en polis stoppade en kvinna som körde 60 på 50-väg. Hon var helt övertygad om att hon hade kört på en 70-väg och att hon snarare körde för långsamt, berättar Forward.

- När hon sa att hon inte hade uppfattat någon 50-skylt svarade polismannen att de flesta missar det. Då är ju något snett. Den kvinnan var ju knappast någon trafikfara och problemet var väl snarare dålig skyltning. Men det var en övervakningsmetod som gav många pinnar på kort tid."

Läs artikeln i HD

blombuketten
0

Ligger mycket i det. Här där jag bor så har de väldigt ofta kontroller och jag har blåst i alkomätaren och visat körkortet ca 7 gånger på mindre än ett halvår. En gång, när jag kom åkandes i tjänstebil så fick jag blåsa och visa körkort. 5 minuter senare när jag kom tillbaka samma väg, fick jag göra samma procedur igen Glad.

Samtidigt finns alltså ingen polis stationerad här, så när det verkligen händer något så finns ingen polis i närheten. De som syns är trafikpolisen som står och kollar körkorten.

För ca en vecka sedan så blev det helt plötsligt enkelriktat ner mot parkeringen till affärerna. Innan kunde man köra ut och in på bägge in/utfarterna. Ja, den dagen stod poliser där och skrev böter för glatta livet, eftersom ingen har hört talas om att det skulle bli enkelriktat där. Min sambo såg skylten, så vi klarade oss men de flesta körde precis som vanligt och som de alltid har gjort. Skylten sitter f ö högt och lätt skymd av träd.

gortor
0

Var och en som färdas på vägen är skyldig att följa de bestämmelser som finns och att hålla sig underrättad om dessa. För tusan, jag har blivit bötfälld för fortkörning och det värsta var att det fanns ingen att skylla på utom mig själv. Så är det i nästan alla fall. När hastighetsgränsen  en sommar sänktes till 90 på E6 åkte en bekant dit, han höll över 160. Han säger sedan till mig att det var vägverkets fel! Förbluffande.

Vassna
0

Det finns väl inga 50-skyltar nuförtiden? Den här skylten för tätbebyggt område innebär att det är 50km/tim. Ser man inte en sådan skylt får man väl köpa glasögon Flört

AndersE
0

#3 Kan det bara vara 50 i tätbebyggt område? Förändras inte hastigheten i tätbebyggt område? Nog finns 50-skylten kvar?

(Vad nu det har med strängen att göra…)

Vassna
0

Har ni 50-skyltar kvar i Ängelholm? Vad jag vet ska dom bytas ut mot dom nya skyltarna. Det kan vara både 30 km/tim och gångfart också i ett tättbebeyggt område.  Du påstår att det var dålig skyltning, men den skylten kan väl knappast missa? Jag antar att det är den nya skylten det gäller och att hon inte vet vad den innebär.

AndersE
0

Har jag påstått att det var dålig skyltning? Om du menar #0 så är det ett citat av en polis. Varken du eller jag kan veta hur svårt det var att upptäcka skylten.

Nu är detta knappast poängen med denna sträng, utan det faktum att många bilister - och tydligen även polisen själva - upplever att man hellre sätter upp kontroller där det är lätt att göra fel än där det är trafikfarligt att göra fel.

Det jag får intryck av är att man försöker "målstyra" polisen och använder antalet böter som ett mått. Ett sådant system gör att polisen på papper är duktigare ju fler böter man delar ut.

Om jag har rätt kan det bero på att det är svårare att mäta om polisens kontroller får en faktisk trafiksäkerhetseffekt.

(Jag ser liknande saker på egna jobbet. Man tenderar på att mäta där det är lätt att mäta, istället för att mäta där skillnaden verkligen betyder något för resultatet.)

[mingdie]
0

Om så är fallet så finns det ett mycket enkelt sätt att förstöra det för myndigheten. Håll hastighetsgränsen. Om alla gjorde det så skulle polisen inte kunna få in några pengar på detta. Enkelt.

Civilmotstånd genom att hålla sig laglydig.

Ijin
0

Annars är den vanligaste undanskyllningen när man blir tagen för fortkörning att man missat skylten. Skulle bara slänga in det.

Ungefär som felparkering och "Jag skulle bara…"

WiktZac
0

Vad jag förstår så prioriterar polisen trafikbrott eftersom de ger vacker statistik - det blir ett nästan 100%-igt effektivt polisarbete. Att det sedan hjälper upp resterande statistik, som ju är ganska låg, t o m unik i västvärlden(?) är inte heller fel.

Sedan är jag mycket emot fortkörning. Kör du i 50 och ett barn springer ut och du hinner stanna, så kommer du i exakt samma situation - om du kör 60 vid tillfället smacka in i barnet i 34km/h. Något att onekligen tänka på. Hur skulle man kunna leva med sig själv om man visst detta och det värsta händer?

Samma sak om du kör i 30km/h förbi en buss, om ett barn stiger ut i vägen framför bussen precis i samma ögonblick som du kommer vid bakändan hinner du normalt att stanna. Håller du 50km/h i bakändan på bussen så hinner du inte flytta foten till bromspedalen utan kommer köra över barnet i 50km/h.

Så vad gäller mig själv så är problemet med fortkörning oerhört självrättande, jag kör helt enkelt inte för fort längre. Problemet är i hög grad att medtrafikanterna skiter i hastighetsgränserna, oavsett om det är vid skola eller på 70-väg. Jag tror personligen på en uppluckrande "samhällsmoral", det är OK att bryta mot regler. Vid mina barns skola tror jag faktiskt inte ens att trafikanterna saktar ner överhuvudtaget vid skolan, d v s att de stora flertalet dånar förbi i 65-70km/h. Att det sannolikt skall behövas ett människoliv innan man sätter upp kameror el dyl är ju onekligen skittrist.

//Zac

Carmarino
2

Apropå midsommartrafiken; Robert Collin, motorreporter på Aftonbladet, tycker det är dags för infrastrukturministern att kavla upp ärmarna.

Men det är inte bara unga rattfyllon som gör midsommartrafiken farlig. Alla ovana storstadsbor som kör långa sträckor landsväg är också en fara. De är ofta ovana att köra över huvud taget. De har ett körkort som de tar fram några gånger om året när de hyr bil och ska ut på landet. Jag var i närkontakt med flera av dem tisdagen före midsommar när helgtrafiken redan satt i gång och jag körde 70 mil blandade vägar.

_De håller inte avstånd. De har hyrt en bil utan backspegel. De blir rädda när vajervägen smalnar av till en fil och drar sig mot mitten lite före 400-metersskylten. De glider sakta över i min fil när jag är på väg om. Och om de legat lite över fartgränsen när det var två filer sänker de nu farten till tio under när det smalnar av. Och de pratar i sin handsfree. Och tappar fokus på bilkörningen.
_

_Det är en olycklig blandning av ovana förare som kör långsamt och osäkert, rattfulla män i alla åldrar framåt småtimmarna, män i Audi och BMW som alltid ska vara snabbast, husvagnar och båtsläp, en och annan jordbrukstraktor och mopedbil.
_

En farlig blandning av bilister. De enda man inte riskerar att möta är väl trafikpoliserna. För de avskaffades för tjugo år sedan. Dåvarande rikspolischefen Sten Heckscher tyckte att polisen borde syssla med viktigare saker.

https://www.svt.se/opinion/dags-att-kavla-upp-armarna-tomas-eneroth

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker