Försäkringskassan
Hittade detta och man tror knappt det är sant. Har en kompis, vars dröm var att arbeta på FK. Hon tillhör de högutbildade. Hon hoppade av det hela efter ganska kort tag för hon orkade varken med pressen eller den behandling sjuka fick utstå. Det är inte hon som skrivit artikeln, men mycket av det som berättas i den och det hon berättar samstämmer.
Ett litet utdrag från artikeln
"Jag jobbar på Försäkringskassan och jag har berättat i tidigare inlägg om mina arbetsuppgifter som handläggare. Nästan inga personer har trott på vad jag framfört. ”Det kan inte vara sant” har jag bara fått höra! Nu visar det sig igen att jag tyvärr hade rätt.
Jag har berättat om att mina chefer tvingat mig att konsekvent neka sjukpenning och sjukersättning. Mina chefer vet att sjuka oftast inte orkar överklaga. Jag uppmanar ALLA som får avslag att överklaga till domstol. Begär att få ut samtliga underlag! Kontrollera om sjukintyg och läkarutlåtande har ändrats ! Jag vet att det är fler av försäkringskassans jurister och handläggare som ändrar i tex läkarutlåtande för att avslag ska kunna motiveras."
Men vad hemskt!! Detta trodde jag inte!
Jag trodde mer på att det var så som det beskrivs i artikeln innan jag läste den. Nu är jag mer skeptisk. Synd, jag hade hoppats på att det skulle funnits något scoop här. Själva "vittnesmålet" är kopierat från Facebook (kedjebrev uppenbarligen) och ser fabricerat ut. Sedan blir det ju inte bättre av att sajten (folkvet.nu) skriver om sionistiska konspirationer och homopati. Vad är det för sajter ni sitter och surfar på egentligen?!?
Själv höll jag på i 4 år och försökte nå min handläggare per telefon men lyckads inte. Inte heller min läkare lyckades nå handläggare. När jag överklagade och skrev att jag inte lyckats nå handläggaren på 4 år så ringde denne. Då hade jag lämnat medddelande både på vederbörandes telefonsvarare och hos växeln.
Är väldigt skeptisk till sidan där artikeln kommer ifrån. FK begår säkert många fel, men detta har jag svårt att tro på.
jo du Blomboketten så är det. fast du glömde skriva att vissa har provention på de som dom kan få friskförklarade.
I dag är det bara pengar som gäller…Enligt Mig..
Lena.P är jag i verkliga livet.

En story som säkert innehåller delar av sanning, men som verkar lite för fabricerad för att vara sann. Generaldirektör Adriana Lender tror inte jag sysslar med att avskeda en handläggare, det fanns andra problem för henne att lösa.
Personligen har jag erfarenhet av bristande funktionalitet hos F-kassan, men det beror mer på alla omorganisationer som de utsatts för, och en dålig styrning närdet gäller resurser.
Man brukar säga att en omorganisation har tre faser, först ett fall i produktivitet, sedan en stabilisering på en lägre nivå än tidigare, för att i tredje fasen hitta tillbaka och presteraminst lika mycket som tidigare och förhoppningsvis mer. För en lite större omorganisation brukar dessa faser vara ca 6 månader styck, det tar alltså 18 månader att få fulll effekt. Och F.kassan omorganiserar var 8- 10 månad, inte undra på att den faller samman

#2. Jag personligen surfar på FB och det var där jag hittade länken och följde den. MEN, det jag skriver om min kompis som då har arbetat på FK är INTE fabricerat. Fast jag håller med dig i att det var inte den bästa källan precis. Där hade jag för bråttom.
Det här har jag tagit upp en gång förut, men det var ett tag sedan så jag gör det igen.
Hur förklarar man (detta hände på min arbetsplats) två personer som tillsammans åker (arbetskompisar) utomlands och kommer hem med salmonella. Båda blir sjukskrivna och får absolut inte komma till arbetsplatsen. De har var sin handläggare på samma FK. Den ena får sin sjukpenning som en självklar sak, den andra blir nekad. Hennes ekonomi blev inte så rolig, eftersom hon ju varken fick sjukpenning eller fick arbeta.
Nu är det en personlig anekdot. Jag vet ju att den är sann men det är en av alla händelser. Hur förklarar man det?
Eller den, också på min arbetsplats, skadade axel rejält och blev sjukskriven och nekad sjukpenning med motiveringen att hon kunde söka annat jobb. Jösses, hon var ju bara sjukskriven och skulle ju komma tillbaka till arbetet när skadan läkt. Nu är hon tillbaka, men utan pengar under tre månader. Hon gick till fler läkare än en och fick intyg, men FK´s förtroendeläkare ansåg att hon var arbetsför och kunde söka sig ett annat arbete.
Då är ju ändå inte sjukpenning ett bidrag, som man gärna från olika håll vill framhålla, det är en försäkring.
Jag har peronligen bara goda erfarenheter från försäkringskassan. Jag har varit sjukskriven sedan januari och börjar jobba nu 12 december igen (vilket ska bli så skönt.)
Har haft god kontakt med en handläggare hela tiden och jag har själv varit noga med att ringa efter varje läkarbesök för att tala om hur det gått.
Nu är ju bara detta min erfarenhet och jag försår ju att det händer en hel del tvivelaktigheter. Tyvärr får man ju bara läsa om det som inte fungerar.
Självklart finns det mycket att önska när det gäller FK och att man ska behandla ärenden på ett mer individuellt plan vore önskvärt.
/Maria

Kommer att tänka på en länk som jag lade in för ett tag sedan där en kvinna verkligen fick kämpa för att få sjukpenning.
Citat från slutet av artikeln: "Visar inte det här att man behandlas olika beroende på om man orkar ta strid?
– Ja, själv tror jag det. Det ser man även inom vården att vissa får extragrejer, medan andra som borde ha det, inte får det."
Källa:http://st.nu/medelpad/matfors/1.4015371-pressen-blev-for-stor-fk-andrar-sig
Ledare i Sydsvenskan: Ge alla sjuka samma rätt att få rätt.
Forskaren Sebastian Wejedal vid Handelshögskolan i Göteborg har under flera år studerat vilka möjligheter de som överklagar har att driva sina fall. Han vittnar om en direkt skamlig situation. Och detta eftersom ytterst få beviljas ekonomiskt stöd för att anlita en advokat.
"I värsta fall kan det innebära att personer som har rätt till ersättning inte får det för att de inte kan föra sin talan på ett tillfredsställande sätt", sade Wejedal i Ekot på onsdagen.
---
Så varför är det då så svårt att få rättshjälp?
En vanlig motivering är att det inte behövs eftersom det i sådana fall är enkelt att föra sin talan. Men det stämmer inte, framhåller Wejedal. Forskningen visar att advokathjälp kan göra stor skillnad för utgången.
Då borde det också vara en möjlighet som är tillgänglig för alla som överklagar beslut i likvärdiga lägen. Annars etableras en form av den rikes rätt, där personer som har råd att anlita en advokat också har väsentligt bättre möjligheter att få rätt mot Försäkringskassan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Har en del negativa saker om FK och kontakten med dem, däremot är jag när det verkligen gäller (permanent skada/handikapp på ett av våra barn) imponerad av dem. De har verkligen brytt sig, frågat, kommit med råd och tips om vad vi behöver till de olika ansökningarna och vi har också fått ett bra besked gällande vårdbidrag.
Nu får vi väl se hur det blir med den biten framöver när det skall ändras, men än så länge inget sagt så vi hoppas beslutet kvarstår.
mvh Martin