Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 1107 ggr
[Hayabusa]
7

När jag kom till Sverige...

På 60-talet anlände Csaba Illyés  till Sverige. Här delar han sina tankar om hur det var då och hur det är nu:

https://www.hd.se/2018-07-03/nar-jag-kom-till-sverige-borjade-jag-jobba-som-svetsare-dagen-efter

"Tack vare en omtänksam arbetskamrat började jag redan efter några månader studera på en folkhögskola. Möjligheten till studielån tog mig till högskolan. Därefter blev det jobb som byråkrat och några år senare avancemang till chefsbefattningar. Min tacksamhet mot Sverige är gränslös!"

Carmarino
6

Väldigt bra skrivet.

"Under dagens och de senaste 30 årens asylinvandring har de styrande inte skilt på begreppen migrant respektive flykting. Den första söker sig till ett bättre liv, den andra flyr från något. De utan ekonomiska resurser hamnar i närområdet av landet man flyr ifrån. Att som majoriteten av dagens riksdagsmän och media benämna alla som uttalar ordet asyl för flyktingar är direkt stötande.

Man kan inte passera halva jordklotet inklusive Europa utan id-handlingar och hävda att man flyr för sitt liv. Som om livet vore hotat från exempelvis Italien vidare genom Österrike, Tyskland och Danmark – ända fram till Sverige."

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[[eskils_]]
3

#1 Nej, man kan inte "passera halva jordklotet inklusive Europa utan id-handlingar och hävda att man flyr för sitt liv. Som om livet vore hotat från exempelvis Italien vidare genom Österrike, Tyskland och Danmark – ända fram till Sverige."

Man kan inte göra en sådan resa utan pengar heller! Det är (med få undantag) de rika, starka och de lögnaktiga som tar sig hela vägen hit, för att leva bekvämt på svenska skattemedel. Dags att inse det.

Minns en nyhetssändning i TV för ett par år sedan, då media var fulla av berättelser  om alla de stackars "flyktingarna" som "flydde för sina liv" in i Sverige. En SD-politiker tilläts yttra sig och ställde då den uppenbara frågan: "Vad flyr de från? Tysk Sauerkraut och danska wienerbröd?" Då ansågs nog hans uttalande tämligen provocerande, men idag tror jag många svenskar har börjat nyktra till i den här frågan.