Här brinner det just nu
Storstockholms brandförsvar skriver på sin sida på facebooksida:
Här brinner det just nu. Marken är torr som fnöske och vi jobbar hårt och släcker 20-30 markbränder per dygn. Många av dessa bränder beror på slarv - att någon har kastat en glödande fimp i naturen eller slarvat med att släcka en grill eller en korvbrasa.
Detta slarv kostar mycket pengar för skattebetalare, försäkringsbolag, skogsägare och andra + att det innebär en risk för människor, djur och natur. Hjälp oss medvetandegöra alla i vårt avlånga land om den extrema torkan och brandfaran. I Stockholms län råder eldningsförbud vilket innebär att det är förbjudet att använda öppen låga/grilla i naturen. Engångsgrillar är särskilt farliga och överrepresenterade i statistiken. Den som bryter mot förbudet kan bestraffas med böter.
Dela gärna inlägget. Här kan du se en karta med brandriskprognos där du bor:
https://www.facebook.com/brandforsvaret/posts/2019601781436793
ohyggligt mycket bränder i skogarna nu
o inte blir det bättre av https://www.svd.se/pyroman-jagas-efter-flera-skogsbrander den nöten heller har familj i området den härjar

Inte allas skoj.Vi hade tre bränder i närområdet igår.
Stolt ägare till tre La permer
Hade man inte skrotat försvaret så hade vi haft helikoptrar med stor lyftkapacitet för vatten kvar. Detta diskuterades redan vid den stora branden i Västmanland 2014.
Det värsta av allt är ändock alla pyromaner som härjar fritt.
Artikel från 2014 när den stora skogsbranden i Västmanland var.
"Sverige sålde helikoptrar lämpade för vattenbombning
För bara drygt ett år sedan sålde Sverige tio militära helikoptrar till ett amerikanskt företag som ska använda dem till tunga transporter – och till brandbekämpning. I dag har Försvaret endast tre helikoptrar kvar som kan vattenbomba".
https://www.svd.se/sverige-salde-helikoptrar-lampade-for-vattenbombning
#3-4 Vilka skitregeringar vi har och har haft de senaste åren som har skrotat vårt försvar! Ett land med så stor yta och så liten befolkning behöver förstås ett ordentligt försvar och massor av helikoptrar m.m. Det kan vem som helst begripa.
Nu får vi hyra flygplan och helikoptrar för brandsläckning från Italien och Norge. Så onödigt!
Göran Person började skrota försvaret, Fredrik Reinfeldt stötte in dolken i ryggen och Stefan Löfven vred om.
Glöm inte att man försämrade även för deltidsbrandmännen så dom sa upp sig.
https://www.expressen.se/kvallsposten/10-000-brandman-hotas-av-nya-forslaget/
Jag hade faktiskt förträngt det men det räckte med att jag läste url.
Inte nog med att bränderna slukar allt i sin väg, bekämpningen kräver mycket vatten också. Vatten är något som det är brist på i den här torkan, så det blir dubbelt värre. Och många gånger beror det på att vissa inte fattar att man inte kan slänga osläckta fimpar och lämna glödande grillar i naturen hur som helst.
Fast som vanligt är det väl "någon annan-syndromet" som kickar in, d.v.s. "någon annan kommer och släcker/städar upp efter mig". 😡
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
en till brand nu villingsberg skjutfällt (militärt skjutfällt) mellan örebro och karlskoga. ska tydligen vara en kraftig brand just nu.
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/kraftig-brand-pa-skjutfaltet-i-villingsberg-sprider-sig-kan-finnas-ammunition-i-omradet-vi-har-kontakt-med-militaren
Off topic nu. Brukade fiska en del i Villingsberg förut.
Räddningsledningen tackar nej till ryskt jätteplan.
Låter ju overkligt detta. Istället för att små helikoptrar som kanske kan ta 500-1000 liter vatten eller vad det nu är skulle vara mer effektivt än att släppa 40 000 liter vatten. Hela luftrummet i Sveriges brandhärdar fullt med helikoptrar?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/raddningsledningen-tackar-nej-till-ryskt-jatteplan
#12 tyvärr inte första gången dom tackar nej till dom där planen
Hade för mig att det låg till så, men fick det bekräftat nu, tack.
#12 Det är en artikel från 2014.
Sen krävs det stora sjöar för att fylla planet typ i Mälarens storlek och det finns regler som vanligt hur länge besättningen kan flyga.
Där har du rätt. Får skylla på värmen.
Men det skulle behövas tio såna plan just nu. https://www.expressen.se/nyheter/sverige-forhandlar-om-fler-brandflyg/
De stora planen kan ta de värsta ställena närmast kusten och stora sjöar, så kan helikoptrar och de italienska planen ta mindre sjöar.
Exakt såna problem var det 2014 för de italienska planen för det fanns inga djupkartor att ta fram hur som helst för de mindre sjöarna då det var massor med sten under vattenytan på många ställen.
Det skulle bli dyrt med dom stora planen, sen finns det få flygplatser som kan ta i mot planen. Dom italienska planen är mer organiserade med olika besättningar.
Räddningsledarna vill hellre ha mer slangar och personal som kan avlösa den mycket trötta personalen. Läge att kalla in försvarsmaktens personal eller fler ur hemvärnet som kan bistå räddningstjänsten runt om i Sverige.
Dyrt? Det är betydligt dyrare att låta skog och byar brinna upp, för att inte tala om alla djuren som dör i nån av de 75 bränder som nu råder, eller människor för den delen. Såna här insatser får kosta pengar punkt.
Kunde inte hitta nån startsträcka för detta plan men tror inte det är speciellt mkt längre än vanligt reguljärflyg och sen har det en transportsträcka som kan vara 5 000 km så det är nog inga problem.
Pratade med en granne som varit i skogen med sin hund. Han hade aldrig upplevt sån torka tidigare. Inte en enda vattenansamling gick att upptäcka.
Samt det blåser ganska mkt nu tyvärr. Verkar som gubben där uppe gillar blåst när det brinner. Så här torrt och kraftig blåst och elden kan sprida sig väldigt långt på en enda timme.
Dags att kalla in det ryska superplanet och det omedelbart.
Nya skogsbränder har blossat upp: ”Extrema förhållanden”
https://www.expressen.se/nyheter/nya-brander-har-blossat-upp-extrema-forhallanden/
För fyra år sedan talades det om att använda Herculesplan som vattenbombare, men det verkar ha stannat på idéstadiet.
https://nwt.se/sverige-varlden/2014/08/08/hercules-plan-framtida-brandflyg
Nu är inte militära grejer min grej så att säga, men har inte alla Herculesplan sålts utomlands?
Synd man inte kan tagga för då hade jag taggat Jimmy nu.
#18 Vi vet ju inte i vilket skick planen är i, ryska plan är ofta dåligt underhållna och får sällan flyga i Europa. Vad händer om ett sådant plan kraschar i Mälaren eller andra viktiga vattentäkter det skulle få förödande konsekvenser.
Skogsbränder är bra för många ovanliga insekter och växter. i snitt har antal skogsbränder blivit färre.
#22 Jodå vi har sex stycken.
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/tp-84/
I snitt så är det inte så här torrt så vi kan släppa den delen vad som brukar vara bra. Du verkar inte förmögen att inse hur allvarligt det här är. Jag fick lära mig det år 2014 när jag var volontär i den stora skogsbranden i 3.5 dagar. Det är en sak att sitta vid datorn och glo och en annan sak att befinna sig på fältet. Vi släpper det där nu.
Ryssland har nog betydligt högre kvalitet på sina flygplan nu än vad många andra länder har. Det är inte 1990 detta året.
Ok tack.
#21 Här är en film för den som vill meka ihop en vattenpatron till ett Hercules hemma. Vill man se anordningen i aktion går man till 4:55.
#25 Jodå jag förstår allvaret men inte till priset av att förorena Mälarens vatten för miljontals människor.
I Ryssland räcker det att du har tillstånd att flyga sen spelar inte skicket någon roll.
Jag har besökt Ryssland många gånger och ett flertal flygplatser där och lämnat och hämtat last i min lastbil du skulle bli förvånad hur vissa plan ser ut som får lyfta. I Sverige skulle dom planen få flygförbud för alltid.
Skogsbränderna härjar vilt i Härjedalen. Det går även att följa händelseutvecklingen på andra ställen också via chat.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wkroW/rekordmanga-varningar-till-allmanheten-pa-kort-tid
Någon som hört av eller sett till vår statsminister i fråga om bränderna? Här jobbar räddningspersonalen bokstavligen dag och natt, och i andra länder brukar bossen visa sig, informera sig om läget och uppmuntra kämparna i sådana här situationer. Men Löfven verkar som uppslukad av jorden - om jag inte missat något. Kungen har åtminstone uttryckt sin oro över böndernas situation , och det är ju alltid något…
#29 På semester då vill han väl inte bli störd av så oviktiga saker. 🤔
SVT nu diskuterar man bränderna.
Har du inspekterat alla ryska fartyg som åker in i Mälaren oxå? Är enbart löjligt det där du håller på med. Vi pratar specialbyggt plan som är gjort för att gå ned och hämta vatten. Du tror väl inte att ryssarna vill förorena sina egna sjöar?
-
25 hemvärnssoldater från Västmanland hjälper just nu till med en komplicerade brandbekämpningen vid det militära skjutfältet Trängslet i Älvdalen. ”Det finns odetonerad ammunition i terrängen” enligt vlt.se
#30 Tror Löfven gör en jättetabbe om han avskärmar sig, det verkar i viss mån som en upprepning av sossarnas nonchalans i samband med tsunamin (inga jämförelser mellan händelserna i sig).
Försvarsmakten ska alltså inte syssla med skogsbränder det är kommunernas uppgift enligt det jag hörde på SVT.
#31 Så sent som i februari störtade ett rysk flygplan med 70-tal ombord utanför Moskva. Brandflyget tillhör ryska staten och EU förbjuder dom att flyga inom EU så det spelar ingen roll om planet skulle vara från fabriken den kommer aldrig få flyga över till Sverige med rysk besättning.
Inga ryska fartyg går in i Mälaren efter som det inte finns handel med Ryssland från Mälaren.
#32 Säg inte det han verkar strunta i torkan och bränderna. Senast sågs han på ett bröllop i USA.
#35 OT: Han lystrar till flera namn om man lockar på honom: Stefan, Steffe, Lövet, Lövis, eller svetsarn
Spelar väl ingen roll, men säg holländska eller andra fartyg då om det känns bättre.
Tycker mer det luktar "K-141 Kursk-stolthet" över det hela.
Är gubben kvar i USA än?
#35 Det vet jag inte, var det sista jag läste om han. Gissar han är på semester och inte vill bli störd av lite torka och majbrasor.
Hövdingen för MSB Dan Eliasson då?
På tisdagskvällen uttalade kungen sitt stöd till alla som kämpar mot bränderna:
– Ert engagemang och era insatser är ovärderliga, säger han i ett uttalande.
https://www.expressen.se/nyheter/nya-brander-har-blossat-upp-extrema-forhallanden/
#39 Han är tydligen ute och träffar kommunerna.
http://www.skogsaktuellt.se/artikel/57667/dan-eliasson-besker-rddningstjnsten-i-ljusdal.html
Löfven har tydligen delegerat det till Peter Hultqvist. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VR3WEr/hultqvist-vill-se-over-hur-skogsbrander-hanteras
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nu är det över 80 skogsbränder enligt din länk.
😕
TV-masten i Sveg är visst i farozonen.
Än värre vore om stamnätet blir utslaget, som skedde 1983 och 2003.
#40 Bra att kungen tar initiativ (också som vid Tsunamin).
#42 Ja, ser att han säger att Hultqvist vill "se över det" efteråt - vilken överraskning! Blir det efter valet slipper han kanske att befatta sig med det.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VR3WEr/hultqvist-vill-se-over-hur-skogsbrander-hanteras
På tiden att köpa in brandflyg även om det blir en kostnad så lär man vinna på det genom att skona människor som står mitt i bränderna och andas in röken
"Anses för dyrt med egna brandflygplan
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, står fast vid att egna brandflyg är för dyrt för Sverige men kommer efter årets alla bränder ta upp diskussionen igen".
http://www.atl.nu/skog/msb-menar-fortfarande-att-brandflyg-ar-for-dyrt/
Det var ju det där med att vi har råd 🤔
Dags för konkreta åtgärder för att stoppa bränderna NU! 🤓
Våra egna Herculesplan kan tydligen inte användas pga semestrar, enligt försvarets talesman i TV-nyheterna. Har man alltså inga reserver, inga marginaler, ingen plan B om något skulle hända??
Det Löfvén skulle göra om han inte hade semester vore väl som vanligt att mumla i TV och tillsätta en utredning… Handlingskraft har knappast varit den här regeringens kännemärke.
Arma land.
#45 Klart vi borde köpa in egna brandflygplan! Två tredjedelar av Sveriges yta är täckt av skog.
Italienska flygen räcker inte! Och en än gång så har ett av de italienska planen tekniska problem. Exakt samma sak som 2014 (men då mörkade media detta -har berättat om det förut) 😡
Branden helt okontrollerbar och det här kan gå riktigt riktigt illa.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mdjxr/brander-fortfarande-utom-kontroll
Insatschefen: kan bli värre än branden 2014.
Man lider med människor som hals över huvud får ge sig iväg från hus och hem som kanske brukats av släkten i århundraden, och sedan tvingas återvända till sotiga ruiner. Varje berättelse om lycklig utgång känns desto skönare…
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/klarade-sin-camping-med-50-meters-marginal
Synd också om alla djur som också får fly - skönt att många fåglar hunnit få flygfärdiga ungar innan bränderna.
Vill inte vara elak nu på något sätt. När jag var volontär 2014 så berättade folk för mig hur de desperat försökte riva sönder alla viltstängsel, men de hade inte rätt verktyg. Fåglar regnade det ned för de hade dött av den varma luften. Säger inget mer nu.
😕
Med tanke på det som står i länken som finns i #52 där står att centern vill att vi får eget flyg. I aktuellt (som filmsnutten är ifrån) så intervjuades ju beatrice ask (hon är väl moderat) så ansåg hon att vi ska ha eget. Så om både C o M anser att vi ska ha eget så ökar väl chansen att vi får eget brandflyg om alliansen bildar regeringen efter valet.
Morgansson tyckte ju att vi ska göra gemensam sak med eu att gemensamt köpa in plan. Jaha, men om det brinner på flera håll i europa samtidigt så är det ju inte alls säkert att vi får använda de planen när det brinner hos oss.
Om det nu är så att ena allianspartiet efter det andra anser att vi ska ha eget så kommer vi nog även få höra regeringen göra en pudel. För dom borde ju begripa att svenska folket anser det vara åt helvete som det är nu med alla bränder. Där till och med brandmännen måste dra sig tillbaka från brandområdena då det ibland blir för farligt för dom.
När det gäller eliasson så fick han frågan (i nåt av nyhetsprogrammen) varför vi inte bett om hjälp av de italienska planen förut. Hans svar att det brinner även i europa. Så då skulle alltså de planen hjälpt till på annat håll förut då, men jag har faktiskt inte hört nåt om nå bränder i europa. Fast kanske inte så konstigt när vi har så många just nu.
Sen i nåt av nyhetsprogrammen så intervjuades en från försvarsmakten. Han sa att det var inte deras uppgift och att de hade ingen aktuell förfrågan och de kunde inte beordra ut nåt. Det brinner överallt och det är inte deras uppgift, ja vad säger man.
I trängslet brinner det ju vid militärens skjutövningsområde så där måste man vara extra försiktig då det kan finnas odetonerade ammunition.
Sen nu när jag följde lite länkar från #52 så finns det en artikel i atl, anses för dyrt med egna brandflyg, att det gjordes en utredning 1996. Redan innan projekt startades så ansågs det för dyrt. Men ett år senare fastslog utredningen att planet skulle vara lönsamt på sikt. Det var då alltså 1997. Kanske dags att läsa den utredningen igen.
.
Menar du den Morgan Johansson som stod i tv och sa att det var helt tryggt med att gå ut på Malmös gator och torg? (jag är ironisk).
#54 var det inte även han som nyss motivera att vi ej har eget brandflyg då vi inte använder dem så ofta 🤔
Återvände från Helags fjällstation i går, när jag kom ner till Ljungdalen låg det ett tätt dis av rök över byn, från bränderna i Ljusdals kommun. Det brinner även ett tiotal mil öster om Östersund, dit jag ska nu.
När jag skriver detta (på en restaurang med internet) hör jag också att beslut ska tas i eftermiddag om huruvida Lillhärdal i Härjedalen ska utrymmas. Det känns lite kymigt.
Här en illustration av torkan i fjällvärlden och ett par trevligare bilder, Ekorrdörren och en ung stenskvätta.
Jo, men det är ju lika fel det uttalandet som han skulle påstå att han har huvudvärk.
Förstår inte vad problemet är. Sverige är ju vrålrikt. Pengar är väl det minsta bekymret. Eller 🤔
Vi har en katastrof och värre kan det bli då det är snustorrt i mark och skog. När det kommer till kritan så finns det helt enkelt inga pengar.
Hade vi haft ansvariga politiker som vill landets invånare väl, så hade vi idag haft ett fungerande försvar som hade kunnat ta hand om det här.
Nä du Magdalena Andersson, sluta ljug så förbannat.
Har läst om Härjedalen och utrymningen. Var försiktig där uppe. Elden kan hoppa längre än man kan tro. Glöd kan flyga flera mil. Tänk på att rötter under marken brinner så elden kan krypa under mark lång bit innan den flammar upp så man ser den, och har man otur så befinner man sig på fel sida.
#58 Förra veckan regnade det i alla fall en del i landskapet (lokalt), hoppas att det dämpar en del i alla fall. I fredags när jag kom upp till Helags fjällstation (bilden) kom det ganska bra med regn på kvällen.
På lördag verkar det också som det kan bli en del lokala skurar över Jämtland.
Såg faktiskt bilder från Sundsvallstrakten (igår) har jag för mig det var och där fanns det snö kvar på vissa ställen. Helt galet.
Räddningschefen i Mora uttalar sig:
"Under tisdagskvällen och onsdagsmorgonen var dessutom beskedet från MSB att man inte skulle ställa upp med helikoptrar eftersom personalen har semester, något som Johan Szymanski kritiserade på twitter:
”Nu måste MSB och försvarsmakten vakna till! Att någon har semester är inte skäl för att inte hjälpa till. Försvarsmakten borde skämmas! Landet brinner!” "
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/raddningschefen-forsvarsmakten-borde-skammas
Det är nog fler än MSB och Försvarsmakten som borde skämmas…
Och varför ska Försvarsmakten skämmas för? Räddningschefen borde rikta sin ilska till regeringen och ta reda på hur det ligger till innan denna öppnar munnen
Försvarsmakten saknar just nu 35 miljarder kr till sin huvuduppgift och har redan bekämpat mer än 20 bränder och många Hemvärnssoldater avbryter sin semester för att åka upp och hjälpa till att släcka.
Ni är så ivriga i er strävan att hitta fel på Sverige så ni verkar inte längre bry er om vad som är sanning eller lögn.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige-har-inte-tackat-nej-till-rysk-hjalp-under-skogsbranderna/
Vad bra att du rättar oss, tack.
När anländer ryssarnas superplan?
#64 Vilka då? 🤔
Sen att Sveriges regeringar under lång tid har låtit den civila och militära förmågan förfalla är sanning. Idag saknas det 2,500 deltidsbrandmän. Det saknas även plan på hur skogsbränder ska bekämpas och det finns heller inga container som innehöll lämplig utrustning för skogsbränder som det fanns förr.
Under 90-talet tog man fram en effektiv flygplan som hette Skopan som kunde bekämpa skogsbränder den sålde man.
#64 "Vi" hittar inte "fel på Sverige"! Så dumt uttryckt.
Vi konstaterar att det finns akuta problem i Sverige i form av att stora delar av landet brinner. Vi konstaterar också att de ansvariga, dvs ytterst regeringen, inte gör eller har gjort tillräckligt för att förebygga och lösa dessa problem, vilket ingår i regeringens ansvarsområde. Viss skillnad, eller hur?
Och det med facit från erfarenheten från 2014. Hade inte den stora branden 2014 skett så hade nuvarande brand varit betydligt större än vad den är.
Man har haft fyra år på sig att införskaffa utrustning för såna här bränder men man har inte gjort det för att det finns inga pengar. Tomt i ladan.
#66 Här är en bra artikel om Skopan. Ett par citat:
"I mitten av 1990-talet lyckades dåvarande Räddningsverket och Kustbevakningen enas om ett försöksprojekt med ett flygplan som enkelt kunde tanka vatten på sjöar och vattenbomba skogsbränder. Det kunde också användas av Kustbevakningen för att exempelvis rädda nödställda till sjöss.
Flygplanet döptes till ”Skopan” och sattes in vid elva skogsbränder under några veckor sommaren 1995. Det var mycket effektivt tack vare att det lastade drygt fem kubikmeter vatten på fem-tio sekunder i en sjö. En vanlig helikopter som vattenbombar kan bara ta med sig en dryg kubikmeter vatten och försvarets senaste helikoptrar kan komma upp i två kubik vatten.
Förutom all räddad skog sparades tusentals arbetstimmar för räddningstjänstens personal under de elva bränderna. Försöket pekade på att besparingen skulle bli 16 till 27 miljoner kronor under ett år med vattenbombare i full drift som kunde användas vid omkring 300 bränder, enligt Räddningsverkets rapport om ”Skopan”.
Men flygplanet skickades hem till Kanada."
"Räddningsverket har lagts ned och det är obegripligt med tanke på hur viktig frågan är och hur många andra myndigheter som finns i Sverige."
Löfven har poppat upp och meddelat sig skriftligen med omvärlden.
https://www.expressen.se/nyheter/stefan-lofven-om-branderna-allvarligt-lage/
Oj det var snabbt agerat 😮
#61 Det är lite som om ett flygplan skulle störta i ett bostadsområde och sjukvården skulle säga "tyvärr, vi kan inte hjälpa till, personalen har semester".
Att det inte är försvarsmakten som ska bekämpa bränder kan jag förstå. Däremot tycker jag att själva namnet "Myndigheten för samhällsskydd och beredskap" tyder på att det är en myndighet som ska hantera så här omfattande katastrofer. Det är ju då "samhällsskydd och beredskap" behövs. Fast vad annat kan man vänta sig när det är Dan Eliasson som är chef.
I det här numer märkliga landet så belönas man av sina fatala missöden. Snart ligger även MSB i ruiner.
-
Mitt inlägg #71 var ironiskt om nu nån inte förstod det.
#71 Det ryktas om att det var Missing People som hittade honom, men jag vet inte om det är sant.🤔
Bränderna eskalerar tyvärr och nu går stora varningar ut.
https://www.expressen.se/nyheter/smhi-varnar-for-aska-och-kastvindar-en-mardrom/
När kommer ryska superplanen, för vi behöver de nu.
Ingenting är omöjligt. Vart hittade de gubben då. Hade han gått vilse i sen egen vinkällare?
Här är helikoptrarna som Sverige sålde.
#21ff Nu sätts Herculesplanen som vi omnämnt tidigare in. Inte i släckningen, men väl för att transportera material och personal.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skaraborgs-herculesplan-hjalper-i-kampen-mot-branderna
Codonopsis #64 antar att ditt inlägg var som ett svar på inlägg 12, men om du hade fortsatt att läsa till #15 så hade du sett att vi som läser/följer tråden redan då fått veta att det om ryska planen gällde 2014.
.
På svt, flera skogsbränder i landet, finns ett sorts nyhetsflöde. (klicka på visa fler inlägg) Där (17.09) står att svts reporter pratat med eu-kommisionären Christos Stylianides som är ansvarig för humanitärt bistånd och krishanterng.
Han hade precis lagt på luren efter att prata med morgan johansson. Han informerade johansson att frankrike erbjudit sig att skicka två canadair-plan. Om det stämmer det som står så kommer dom komma hit imorgon. Får hoppas det stämmer.
Ja förutsatt då att sverige tackt ja till erbjudandet.
Tillägg. Det är precis på nyheterna och det ska tydligen stämma att planen från frankrike kommer imorgon.
.
Ny storbrand i Västerdalarna. Totala ytan av alla bränder sägs snart vara lika stor som den 2014, dvs som Uppsala, Västerås och Örebro tillsammans.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv9E37/nya-brander-i-dalarna--hoppas-pa-vattenbombplanen
#29 Löfven reser till Ljusdal i morgon. Oppositionen är inte oväntat kritiska till hans uppträdande under krisen så här långt.
Är nog inte så konstigt om man väljer att ha semester istället för att träda fram i tv och lugna befolkningen. Men lyckligtvis så har han snart nytt jobb.
Brandmän från väst förstärker i Dalarna.
"Under onsdagen åker 12 Medarbetare från Räddningstjänsten Storgöteborg och Bohus räddningstjänstförbund till Dalarna för att hjälpa till.
– Sex man åkte efter lunch. Ytterligare sex man kommer åka senare ikväll. De kommer att dela på dygnet fram till lördag. Sen kommer vi att försöka skicka nya styrkor. Behovet från Dalarna sträcker sig över tre veckor, men vi har inte planerat så långt, säger Anders Ekberg som är räddningschef för Räddningstjänsten Storgöteborg.
Han berättar vidare att situationen även på hemmaplan just nu är ansträngd. – Det är mycket bränder här. Men för tillfället tycker vi att det är viktigt att hjälpa de där uppe som har jobbat länge och går på knäna."---
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/brandmän-från-göteborg-skickas-till-dalarna-1.7237716
Läste nyss att i Mellansverige så är det ungefär 70 brandhärdar.
Var på rapport här. Vi har 10 st militärhelikoptrar som kan vattenbomba. 3 används då personalen frivilligt avbrutit sin semester. Men de andra 7 står alltså på marken. Jag tror inte den personalen skulle ha nåt emot att avbryta sin semester om de fick ett samtal.
Även på rapport, dom intervjuade en från KD tror jag som sa nåt att regeringen kan ta beslut imorgon (om dom vill) att försvaret skulle få till uppgift att hjälpa till. Fast nåt sånt beslut lär inte komma.
Var igår eller idag så uppe i älvdalen ska eliasson sagt att maskineriet nu börjar gå för högtryck. Nu, det har brunnit i flera dar och först nu.
I länken som göstage har i 82 så ska löfven sagt "MSB har bett om mer hjälp från andra eu-länder och regeringen tar nu kontakt för att denna ska vara på plats så snabbt som möjligt." Nu, ja vad ska man säga.
Och det är ju nåt som låter väldigt illa när räddningtjänsterna får till svar från tex MSB att dom inte får hjälp för att människor är på semester.
Vilken planet har MSB och ansvariga politiker befunnit sig på som inte insett det allvarliga läget som är i sverige.
Räddningstjänsterna drog slutsatser från branden i sala så de bla börjar vattenbomba tidigare. Och det är ju som det har konstaterats förut i tråden en jävla tur för annars hade det varit ännu värre.
Men helt klart så har varken myndigheter som MSB och politiker inte dragit några som helst slutsatser från sala. Trodde dom att det bara skulle hända den enda gången.
.
#86 Dom 7 Black Hawk är på verkstad. Som med alla fordon måste dom underhållas. 1 timme i luften betyder 1 timme på verkstad. och dom har få besättningar som är utbildade på att vattenbomba.
Sen har dom redan deltagit i 29 bränder i år. För att flyga behöver du besättningar, teknisk personal, bränsle, tankbilar.
Ekonomin är redan ansträngd för försvaret.
Det saknas 35 miljarder kr till Försvarsmakten.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/07/breaking-forsvaret-saknar-35-miljarder.html
"Bra att ha": sida för samlad krisinformation från svenska myndigheter.
Totalt har Försvarsmakten under perioden 21/5-17/6 bistått med ca 90 timmar helikopterstöd vid brandbekämpning, ca 25 000 arbetstimmar med soldater på marken samt ett flertal tillfällen stöttat med att identifiera brandhärdar med drönare (UAV).
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2018/07/forsvarsmakten-utokar-stodet-mot-skogsbranderna/
Vid naturkatastrofer i ett så rikt och välfungerande land som Sverige (enligt de styrande politikerna…) ska det inte behövas att folk känner sig tvingade att hjälpa till med sysslor som inte ingår i deras arbetsuppgifter; det ska inte behövas att folk känner sig tvingade att avbryta sina semestrar för att jobba; det ska inte behövas att privatpersoner ger av sin tid och sina pengar för att de känner att de måste hjälpa till. Och det ska inte vara så att man är beroende av hjälp från andra länder.
I ett rikt och välfungerande land finns det resurser, framförhållning, planering, reservpersonal och en ansvarsmedveten regering som lever i verkligheten!
Vi behöver få Räddningsverket tillbaka och egna vattenbombplan. Bland annat. Nu.
#87 Som jag förstod av TV-nyheterna är de 7 helikoptrarna inte utrustade med krok för vattenbombning.
#91 Är inte det Sjöfartsverkets helikoptrar?🤔
Det känner jag igen från en tidigare diskussion:
https://politik.ifokus.se/discussions/553f273dce12c44bfb000083-nya-helikoptrar-kan-inte-vattenbomba
#91 Hittar inte inlägget på Twitter nu men flera av dom står på verkstad och vissa i beredskap som dom ska göra.
Räddningstjänsten Skåne skickar 20 man till Gävleborg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/skane-skickar-20-brandman-till-brandharjade-gavleborg
Det var därför jag förut (2014) skrev att jag var frivillig volontär. Tvingad volontär är nåt helt annat. Exempel på tvingad volontär är den där mannen som vägrade lämna sin gård och stod med vanlig vattenslang. Brandförsvaret fick bokstavligen släpa bort han. Minns jag rätt nu så slutade allt väl där och gården klarade sig ifrån elden. Djuren i hans hagar klarade sig oxå har jag för mig.
Din fetade mening är inget som stämmer överens på Sverige längre.
#93 Är det Sjöfartsverkets eller Försvarets helikoptrar? Eller det kanske är samma sak?
(Edit. Lyssnade igen på Aktuellt och det verkar vara så att Försvaret har 7 helikoptrar som saknar tillgänglig personal, och Sjöfartsverket har 7 helikoptrar som saknar krok.)
#84 och #94 Man får hoppas att det inte börjar brinna el dyl i Bohuslän eller Skåne de närmaste dagarna…
#96 Det är faktiskt rätt ansträngt här också men inte i samma omfattning som längre upp i landet, och de som reser gör det utom ordinarie tjänst.
Ett uttalande av generaldirektören för MSB/Myndigheten för samhällsskydd och beredskap: "Jag har inte mandat att beordra in försvarets helikoptrar".
Och i intervjun säger han dessutom "säkerställa att vi är starkare nästa sommar"… "vi måste vara betydligt starkare nästa sommar"… det är ju dennasommar en massa fritidshus brunnit ner i skogsbrändernas spår, men det vill Dan Eliassson, i sin egenskap av chef för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, uppenbarligen inte kännas vid… det vore intressant att få veta hur många stugor och fritidshus som ska tillåtas brinna ner innan dess.
Källa: https://www.svt.se/nyheter/eliasson-jag-har-inte-makten-att-beordra-in-forsvarets-helikoptrar
Hmpf.
#98 så länge det inte är hans egna stuga om han nu har någon så är det nog ingen bråska för han
#99: mmm.. ju längre bort från maktens centrum människor bor, ju mindre del av "kakan" får de, uppenbarligen… demokrati var ordet, med betoning på ”var”…
JimmyL #87 den militär som dom intervjuade häromdan sa inget om att helikoptrarna stod på verkstad för då hade jag inte reagerat. Utan det han sa var att det inte ingick i deras uppdrag och att det inte gick att beordra in personal.
När det gäller pengarna/budgeten. Jag skulle inte se det som ett problem att om/när man ber om hjälp/kallar in militären att det inte går på deras egen budget utan att det då skulle gå på statens "allmänna" kassa. Alltså då löner både för markpersonal och helikopterpersonalen och alla kostnader för planen/helikoptrarna, bilar då både när dom är på plats och service efteråt.
Det som jag däremot ser som ett problem och tycker är lite konstigt. Att det inte finns tillräckligt med personal som är utbildad på att vattenbomba. Det borde ju rimligen höra till standard utbildning så att alla helikoptrar kan användas samtidigt. Och det behövs ju åtminstone dubbla besättningar på varje helikopter så de kan avlösa varandra. Eller är det kanske även så att det inte ens finns tillräckligt med personal att utbilda.
.
När det gäller sjöfartsverkets 7 helikoptrar. Jag hörde också det där att som saknar krok. Det borde rimligen ligga i allas intresse att den personalen utbildas på att vattenbomba, om dom inte redan kan det.
Sen naturligtvis att dom ser till att få dit krokar på helikoptrarna. Eller är det så att de helikoptrarna inte har tillräcklig konstruktion för att klara av att dom sätter dit såna.
Det där med att vi ska vara starkare nästa sommar som eliasson sa. Det var väl nåt i den stilen dom sa 2014 att vi skulle vara bättre rustade nästa gång. Det har gått 4 år sen dess så att vi skulle vara bättre rustade nästa år är knappast sannolikt.
Jag såg på aktuellt att i fågelsjö har dom fått regn. Reportern sa att det vräkit ner den senaste halvtimmen och regnade fortfarande. Så dom fick lite hjälp av naturen. Även om det behövs mycket mer än det så så var det positiva nyheter från ett ställe.
.
Det är inte fel på "landet" utan på inkompetenta politiker.
😡
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#101 Det är inte heller försvarets uppgift att släcka bränder utan det är räddningstjänstens uppgift. Hade regeringen tagit tag i beredskapen så hade vi nog sluppit hyra in helikoptrar och vattenbombplan.
Ur debattinlägg från Brandmännens Riksförbund:
"Inrikesminister Morgan Johansson säger att vi "generellt sett har en bra räddningstjänst och en bra beredskap”. Men har Sverige verkligen det? Brandmännens riksförbund, BRF, är av helt annan uppfattning och har gång efter annan påtalat att bristerna är långtgående och stora. Nu ser vi konsekvenserna. Vid ett seminarium i Almedalen presenterade BRF en delrapport från den stora enkätundersökning som gjorts under våren. Av den framgår att det saknas ca 2500 deltidsbrandmän i Sverige. Många heltidsstationer vittnar om neddragningar av personal."---
"Vi anser oss ha belägg för att bristerna inom svensk räddningstjänst är stora och omfattande och den slutliga rapporten av enkätundersökningen i september kommer att ge en fullständig bild. När nu stora delar av landet brinner blir enkätsvaren i valda delar häpnadsväckande. Ett exempel är att det finns förvånansvärt många brandstationer som helt saknar möjligheter att kunna transportera vatten, man har helt enkelt inte tillgång till en tankbil. Det förekommer alldeles för ofta att stationer bara har en basbil med cirka 3000 liter vatten, i övrigt ingen resurs för vattentransport.
Att Morgan Johansson pratar om "brandflygen från Italien" har nog ingen undgått. Men är det EU och Italien som är lösningen för Sverige? Är det dit vi ska ringa så snart en brand gått över styr för att vi själva inte har utbildad personal i tillräckligt antal för att kunna hantera situationen? Naturligtvis inte. Hade beredskapen varit god hade Sverige sannolikt inte behövt nyttja andra länders resurser."---
http://www.expressen.se/debatt/brandmannen-vi-varnade-er-for-detta-/
Morgan Johansson och hans lögner börjar bli smått irriterande nu. Är inte bara han som är Bagdad Bob i regeringen. Man har haft fyra år på sig att förstärka beredskapen för såna här katastrofer. Än en gång, hade inte branden 2014 skett så hade alla bränder som nu råder varit betydligt större.
Alldeles nyss så skänkte man bort pengar till ett land i annan världsdel som hade räckt till 10 st italienska vattenbombarplan. Men vi har inte råd att köpa in dessa plan för landets och folkets säkerhet 🤪
Brandområdet fördubblades på ett par timmar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1ol64/byn-hotas-fran-tre-hall--brandomradet-mer-an-fordubblat
#105 Slutklämmen i artikeln är skrämmande:
"Brandmännens riksförbund efterlyser ett ansvarstagande från kommuner, kommunförbund, arbetsgivarorganisationer, regering och riksdag. Sverige har sannolikt aldrig i modern tid varit sämre rustat för brandbekämpning. Insatser behövs och BRF är mer än villiga att bidra med kunskap och lösningar på problemet.
Det krävs kunskap. Något som endast individer med lång erfarenhet av branschen har. För en gångs skull, lyssna på oss."
"Sverige har sannolikt aldrig i modern tid varit sämre rustat för brandbekämpning."
Skogsbränderna i Sverige – flera byar har panikevakuerats
Vid klockan 9.30 inleddes de nya vattenbombningarna med fokus på eldhärjade Enskogen, Kårböle, Nötberget och Ängra.
https://www.expressen.se/nyheter/skogsbranderna-i-sverige-flera-byar-har-panikevakuerats/
#5: jag läste ett yttrande i samband med en försvarsutredning för ett antal år sedan följande:
"Visst ska vi ha ett försvar, men det ska helst inget kosta.". Ett fungerande försvar är väldigt lätt att "montera ner", men väldigt väldigt svårt att bygga upp…
Hela 7 mm regn nordost om Östersund i går! Då lär inga bränder uppstå här på ett par dagar!
Bra det kommit regn, men 7 mm är tyvärr ingenting då det säger slurp i skog och mark, men 7 mm är bättre än ingenting 👍
De säger på tv nu att de totala bränderna nu är större än branden 2014.
JimmyL #104 visst är det så att det är räddningstjänstens uppgift. Och normalt sett så brukar dom klara av att släcka skogsbränder med bara markstyrkor med den personal dom har och ev få hjälp från andra kommuners räddningstjänst. Men ibland (även när det är normalt) behöver dom hjälp med tex vattenbombning och dom har inga egna helikoptrar så då måste militären kunna hjälpa till. Och vad jag vet så brukar dom få hjälp då.
I år är det inte normalt. Så det krävs mer i år än normalt.
Och visst är det så om politiker hade sett till att vår beredskap varit värd namnet så hade det nog inte varit nå problem.
Fast lika viktigt är att regeringen faktiskt ser till att ta beslut som behövs tidigt när vi hamnar i såna här lägen. För läser man den länk som göstage har i #105 så låg bollen hos regeringen att militären skulle hjälpa till vattenbombning, "Nu meddelar försvaret att helikopterbesättningarna är beredda att efter ett regeringsbeslut avbryta sina semestrar för att bistå i släckningsarbetet. Beslutet har alltså legat hos regeringen."
.
När det gäller bränderna. När jag läser nyhetsflöde på svt. Så bara ljusdal börjar närma sig 10 000 hektar och i dalarna runt 5 000. Så bara dom två tillsammans överstiger 2014. Senaste siffran jag sett när det gäller totalen för alla bränder som pågår just nu är 20 000 hektar. Så sammanlagt så överstiger alla bränder som pågår just nu 2014 (som låg på ca 14 000) med råge.
Sen i nyhetsflödet (14.36) så ska löfven sagt på presskonferensen. "En central del är att alla berörda myndigheter bidrar till brandbekämpningen, men också att det kommer in hjälp från andra delar av landet."
Verkar som han missat att det är dom som behöver ta beslut, sen beror det på vad han menar med att det kommer in hjälp från andra delar av landet. För han verkar missat att det brinner på andra ställen. Och de behöver sin egen personal och annat själva.
Fast det brinner på andra orter så har några skickat personal, så dom i landet har redan gjort det dom kan. Och dom måste ju ha tillräckligt med personal kvar så att de kan hantera bränder som uppstår hos dom.
.
Såg Löfvens tal på tv och jag måste säga att jag blev lite oroad då han sa att efter dessa bränder så ska de analysera och ta lärdom av detta. Borde man inte ha gjort det redan 2014?
Jo man kan ju tycka det. Men jag antar att dom blir att skylla på att det var inte dom som hade makten när det brann 2014. Så då behövde dom inte fundera över den. Dom kom till makten först några månader senare.
Fast ärligt så tror jag inte heller alliansen har dragit någon lärdom av branden 2014. Och egentligen samma orsak. De förlorade ju makten så då var det inte deras ansvar.
.
När det handlar som sån stor katastrof som det var 2014 så får man helt enkelt ta av sig partitröjan och samarbeta. Det verkar som vi människor inte är värda ett skit. I år är det än värre katastrof då det är så många bränder på olika ställen.
"Många sluter upp från olika håll för att bekämpa skogsbranden i Trängslet, men räddningsledaren Johan Szymanski efterlyser en bättre samordning – på nationell nivå.
– Regeringen måste sätta ner foten och ta ansvar för det här nationellt. Det behövs någon form av nationell räddningsledare nästan, säger Johan Szymanski, brandchef i norra Dalarna."---
Ja, var finns det övergripande ansvaret i en nationell krissituation - vem tillsätter en samordnande funktion? Eliasson? Hultqvist? Morgan Johansson? 🤔
#118 det där med samarbete när det gäller viktiga saker, har det nån gång funkat. Brukar väl alltid bli käbbel och/eller långbänk.
Ja det är värre i och med att det är på fler ställen. Hade det varit ett ställe så hade det på ett sätt varit bättre, fast totalen nu är större för då hade ju tex helikoptrar/plan koncentrats till ett ställe och det hade då blivit mer effektivt och markpersonal hade varit fler och de hade haft en chans att få lite vila emellanåt.
Men å andra sidan hade det bara varit ett enda ställe med den totalen som är nu så hade varit värre för befolkningen för då hade långt många fler varit tvungna att evakueras.
Bara den i ljusdal är på egen hand (hittills ca 12 000) på väg att överträffa 2014.
.
#119 med tanke på att du tar upp trängslet. Där har dom varit tvungna att avbryta vattenbombningen över skjutfältet då en artelleripjäs exploderade igår. Och det säkerhetsavstånd som är beräknat är 800 m uppåt. Så den branden hade dom börjat få kontroll på, men riskerar nu att öka igen.
Övergripande ansvar, ja du vem.
.
Förutom den hjälp som vi fått från utlandet och blivit lovad hittills så kommer det även komma en helikopter från litauen och 5 från tyskland. De ska enligt plan anlända imorgon.
De italienska planen har kört ca 100 vändor var. Han som är i ljusdal säger att den branden är enorm. Han har släppt ca 600 ton vatten.
Tydligen så har ytterligare 4 nya bränder har utbrutit i landet under dagen. Vet inte om dom är under kontroll eller kanske till och med släckta.
.
Tittar runt på olika sociala medier och Löfvén är inte populär. En regeringschef ska oavsett om det handlar om färjekatastrofer, terrordåd, tsunamikatastrofer, skogsbränder och andra nationella katastrofer kliva fram direkt.. Nu var det mer eller mindre efterlysning efter honom innan ha till slut uttalade sig..
#121 Finns en del om situationen vid Trängslet även i denna tråd, för kännedom.
Nej för fasen, det räcker med katastrofer nu.
Enda skillnaden generellt sett nu är att nu ser man hur oförberedda regeringen är på katastrofer. Man har inte lärt sig ett skit från 2014 och framtidsutsikter, och ändå har meteorologer varnat om kommande torka och hetta åtskilliga ggr. Det är kaos mao. Men det är väl egentligen ingen nyhet. Är enbart en jäkla bonnröta att det inte hänt mer saker i det här landet än det gjort.
Du kan ju förstå om vi haft tjänstemannaansvaret kvar till fullo, speciellt när alla dessa politiker stått i tv och sagt hur jäkla bra allting går, och sen visar det sig att det inte ens finns pengar för att skydda vårt eget land och vår egna befolkning. Nu står de där med händerna i syltburken.
Hade det här hänt när vi hade god ekonomi samt lite struktur i samhället så hade Sverige fixat det här, om kanske inte själva så med hjälp av våra grannländer i Norden. Penningfråga bara (du vet, pengar som inte finns).
Vattenbombarflygplan är ingen nyhet. Det har Kanada haft väldigt länge, och att vi har mkt skog i Sverige kan väl knappast vara en nyhet. Helikoptrar, både privata och i företag finns det massor av, även om dessa kanske kan ta 500-1000 liter vatten per gång.
Han visade sitt rätta jag mao. Nån med intresse av politik kan väl knappast vara förvånad.
Brandchefens krav – mitt i brandkaoset
Samtidigt riktas kritik mot staten – aktivera myndigheterna.
– Ansvaret ligger hos regeringen. Läget är allvarligt nu, säger Mikael Svanberg, på Brandmännens riksförbund.
https://www.expressen.se/nyheter/brandchefens-krav--mitt-i-brandkaoset
Lite jämförelser.
Augusti 1975 så brann det i Lüneburg, Tyskland.
Ungefär 15 000 personer bekämpade branden som ytmässigt eldhärjades ca 7 400 hektar, vilket är betydligt mindre än det som nu råder i landet. Räddningstjänst, polis och militär samarbetade med att bekämpa branden.
Otroligt nonchalant regering vi har! Makten och karriären i TV-kamerors glans, det vill de ha, men något ansvar för landet och folket vill de inte ta.
#126 Ur artikeln, intervju med justitie- och inrikesminister Morgan J:
"Försvarsmakten säger att de inte kan ta in personal som sitter i beredskap vid sex skogsbränder – det krävs beslut från er i regeringen. Är lagen som den ser ut nu bristande vid krissituationer som den här?
– Det behövs inga beslut från regeringen för att kalla in personal. Det har Försvarsmakten gjort nu också, och det sker på frivillig basis. "
Hur stabilt och förtroendeskapande är ett sådant uttalande?! Han vet inte vad som gäller och han bryr sig inte, bara han slipper göra något… 🤪
(Är övertygad om att Försvarsmakten vet vad som gäller, och att de bryr sig. 🌺)
Lyssnade på Dan Eliasson nyss och man inser att de har totalt missbedömt läget, och de har fasen inte lärt sig nånting från branden 2014. Att det är mer torr mark och skog nu vet alla samt att det är mer vind. 1+1=2.
Upprepar från #119:
"– Regeringen måste sätta ner foten och ta ansvar för det här nationellt. Det behövs någon form av nationell räddningsledare nästan, säger Johan Szymanski, brandchef i norra Dalarna."---"
I andra länder är det normalt och naturligt att regeringen tar ansvar i stora kriser. Det gör de alldeles självmant, utan att någon behöver be dem om det…
(Edit. Löfvén skulle ju åtminstone kunna svetsa dit krokar på Sjöfartsverkets helikoptrar, så gjorde han någon nytta…😉)
Jag la in #127 av en enda anledning: samarbete.
I morgon börjar O-ringen, en årlig orienteringsvecka med 15.000 deltagare plus deras familjer och publik, det rör sig alltså om uppskattningsvis 40.000> som samlas under tävlingen. I år går tävlingen i det känsliga världsarvet Höga Kusten, som redan är drabbat av en större skogsbrand i närområdet (Brattsjö).
Vad det kommer att innebära för brandrisker och påfrestning på naturen diskuteras här.
Några tankar.
Brandmän - Kommunalarbetaren - 2017
Kommunerna ville spara pengar och drev igenom det så kallade brandavtalet RIB 17 där man ville jämnade ut kostnaderna för deltidsbrandmännen och att alla skulle tjäna lika mycket oavsett arbetstid. Så man minskade OBt och la det på grundlönen för alla istället.
"Men vi har mycket ingående varnat arbetsgivaren för vad som kan hända i spåren av det här. Det är inte BRF som säger upp sig, det är människor ute i landet som faktiskt åker på ett lönetapp och som väljer att avsluta sin anställning, säger Magnus Sjöholm."
Så en massa deltidare sa upp sig istället för att jobba obekväm arbetstid för en skitlön. Inte oväntat och idag har vi brist på 2500 deltidsbrandmän på marken. Bra jobbat!
Brandflyg - Sverige har redan vattenbombare
Följer man medierapporteringen kan man lätt få intrycket att flygplanen som just nu vattenbombar bränder i Ljusdal och Lillhärdal har lånats ut av generösa italienare. Det stämmer inte – de är en del av EU:s Emergency Response Coordination Centre (ERCC), unionens gemensamt finansierade civilskyddsmekanism.
Brandbekämpningsflygen må stå på italiensk mark, men de hör lika mycket hemma i svenskt luftrum. Det kallas för resurssamordning och bygger på samma logik som en bilpool eller ett försäkringsbolag.
Detta är en av de saker som vår EU-avgift går till. Däremot anser jag att Sverige, Norge och Finland kunde haft ett par Bombardier 415 Superscoopers tillsammans baserade i norden.
Glöm inte att det är val i september…
😡
Ser på text-tv att en del butikskedjor har grillkampanjer, med bl a låga priser på engångsgrillar, trots eldningsförbuden som råder på många håll. Andra går dock åt motsatt håll, bl a ICA.
Stämmer, tyvärr. Lidl och Coop vad jag känner till.
Så oerhört magstarkt av Lövin att göra politik av dessa katastrofbränder som nu råder. Inte nog med det så anklagar hon Alliansen (branden 2014). Om inte jag missminner mig så var det förra regeringen som köpte in Black Hawk.
Tant Lövin lever inte som hon lär, vilket antagligen alla vet vid det här laget.
Jorden har sina cykler och har haft så hur många år som helst, och om Lövin vill rädda universum så är det inte i Sverige hon skall börja. Indien är ett alternativ.
Nuvarande regering har haft ungefär 1050 miljarder kronor att spendera i statsbudget och MP har haft nästan fyra år på sig att förbereda landet för brandkatastrofer.
Enligt den information som nu råder så kommer det inte gå att släcka de största bränderna på flera veckor. Ingen vet, det kan bli betydligt värre.
Att Lövin är desperat för att MP inte klarar 4% är underförstått, men det här var droppen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7002690
#24: "tidigare" hade ju Flygvapnet åtta stycken Hercules-flygplan. Någon som känner till vad som hände med de två andra flygplanen?
Det ska bli intressant att se hur regeringens sätt att (inte) bemöta de både katastrofala och tragiska effekterna av alla de många skogsbränderna runt om i landet påverkar valet i september…
#139 Ja, det kan bli intressant!
Nu har Sverige mottagit eller erbjudits hjälp i form av brandflygplan, brandhelikoptrar eller andra fordon från ett antal länder: Norge, Danmark, Italien, Frankrike, Tyskland, Litauen, Polen, Österrike och Portugal. (!)
Vad gör detta med den stolta Självbilden som vår regering putsat så ihärdigt på? Har Löfvén inte kallat Sverige en humanistisk stormakt, och kämpat sig till en plats i FN:s Säkerhetsråd? Och så kan de inte ta hand om sitt eget lands säkerhet när det gäller. Ertappade med brallorna nere, inför hela Europa…
#140: har jag fattat det rätt så åker Stefan Löfven omkring och säger saker som alla redan vet sedan länge… saker som inte tillför räddningsarbetet någonting alls.
#140 vi får väl hoppas på att många människor nu vaknar och inser hur allvarligt läget är i det här landet. Många kommer ju fortfarande leva i sin bubbla och inte begripa nånting, men det är ju väntat. Bara läsa "på nätet".
Kämpat till sig en plats i FN´s säkerhetsråd vet jag inte om jag vill hålla med om. De mutade till sig den platsen. De köpte den med svenska skattepengar.
Du kan kolla på youtube gällande Sten Löfvens alla uttalanden men det kommer att ta tid så därför så skall jag göra en sammanfattning av det han till 99% har sagt.
1. Det är bara käbbel
2. Det är Alliansens fel
3. Vi har satsat mer pengar än Alliansen bla bla bla
4. SD är rasister, fascister och nazister
5. Vi har eller kommer tillsätta en utredning och sen återkommer vi med resultatet. I snart fyra år så har han sagt detta.
Gällande nuvarande bränder så finns det ju 30-tal utredningar från branden 2014 och alla utredningar visar samma sak. Så det enda Stefan Löfven låtsas är att folk skall tro han bryr sig och tar ansvar. Varför skapa en till utredning där facit redan finns? Jo för att vinna folks röster till valet.
Det finns inte en regering som kommer i närhet av alla brutna vallöften och lögner, katastrofer när det gäller sparkade eller "avhoppade" högt uppsatta i den här regeringen någonsin. Enbart Löfven är prickad 7 eller 8 ggr.
Man har anklagat SD för att vara ett enfrågeparti. Redan år 2015 skrev SD detta:
”Efter branden i Västmanland 2014 utvärderade Sverigedemokraterna den svenska förmågan att hantera bränder och såg förbättringspotential. Vi föreslog därför bl.a. att de svenska Herculesplanen skulle kompletteras med system för brandbombning, en lösning som många andra länder använder.
Ett Herculesplan med MAFF-system har kapacitet att sprida 12 000 liter vatten per tömning. Detta tillsammans med en upprustning av Försvarsmakten i allmänhet, och särskilt det civila försvaret, hade markant förbättrat den svenska förmågan att släcka bränder. Det finns dock ingen glädje i att konstatera att man har haft rätt när skog för miljarder brinner till följd av de andra partiernas naiva inställning. Snart är det val. Då kan du antingen rösta på partier som är efterkloka, eller så kan du rösta på det parti som konsekvent har haft rätt.”
- Roger Richtoff, försvarspolitisk talesperson (SD)
Alla förslag som SD kommer med motarbetas av de andra partierna. Det var därför man uppbringade DÖ (December Överenskommelsen) där det gick ut på att bryta mot grundlagen samt frysa ut ett demokratiskt valt parti som SD. Varför SD växer sig stora skiter man i, bara man får hata och mobba. Man offrar sitt eget folk för att så sin vilja igenom.
Annie Lööf har ju sagt att hellre sänker hon landet än att samarbeta med SD.
Som ett exempel hur utbrett hatet är i det här landet mot sin egen befolkning så kan du läsa denna sk krönika.
En idiot som inte begriper att brandmän kämpar för alla, riskerar sina egna liv. Finns många som kanske är på bristgränsen för vad de orkar med både fysiskt och psykiskt men som ger allt för att hjälpa alla så mkt de kan. Jag har väldigt svårt att tro att dessa hjältar får mer positiv energi av att läsa sån här smörja.
Jag har mejlat vederbörande men tvivlar starkt på att han vågar svara mig.
Sorry för lite off topic, men kändes som du behövde känna till detta.
Tidigare var det försvaret som hade ansvar för att det fanns räddningshelikoptrar som även kunde användas för att släcka skogsbränder, med kort varsel. Den uppgiften togs bort när riksdagen röstade igenom ett nytt försvarsbeslut 2004. Något som få tycks känna till idag.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7003099
#141 och #142 Exakt, prata tomma ord är det enda han kan. Står väl hemma framför spegeln och övar på att låta som en "landsfader".
(#142 Jens L kan ju inte vara riktigt klok. 🤪 Att skylla bränderna på "äldre vita män"! Sveriges bristfälliga krisberedskap kan bara förklaras med dumhet och empatilöshet hos de ansvariga politikerna. Sådana egenskaper har varken ålder, hudfärg eller kön…)
Det fina hatet du vet 🤪
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Australien, Dalarna eller Kalifornien - vi är alla rätt maktlösa inför eldens raseri…
NBC News 18 juli 2018.
(#145 De som yrar om "äldre vita män" verkar ju vara vänster- och MP-sympatisörer, som älskar att hetsa mot SD. Jag tror dock inte att de hatar äldre vita män eller SD så mycket egentligen, utan det de hatar är det faktum att de själva håller på att förlora sin makt och sina karriärer. De skriker som missnöjda 3-åringar som inte får som de vill.)
Nu varnar SMHI för åska i Stockholmsområdet och Norrlandskusten i eftermiddag, med risk för blixtnedslag och bränder.
Läste om en igår som bott i Australien sen 80-talet och han berättade vad som gällde och vilka misstag som skett i Sverige. Tyvärr så kopierade jag aldrig den texten, men han sa lite kort att när eldhärdar kommit upp till en viss storlek så går de inte att släcka. Spelar ingen roll hur många flygplan och helikoptrar man har, utan man får lägga all energi på att evakuera folk och djur samt försöka ta med så mkt värdesaker som möjligt, och låta elden brinna ut.
Om det kommer bli så, så hoppas jag att de som är ansvariga för att Sverige inte tog hjälp av både Ryssland och Nato direkt får väldigt grovt straff (kommer aldrig ske, jag vet).
Sen skiter jag högaktningsfullt vad Stockholmaren anser om Mälarens vatten då dessa stora okontrollerbara brandhärdar ligger betydligt mer norrut.
Ljusdalsbranden flyger – har spridits tusentals hektar.
Elden hoppade 2 km i luften.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvjvjJ/ljusdalsbranden-flyger--har-spridits-tusentals-hektar
I Jämtlands och Gävleborgs län verkar en del regn vara på gång. Har inte känts så välkommet sedan maj -97, då Sveriges dittills största skogsbrand rasade utanför Östersund (bodde några km från infernot). Den slocknade dock efter fem dagar, tack vare regnet som kom då.
#143 Ett annat stort problem i den vevan var att trotjänaren Helikopter 4 (Boeing Vertol) avvecklades för att ersättas med Hkp 14 (NHIndustries NH90). Men leveranserna blev vansinnigt försenade. Hkp 4 slutade flygas operativt 2008. Hkp 14 skulle börjat levereras 2006, nu fick vi de första maskinerna december 2015!! Och de skulle slutleverarats 2009, nu blev det juni 2017 istället.
Och under tiden, mellan 2011 och 2015 märkte man av problemen i försvarsmakten.
1. Vi har inga tunga/medeltunga helikoptrar som kan transportera sårade (medevac) under operationen i Afghanistan. Vilket betydde att vi fick köpa in ett helt nytt helikoptersystem (Hkp 16).
2. Bristande brandbekämpning. 2014. Hkp 4 var avvecklad och först 2015 fick Hkp 14 och 16 förmågan att vattenbomba.
3. Ubåtsjakt. Ni minns Underrättelseoperationen i Stockholm 2014. Då visade det sig att man avvecklat hela vår ubåtsjaktsförmåga, iom Hkp 4, innan en ersättare fanns på plats.
Sämsta affären Sverige gjort någonsin.
Tyvärr har denna artikel blivit betalartikel, men jag hann kopiera texten i alla fall.
Brandbilskonvoj reser genom Sverige – bilister uppmanas att visa hänsyn
Under lördagsförmiddagen fick bilisterna trelleborgarna se något ovanligt. 40 brandbilar från Polen anlände till Trelleborgs Hamn för vidare resa mot Jämtland. Där ska de hjälpa den svenska brandkåren för med att släcka de rådande bränderna.
Cirka 40 stycken polska brandbilar reser under lördagen i en konvoj från Trelleborg mot Jämtland. Brandmännen ska assistera den svenska räddningstjänsten i släckningsarbetet av de skogsbränder som härjar. Konvojen kommer att köra från Trelleborg, via Malmö, mot Helsingborg för att sedan svänga av och köra E4:an norrut.
Konvojen ska köras som en enhet, därför ber brandmännen om hjälp från bilisterna om att inte köra in mellan brandbilarna. Det gäller även om det finns plats mellan bilarna.
https://www.hd.se/2018-07-21/brandbilskonvoj-reser-genom-sverige-bilister-uppmanas-att
#152 Sådana som henne ska brännas på bål.
(#152 En riktig hysterisk fanatiker, eller med moderna ord en våldsbejakande extremist. Man kan väl hoppas att hon blivit polisanmäld för hets mot folkgrupp och/eller uppvigling till misshandel och mord. Hoppas SÄPO håller koll på henne!
Kollade i Wikipedia och hon har tydligen inte blivit prisbelönad, bara nominerad.
"Athena Farrokhzad var sommarpratare i Sveriges Radios program Sommar i P1[3] 21 juli 2014, vars politiska inslag ledde både till hyllningar och kritik.[4] ( …) Programmet anmäldes 70 gånger till Granskningsnämnden, men fälldes inte på någon punkt.[7] I en ledare i Dagens Nyheter kritiserades Farrokzhads sommarprat av författaren Håkan Boström för att hon ansåg allt antifascistiskt våld vara legitimt.[8] ")
Men nu var det ju bränderna det handlar om.
Sådana som hon, gör med skada i samhället/världen än en gammal vit man som mig.
😟
Det var goda nyheter du delar med dig av 👍
#155 Lite OT igen då - Athena Farrokhzad har förstås inte passerat osedd förbi Politik iFokus:
https://politik.ifokus.se/discussions/53c51aa08e0e744b250004e8-det-fina-goda-hatet#3
Med detta sagt, åter till brandläget!
Flera nya bränder efter massivt blixtbälte
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1A1W4/flera-nya-brander-efter-massivt-blixtbalte
Säger bara: fy fasen vilken enorm katastrof detta är.
Katastrof på flera sätt.
#147 som kvinna och mor skäms jag när jag läser sådant.
😭
F! och de l*sp*sk* runt spöket Gudrun S. önskar jag in i mörkret.
Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere
Bränderna är ett elände, det brinner inte bara här utan även på många fler ställen ute i Europa.
Var kan inte MP förbjud bränderna? De fyller ju luften med koldioxid och stoft.
Om de bedrivit en ansvarsfylld politik så hade de satsat på en bättre beredskap.
🤪
Terra Australis
Lotta Gröning på Expressen är inte imponerad av Stefan Löfven.
_Jag hörde Löfven – och jag skäms
_
_Jag hörde Stefan Löfven från Ljusdal, där en av de värsta bränderna i Sverige rasar.
__Drygt 9000 hektar har redan brunnit och branden är fortfarande utom all kontroll.
__Utöver det brinner det på omkring 30 andra ställen i landet och 15 av dessa bränder är utom kontroll.
__Skogsstyrelsen har gjort bedömningen att värden för 600 miljoner har brunnit upp.
__Har du någon vision om Sveriges framtida krisberedskap frågade reportern Stefan Löfven:
__– Jag kan inte föregripa en utredning som nu pågår, sa Löfven.
__Men han ville i alla fall öka antalet deltidsbrandmän. Det saknas tusentals deltidsbrandmän. Sedan fick Löfven också frågan om varför vi inte begär hjälp från Ryssland. De har brandplan som har kapacitet att ta upp emot 40-60 kubik vatten.
__Men det är inte aktuellt med någon hjälp från Ryssland påpekade Löfven som dels hänvisade till de två planen från EU och de ytterligare två planen som beräknas anlända till Sverige i dag, torsdag.
_Han sa också att Dan Eliasson var den som bestämde om åtgärderna vilket innebär att han alltså har rätt att kalla in hjälp från Ryssland. Det må jag säga vilken makt denna Eliasson plötsligt fick. Nyligen sa Dan Eliasson att han inte ens hade makten att kalla in de semesterlediga helikopterförarna som försvaret förfogar över.
https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/jag-horde-lofven-och-jag-skams-/
#161 Du menar väl #152??
Det gjorde jag, men det är lätt att läsa fel när man börjar bli lite till åren.
Terra Australis
Avtal hindrar bandvagnsförare från släckningsarbete.
"Flera frivilliga bandvagnsförare som befinner sig nära skogsbränderna får stanna hemma. Istället får förare från södra Sverige åka flera timmar norrut. Anledningen är att vissa av dem har avtal med fel myndighet."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/avtal-hindrar-bandvagnsforare-fran-slackningsarbete/
🤪
🥵
I ett nötskal.
Terra Australis
Nu svarar MSB varför man inte försökt att få hjälp av större flygplan.
"På sociala medier ställer många sig frågan varför inte Sverige har bett Ryssland om hjälp i kampen mot skogsbränderna. Likaså har många sett vattenbombningsplan 747 Supertanker som en lösning och undrar varför inte Sverige hyr in sådana plan. 747 Supertanker är baserad på amerikanska Boeing 747 och rymmer drygt 75 000 liter vatten.
Marcus Årskog är talesperson för den särskilda organisation på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), som hanterar bränderna. Han pekar på flera anledningar till att man inte hyrt in stora vattenbombningsplan från Ryssland eller någon annanstans ifrån.
– Våra experter har bedömt att de brandbekämpningsplan som vi har nu är mest effektiva för de kan gå ner och väldigt snabbt skopa vatten och gå upp igen, säger han. De stora planen å andra sidan, säger Årskog, måste landa varje gång vattnet är slut och det tar 40 minuter att fylla upp dem. – Det är väldigt rörigt i luftrummet. Det är fullt med helikoptrar och flygplan. De här stora planen behöver större ytor och de här planen kan inte heller gå ner på alla flygplatser. Det finns bara några få flygplatser som de kan gå ner på."---
https://www.expressen.se/nyheter/darfor-ber-sverige-inte-ryssland-att-hjalpa-till/
Hur svår ska de vara för helikoptrarna att flytta sig nån km åt sidan medan superplanen kommer?. Tar ett par minuter, max. Dessutom så är det ju inte en brandhärd det handlar om. Ett släpp = 37-150 st släpp från helikoptrar.
Sen står det ju att det tar 40 min att fylla planet och sen restid på det och vi pratar kanske minst 1.5 timme mellan besöken från superplanen. Dessutom så har Sverige ett "radarplan". Såg det själv IRL 2014. Eller har det oxå sålts?
Nä, det här handlar om att enbart EU-länder får vara med och släcka. Politik mao.
Det ryska superplanen har en flygräckvidd på 5000 km. Det blir några vändor det innan det måste åka till större flygplats för att tanka och byta manskap.
Här en karta på Sveriges 20 största flygplatser http://appar.esri.se/flygplatser/
Tragisk läsning:
"Björnar på flykt från bränderna - och arter kan utraderas.
LJUSDAL. I Gävleborgs län finns ungefär 500 björnar, och Ljusdals kommun är ett av de mest björntäta områden.
Många av dem finns mitt i de brinnande områdena – med sig har de sina ungar.
– Branden är lika farlig för djuren som för människorna, säger Hans Nordin som är naturbevakare på länsstyrelsen i Gävleborg."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nAnGo/bjornar-pa-flykt-fran-branderna-och-arter-kan-utraderas
Niklas Ekdal: Illusionen om vår beredskap har gått upp i rök – igen
Spåren av blågula katastrofer förskräcker, inte minst de traumatiska efterspelen. Tsunamin 2004 ledde till ett ovärdigt fingerpekande mellan regeringskansliet och utrikesdepartementet om ansvaret för strandsatta medborgare. Estonias förlisning 1994 ledde till ovärdiga turer kring bärgningen av de omkomna. Palmemordet 1986 ledde till en ovärdig cirkus kring utredningen. Ubåtsjakter i blindo ledde till ovärdig masshysteri kring inbillade undervattensfarkoster.
Här finns ett mönster, en misstrons glöd som lär flamma upp med sommarens torra kvistar som bränsle. Först förvåningen över att det oväntade inträffar. Sedan det valhänta ansvarsutkrävandet och fyrverkeriet av bortförklaringar.
Läsvärt.
#148 Okej säg att Ryssland lånar ut vattenbombplanet ILYUSHIN IL-76 k men den kan landa max på 2-4 flygplatser i Sverige. Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå efter som den är för tung för stor del av Sveriges flygplatser.
Måste planen trängas ovanför samma brand. Har vi inte tillräckligt med skogsbränder i Sverige för att låta vissa flyga där inte andra är? Logistikproblem eller logikproblem?
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Sverige kommer aldrig få låna rysk vattenbombplan efter som Sverige och Ryssland har dom sämsta diplomatiska förbindelserna sen kalla kriget.
Ryssland är inte intresserade att låna ut planet och Sverige vänder sig istället till EU för hjälp och har nu kontakt även med Nato.
Läs #169 där har du karta över de största flygplatserna i landet, och detta plan kan flyga non stop 5 000 km, alltså ungefär Sveriges längd ~3.2 ggr. För långt till en flygplats? 😂
Brinner massor norröver.
Nej, det där är ren och skär lögn för att mörka en regeringskatastrof. Säger sig självt. Klart som tusan att man hade kunnat låta dessa superplan ta sig an viktiga mål medan helikoptrarna och de italienska planen kan operera på andra ställen än superplanen. Hade Sverige haft samma yta som Danmark och lika många och stora bränder så hade jag inte sagt nåt.
Än en gång så har beslutsfattarna gjort bort sig som #172 skriver om.
Tyvärr så kommer detta bli en valfråga och vallöften, och en massa lögner hit och dit.
Nu kommer man låtsas bry sig. Man har haft massor med år på sig, och som sagt så föreslog SD 2015 åtgärder (pga branden 2014), som inga i regeringen har brytt sig om. Men, det har ju inte funnits några pengar har det visat sig.
Är så förbannat tragiskt att korrupta politiker kommer undan hela tiden.
Undrar vad det beror på 🤔 (diplomatiska förbindelser) Margot jobbar på bra hon *not*
Har ingen koll på Natos superplan men de har antagligen liknande flygsträcka som ryska superplanen, så det är en katastrof att de inte tagit in Natos superplan för länge sen. Jag kände inte till att det var SÅ illa mellan Sverige och Ryssland.
#176 Spelar ingen roll hur stor flygplatsen är, du kan landa med planet på vilken flygplats du vill på din lista men planet kommer aldrig kunna lyfta efter som asfalten ger vika och planet sjunker ner sen sitter den fast där för alltid.
Du kan jämföra det med att du sätter dig på en tunn glasskiva den spricker av tyngden och sedan kommer man inte upp.
I Sverige finns det max 4 civila flygplatser som kan ta ett så stort plan utan att marken sjunker under den. Och den måste landa för att svensk personal måste finnas ombord.
Lotta Grönings svar till det #168 länkar till.
Bäste Marcus Årskog talesperson på MSB, dina argument håller inte. Jag bryr mig nu inte om varifrån hjälpen kommer men om vi tar Ryssland som har en flotta av stora plan som kan vattenbomba så har de tre storlekar. Ett som tar tolv kubik, ett som tar 40 och ytterligare ett som tar 60 kubik. Alla tre dessa plan kan tanka vatten direkt från sjöar. Att det är trafik i luften är snabbt avhjälpt ni kan låta helikoptrarna vila. En helkopter tar 1000 liter och det vattnet har väl i princip dunstat innan det träffar marken. Tyvärr gör dessa helikoptrar för liten nytta i denna rasande skogsbrand som sprider sig med rekordfart. Dyrt blir det också. Det kanske måste till andra medel utöver detta för att hindra branden.
Så här svarar Dominik Tarczyński gällande anklagelserna regeringen har utfärdat till Polen.
POLEN ”Vi hjälper det svenska folket, inte er regering”, säger Dominik Tarczyński från det polska regeringspartiet Lag och Rättvisa med anledning av de 139 brandmän som Polen skickar till Sverige. Han vänder sig också emot att den svenska regeringen tidigare markerat stenhårt mot Polen. — Kalla oss inte fascister eller nazister, säger han till Nyheter Idag.
https://nyheteridag.se/vara-hjartan-ar-med-det-svenska-folket-inte-med-den-svenska-eliten/
Då ska man veta att Polen har tagit emot 2.5 miljoner flyktingar från Ukraina.
Polska hjältar hjälper Sverige och dessa befolkning, och inte regeringen.
Nu kommer det ju massa förstärkningar från en massa länder så som Polen, Frankrike, Tyskland med fler så förhoppningsvis kan bränderna begränsas.
#178 Tycker att du har en poäng där. Jag tror att ingen i politisk ansvarig ställning helt enkelt vill säga den enkla sanningen: vi litar helt enkelt inte på ryssarna. Kanske vore det hederligare om Hultqvist med flera talade klartext i det fallet istället för att göra olika omskrivningar.
#182 Ja kalla kriget är här igen det gör att Ryssland inte litar på oss och vi inte litar på dom. Det gör att dom struntar i våra problem.
2014 var det skillnad då var våra relationer mellan länderna mycket bättre.
Och då tackade regeringen nej till de ryska superplanen. Att relationen idag ser ut som det gör beror enbart på den regering vi tyvärr tvingats ha dessa fyra år sen branden.
-
Synd att vi inte har demokrati i det här landet. En minoritetsregering kan aldrig bli demokrati.
#184 Snarare att Ryssland hotar Sverige med krig gör att relationen med Ryssland är försämrad, flera gånger har dom övat anfall mot Sverige och när vi har klagat på det så viftar Ryssland bort det och menar att vi överdriver. Sverige får heller inte kritisera Rysslands krig i Ukraina menar ryssarna, då är vi ryskfientliga.
Sen hittar Ryssland på att Gotland aldrig har haft militärer på ön utan det är på senare år som Sverige skulle ha byggt upp militära styrkor på Gotland enligt dom vilket är en lögn.
Skulle Putin försvinna så skulle nog relationerna mellan Ryssland, EU och USA bli bättre. Så länge Putin anser att vi är en fiende så går det inte ha en god relation med Ryssland.
Märkligt att Sverige ens ställde upp i fotbolls-VM 🤔
Har ju bott en sommar på Gotland som du vet (83 eller 84), och förut så var Fårösund ett militärt område och inga utlänningar fick vara där. Satt väldigt synliga skyltar om detta.
Lika så i Slite med omnejd så fanns det hur många luftvärnskanoner som helst (eller vad nu dessa kanoner är för nåt, de i alla bunkrarna), så nog tusan har det funnits militär på Gotland 😃
Vi hittade t.o.m en granat som låg gömd vid ett träd.
Om du skulle berätta det och även visa bilder så skulle ryssarna förneka att det funnits militärer på Gotland när du bodde där sådan inställning har dom.
Nu är vi väldigt OT.
Jag hoppas att bränderna tar slut snart.
Tyvärr så kan vissa bränder brinna året ut, om ingen ny info kommit (har ej varit så uppdaterad idag). Eld under marken kan brinna över vintern tex. Kan t.o.m överleva våren och snösmältning beroende på.
Ny tråd här då denna är lång.
https://politik.ifokus.se/discussions/5b543f30ce12c460700025b1-har-brinner-det-del-tva
#187 Instämmer i förhoppningarna att eländet får ett slut, och mina tankar går till brandmännen i första ledet som stryker svetten och sotet ur pannan och svär på svenska, tyska, danska, polska eller franska. Mina tankar går även till dem som tvingats fly från sina hem och sommarstugor och kanske får återvända till svarta ruiner. Jag tänker även på alla som visar sitt stöd för räddningstjänsten på olika sätt, genom att skänka och leverera mat och dryck, ställa fordon till förfogande och supporta på alla upptänkliga vis. Däremot tänker jag inte på politikerna just nu. Det skall jag göra när jag lägger min röstsedel i kuvertet.
#80 Morgan Johansson var ju motståndare till en EU-gemensam räddningsstyrka.
”Vi måste se till att medlemsstaterna själva, och för egna pengar, höjer sin kapacitet så att man inte tror att man kan luta sig tillbaka och säga att det här kan vi nog ta på EU-resurser, så att vi själva slipper ha den här kapaciteten.”
Det var inrikesminister Morgan Johanssons (S) svar när EU:s kommissionär för humanitärt bistånd och krishantering, Christos Stylianides besökte Sverige i januari för att försöka samla stöd för en EU-gemensam räddningsstyrka.
För 280 miljoner Euro under åren 2018–2020 skulle kommissionen köpa in flygplan, vattenpumpar, fältsjukhus och annat som kan användas vid naturkatastrofer, terrordåd och andra tillfällen när medlemsländernas egna resurser inte räcker till.
”Inget enskilt EU-land kan på egen hand klara av att hantera en stor naturkatastrof. Vi måste agera gemensamt”, sa Stylianides.
”Det blir för dyrt, och risken är att EU-länderna förlitar sig på hjälp från EU i stället för att bygga upp egen räddningskapacitet”, svarade Johansson och gav kalla handen.
Men ett av de här ”EU-länderna” och ”medlemsstaterna” som lutar sig tillbaka och förlitar sig på hjälp från andra, det var visst Sverige.
https://www.sydsvenskan.se/2018-07-23/regeringen-har-litat-pa-att-andra-ska-radda-sverige
#192 Högst densamme, d.v.s. Morgan "vindflöjeln och kappvändaren" Johansson.
😮
Dessa usla politiker.
😡
SVT Nyheter har en interaktiv karta där man kan se hur stort område bränderna täcker i sina egna hemtrakter. Hade bränderna varit här nere hade nästan hela Bjärehalvön stått i lågor.
#195:jag håller med dig, utifrån de utttalanden en del av "våra folkvalda" och andra beslutsfattare har gjort angående skogsbränderna och dess katastrofala verkningar.