Mycket svårt val i år.
Jag har fått rösta två gånger tidigare. Första valet ringde jag min pappa 30 min innan valet och frågade vad han skulle rösta och sen rösta jag lika dant. Jag orkade inte sätta mig in och viste att han tyckte typ som jag. Då var det lätt! Det här valet vill jag rösta för att bli av med den okompetenta regeringen som sitter just nu. Vet inte vad jag då ska lägga min röst. Hur jag än gör så kan det inderekt vara en röst på Löven. Förra gången blev en röst på alliansen en röst på den röd gröna regeringen i och med DÖ. Jag är rädd för att M kommer samarbeta S för att de är så rädda för SD. Då vill jag inte rösta på M Om jag röstar på SD så är de också ganska opålitliga och jag har läst att de ofta röstar med de rödgröna. Men andra ord blir det här valet svårt när man inte får så mycket besked om vilka som kommer samarbeta efter valet. Hur tänker ni?
Jag tycker snarare tvärsom. Har aldrig någonsin varit så enkelt att välja vilket parti man är tvungen att rösta på som nu.
Det handlar inte om vilket parti som har bäst politik, utan det handlar om det parti som har minst dålig politik.
Du kan nog vara rätt säker på att alla partier kommer göra allt för att SD´s väljarkår inte skall tas på allvar (antidemokrati mao).
Anledningen till att inga partiledare säger vad de vill före valet är för att de är fega samt inte står för sin egen partipolitik. Det handlar om makt och pengar i deras lönekuvert.
Skulle ta alldeles för låg tid att fem i tolv ta upp allt som är negativt med gårdagens och dagens politik, men det finns en väldigt god start hur man bör sålla.
SD fick de andra partier i riksdagen att till viss del återinföra tjänstemannaansvaret/ämbetsmannaansvaret men är endast SD och vad jag vill minnas V som vill återföra dessa ansvar fullt ut. Att de andra partierna kände sig till slut tvingade att till viss del gå med på dessa ansvar kan man vara sia om men troligtvis handlar det om väljarstöd. Tog bara tre år detta.
Det parti som inte till fullo vill ta ansvar för sitt handlade kan man sålla bort på en gång.
Så du har två partiers politik av jämföra mellan vad det står i diverse frågor och hur de vill att framtidens Sverige skall se ut.
Bara du vet ju vad du vill.
Är bara läsa ordentligt vad dessa två partier vill samt hur deras budgetar ser ut. Nu går det ju inte syna SD då de aldrig suttit i regeringsställning men kolla vad V´s vallöften har varit och kolla upp hur många av dessa vallöften de infriat.
Alltid vid val så bör man titta tillbaka i tiden på de etablerade partierna och syna deras politik och löften.
Busenkelt mao.
https://samtiden.nu/2018/04/till-slut-riksdagen-vill-aterinfora-tjanstemannaansvaret/
EDIT: hade på annan tråd skrivit att tjänstemannaansvaret avskaffades 1975 eller 1976 men 1974 är rätt svar.
Problemet är bara att Jimmy Åkesson sagt att han är villig att släppa fram Ulf som stadsminister men tvinga han regera på en socialdemokratitisk budget. Jag vill inte ha sossarnas politik så det gör mig också osäker.
Jasså, var mer än vad jag visste. Länka gärna där det står att Kristersson säger att de skall regera med sossarnas budgetförslag.
Jag känner inte till nåt fall där man efter val misslyckats ta fram regering på de tre försök man har (har för mig det var så) men chansen är nog överhängande stor att vi kommer få ett sånt läge efter det här valet.
Eftersom Alliansen saknar ryggrad så kan det faktiskt bli som så att de kommer erkänna Löfven som kommande statsminister.
En politiker borde ha i sitt DNA att vilja styra landet, annars borde man inte vara en politiker. Ungefär som i sportens värld där man vill vinna. Alliansen har haft flera lägen att sänka nuvarande regering men har inte gjort det. Man har skylt på att det skulle vara oansvarigt. Jo tjena mittbena.
Gällande Åkesson så är han den enda politiker som sagt att hans prio inte är att bli statsminister utan att deras politik får gehör. Säga vad man vill, men hur många partier har inte anammat SD´s politik till mångt och mkt sista året.
#3 "Alliansen har haft flera lägen att sänka nuvarande regering men har inte gjort det. Man har skylt på att det skulle vara oansvarigt."
Jag tror inte att det har med eventuell oansvarighet att göra. Det handlar nog om två andra saker. Dels en deal om att "om vi inte fäller er så fäller inte ni oss" och att man är livrädda för vad som skulle hänt med SDs stöd vid ett eventuellt nyval?
Denna deal (DÖ) strider mot svensk lagstiftning. Det är det som är så jäkla sjukt i det här landet. Höga politiker skiter i lagar och regler bara det gynnar deras plånbok.
#3 Det var Jimmy Åkesson som sa det att de skulle rösta fram Kristersson men tvinga han att regera på sossarnas budget. https://omni.se/sd-kan-stodja-s-budget-men-rosta-fram-kristersson/a/L0xEj9
Då är jag med hur du menar.
Minoritetsregering är inget nytt. Borde inte få förekomma för det är knappast demokrati.
Dock så ska du ha i åtanke att Åkesson gör klart för både Löfven och Kristersson att ingenting är säkert. Detta eftersom inga partiledare vill säga före valet vilka partier de kommer samarbeta med.
Och vilka blir lidande för det då, jo vi väljare.
Om inte Alliansen får majoritet så kommer vi få ett parlamentariskt läge som påminner mer om cirkus än Circus Scott.
Mina 25 cent.
Lyssnar du på sossarna så vill de bara. De vill bla bla bla bla. Aldrig nån gång att de tänker bla bla bla bla.
Jag tror tyvärr att valet kommer att sluta med att vi har en sosse regering. Alliansen kommer inte få SD stöd pga C så då kommer alliansen att spricka. C och L kommer att närma sig S för att inte ge SD inflytande. Det kommer att sluta med att C, L, V och MP kommer att rösta för S, de har tillsammans över 50% Det blir 4 år till av en okompitent kaus regering och vi kommer tvingas ta emot mer flyktingar och deras anhöriga än vad vårat välfärdssystem kan klara av. Så bara att förbereda sig på sämre sjukvård, skola och äldrevård. Och en massa symbolpolitik som inte ger några effekter alls.
Usch säg inte så där 😮
😭
Läste senaste för ett par minuter sen hur en äldre oroad herre vad han skulle ta sig till då det varken fanns trygghet eller sjukvård längre. Hans vänner med mindre företag skall eller har redan lämnat landet.
Allt fler människor blir pensionär så fort man bara får. De bryr sig inte om de futtiga hundralappar de förlorar per månad genom att ta ut pensionen så fort man kan istället för att fortsätta jobba. Varför skall de fortsätta jobba och betala skatt när pengarna går till att skapa ett U-land.
Låter som en jävla mardröm detta, men tyvärr, det är dagens sanning.
Sverige, ett av världens bästa länder förstördes totalt på mindre än ett decennium.