Politik iFokus

Politik

Etikett: 15-politiska-partier
Läst 1260 ggr
_Fisken
0

SD:s eventuella påverkan

Jag läser en del om hur folk varnar för SD. Må så vara. Jag tänker inte prata om SD:s duglighet eller inte. Jag tänker på hur riksdagen fungerar.  SD kan ju knappast få egen majoritet och ska de ha igenom något revolutionerade måste de ju söka stöd för det hos andra partier.  Istället blir det förhandlande mellan SD och andra partier men att SD får igenom tunga saker såsom  "Stoppa all invandring" eller "Kasta ut alla muslimer" torde vara långsökt.  

Har jag fel?

Aasi1
1

Nä folk överdriver, precis som du säger de måste få över 50% om de ska få igenom all sin politik. Att de får över 50% kommer med största sannolikhet inte ske i det här valet. Jag tror SD kan bidra till att få en mer åtsramad migrationspolitik genom att endast rösta på förslag som gynnar deras politik.

_Fisken
0

Ja. Så tänker jag också.  Hade det funnit två likartade partier, SD1 och SD2 med ca. 24% vardera hade jag varit lite mer orolig.

[VSK]
9

Att SD är så stora som de är beror helt och hållet på misslyckad politik från de andra partierna. Ungefär 85% av SD´s väljare sympatiserar inte med SD utan de är missnöjda och förbannade väljare som lämnat sina gamla partier.

Så länge 7-klövern håller på i samma bana, ju mer bakåt i tiden kommer vi att gå och ju sämre kommer de flesta att få.

Det är märkligt hur svensk politik fungerar. Det är inte ett dugg konstigt att läget är katastrofalt på många områden. 

Det absolut bästa man kan göra är att rensa rejält i riksdagen samt inför fullt ut tjänstemannaansvaret.

Det som kommer att ske efter kommande väl är partiledare som gör allt för att SD´s väljare inte skall få komma till tals. Kosta vad det kosta vill. Om man tycker vi har kaos nu (ta bara MSB som ett exempel) så är det ingenting mot komma skall.

Hade det här gällt en sport och medlemmar flytt till andra föreningar så hade man vidtagit åtgärder och tagit reda på varför medlemmarna flyr, samt göra nåt åt detta.

Svensk politik är extremt låg sandlådenivå så det liknar ingenting. 

2018 är ett ödesval. 

Det här generationen som växer upp nu är den första på väldigt länge som kommer få det sämre än föregående generation. Vi går bakåt i utvecklingen och det är inte bra alls.

Mina 25 cent.

_Fisken
1

Jag är rädd för att de "etablerade partierna" försöker mota SD genom att inte prata med dem, som du säger. Då har de inte lärt sig av sina misstag.  Utan att veta anar jag att SD får många röster bara för folk blir förbannade på att de "etablerade" inte tar SD till förhandlingsbordet. Vi får väl se vad som sker.

Carmarino
3

Heidi Avellan: Ett land förändras så snabbt.

En röst på nationalister är inte bara en protest. Det är en röst mot dagens liberala samhällsordning. Och förändringen kan gå snabbt.

-----

Historien upprepar sig inte. Att populister och nationalister griper kring sig idag – och att uttalade nazister marscherar också på svenska gator – innebär inte att 1930-talet går igen. Likafullt är det klokt att hålla ett öga på backspegeln. Söka mönster, se tecken i tiden.

Som att den amerikanska extremhögerns guru Steve Bannon har kommit till Europa för att ena nationalister inför Europavalet nästa år, allt för att skada det liberala demokratiska samhällsbygget. Som att internationellt samarbete för välstånd, demokrati och stabilitet – läs EU, Nato, frihandel – betraktas som fienden. Som att muslimer i väst ses som paria.

Inte heller dagens högerextrema är subtila. Inte heller de verkar i lönndom. Och inte heller de kommer att försvinna, bara vi ger oss till tåls.

Sverigedemokraterna fortsätter växa och kommer av opinionsmätningarna att döma att bli stort i höstens val. SD gör skillnad på folk och folk, ser liberaler som sin främsta fiende och vill ha ut Sverige ur EU.

Att tro att det inte betyder något är naivt.

Den 9 september väljer vi framtid – och den framtiden kan börja fortare än anat. Något att fundera över för alla dem som bara vill ge ”etablissemanget” en spark på smalbenet med sin röst.

Nationalister vill inte bara skoja lite med eliten. De vill förändra. Men bara för att nationalismen har segrat förr så måste den inte segra nu.

https://www.sydsvenskan.se/2018-08-03/ett-land-forandras-sa-snabbt

Heidi Avellan är politisk chefredaktör och chef för ledarredaktionen på HD/Sydsvenskan

Än så länge är artikeln öppen för läsning.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

_Fisken
4

SD har ju blivit stora av en anledning.  Har de "etablerade" missat nåt?

Aasi1
6

Pratade med en äldre släkting i dag som är över 80 år och hon har alltid röstat på S säger hon. Nu tycker hon att Stefan Löven är så hemsk och otrevlig mot Åkesson. Därför säger hon att hon kommer rösta SD i år för hon kan inte stödja någon som beter sig illa. Så det är också en anledning till att vissa röstar SD.

_Fisken
0

Det är lite skumt men även inom film så tar man parti för den som blir utmobbad. Kanske samma inom detta?

[VSK]
1

Svenskar har mer eller mindre alltid gillat underdogs. Både i sportens värld och tydligen inom politikens värld.

Det som är mest skrämmande är att politiker inte verkar begripa det. Hade de lagt all energi som de använder på att smutskasta SD och dess väljare till något konstruktivt istället, så hade vi genast haft det lite bättre.

Carmarinos inlägg #5 nämns NMR. Kan omöjligt finnas speciellt många i det här landet som gillar dessa nazister. Det råder delade meningar om hur många nazister det finns men det är allt ifrån 300 - 700 st i hela landet. 

Varför kan man inte förbjuda nazister då?

Tjaaaa, det skulle ju kunna bero på att måste man förbjuda extrema grupper så måste man förbjuda alla extrema grupper. Hur man skall tolka detta får var och en göra en egen bedömning om.

Den kommunistiska tidningen Flamman säger helt enkelt: Att lagstifta mot nazism är svårt och kan få förödande konsekvenser för vänstern. Dessutom säger man "En vänster som vill vinna långsiktiga segrar kan aldrig förlita sig på lagstiftning".

http://flamman.se/a/att-lagstifta-mot-nazism-ar-svart-och-kan-fa-forodande-konsekvenser-for-vanstern

Har jag sagt CTRL-ALT-DELETE ?