Frågor om att namnrösta
Jag funderar på att namnrösta i kommunvalet. Men den jag funderar att rösta på är inte med på sitt partis lista. Var "hamnar" rösten då om han inte får nog många röster för att sitta i kommunen?
l'm back
Det beror väl på varför personen inte står med, vissa får inte stå med och få röster. Mer än så vet jag inte…
Precis som de som står på listan får de inte plats då i kommunfullmäktige utan fortsätter att vara medlemmar på samma vis som innan valet.
Varje personvald person behöver få en viss procent av partiets röster för att få en plats. Det beror ju på hur många mandat partiet får i röstningen.
Får en person i partiet som inte står med på vallistan fler röster än den som står högst på listan kommer den personen vara först i kö till de mandat partiet vinner i valet.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
tlover vet inte om du redan har röstat.
När det gäller kommunval som du funderar på. Så måste du kolla upp att personen har lämnat samtycke till kandidatur (gäller alla tre valen som jag förstår det). För det är bara de som anmält sig som är valbara. Och man måste kolla om partierna har låst sina listor. Har dom låst sina listor så går det inte att skriva dit nåt mer namn det står på sedlarna om dom är låsta. Länk till val.se..
val.se har listat alla så du kan kolla på valsedlar. Denna länk leder till kommunlistorna. Upptill kan man välja om man vill kolla på riksdagsvalet eller landstingsvalet.
Lägga till att när man klickar på kommunnamnet så finns alla listade där. Klickar på ett specifikt parti så finns alla med där också, men då får man skrolla uppåt/neråt. Samma gäller för de andra valen.
Om din kandidat anmält kandidatur, men inte får tillräckligt med röster så går din röst till partiet och det bör då vara den som står först som får rösten. Om du skriver dit ett namn som inte anmält kandidatur så blir det väl samma sak att rösten går till partiet och därmed första namn.
Som jag förstår det så har reglerna ändrats när det gäller personröst för jag har inget minne av att det varit så här förut. Men samtidigt kan jag förstå att det har ändrats både för att andra inte ska kunna kuppa in sig, men också att personer ska slippa bli invalda om dom inte valt att kandidera.
.