Politik iFokus

Politik

Etikett: kyrkan-religion-och-politik
Läst 430 ggr
Lussan20
0

Religiösa friskolors vara?

Hur ser ni på denna fråga?

Den kan vinklas från många håll och åsikterna går isär mycket i denna fråga.

Hörde en politiker som var för religiösa friskolor säga att S och kommunala skolan är ateistiska? Det vill jag påstå att de inte är. Det finns Kristna lärare och elever och även grupper inom S som är troende.

Jag tänker att segregeringen kan bli ännu värre pga av -vi och dom sämre tänket- . Vet de som röstar på SD och kallar sig Kristna.

Även Waldorfskolan har en vag religiös tanke.

Jag tänker att våra barn ska leva i världen och behöver lära sig spelregler och att klara sig där.Inte sitta i skyddad verkstad för att senare på gymnasiet falla utanför ungdomsgrupperna där.

-Värst var Prästen och kantorns ungar-finns ett ordspråk som lyder, barn är sig nog lika i alla familjer. Men en del lär sig att inte visa föräldrarna vad de går för.

Det är inget fel i att vara religiös, men det hör fritiden till precis som all annan fritids sysselsättning.  osv. Idrott, gymnastik, motorsport  osv.

Söndagsskolor finns inom Kyrkan och frikyrkan, även inom islam, judendomen, Waldorfskolan, Jv, osv.

Hur mycket man ska påverka barn är oftast föräldrarnas val, påverkas gör barn av allt ändå.

Jag känner folk från V som är Kristna, så de finns nog inom alla partier ändå.

Jag är inte för religiösa friskolor. Glädjebetyg som förstör för barnen senare i skolan då de inte hänger med är bara synd om barnen

. Jag vill inte att folk ska tjäna massa pengar på barn och gamla. Alla år inom förskola och skola har lärt mig att barn går sina egna vägar i livet ändå. Att pressa in dom i skolsystem som de innerst inne inte är för , det är fel tycker jag…Mvh/WL

[Hayabusa]
0

Personligen är jag ingen förespråkare för religiösa skolor. Håller med om att religion bör vara något som hör fritiden till,  men det är uppenbart att religion letar sig ut i samhälle & politik - vare sig vi vill eller ej. Någon bra lösning har jag inte.

Lussan20
0

Bidragen kanske måste regleras, att samfunden som vill ha friskolor får betala mer till deras skolor. Samt om det är väldigt viktigt med dessa skolor så får föräldrar och samfund betala huvuddelen.

Hur många lektioner går till religion? I den allmänna skolan finns religionsundervisning ,så att inrikta hela skolor på religion känns fel.

Om man krävde skolor för tex konst, idrott, textil, fotboll så tror jag ingen skulle ha en chans  från 1-9 klass….mvh/WL

Draken
1

Jag skriver nu  helt utanför politiken, jag skriver som Ateist och förälder.

Jag har ingenting emot att mina barn har religionsundervisning i skolorna, trots att jag själv är ateist. Barnen är egna individer, och ska ha möjlighet att välja själv. Mina föräldrar är kristna, och de har uppfostrat mig och mina syskon i en kristen miljö. Men de har aldrig ställt kravet att vi också skall bli kristna, eller uppfostra våra barn enligt kyrkans "lagar och regler"

Däremot tycker jag inte om att barnen skall behöva lära sig alla andra religioner i skolan, men knappt något alls om  Lutherska läran, som ju faktiskt är den svenska religionen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lussan20
0

Ja vi vilar som land på Kristen grund.  Protestanter. Sk Lutheraner.

Men tror du inte att det är viktigt att barnen ändå får undervisning neutralt om andra religioner?

Jag är Kristen, bor i ett Kristet land. Men med alla år i förskola och skola så tycker jag att vi inte ska ha religiösa friskolor. Av de skäl jag nämnde i mitt inlägg ovan.

Det blir lätt så att -vår religion- är den sanna, de andra har fel och då uppstår konflikt mellan folk och folk. Alla värnar om sin tro, kanske mer om man fått lämna sitt land , för ens tro är det innersta på löken. Det man håller fast i då allt annat rasar.

Som undervisning som med tex historia ska man vara värdeneutral om studiematerialet.

Tack för din åsikt! Mvh/WL

Draken
1

#4 Jo, jag tycker absolut att barnen skall få lära sig att det finns andra religioner, och att andra religioner har andra värderingar än vi har.

Men jag tycker inte att det skall bli inpräntade att andra religioner är så bra, de har helt rätt tänk, och självklar skall du bli Muslim …..Det är fel. Av 20 religionstimmar, så handlade 1 om våran religion, kristendomen. Barnen vet allt om Islam, Buddismen och Hinduismen, men de vet i stort sett ingenting om kristendomen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lussan20
2

Så sant!

Det beror ju på vårt sekulariserade samhälle tyvärr. De flesta kanske har en tro, men inte speciellt  en Kristen tro.

Därför så blir det inte bra varken i skolans värld eller med  friskolorna. Svenska föräldrar vill inte att deras barn matas med religion i skolan, så då blir det som det blir.

De som vårdar sin tro låter den ta plats.

Många använder kyrkorummet till bröllop, dop och begravning. Den högtidliga känslan man känner kommer ju ur tron.

Men man vill inte veta av Gud som det ser ut idag. Ändå vid kris samlas man i Kyrkan, så utan värde är nog inte Kristendomen ändå och detta skulle barn få åtminstone lika mycket kunskap om som om alla andra religioner, farligt är det ju inte.

Det finns annat i skolans värld som är farligare, droger, våld mm. Men speciella skolor där man indoktrinerar barn, det tror jag inte alls på.Det drar mot sekterism.

Tack för dina tankar…Mvh/WL

Draken
1

Just vad jag menar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kamera0710
0

#6 "Svenska föräldrar vill inte att deras barn matas med religion i skolan, så då blir det som det blir."

Har du hört talas om Livets Ord, Plymouthbröderna med flera sekter?

Lussan20
1

Jag har hört talas om dem och i vår stad har Livets ord en skola.

Den fick kritik för outbildade lärare. Men tror deras anslag ger pengar att driva deras församling?

Knutby hade väl också egen skola, eller minns jag fel?

Det är problem med läroplanen då man ger olika bud om evolution eller skapelse och lämnar uppgifter om att lärare i kommunal skola har fel.

Att ge kunskaperna utifrån Bibeln eller Koranen gör barnen förvirrade då de kommer upp i högre studier. Alla människor måste få rätten att själva bilda sig en uppfattning ur vetenskaplig grund eller förkasta vetenskap då de är vuxna nog och undersökt vad de kan ställa sig bakom.

Man kan tro på Bibeln ändå, det kan vara symboliskt i skapelseberättelsen, men det ska inte lärare avgöra i någon skola.

Kanske har andra mer kunskap om Plymoutbröderna. Jag vet bara att de kallas Bibeltrogna?  Intressant att höra svar på din fråga…Mvh/WL