Vilka opinionsundersökningar bör man lita på.
Läser att det är stor spridning mellan opinionsundersökningarna, speciellt för SD. I förra valet var det sentio som var bäst med att pricka in SD. Tittar man på MP så har de ofta överskattats i opinionsundersökningar. De som pricka in dem närmast i förra valet var Skop och sämst var sifo. Sifo och Ipsos var de som var längst i från totalt summerat avvikelse för alla partier inför förra valet. Kan ju ifrågasätta vissa metoder. Känns ju inte representativt att bara ha frivilliga webb undersökningar där vem som helst får gå in. Inte heller då de bra ringer folk (ofta till hemtelefonen) kan ju Inte heller vara representativt. Jag kan bara gå till mig själv. Jag svarar bara på ett okänt nr om jag väntar samtal annars kan man räkna med att det är försäljare. Jag har ingen hemtelefon och känner ingen i min ålder (under 30) som har det. Det var en som ringde min mobil för några månader sen då jag stod i affären och handlade. (Jag väntade annat samtal så jag svara) Jag ville inte stå mitt i affären där jag bor och berätta att jag tänkte rösta SD så jag sa ett annat parti. Tror inte det bara är jag som står olägligt till för att erkänna SD när de ringer. https://val.digital/ElectionAnalysis/
problemet med opinionsundersökningar är ju basen undersökningen görs på och hur man skall kunna säkra upp att det är en reprentensativ grupp av befolkningen
och hur lätt det trotts allt är att vinkla dem via både område dom görs i och hur frågorna utformas.
enda säkra sättet är nog att vänta en vecka till och kolla vad resultatet blev.
#1 jag vet men jag är så otålig och vill gärna veta nu! För många kan opinionsundersökningar vara avgörande hur de ska rösta. Om de tex ska bestämmer sig för att stödrösta. Jag stödröstade KD i förra valet tex.
#2 ska man hitta något som eventuellt kan vara hyfsat tillförlitligt så får man nog kolla dem alla o sedan försöka räkna ut ett snitt mellan dem, fast även då kan man få fram siffror som är ganska missledande.
Jag litar inte på en enda av den. Jag tycker att man inte kan jämföra några tusen personers svar med flera miljoners.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.

Nej litar inte på dem. Jag är övertygad om att väldigt många av dem som röstar på ett visst parti (gissa vilket? 😉 ) absolut inte talar sanning OM de svarar eller så svarar de inte alls. Detta pga "rasiststämpeln" som stämplar folk hejvilt.
Det är därför SD:s siffror "överraskar" vid varje val.
Så här lyckades opinionsinstituten, med facit i hand:
http://dagensopinion.se/artikel/opinionsinstituten-som-prickade-valresultatet-bast/
Malcom Kyeyune noterar i GP hur opinionsundersökningar och mediaexperter i det andra amerikanska valet i följd missat att känna av strömningarna i valmanskåren. Inte ens de välkalibrerade opinionstermometrarna i den amerikanska samhällskroppen visade rätta siffror. Patientens tillstånd är ovisst.
"Till att börja med: den amerikanska "expertklassen" har nu avslöjats med skägget i brevlådan för en andra gång. Opinionsmätningarnas tveksamma "vetenskap" verkar ha kollapsat 2020 på ett ännu mer dramatiskt sätt än 2016. Knappt en enda mätning har ens varit nära att ge en klar bild av opinionsläget. Vilket bara bidrar till en fråga som nu ställs i princip alla västländer: vad vet egentligen våra experter?"---
https://www.gp.se/ledare/kulturkriget-i-usa-forts%C3%A4tter-1.36697289
- Redigerat 2020-11-06 12:30 av [Göstage]
Framför allt bör man nog hålla i minnet att opinionsmätningar inte är en exakt vetenskap. Läste en fempoängskurs i statistik på Umeå universitet, hade en kursbok som heter Statistiska metoder. Den tog upp ämnet opinionsmätningar väldigt pedagogiskt och jag kan rekommendera den, se länken.
https://www.bokus.com/bok/9789144108711/statistiska-metoder/
- Redigerat 2020-11-06 15:12 av kamera0710
2026 "Opinionsmätningar berättar inte bara hur väljarna tänker rösta – de kan också få dem att ändra sig. Ett tydligt mönster skiljer de orubbliga från de lättpåverkade", skriver Mats Holm på tidskriften Fokus
"Påverkas väljare av opinionsmätningar? Enligt tidskriften Nature, i en nyligen publicerad (mars 2026) sammanställning över aktuella forskningsrön, är svaret ja. Anledningen är att nutida val, med sina utdragna valrörelser och överdåd av opinionsundersökningar, ger väljarna en ganska precis bild över vilka kandidater, partier eller block som leder, och vilka som sladdar efter. Väljarna kan utan större ansträngning förutse det sannolika valresultatet långt innan det är tillgängligt.
Väljarna kan även reagera på dessa förväntade utfall genom att ändra sig, antingen till förmån för partier eller kandidater i opinionsmässig medvind, ett röstningsbeteende som i den internationella forskningen går under namnet the bandwagon-effect, tågvagnseffekten. Eller på den kandidat eller det parti som ligger efter – ett fenomen vars akademiska term är ”underdog-effekten”---
"I mätningar som SOM-institutet i Göteborg har genomfört kan man se att viljan att ändra sitt röstningsbeteende som en följd av information från opinionsmätningar tycks vara ett bruk som i hög grad är förbehållet väljare med politisk orientering i mitten. Ytterkantsväljare, vare sig till höger eller vänster, ägnar sig knappt alls åt denna praktik."---
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#9: Mats Holm har förstås en poäng här.
I vår herres hage betar såväl flockdjur- som solitärer….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Börjar för egen del att bli ganska trött på dessa evinnerliga diskussioner i nyhetsprogrammen om opinionsmätningarna. Men det är väl bara att vänja sig, eller avstå från nyheterna.