Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1053 ggr
Draken
7

Dubbla medborgareskap

Jag fick höra bakvägen att det diskuteras hejvillt om dubbla medborgarskap  på en annan site. Märk min förvåning när jag fick höra att SD ville ta bort (eller hur det nu var) dubbla medborgarskap.

Vad har jag missat ?

Jag är inte svensk medborgare, även fast jag har bott i Sverige i snart 30 år, jag har jobbat och betalat skatt i Sverige sedan 1992. Har även varit gift ,med en svensk, också det sedan 1992.

Varför är då inte jag svensk medborgare kan man ju undra, jo men det kan jag berätta för er. Jag ansökte om att jag skulle få dubbla medborgarskap ( Norsk/Svensk) när jag gifte mig och väntade andra barnet i 1992.

Det var inga problem tyckte myndigheterna , om jag sa ifrån mig mitt Norska medborgarskap. Redan då, i början på 90 talet fick man inte ha dubbla medborgarskap, inte mellan Norge och Sverige iallafall.

Jag ansökte ytterligare en gång i början på 2000 talet (tror det var 04 eller 05) jag var då fortfarande gift med samma kille, jobbade och betalade skatt i Sverige. Plus att vi då hade 7 barn gemensamt också. men jag fick samma svar igen, det var inga problem att få bli svensk medborgare, om jag sade ifrån mig mitt Norska.

När hände det att man får ha dubbla medborgarskap ? eller gäller det inte i de nordiska länderna ?

Jag har i alla år konsekvent vägrat att släppa mitt Norska medborgarskap, och det är jag mycket tacksam för idag, när man ser hur det ser ut i Sverige.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Grace2009
1

I Sverige är det tillåtet med dubbla medborgarskap sedan 2001 om jag minns rätt. Problemet för dig är nog Norge, som jag förstått i regel inte vill ge dubbla medborgarskap (men tror de har några undantag).

Edit: Fann den här länken, den ger mycket kortfattad information  https://www.norway.no/no/sweden/for-nordmenn/statsborgerskap/

Draken
1

#1 Det var Sverige som nekade. Har inte kollat på senare år, och jag vet inte hur Norge resonerar, det har jag inte satt mig in i. Men jag vet att det finns både finnar, danskar och svenskar även några invandrare i Norge, som har dubbla medborgarskap. Barnen har dubbla i varje fall.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jimmy.L]
4

Nordbor får ha dubbla medborgarskap enligt Jimmie.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/l1jqWA/jimmie-akesson-du-far-ha-svenskt-och-finskt-pass

Har inte riktigt satt mig in i varför man inte får ha dubbla medborgarskap men vet att främmande makt kan försöka påverka dom med dubbla medborgarskap.

[[eskils_]]
1

#3 Det har väl också med militärtjänstgöringen att göra, att det kan vara opraktiskt med dubbla medborgarskap. I synnerhet om det andra landet ligger långt bort, t ex Afghanistan.

Draken
0

Jag ska ta kontakt med både svenska och norska myndigheter och kolla hur det ligger till. Tack för hjälpen :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Karmatarerskanise
2

Jag har dubbla medborgarskap. Finland och Sverige.

Sd ser inget problem med det inom norden förstår jag det som.

[Jimmy.L]
1

#3 Det har nog ingen betydelse, dubbla medborgarskap skapar nog bara problem för den som har det. 

I t.ex Iran är du skyldig att göra värnplikten annars får du betala en straffavgift på 20-70.000 kr om du besöker landet igen.

Draken
0

Jag skulle vilja ha även svenskt. Så jag får rösta i riksdagen 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Grace2009
2

#2 Sverige kan ju inte ge dig ett medborgarskap om Norge säger att du inte får ha dubbla. Sverige nekar dig ju inte ett medborgarskap, utan att ha dubbla för att Norge inte går med på det.

Jag och bror min är födda med ett annat medborgarskap och det har varit ett rent dravel att få det svenska medborgarskapet just för att det första medborgarskapet bråkar 🤪 Sverige går med på det, men landet vi var medborgare i gjorde inte det.

[[eskils_]]
0

#7 Aha, det är kanske bl a därför som de afghanska ynglingarna som saknar asylskäl klamrar sig fast här. Har hört att många av dem kom hit för att slippa göra värnplikten.

[VSK]
0

Kan säkert stämma till viss del, men de flesta kommer ju från Iran och har bott där i många år.

[Jimmy.L]
0

#10 Dom ses som statslösa i Iran. Många flydde från Afghanistan när Sovjet gick in i landet.

Draken
0

#9 Men som jag har förstått det så är det ändrat nu ? Ska ta kontakt med både norska och svenska myndigheter imorron när jag är ledig. Så kanske jag får fullständig vetskap om vad som gäller :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Grace2009
0

#13 Min norska är tyvärr för dålig för att förstå helt och hållet men som jag förstår går inte Norge med på dubbla medborgarskap för dig fast Sverige går med på det. Eftersom inte båda staterna går med på det får du välja det ena eller det andra. Men kontakta myndigheterna så får du ett säkert och korrekt svar förhoppningsvis!

Draken
0

#14 Är på jobbet nu, men om du vill kan jag direktöversätta när jag kommer hem och har datorn framför mig :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Grace2009
1

#15 Informationen är ju av intresse för dig, inte för mig så. Men länken jag lade i #1 har lite information och det länkar vidare till en sida med ännu mer norska 😃