Politik iFokus

Politik

Etikett: övrigt
Läst 876 ggr
Enrik
0

Falska Partiet FP och Språkprovet

I Ekot råkade en redaktör nyligen säga att "de nya svenskarna får bostadsproblem" just som de fått PUT, det sa man bara en gång och var väl ett misstag. Men i fantastiska Sverige blir man medborgare utan att kunna svenska men kallas "svensk" då, det bör nog vara en annan gräns.

Jag har läst på om Språkprov före Medborgarskap, Riksdagen menade att det kan bli svårt för somliga och röstades ner, men hur klarar andra länder det som har dessa prov?

2002 var FP nära 4% och risken att åka ur Riksdagen, då vände de om detta med Språkprov, som de röstat ner en månad tidigare i Riksdagen, så blev de valets vinnare istället. Att partiledaren är frikyrkopredikant hör till saken, även Kd med sina predikant gjorde populistiska nytänk för att gå framåt.
Att FP gjort så är belyst men inte vad de gjorde med sin stora valfråga, var det bara Predikantsnack och valbedrägeri som vidhålls, har man drivit frågan alls i Riksdagen?

AndersE
0
Ida
0

Det har varit ganska tyst om den saken sedan valet vad jag vet. Uppenbarligen sympatiserade en stor del av befolkningen med denna typ av idéer, eftersom FP lyckades bra i valet 2002. Vad tror ni, bör vi tillämpa krav som detta för att ge någon svenskt medborgarskap?

AndersE
0

Jag tycker det är rimligt att kräva att man studerar språket. Det är nog svårare att ställa krav på färdigheter.

Jag tänker mig inte att det ska handla om någon slags filter för att avgöra vem som ska få komma hit.

Enrik
0

Andra länder har Språkprov för Medborgarskap. Här tycker man det är för hårt för de som har det svårt att lära.

Christina
0

Jag hade besök häromdagen av två brittiska damer som klagade högljutt och länge över hur svårt det var att leva i Sverige där alla talar svenska och alla skyltar på stan är på svenska. Och svenska är ett så svårt och udda språk att det är omöjligt att lära sig det.

Enrik
0

Brittiska damer är inte vanliga här.

Jag vet flera som läst in SFI på 3 månader.

De som talar engelska har det så lätt att de sällan får tala svenska, då vi kan deras språk.

Inlägget är låst för nya kommentarer