Bottennapp för Ship to Gaza
"I Israel bor permanent ett hundratal svenskar. Dem jag träffade drog på munnen när jag talade om den svenska medievänsterns mentala grundstötning. Förvisso unnade de Gazaborna smulorna från det svenska smörgåsbordet. Även om de förblödande syrierna hade varit mer betjänta av hjälpen.
En läkarkollega berättade om alla de Gazabor som dagligen gratis behandlas på israeliska sjukhus och om deras tacksamhet. Han är homosexuell och förmälde också om de homosexuella palestinska flyktingar som uppehöll sig i Israel för att undvika en säker död i ett korrumperat Hamastan."
http://www.dagen.se/debatt/bottennapp-f%C3%B6r-ship-to-gaza-1.373149
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Elidas solidaritetssegling till stöd för Israel som Mellanösterns enda demokrati och för att uppmärksamma förföljda kristna minoriteter i många muslimska länder i regionen fick ett stort genomslag i nyhetssändningarna i Israel. – Folkfest, stora skyltar där det står ”Välkommen” på svenska, svenska flaggor och hur mycket folk som helst, sammanfattar skepparen Stefan Abrahamsson mottagandet."---
http://www.inblick.se/locked/2018/10/18/elidasegling-stor-nyhet-i-israel (betalartikel)
Till skillnad från "Ship to Gaza" blev det här inte direkt uppmärksammat i svenska medier (annat än i "Dagen" etc.)
#1 Mellanösterns "Svarte Petter"…
Det verkar å andra sidan som det händer en del mindre trevliga saker i Mellanösterns enda demokrati…
”Häromveckan greps den kände amerikanske debattören Peter Beinart, Israelvän och skarp kritiker av regeringspolitiken, på flygplatsen i Tel Aviv och förhördes av säkerhetstjänsten. Efter ett ramaskri från USA bad Netanyahu om ursäkt, men trakasserierna mot Israelkritiska utländska judar fortsätter. En rabbin från USA greps på flygplatsen för innehav av en palestinsk turistbroschyr. Författaren Per I Gedin, nestorn bland svenska judiska intellektuella, säger till DN:
– Israel var en gång framtidslandet för världens judar, genomsyrat av demokrati och idealism. Men med sin alltmer högervridna politik har Israel givit upp alla möjligheter till kompromiss. Resultatet är tragiskt - Israel börjar alltmer likna sina fiender.”
”Netanyahu kommer inte att proklamera diktatur. Det skulle strida mot Israels självbild och skada det internationellt. Hans stående replik mot kritik utifrån är ju ’Vi, Mellanösterns enda demokrati …’.
Målet, ser det ut, är att gröpa ur och förminska demokratin på samma sätt som skett i Ryssland, Polen, Ungern och Turkiet, så att de som vinner valet i princip får fria händer. I ett samtal med DN säger Michael Sfard, ledande människorättsaktivist och skribent:
– Vi är på väg att putiniseras. Vår demokrati blir ett tomt skal. Det hålls val men rättigheter och garantier försvinner i rask takt. Regimen har inte bara slutat respektera sina motståndare, den uppviglar nu och hetsar mot dem. Försvar för mänskliga rättigheter framställs som en sorts landsförräderi. Det räcker inte längre att vara rättskaffens för att kritisera makten, man måste vara modig.”
https://www.dn.se/nyheter/varlden/nathan-shachar-en-kapplopning-i-extremism-hotar-israels-demokrati/
#4 Tror att det går att logga in, jag kan läsa fast jag inte betalt någon avgift.
#5 Nope - funkar åtminstone inte för mig…
#3 Å andra sidans whataboutism. 😴
#7 Du har rätt! Låt det här vara en tråd där Israelvänner kan klia varandras ryggar. Låt Israel bedriva sin ockupation i fred! Att kritisera denna politik är antisemitism!
#10 Jag vet inte hur många gånger det påpekats i trådarna på politik iFokus att det är sandlådeargumentation att i brist på fakta komma dragande med något som riktar Fokus på något annat. "Men vet du vad han gjorde då?" är en framgångsrik metod fram till lekisåldern, sedan faller den ganska platt - fast inte här…
Jag förstår, Ship to Gaza har inget med Israels politik att göra.
1: Vem styr och kontrollerar Gazaremsan?
2: Vad är deras målsättning?