Politik iFokus

Politik

Etikett: livskvalitet
Läst 1030 ggr
Staffan
0

Det bästa med Sverige?

Vad tycker ni är det bästa med Sverige?

Mvh // Staffan

Christina
0

Den höga toleransnivån!

Sivan
0

Fin natur och så har vi vatten så att det räcker och blir över. Vi säljer ju ganska mycket vatten till utlandet. Källvatten är det som jag avser.

Christina
0

Internationellt förnöjsamhetsindex tas fram då och då för att avläsa temperaturen. 

2004 gjordes den här rankinglistan för att undersöka hur folk i olika länder bedömer sitt eget tillstånd av lycka och välmående. Mycket seriös och genomarbetad undersökning.

Gick inte att länka till listan eller klippa in den här, så jag lade in den på min egen hemsida och länkar så här.

AndersE
0

Naturen kommer högt. Sen tycker jag ofta om svenskar - jag tycker att de flesta har hög moral och etik, är pålitliga och vill göra rätt för sig.

Pia
0

Naturen, årstiderna, generell vidsynthet, överlag så finns det väl just pålitlighet och en vilja att göra rätt för sig. Solidaritetskänsla, neutraliteten, Sveriges goda rykte inom diplomatin.

Jag hade en gång en rysk brevvän som arbetade som guide och hon berättade att svenskar alltid var ett nöje att guida och ha att göra med, intresserade, pålästa, rakt på sak och pålitliga. Till skillnad från besökare från en del andra länder.

ThomasH
0

Om naturen är det bästa med Sverige? Vad är det då som är bättre i Sverige än i Norge?

Pia
0

#6 Tja från viktigt till mindre viktigt; vidsyntheten och tolerans mot oliktänkande, ingen allmän klappjakt på människor som ställer sig negativa till säljakt och valjakt, prisnivån, söndagsöppet t ex…

Ida
0

Renheten, skönheten och friskheten. Skogarna, sjöarna och haven.

Årstiderna i den mån att man blir så glad när det blir vår och sommar, för att allt föds på nytt.

/Ida

Staffan
0

Thomas, frågan löd alltså Vad tycker du är det bästa med Sverige?, inte Vad tycker du är bättre i Sverige än i Norge?… :)

Vad tycker du är det bästa med Sverige?

// staffan

ThomasH
0

Jo, ,men när de flesta tycker att naturen är det bästa med Sverige då måste man undra?

Staffan
0

Thomas, vad tycker du då själv är det bästa med Sverige?

ThomasH
0

Välfärden. Gratis skola och nästa gratis sjukvård. Det är inte många länder där högre utbildning är gratis. Med välfärden menar jag skola, vård och att de som har det svårt ekonomiskt under en tid livet kan klara sig. A-kassa och föräldrapenning. Men, mycket av detta ska ju "alliansen" dra in på.

Staffan
0

Thomas, kan du inte starta en tråd med allt som "alliansen" ska dra in på enligt dig. I den här tråden samlar vi istället bara det bästa med Sverige.

// staffan

Tom
0

Jag vet inte vad som är bäst men jag uppskattar verkligen den svenska ärligheten.

Vi tar förgivet att alla är ärliga och det skulle vi inte kunna göra om det inte vore så. I många andra kulturer som jag har stött på är inte ärligheten lika självklar. Om vi säger någonting så menar vi precis det vi säger och ingenting annat.

Tom

PS. Jag vill inte på något sätt säga att vi svenskar är bättre än andra men den svenska kulturen passar mig bättre eftersom jag är van vid den.

Linda
0

Det bästa med sverige är väll blondinernaFlört

ha ha nära men det bästa med sverige är att det faktist är makalöst vackert.

Skärgården..fjällen..skånes landskap..ja det tar andan ur en..

Enrik
0

Att det mesta fungerar så smidigt, att ex. bo i Spanien är en bakåtresa i tiden, men dom har bättre väder utom på sommaren.