Svensk forskning
Olle Korsgren är professor och forskare inom området diabetes på Uppsala Universitet. Han har fått 120 miljoner kronor i forskningsanslag från amerikanska National Institutes of Health (NIH), en avdelning inom USA:s hälsovårdsdepartement.
Nu riskerar han och Sverige dock att helt gå miste om detta anslag. Varför det? Jo, den svenska skattemyndigheten vill ha in åtta procent av forskningsanslaget till statskassan i form av moms….
Mvh // Staffan
Ja, det har varit fler sådana här historier då man varit tvungen att tacka nej till utländsk sponspring för att man inte haft råd att ta emot den. Skatter och indragna statliga anslag gör helt enkelt att det blir en förlustaffär att ta emot dom.
Brilliant!
Alla ska ha det lika dåligt. Annars blir det orättvist.
Mvh // Johan
De verkar trots allt ha kompromissat lite med momssatsen, för jag har i alla fall aldrig hört talas om åtta procent i moms tidigare.
Kanske är en speciell "forskningsanslags-moms"…
Nu har man hittat en väg runt, så Olle får sina pengar…

Vad bra - hur kommer man göra?
// Nyfiken
#4 Staffan, jag läste det på Text-TV, men nu hittar jag inget…

Vad stod det i korthet?
Något om att bidraget redan var beskattat i USA så då kunde man acceptera det här…
Jag blir så upprörd när det fattas pengar till viktig forskning, då man samtidigt i fundamentalistisk anda, anslår 28 miljarder till gåvor i utlandet, som Sida har problem att bli av med, samt det kostar 5-10 ggr mer, till folk som kommer hit i onödan för oss:(
#8 ???
(…och man kunde startat flera daghem för varje Viggen-plan…)
Vilka gåvor? Är det biståndspengar du avser?
Vilka problem har SIDA?
Vad kostar 5-10 ggr mer? Än vad?
Vilka kommer hit i onödan för oss?
Viggenplanen är historia, jag sikar på framtiden.
Biståndspengar är inte lån utan vanligen rena gåvor av våra skattepengar, 28 miljarder delat med våra c:a 4 miljoner hushåll blir c:a 7000:- per år.
SIDA har tidigare inte kunnat göra av med alla pengar vi tvångstaxeras att ge dem, när många hellre vill ge bort frivilligt. Som M påpekat har biståndet trots det fördubblats på kort tid av fundamentala gamla skäl, fast det fattas pengar nästan överallt här hemma.
28 miljarder ggr fem blir 140, ggr 10=280. Vårt land har blivit en global socialbyrå för nästan 100% folk som saknar asylskäl.
Det är smickrande att man reser hela långa vägen ända hit, förbi och genom en massa andra länder där man kunnat få asyl, men det kostar på vår välfärd med dessa gigantiska utgifter som även regeringen medgett.
Det har inget med sk rasism eller främlingsfientlighet att göra, då vanliga invandrare som inte sökt asyl har välkomnats, men de flesta som kommit saknat asylskäl och fått stanna ändå, det är inte gratis att vara snäll i detta fall emot armod etc.
Min liknelse med viggenplanen är att jag tycker det är totalt meningslöst att jämföra äpplen med päron. Man kan lika gärna säga att vi ska inte lägga ett öre på nya vägar så länge det människor fortfarande dör i sjukdomar.
Vad har biståndspengar med människor som söker asyl att göra? Vem har påstått att biståndspengar är lån?
Vad har det med saken att göra att 28 gånger fem blir 140?
100% av vadå? Menar du att samtliga som söker asyl i Sverige saknar skäl?
Man måste kunna skilja ut inhemska behov innan vi tvångsbeskattas för utrikes gåvor, de som har ett överskott får gärna skänka och gör det, gör Biståndet frivilligt anser många.
Vi står nära att lösa livets gåta och att bota det mesta, men det fattas pengar. Svensk forskning privatiseras alltmer, när den bör vara neutral för att klara oss i det globala racet.
Biståndet är en post att väga emot vad som behövs här, att ex. göda Arafats hustrus lyxliv i Paris via våra halva miljard till Palestina varje år är bara ett exempel.
Läs detta och återkom sedan om något är oklart:)
#12 Enrik, gör du likadant hemma? Inte ett öre till bilen förrän huset är ett palats?
Enrik, vi har ett överskott. Jag är otroligt glad och tacksam för att vi delar med oss av detta till dem som har det mindre bra.
Om vi hade varit ett så utbota korkat och ruttet land att vi blundat för hela vår planet och suttit och försökt lösa livets gåtor och alla sjukdomars botgöring på egen hand hade jag varit allvarligt oroad - för att inte säga vettskrämd.
Vi lever i en värld där internationellt engagemang och samarbete ökar i betydelse i en oerhörd takt. Att vi deltar i detta har gagnat oss på ett fantastiskt sätt. Om vi kan ge någon lite hjälp till någon annan på denna jord så är det ett ringa erkännande för allt det vi fått.
Jag, mina barn, kommande barnbarn och barnbarnsbarn är djupt tacksamma för att din syn på detta inte delas av så många…

Det ni vill att andra skall göra för er skall ni göra för dem….
Håller helt med dig Anders i #13!
Min syn delas av många andra för att den är konsekvent, USA ger bort 0,12 % vi ger bort 1%. Vi har varit världens rikaste och har halkat ner till sjuttonde plats. Vad vi ger bort är en droppe i havet.
"Inte ska vi ta från jordens fattigaste" sa Alf Svensson när biståndet skulle sänkas. Då påpekade jag att ska man vara konsekvent ska vi alltid ge bort allt vi kan tills vi tillhör denna grupp, då upphörde han med denna kristna retorik som liknar din.
Jag knäcker istället på Klimatproblemen och globala handelshinder, det är bättre hjälp än att vi ska försättas i armod.
På fråga i större sajter vill de flesta att biståndet ska vara frivilligt, så man inte tar från fattiga och ger till fattiga och rika.
"försättas i armod", "tar från fattiga"
Jag kan inte säga att din retorik gör större intryck på mig Enrik.

Handelshider är ingen bra lösning för de sämst ställda.: Vi kunde ju börja med att betala rätt pris för varorna vi importerar och köpa varor där ursprung och hantering är till gagn för de som tillverkar. Kaffe och bananer är två bra exempel där var och en av oss genom att välja rättvisemärkt och ekologiskt gör STOR skillnad för de som exporterar varorna .Där behövs inte heller bistånd utan människorna kan få ärligt betalt för redigt arbete…
#17 Bra, finns särskilda butiker också. "Klotet" tror jag är en sådan. Body Shop har väl en del sådant också…?
Anders